2021-04-07, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då kanske vi kan utesluta att regimen är inblandad.

Varför skulle deras sydiranska bakgrund utesluta regimen?

Snarare så ökar det chansen, eftersom dessa två tycks komma ifrån rurala, väldigt religiösa, historiskt nomadiska delar av Iran.

Regimen använder sig av bottenskrapet för att utföra grovjobb.
Bottenskrapet är afghanska/hazariska invandrare, irakier och fattiga, obildade iranier från bergsbyar i sydvästra Iran.
Citera
2021-04-07, 08:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nja, flykting som som får uppehållstillstånd får inte resehandlingar (pass) till det land där de förföljdes och flydde från. Vad ska dom med det till? Har Migrationsverket köpt deras historia om förföljelse i hemlandet så är dom såpass konsekventa att dom inte utfärdar nåt pass dit. Det har jag exempel på.

Migrationsverket utfärdar inga pass det gör polisen. Den ena handen vet vanligtvis inte vad de andra gör, inte i Sverige.
Men migrationsverket köper alla historier oavsett dålig eller bra. Som jag ser det finns det politiskt stöd, S & Mp, för öppna slussar. Vilket dravel som helst duger som historia bara landet de kommer från är tredje världen.
Citera
2021-04-07, 09:01
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Av namnen att döma kan vi utesluta afghaner.
Personerna kommer med största sannolikhet ifrån några av Irans sydliga provinser.

Om dessa två nu över huvud taget heter vad de har uppgett till myndigheterna. Är det så att de redan innan de dök upp i Sverige hade planer på vad de skulle pyssla med så skulle det väl inte vara speciellt förvånande om de egentligen heter något helt annat.

Sedan har jag ganska dålig koll på iranska namn, men påminner inte mannens efternamn om en kurdisk klan och skulle inte det i sådana fall peka på norra Iran, snarare än södra?
Citera
2021-04-07, 09:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför skulle deras sydiranska bakgrund utesluta regimen?

Snarare så ökar det chansen, eftersom dessa två tycks komma ifrån rurala, väldigt religiösa, historiskt nomadiska delar av Iran.

Regimen använder sig av bottenskrapet för att utföra grovjobb.
Bottenskrapet är afghanska/hazariska invandrare, irakier och fattiga, obildade iranier från bergsbyar i sydvästra Iran.
Sydliga delarna av Iran är den enda riktigt orolig regionen. Och där har inte regimen någon kontroll:
/.../Several bombings have taken place in the south-eastern province of Sistan-Baluchistan, bordering Pakistan and Afghanistan. These attacks are believed to have been carried out by Sunni extremist groups.
https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/iran/terrorism

Ge mig nu en rimlig anledning för regimen att använda "bottenskrapet" för att utföra "grovjobb" i Sverige.
Citera
2021-04-07, 09:24
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhyYouGeh
Har också en granne som har täckt fönstren med tidningspapper. Bör man vara orolig?

Det bör du om du inte tycker att det är normalt.
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Gissar att de snappat upp kommunikation från någon av de appar som IS använder sig av.

Encrochat stod det någonstans i början.

Citat:
Sydliga delarna av Iran är den enda riktigt orolig regionen. Och där har inte regimen någon kontroll:
/.../Several bombings have taken place in the south-eastern province of Sistan-Baluchistan, bordering Pakistan and Afghanistan. These attacks are believed to have been carried out by Sunni extremist groups.

Ge mig nu en rimlig anledning för regimen att använda "bottenskrapet" för att utföra "grovjobb" i Sverige.

Bra täckmantel och alla där kanske inte tillhör "bottenskrapet". För övrigt vet vi inte ens vilka namn eller bakgrund dom uppgav när dom kom.
Citera
2021-04-07, 09:27
Medlem
Citat:

Med sydvästliga provinser syftar jag på Fars, Hormozgan, Khuzestan, Lorestan, Ilam, inte Sistan-Baluchestan.

Rimlig anledning?
Flera iranska regimkritiker har mördats i Sverige och övriga Europa, så det vore inget nytt för dem.

När amerikanska baser attackeras i Irak så är det inte iranier, eller självständiga irakiska miliser eller irakiska armén som utför dåden. Det är Iran-stödda miliser.

Sen känner du säkert till hazarer som använts som kanonmat i Syrien.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Om dessa två nu över huvud taget heter vad de har uppgett till myndigheterna. Är det så att de redan innan de dök upp i Sverige hade planer på vad de skulle pyssla med så skulle det väl inte vara speciellt förvånande om de egentligen heter något helt annat.

Sedan har jag ganska dålig koll på iranska namn, men påminner inte mannens efternamn om en kurdisk klan och skulle inte det i sådana fall peka på norra Iran, snarare än södra?

Mycket möjligt, men förmodligen inte fallet.

