2021-04-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
DET tror åtminstone inte jag. Utredningar kan återupptas (vilket Hiding faktiskt berättade för mig på fråga från mig). Då vore det förfärligt om man inte sparat på de prover som tagits i HDs fall.
Jag ska söka svar i frågan, men iom hon avskrevs helt, samt har fått skadestånd, tror jag att hennes prover kastats
Citera
2021-04-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag ska söka svar i frågan, men iom hon avskrevs helt, samt har fått skadestånd, tror jag att hennes prover kastats
Har hon fått skadestånd också? Jösses vad jag verkar ha missat här. Men att HDs inblandning är avskriven har säkerligen ingen betydelse när det gäller att spara dna etc i ett fortfarande pågående mordfall. Men "I rest my case". Jag VET inte. Så jag lämnar det öppet.
Citera
2021-04-07, 18:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Frågan är varför det benämns som "ytligt" av NA? Jag läste först ytterligare ett hårstrå och trodde sen att det var en felskrivning. Så jag letade efter ytliga hårstrån i fup och läste mer om de som hittats på kroppen. Kollade inte provnumret (slarvigt), men såg efter ditt påpekande att det faktiskt handlar om provet från vagina.

Såg att det diskuterades om hur det benämns och vilka prover som tagits och då framkommer följande:

Tops från slida
Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-18/S055

Fibertejpning på kroppen
Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-18/S057

Vaginalprov på två tops
Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-18/S060

Vaginalprov på en tops
Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-18/S061

Ja, det har skrivits en del idag. Jag har också ställt frågan.

Jag vet att ibland skrivs det lite fel när reportern sitter i rätten och direktrapporterar.
Bl a skrev han ju blod från Lena på skorna.

Men ordet "ytligt" känns inte riktigt som något man hittar på själv, utan det måste ha kommit från åklagaren. Då kanske hårstrået har suttit "ytligt" i slidmynningen?

Svaret finns förmodligen i de sekretessade delarna av FUP.

Men hårstrået har samma nummer "all the way", inte bara S055.
Citera
2021-04-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har hon fått skadestånd också? Jösses vad jag verkar ha missat här. Men att HDs inblandning är avskriven har säkerligen ingen betydelse när det gäller att spara dna etc i ett fortfarande pågående mordfall. Men "I rest my case". Jag VET inte. Så jag lämnar det öppet.
Jodå, hon fick skadestånd för sitt lidande...
Citera
2021-04-07, 19:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är så det ska gå till, att material slängs. Annars skulle det finnas en uppsjö av oskyldigas DNA, som sparats. Finns inte plats.
Det brukar kasseras, kan inte svära på det, men antagligen
Eftersom åklagaren måste följa alla regler kring bevisen och tester, så tror jag inte hon skulle gambla i detta fall.
Det är bara Davidssons som får ljuga.
Undrar om SD hade någon på plats?

Fast i första hand handlar det inte om plats, utan vad lagarna säger om vilka uppgifter som man får spara om medborgarna.
Citera
2021-04-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast i första hand handlar det inte om plats, utan vad lagarna säger om vilka uppgifter som man får spara om medborgarna.

Så här svarar polisen på frågan om dna.

I utredningsregistret registreras dna-profiler från personer som är skäligen misstänkta för ett brott där fängelse ingår i straffskalan. Dna-profilen gallras från utredningsregistret när det inte längre finns några misstankar i misstankeregistret eller när profilen flyttas över till dna-registret.
Citera
2021-04-07, 19:15
Medlem
Citat:
Själva benämningen av olika kroppsdelar måste nog vara extremt noggrann vid en obduktion.

Hårstrået satt fast på topsen, vilket kan ha gjort att man uppfattade det som att strået kom ut från slidan, medan det kanske fastnat på Lenas underliv t ex i samband med att man klätt av kroppen eller liknande. Eller att det fastnat på förpackning som topsen låg i och följt med vid införandet av topsen i slidan.

Jag tänker att man kan på rättsmedicin råkat få hårstrået på topsen ( t ex att det fastnat på deras skyddskläder i samband med påklädning av deras skyddsutrustning osv. Hårstrån kan vara väldigt elektriska och fastna på olika ställen som är statiska. Även skyddshandskar. Även om man är noggrann och har hårskydd.

Jo så kan det ju kanske ha gått till. I de engelskspråkiga videorna benämns iof de yttre könsdelarna inner labila, vulva, clitoris osv.medan vagina tycks syfta på de inre könsdelarna.

Min gissning är ändå att det är relativt ovanligt att ett hårstrå fastnar på handskarna eller skyddsdräkt/ förkläde.
Rutinerna för att lägga i säck (dvs. bodybag) och klä av kroppen är också anpassade för att undvika kontaminering. Säcken (bodybagen) ligger fabriksförpackad och helt inplastad. Plasten bryts på plats av teknikerna i samband med att kroppen läggs i.

Jag har arbetat rätt mycket i dessa skyddsdräkter och upplever dem inte som statiska. Håret blir inte elektriskt av luvdelen när man tar av den som man skulle kunna tro.

Och ett hårstrå på handsken skulle man sannolikt upptäckta är min uppfattning. Åtminstone inne på obduktion.
Citera
2021-04-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
UR FUP
Fibertejpning på kroppen. L*na W*sström
Forums materia/nr: 201801008158
I materialet iakttogs fyra hårstrån, men dessa är inte lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik.
.

See nötis svar med citat ur fup.
Det aktuella hårstrået anträffades inte med fibertejpning av kroppen utan med en topsning av slidan!
Citera
2021-04-07, 19:20
Medlem
Citat:
Det är så det ska gå till, att material slängs. Annars skulle det finnas en uppsjö av oskyldigas DNA, som sparats. Finns inte plats.
Det brukar kasseras, kan inte svära på det, men antagligen
Eftersom åklagaren måste följa alla regler kring bevisen och tester, så tror jag inte hon skulle gambla i detta fall.
Det är bara Davidssons som får ljuga.
Undrar om SD hade någon på plats?

Sitt fan JG kanske. Om han inte blivit skrämd efter SDs tvetydiga uttalande om att bara han vet "om han mördat Soft".
Citera
2021-04-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Sitt fan JG kanske. Om han inte blivit skrämd efter SDs tvetydiga uttalande om att bara han vet "om han mördat Soft".

Med tanke på HDs tillitsproblem mot SD kanske en av hennes föräldrar var där.
Citera
2021-04-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
.

See nötis svar med citat ur fup.
Det aktuella hårstrået anträffades inte med fibertejpning av kroppen utan med en topsning av slidan!

Helt rätt, jag har gjort senare tillägg....
Citera
2021-04-07, 20:17
Medlem
Citat:

Märkligt.
De senaste minst 20 - 30 ¨åren spar man ju navelsträngen (the cord) från de nyfödda (ibland också moderkakan). Där kan man snacka om DNA och "vad lagen säger"...

Man frågar inte ens längre. (Navelsträngen innehåller för barnet enorma mängder med livsnödvändigheter för bebisen ((immunförsvaret)), så säg till era döttrar när de ska föda att de kräver att navelsträngen inte klipps direkt! Navelsträngsblodet används bl.a till svårt cancersjuka (stamceller), men också till forskning - och ett dna-register).
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-07 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in