2021-04-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det är domstolen som värderar och prövar bevisningen som parterna lägger fram. Se nedanstående länk och citat. Hur mycket du än tjatar om att Densias värderingsdokument är värdefullt för Esb så kommer således bevisvärdet av detta dokument att prövas av domstolen.

Jag tror dessutom som flera andra påtalat att bevisvärdet kommer att vara lågt, förmodligen direkt obefintligt efter det att domstolen fått ett antal grundläggande fakta redovisade för sig. Här kommer tidpunkten för värderingen att väga tungt liksom det faktum att värderingsmannen själv, skriftligt i dokumentet, påtalat att för värderingen viktiga omständigheter inte undersökts och därför inte vägts in. Därtill kommer att värderingen verkar bygga på en del felaktiga förutsättningar, t.ex. vad gäller V/A och uppvärmning.

EB/advokaten kan också kalla in en sakkunnig/expert på området som då edsvuren inför domstolen får redovisa hur de olika värderingarna kan jämföras. Det är definitivt vad jag skulle jag göra om jag var EB.

Ur Rättegångsbalken

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740

Tjatar jag om att det är värdefullt? Ni ser inte skogen för alla träd eller?
Säger ju tom att värderingen kan visa sig vara SÄMRE för Esbjörn än vad ni hoppas på.

Kan Ebbas ombud tex visa på att värdeökningen för lantliga objekt utanför Uppsala ökat mer än index så blir ju bara Denisas värdering mer lik Notars än ni tror.
Eller åt andra hållet med. Det är upp till dem att reda i.

De flesta här är totalt insnöade i sin sak, ungefär som Trumpism där det sas att Trump kunde skjuta ned någon på gatan och klara sig.
Ni ser allt i era ögon, och läser inte, tänker inte.

Sedan - någon borde kanske fundera ett steg till.
Det kanske är självklart att en värdering sker med värdetidpunkt då den görs.
Hur ska Denisa kunna skriva under på en värdering med tidpunkt x månader bakåt i tiden?

Skicket var kanske sämre/bättre tidigare. Fuktskador framkommer under vintern. Osv.
Ska Densia anta saker om skicket tidigare? Deras ord gäller då den görs. Finns inget annat.

Vi kanske tjafsar om något rätten är van att hantera, och det finns rutiner för hur en värdering hanteras i tvister.
2021-04-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Har Ebba sökt upp honom i hans boende? Det var nya uppgifter för mig!

När skulle detta ha skett?

Binninge skriver det i sin preliminära bevisuppgift. Den famösa aktbilaga 54.
Han skall kalla Majkgård till vittne för att styrka att Ebba varit på panget ett flertal gånger och försökt övertala Esb att sälja.
2021-04-07, 15:49
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Detta är ett ganska störande syn på människor som visar sig från gång till gång på forumet. I detta fall handlar det om en husägare som inte under tiden för köpet var sätt under varken förvaltare eller ens god man. Nu är ju i och för sig mannen tilldelad en god man, men det behovet går absolut att diskutera.

Men oavsett, är det verkligen ett mänskligt sätt att behandla en vuxen människa som oförmögen att hantera sin egen egendom, bara för att han eventuellt skulle kunna vara för gammal?? Ska vi omyndigförklara alla människor som fyller 75??

Jag är inte något större fan av EBT. En politiker, vars ensamt största styrka är att hon råkar se bra ut, är inget som väcker respekt hos mig. Men att klandra hennes syn på äldre för att hon inte anser att äldre är efterblivna och oförmögna att sköta sin ekonomi är fel, fel på riktigt. Och anser man att EBT gjort fel, då har man ärligt talat inte så jättefresh människosyn.
Ingen har sagt att gamla människor inte är kapabla att fatta sina egna beslut.
Men, det finns gamla människor som på grund av olika faktorer inte är kapabla att fatta sina egna beslut. Då är det väldigt viktigt att det finns skyddsnät i samhället som kontrollerar att allt går rätt till.
För inte att förglömma:

Ett av de mest vedervärdiga brotten är brott mot äldre. Där gärningsmän systematiskt riktar in sig på äldre och sköra människor. Tyvärr blir detta allt mer vanligt
2021-04-07, 15:58
Medlem
Jag läste om Binninges preliminära bevisuppgift. Han skall kalla 3 vittnen.
-Esbjörn själv
-Barry Karlsson
-Margareta Majkgård (fast han stavade det "Majgård"

Endast Esbjörn skall höras under sanningsförsäkran, det står inget om sanningsförsäkran avs Karlsson och Majkgård.

Jag misstänker att Esbjörns sanningsförsäkran är värdelös, eftersom han är part i målet.
Lustigt att inte Karlsson och Majkgård skall höras under sanningsförsäkran. Har han månne tänkt sig att dessa två -framför allt Majkgård- skall kunna sitta i vittnesbåset och ljuga hej vilt och vidare:
har Ebba och hennes ombud möjlighet att kräva att Karlsson och Majkgård skall avlägga sanningsförsäkran ?

Nån som är bra på juridiken här och kan reda ut ?
2021-04-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Binninge skriver det i sin preliminära bevisuppgift. Den famösa aktbilaga 54.
Han skall kalla Majkgård till vittne för att styrka att Ebba varit på panget ett flertal gånger och försökt övertala Esb att sälja.

Det intressant blir ju isf om Majkgård sett besöken, och hört att Esbjörn sagt nej. Men sedan när Majkgård var borta i några veckor exploderade "tjatet" och Ebba övertygade Esbjörn....
2021-04-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det intressant blir ju isf om Majkgård sett besöken, och hört att Esbjörn sagt nej. Men sedan när Majkgård var borta i några veckor exploderade "tjatet" och Ebba övertygade Esbjörn....