Jo, efternamnet har sin rot i en shiamuslimsk klan i Ilam-provinsen som ligger närmare gulfen än Azerbaijan, vilket för mig blir sydvästra Iran, men det har skett mycket migrationer och det är numera också ett vanligt efternamn i Lorestan, Fars och framförallt inom den gigantiska Qashqai-stammen.
Av det jag luskat fram tycks paret ha sina rötter i främst Fars-provinsen snarare än Ilam.
Senast redigerad av anonn 2021-04-07 kl. 09:35.
Citera
2021-04-07, 09:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Bra täckmantel och alla där kanske inte tillhör "bottenskrapet". För övrigt vet vi inte ens vilka namn eller bakgrund dom uppgav när dom kom.
Jag menar vad Iran skulle ha för motiv att utföra terrordåd i Sverige. Regimen är som den är naturligtvis men jag tror inte att de är fullständigt galna och inte vet sitt bästa.

De islamistiska terrordåd som har utförts i Europa görs väl i stort sett alla av dissidenter till regimer och av terrorgrupper som al-Qaida och Daesh. Det på Drottninggatan begicks av en uzbeker som var på flykt från regimen i Uzbekistan som till skillnad från oss inte lägger två fingrar emellan när de hanterar radikalism inom landet.
Citera
2021-04-07, 09:47
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
...

Jo, efternamnet har sin rot i en shiamuslimsk klan i Ilam-provinsen som ligger närmare gulfen än Azerbaijan, vilket för mig blir sydvästra Iran, men det har skett mycket migrationer och det är numera också ett vanligt efternamn i Lorestan, Fars och framförallt inom den gigantiska Qashqai-stammen.
Av det jag luskat fram tycks paret ha sina rötter i främst Fars-provinsen snarare än Ilam.

Okej, ja du tycks ha långt bättre koll än vad jag har på iranska namn och släkter, så jag har ingen anledning att ifrågasätta det du skriver.

Du har inte, på tal om parets namn, hittat några spår av dem online med annan stavning än den svenska?
Citera
2021-04-07, 10:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahahahaha
Kommer ni ihåg när Säpo gjorde samma sak förra gången och personen var oskyldig utpekad. Tror det är samma historia än en gång. Men om inte så är jag glad att dessa två sitter inne då

Jag tror inte att säpo agerar om nån enskild pekar ut någon utan det ligger nog efterforskning bakom också får man hoppas. Sen kan oskyldig vara olika saker i sammanhanget. Folk som blir friade pga av brist på bevis år oskyldiga i lagens ögon men det är inte samma sak som att de är oskyldiga. Tänker du på den där grejen uppe i norr?

Problemet med terror är att om man agerar innan brottet så är det svårt att få en fällande dom om de inte har en stor bomb i baksätet. Om en terrorist snor en lastbil men blir stoppad innan en attack blir svårare bevismässigt men å andra sidan kan man inte låta dem köra in i en folkmassa för att bevisa att man har rät
Citera
2021-04-07, 10:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Okej, ja du tycks ha långt bättre koll än vad jag har på iranska namn och släkter, så jag har ingen anledning att ifrågasätta det du skriver.

Du har inte, på tal om parets namn, hittat några spår av dem online med annan stavning än den svenska?

Det enda jag hittat är att Maleks*a*i verkar vara ett rätt mycket vanligare namn än Malks*a*i. Det är dock ett kurdiskt namn, och det känns inte som att de är kurder...

Jag kan minnas fel, men brukar det inte framgå av någon av aktbilagorna vilket språk de vill ha tolk på? Kan kanske ge en ledtråd. Det mesta talar väl för att det är farsi de pratar, men för att få det bekräftat.
Citera
2021-04-07, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Vad tycker du att man ska göra med icke skyldiga personer då? Hugga händerna? Klipp tong?

Nej tack o lov att vi lever i ett rättsamhälle där saker utreds grundligt.

Saft o bullar är ett påhitt av er som ser upp till clownen jimmie hitler.

När man pratar om saft och bullar menar man inte rättsäkerheten. Saft och bullarna kommer efter rättsäkerheten prövats och personerna dömts. Allt för många DÖMDA terrorister har fått stanna i Sverige, tycker du det är rätt? Tycker du det är rättsäkert eller säkert överhuvudtaget att ha dömda terrorister hemmahörande i andra länder, som rör sig fritt här? Och nej, jag är inte svensk och väldigt glad för det. För svenskar verkar stryka terrorister medhårs medan VI invandrare yrkar på de högsta straffet för sådant. I mitt hemland blir man avrättad för brott mot rikets säkerhet.
Citera
2021-04-07, 10:50
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Med sydvästliga provinser syftar jag på Fars, Hormozgan, Khuzestan, Lorestan, Ilam, inte Sistan-Baluchestan.

Rimlig anledning?
Flera iranska regimkritiker har mördats i Sverige och övriga Europa, så det vore inget nytt för dem.

När amerikanska baser attackeras i Irak så är det inte iranier, eller självständiga irakiska miliser eller irakiska armén som utför dåden. Det är Iran-stödda miliser.

Sen känner du säkert till hazarer som använts som kanonmat i Syrien.

De lär ha uppgivit att de kommer från provinsen Kapisa i Afghanistan och vistats några år i Iran innan de migrerade till Sverige. Förutsatt att de talar sanning verkar Kapisa verkar ligga i nordostliga delarna snarare än sydvästliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in