2021-04-07, 16:51
Medlem
notknapparens avatar
Nu finns det en lång artikel skriven i NA av Lars Ströman:

"Polisen har missat flera grejer säger en av de "privatspanare" som engagerat sig i Hjärstamordet. Ja, vem som helst kan läsa den 14000 sidor långa förundersökningen – och kolla hur arbetet har gått till. Tacka offentlighetsprincipen för det!"

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-hjarstamordet-vi-far-ett-battre-rattsvasende-om-allmanheten-far-lasa-en-14000-sidor-lan g-forundersokning

Det är en lite filosofisk artikel som handlar om offentlighetsprincipen, tryckfrihetsförordningen och fel som kan göras av polisen.

"Till exempel kan någon få för sig att läsa en 14000 sidor lång förundersökning om ett mord i Hjärsta."

Att det ibland kommer förslag från folkvalda på att begränsa offentlighetsprincipen.

Lars Ströman avslutar artikeln med att i tryckfrihetsförordningens andra kapitel står att genom att vi har offentlighetsprincipen kan detta hända:

" Det handlar om att främja "ett fritt meningsutbyte" och "en fri och allsidig upplysning". Den förklaringen är mer än fullgod. Så om du drabbas av den där frågan kan du svara exakt så.

Vi får en bättre polis, ett bättre åklagarväsende och bättre domstolar om allmänheten har en långtgående rätt att granska vad myndigheter gör.
"

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-hjarstamordet-vi-far-ett-battre-rattsvasende-om-allmanheten-far-lasa-en-14000-sidor-lan g-forundersokning

Grattis Avel!

En ny vinkling av Ströman. Om jag inte minns fel, hade han en artikel om en annan vinkling av offentlighetsprincipen!

Vilket stöder min uppfattning, att oavsett om ditt arbete leder till en friande dom eller inte, så lämnar det många andra spår!

Goda spår!

Ondska föder ondska!
Och jag tänker omvänt; att godhet föder godhet!
Citera
2021-04-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Menar du att idioten är inne och kollar loggar (kanske i pauserna, men ändå) när han står inför rätten misstänkt för mord.
Och Hanna är ute och jaga loggar.
Skämtar nån med mig, eller?

Om datumet är kopplat till lokal tid här så bytte det från 6/4 till 7/4 nån gång på morgonen/fm ja.

Kan ju ha varit Fru TD som var inne i kontot också. Eller att sidan laddades när han öppnade laptopen i eller inför förhandlingen eller nåt.
Citera
2021-04-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I dagens rapportering från NA skriver journalisten:

"– Det har även hittats ett ytligt blont hårstrå, säger Åsa Hiding.
Enligt NFC kan det inte uteslutas att hårstrået kommit dit under läkarundersökningen.
"

Det är kanske det som menas, att det bara satt precis i mynningen?

Jag vet inte hur vaginal forensisk undersökning vid obduktion går till. Googlade på engelska och fick upp bla YouTubeklipp (edit: som jag avstår att länka till. Vet inte heller om det är en forensisk undersökning eller har annat syfte. Den som är intresserad kan googla på autopsy vagina Eller liknande). Utan att vara för grafisk kan nämnas att det där handlade om att organet frisatts och undersöktes utanför kroppen.
Hur det gått till i den forensiska undersökning som genomfördes av LWs kropp kanske framgår i fup?
Senast redigerad av Firesnake 2021-04-07 kl. 17:09.
Citera
2021-04-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Japp.
Men som bara prövades mot Stefan.

Tänk om dom hade prövat det mot Hanna... Om inte Hanna varit avskriven... Då kanske dom hade haft en matchning.

Mitokondriellt dna kan inte användas till att identifiera, endast för att utesluta. Det förklaras i Göta HR AB 58. Inte ens om HD eller någon i personalen som gjorde undersökningen tillhör samma haplogrupp skulle man kunna säga att hårstrået kommer från den personen. Det man har konstaterat är att hårstråt varken tillhörde SD eller LW, vilket mest kan ses som en bekräftelse av vad man kan se med blotta ögat (14 cm långt blont). Det medför inget nytt med andra ord. Mtdna ärvs av modern så LWs barn har samma haplogrupp som LW.