Hur vet vi att Majkgård varit borta i några veckor ? Var var hon isåfall ?
2021-04-07, 16:16
Medlem
Citat:
Hur vet vi att Majkgård varit borta i några veckor ? Var var hon isåfall ?

Snillen spekulerar om att hon var på hennes andra kursgård.

Att man ska ta något som en sanning åt ena eller andra hållet ska man nog inte göra.
2021-04-07, 16:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Hmm, alltså det låter ju faktiskt som det är nåt fel på gubbfn.
Han har troligen fått skit från alla håll.
Det vi vet är vad MZ sa "vad har du gjort!! Huset skulle ju sranna i familjen Esb svar: ja jag vet men jag ska häva affären (Esb svar om jag inte mins fel)
Sen hur han har haft olika försök i olika stadier är ju i efterhand inte svårt att räkna ut.
Han minns mycket väl vart dom satt och vilka som var där fast han sa att han inte minns först att han ens skrivit på. Osv
Mycket beror på vad det har framkommit efterhand.
Likt det med Binninges överpris.
Tro fasen gubben blev sur om han sa att han kunde fått 5.5-6 för kåken. Nu vet vi ju att det inte var så.
2021-04-07, 16:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ljuger? Det är fakta. Det skiljer. Som jag förstår man kan kommentera.

Binninge kan använda värdena exakt så - sedan är det upp till Ebbas ombud att kommentera om tex prisindex.

För övrigt, Densia tog fram sin uppskattning med ortprismetoden.
Nån som kan den?

En matematiskt uträkning ett tillfälle, och sedan samma 6 månader senare.
Går inte att självklart påstå att Denisas uträkning är viss faktor mindre 6 månader tidigare (prisindex)

Tex detta kan vara möjligt.
Ortprismetoden augusti => 4.5
Ortprismetoden februari => 4.6

Men visst, jag vet inte hur metoden räknar - upp till Binninge sedan om han vill gå vidare med bevis eller vittnen - om det finns nåt mening med att göra det.

Ja det skiljer med går ju inte att jämföra. Iom index. Lite som ett basbelopp ändras.
Faktorn kommer från en sammanställd lista av sålda fastigheter under ett kvartal samt att inflationen faller då in med.
Detta ger ett index med början på 100,,, 1980 och i dag 41 år senare beroende på vart så klart men runt 1036 va det väll i uppsalatrakten. Låg det på 1004 i augusti?
Just där huset ligger kanske det var mer.
Jag har inte exakt men mellan 6-8 procent eller mer kanske mellan aug till januari.
Har ej siffrorna i tele.

Det som kan vara missvisande med ortprismetoden är om ex Slatan pyntar upp det tre dubbla för en bostad stiger alla hus.
Lika som om ett går på exutiv auktion kan dra ner det. Om priset blir lågt.
2021-04-07, 16:46
Medlem
Citat:
Jag läste om Binninges preliminära bevisuppgift. Han skall kalla 3 vittnen.
-Esbjörn själv
-Barry Karlsson
-Margareta Majkgård (fast han stavade det "Majgård"

Endast Esbjörn skall höras under sanningsförsäkran, det står inget om sanningsförsäkran avs Karlsson och Majkgård.

Jag misstänker att Esbjörns sanningsförsäkran är värdelös, eftersom han är part i målet.
Lustigt att inte Karlsson och Majkgård skall höras under sanningsförsäkran. Har han månne tänkt sig att dessa två -framför allt Majkgård- skall kunna sitta i vittnesbåset och ljuga hej vilt och vidare:
har Ebba och hennes ombud möjlighet att kräva att Karlsson och Majkgård skall avlägga sanningsförsäkran ?

Nån som är bra på juridiken här och kan reda ut ?

Mitt fetade.

Vittnen och sakkunniga hörs under ed, parter hörs under sanningsförsäkran. På Lawline (se länken) finns en bra utredning om skillnaden/likheterna mellan ed och sanningsförsäkran och om straffet för mened respektive osann partsutsaga.

https://lawline.se/answers/mened-osann-partsutsaga-och-ovarsam-utsaga
Senast redigerad av Tjelovek 2021-04-07 kl. 16:48.
2021-04-07, 16:48
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll vad du tycker eller lärde dig på 1800-talet.
Språket utvecklas. Och en justering med "all" skulle ingen säga gör uttrycket felaktigt.
Sen vad det var från början - det har du rätt i.

Regeringen, Dn, domstolar, tidningar, uppsatser använder det - med "all".
*end-of-story*
Spelar ingen roll vad du säger - det bisvar bara hur troligt språkligt obegåvad du är.
Just avsaknaden av det där lilla "all" är totalt avgörande för hela begreppet.
Det förstår nästan alla - men tydligen inte du.
Nej det juridiska språket har inte utvecklats speciellt mycket sedan 1800-talet varför det man lärde sig förr fortfarande är relevant. Man kan inte för en process mes "XOXO" och handhjärtan - det hade varit förödande för rätssäkerheten.
INGEN utom den obildade pöbeln infogar ett "all" i devisen "bortom rimligt tvivel".
2021-04-07, 16:51
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jasså. Vad konstigt för när jag klickar på länken står det SD.

Klippt ur expressen.
’Ebba Buschs popularitet hos SD-väljare.’

Här är rubriken!

Lööf och Busch går hem – i S och SD: ”Notabelt”

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in