Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Sydliga delarna av Iran är den enda riktigt orolig regionen. Och där har inte regimen någon kontroll:
/.../Several bombings have taken place in the south-eastern province of Sistan-Baluchistan, bordering Pakistan and Afghanistan. These attacks are believed to have been carried out by Sunni extremist groups.
https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/iran/terrorism
Ge mig nu en rimlig anledning för regimen att använda "bottenskrapet" för att utföra "grovjobb" i Sverige.
Med sydvästliga provinser syftar jag på Fars, Hormozgan, Khuzestan, Lorestan, Ilam, inte Sistan-Baluchestan.
Rimlig anledning?
Flera iranska regimkritiker har mördats i Sverige och övriga Europa, så det vore inget nytt för dem.
När amerikanska baser attackeras i Irak så är det inte iranier, eller självständiga irakiska miliser eller irakiska armén som utför dåden. Det är Iran-stödda miliser.
Sen känner du säkert till hazarer som använts som kanonmat i Syrien.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Om dessa två nu över huvud taget heter vad de har uppgett till myndigheterna. Är det så att de redan innan de dök upp i Sverige hade planer på vad de skulle pyssla med så skulle det väl inte vara speciellt förvånande om de egentligen heter något helt annat.
Sedan har jag ganska dålig koll på iranska namn, men påminner inte mannens efternamn om en kurdisk klan och skulle inte det i sådana fall peka på norra Iran, snarare än södra?
Mycket möjligt, men förmodligen inte fallet.
Jo, efternamnet har sin rot i en shiamuslimsk klan i Ilam-provinsen som ligger närmare gulfen än Azerbaijan, vilket för mig blir sydvästra Iran, men det har skett mycket migrationer och det är numera också ett vanligt efternamn i Lorestan, Fars och framförallt inom den gigantiska Qashqai-stammen.
Av det jag luskat fram tycks paret ha sina rötter i främst Fars-provinsen snarare än Ilam.