MTDNA is maternally inherited and reported as haplotype (mitotype). Full siblings share their mtDNA as well as with their mother, grandmother and other maternally related individuals. As a consequence, mtDNA analysis cannot be used to identiff a single individual, as nuclear DNA does. MTDNA analysis can be used to identify a maternal lineage (rnitotype) of individuals that are maternally related. Spontaneous changes of the nucleotide sequence (mutations) introduce mtDNA molecules that differ slightly frorn the original sequence.
Citera
2021-04-07, 17:08
Medlem
Citat:
Nu finns det en lång artikel skriven i NA av Lars Ströman:

"Polisen har missat flera grejer säger en av de "privatspanare" som engagerat sig i Hjärstamordet. Ja, vem som helst kan läsa den 14000 sidor långa förundersökningen – och kolla hur arbetet har gått till. Tacka offentlighetsprincipen för det!"

Det är en lite filosofisk artikel som handlar om offentlighetsprincipen, tryckfrihetsförordningen och fel som kan göras av polisen.

"Till exempel kan någon få för sig att läsa en 14000 sidor lång förundersökning om ett mord i Hjärsta."

Att det ibland kommer förslag från folkvalda på att begränsa offentlighetsprincipen.

Lars Ströman avslutar artikeln med att i tryckfrihetsförordningens andra kapitel står att genom att vi har offentlighetsprincipen kan detta hända:

" Det handlar om att främja "ett fritt meningsutbyte" och "en fri och allsidig upplysning". Den förklaringen är mer än fullgod. Så om du drabbas av den där frågan kan du svara exakt så.

Vi får en bättre polis, ett bättre åklagarväsende och bättre domstolar om allmänheten har en långtgående rätt att granska vad myndigheter gör.
"

Grattis Avel!

En ny vinkling av Ströman. Om jag inte minns fel, hade han en artikel om en annan vinkling av offentlighetsprincipen!

Vilket stöder min uppfattning, att oavsett om ditt arbete leder till en friande dom eller inte, så lämnar det många andra spår!

Goda spår!

Ondska föder ondska!
Och jag tänker omvänt; att godhet föder godhet!

Jisses. Ja man jobbar på flera plan här alltså.

Snart sitter man i Agenda, Söndagsintervjun eller konsultar åt polisfacket. Ska läsa.
Citera
2021-04-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Mycket möjligt. Jag var på plats och hörde detta när han berättade om det, sjukt.
Var du på plats idag också?
Citera
2021-04-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Otroligt illa om det har skett innan rättegången ens är i hamn! Man kastar väl inte sånt, tänker jag.
Man kan börja med att kolla om någon i personalen på lab kan ha kontaminerat. Förutsätter att iaf patologen bär hårskydd.
Alltså, HDs prover kasserades
Citera
2021-04-07, 17:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag vet inte hur vaginal forensisk undersökning vid obduktion går till. Googlade på engelska och fick upp bla YouTubeklipp (edit: som jag avstår att länka till. Den som är intresserad kan googla på autopsy vagina Eller liknande). Utan att vara för grafisk kan nämnas att det där handlade om att organet frisatts och undersöktes utanför kroppen.
Hur det gått till i den forensiska undersökning som genomfördes av LWs kropp kanske framgår i fup?

Ja, jag har själv varit med på vanliga obduktioner, och det går till som du nämner. Man gör förstås en yttre observation innan man börjar frilägga osv.

I FUP är ju dessa avsnitt maskade/sekretessade så vi vet inget mer om hårstrået, förutom det som finns i A160 från NFC.

Jag förmodar att i de sekretessbelagda bilagorna finns mer detaljer om var exakt hårstrået hittades och i vilket skede av undersökningen.

För att identifiera hårstrået använde jag enbart det nummer som hårstrået fick från NFC och som följde med provet till Österrikes labb.

I NFCs rapport står enbart:

5702/23383-18/S055
DNA
"Tops från slida. Lena Wesström
Forums materia/nr: 201801008106
Sperma kunde inte påvisas.
På topsen iakttogs ett hårstrå, men det är inte lämpat för DNAanalys med NFC:s standardmetodik.
"
Citera
2021-04-07, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Mitokondriellt dna kan inte användas till att identifiera, endast för att utesluta. Det förklaras i Göta HR AB 58. Inte ens om HD eller någon i personalen som gjorde undersökningen tillhör samma haplogrupp skulle man kunna säga att hårstrået kommer från den personen. Det man har konstaterat är att hårstråt varken tillhörde SD eller LW, vilket mest kan ses som en bekräftelse av vad man kan se med blotta ögat (14 cm långt blont). Det medför inget nytt med andra ord. Mtdna ärvs av modern så LWs barn har samma haplogrupp som LW.

MTDNA is maternally inherited and reported as haplotype (mitotype). Full siblings share their mtDNA as well as with their mother, grandmother and other maternally related individuals. As a consequence, mtDNA analysis cannot be used to identiff a single individual, as nuclear DNA does. MTDNA analysis can be used to identify a maternal lineage (rnitotype) of individuals that are maternally related. Spontaneous changes of the nucleotide sequence (mutations) introduce mtDNA molecules that differ slightly frorn the original sequence.

Tack för infon.
Då kunde man ju ha kollat ifall det 14 cm långa blonda hårstråt INTE kom ifrån Hanna. Bara för att med säkerhet utesluta henne.
Det hade ju varit väldigt märkligt om man INTE kunde utesluta Hanna och man hittar ett hårstrå, som kan tillhöra Hanna, på en död kropp.
Vad gör det hårstråt där ???

Men åklagaren hade säkert en bra anledning att Inte kontrollera mot Hanna.

Synd tycker jag, och det hårstråt stärker min övertygelse om att Hanna är delaktig i mordet på Lena.
Ger mig fan på att Hanna var bakom planket.
Hon stod där och väntade på att Stefan skulle komma med Lena.
Vi har Stefans dna på brottsplatsen och ett långt blont hårstrå som mycket väl skulle kunna från Hanna. Vi har även ett tydligt motiv och ett enormt hat........
Stefan och Hanna har gemensamt och i samförstånd mördat Lena.
Senast redigerad av Avd.9 2021-04-07 kl. 17:26.
Citera
2021-04-07, 17:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jisses. Ja man jobbar på flera plan här alltså.

Snart sitter man i Agenda, Söndagsintervjun eller konsultar åt polisfacket. Ska läsa.

Inte så dåligt att vara på ledarsidan!
Men ditt jobb är ju inte heller vilket jobb som helst!

Önskar bara att man kunnat fiska fram lite mer ur det du hittade!
Men nu har du ju fått upp ögonen på folk i allmänhet (media) och andra i synnerhet.

Ingen kan krypa undan längre.
Citera
2021-04-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
När det dags för den välkända storstädningen.

Ni vet när Golvbrunns-HD städade SD´s golvbrunnar och vattenlås med typ tandborste och klorin (?), så de blänkte som nya.

Samtidigt som hennes egna golvbrunnar hemma, såg ut som en valfri golvbrunn i den allmänna duschen på Böda Camping dagen efter midsommarafton.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

Exempel på att den misstänkte visste att det var ingen idé att söka efter Lena
https://forumbilder.com/i/ro6E

Golvbrunnar som hon dessutom varit och rotat i pga stopp (urval av sms med SD)

HD 2018-04-23 och 2018-04-23
Avloppen här håller inte för T .... stopp i båda toaletterna ...

Fått loss i ena tack och lov

Vi hade någon långsak när vi rensade avloppet i källaren. Är det något som finns kvar
hemma hos dig eller var det något som lånades då? Om det finns. Kan jag låna och var
finns Det?
Citera
2021-04-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ja, jag har själv varit med på vanliga obduktioner, och det går till som du nämner. Man gör förstås en yttre observation innan man börjar frilägga osv.

I FUP är ju dessa avsnitt maskade/sekretessade så vi vet inget mer om hårstrået, förutom det som finns i A160 från NFC.

Jag förmodar att i de sekretessbelagda bilagorna finns mer detaljer om var exakt hårstrået hittades och i vilket skede av undersökningen.

För att identifiera hårstrået använde jag enbart det nummer som hårstrået fick från NFC och som följde med provet till Österrikes labb.

I NFCs rapport står enbart:

5702/23383-18/S055
DNA
"Tops från slida. Lena Wesström
Forums materia/nr: 201801008106
Sperma kunde inte påvisas.
På topsen iakttogs ett hårstrå, men det är inte lämpat för DNAanalys med NFC:s standardmetodik.
"

Tack för svar.
Om det bara stod tops från slida så kan det väl tolkas som att det som ytterst fanns vid slidmynningen eller åtminstone innanför blygdläpparna. Annars i själva slidan.

På de sökträffar jag fick på autopsy vagina så benämndes de yttre delarna vulva.
Otroligt slarvigt om personal vid obduktionen lyckats kontaminera kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in