2021-04-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Absolut. Instämmer till fullo.

Men de styrande politikerna är inkapabla att lyckas med detta och i ärlighetens namn så är även majoriteten av medborgarna. Iallafall i våra degenererade "lets dance" länder med rättigheter till alla utan skyldigheter.

Tror det är en ganska bra strategi att vaccinera de äldre eftersom fördelarna vida överstiger riskerna för dem.

För folk under 60 är jag mer tveksam. Personligen kommer jag nog ta vaccinet för att kunna ta hand om mina gamla föräldrar på ett så säkert sätt som möjligt men helst hade jag ju sett att politikerna hade kunnat få stopp på spridningen.. och det får du inte genom att stå i tv och säga att det är bra att tvätta händerna samtidigt som du bildar flygbroar till all världens hotspots för att hålla igång valboskapsimporten och låta dessa fritt gå ut i samhället utan krav på karantän....

Som världen ser ut och med de usla ledare vi har så tror jag vaccin är bästa väg att gå, det är inte på några sätt ofarligt och det kommer leda till många individuella tragedier det är jag övertygad om men jag tror alternativet är värre.. Vi måste få igång samhället igen på något sätt.

Bästa hade ju varit om alla kunde isolera sig någon månad samtidigt så de som var sjuka kunde dö eller läka ut och sedan öppna upp igen istället för att som nu dra ut på allt i det oändliga.

Ska du vaccinera dig men inte dina förldrar?
Och kan man inte bära på smittan trots att man är vaccinerad?
2021-04-07, 12:59
Medlem
Jag fick första sprutan för en vecka sedan (Moderna) och har inte känt av några biverkningar utöver en arm som var lite öm två dagar efteråt.
Jag är mellan 25-30 år och frisk!
2021-04-07, 13:21
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovad-p1
Ja, du misstolkar mig.

Givetvis gör läkemedelsbolagen sitt bästa. Uppdragen är värt vansinnigt mycket pengar och om någon på beslutsposition alls funderat på att tacka nej pga moraliska aspekter så skulle karriären vara över innan eftermiddagskaffet.

Anledningen till att det gick så snabbt att ta fram dessa vaccin är att de baseras på tidigare framtagna vaccin mot coronavirus. Vaccin som stoppats från att nå marknaden bla pga pathogenic priming.

Pathogenic priming upptäcktes främst i djurtesterna. Dagens vaccin har fått nödgodkännande och har inte några klara djurtester ännu. Nödgodkännandet gör det givetvis lättare än någonsin att få ut ett vaccin och som grädde på moset har läkemedelsbolagen 100% ansvarsfrihet.

Samma aktörer som har vinstintresse i dessa läkemedelsbolag har varit delaktiga i vägen till detta nödgodkännande och massvaccinering.

Det är flera tusen läkare, experter och forskare som riskerat sina karriärer och anseenden genom att varna för vaccinen. Bland dessa kritiker hittar vi människor som tidigare ansetts vara världens främsta. Ett exempel är Geert Vanden Bossche. Kanske borde du omvärdera din uppfattning om vaccinkritiker - "Några få ufon"...

Kul att din mamma mår bra. Men hade du läst på en aning så hade du vetat att det inte är de kortsiktiga biverkningarna man är orolig för utan de långsiktiga effekterna.

Pathogenic priming är inget påhitt och man BÖR investera en stunds läsning i ämnet innan man tar sprutan. Detta är inget som man kan göra ogjort så om man någon gång i livet ska vara källkritisk så är det nu.

Du nämner ett namn, ett som dyker upp i var och varannan tråd. Ett namn… bland världens alla läkare och forskare… Vem talar om att vara kritisk?
2021-04-07, 13:26
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevindurant
Älskar inlägg från folk som tog sprutan för en kvart sen och prompt ska konstatera att de aldrig har mått bättre! Och att man därför är helt bakom flötet om man är skeptisk till att själv ta vaccin

Jag förstår att det känns surt att vi fortfarande lever. Men vi ska ju dö av sprutorna framåt hösten/ vintern enligt expertis i tråden så du får väl gotta dig då.

Jag, 50+, fick min första spruta (AstraZeneca) för tre veckor sedan och har inte haft några som helst biverkningar, varken de första dagarna eller fram tills nu.
2021-04-07, 13:27
Medlem
sovad-p1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Vad är det som får dig att tro att vi som kommer att ta vaccinet inte är källkritiska? Ge mig 50 namn på läkare och forskare som öppet har kritiserat vaccinen, du vet ju flera tusen så det borde vara snabbt att ta fram.

Det finns inte en läkare eller forskare som skulle hålla käften för ett simpelt jobb. Läkemedelsbolagen som enligt dig tjänar så sjukt mkt pengar pga detta har ingen som helst användning av pengarna om de medvetet dödar konsumenterna.

Källkritisk innebär att du även ifrågasätter informationen från myndigheter. Har du verkligen försökt detta utan att hitta något så är det nog för det bästa att du tar vaccinet.

Ingen har påstått att läkemedelsbolagen vill döda konsumenter, det har du fantiserat ihop själv. Däremot tjänar de hiskeliga pengar på att ta fram dessa vaccin och har 100% ansvarsfrihet när de släpps med endast ett nödgodkännande.
2021-04-07, 13:30
Medlem
sovad-p1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du nämner ett namn, ett som dyker upp i var och varannan tråd. Ett namn… bland världens alla läkare och forskare… Vem talar om att vara kritisk?

Det finns klart en anledning till att vissa namn förekommer flitigare. Hade du tagit dig tid att läsa på vem det är så skulle du förstått.

Och om du VILL höra vad dessa, tidigare erkända och hyllade, kritiker säger så borde du med enkelhet hitta fler än du hinner läsa. Om du inte är totalt obegåvad vill säga.
2021-04-07, 13:39
Medlem
sovad-p1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Ok tack för bra svar.
Jag skrev om detta i ett av mina tidiga inlägg om coronahanteringen och varför det inte var någon god strategi att låta viruset bränna igenom befolkningen eftersom fler infekterade = större risk för mutationer och att det i värsta fall är att ena infektionen primar kroppen inför nästa infektion.

Vaccinet fungerar ju på samma sätt bara att det primar kroppen (istället för den initiala infektionen som jag då utgick ifrån).

Men med tanke på våra politikers (och i stor grad medmänniskors) oförmåga att begränsa smittspridningen så tror jag personligen att fördelarna med vaccin uppväger riskerna. Men det förutsätter att alla människor blir vaccinerade under en väldigt kort tidsrymd så inte viruset ges chans att anpassa sig till vaccinet.

Tänk om alla hade fått hem 2 vaccinsprutor och när dessa var utdelade så tog alla första sprutan samtidigt tex måndag kl 08 och sedan spruta 2 4(?) veckor efter. Då tror jag man i princip hade utrotat det. (Nu förstår jag att det inte hade funkat praktiskt men det man kunde gjort var att hålla lite på vaccinet och för att köra upp tillräckliga lager och undertiden byggt effektiva anläggningar typ drive through och därefter vaccinerat befolkningen under väldigt kort tidsrymd.

Men tyvärr styrs världen av inkompetenta syltryggar.

Vi har ingen överdödlighet. Dödsfall från säsonginfluensa, cancer och hjärtsjukdomar har märkligt nog minskat i samma mängd som covid-19 orsakat dödsfall. Är du under 70 och i inte i en riskgrupp är risken för att dö i covid-19 extremt extremt liten.

Covid-19 är inte roligt och kan innebära långtidseffekter. Men pathogenic priming är det som till slut kommer att ge överdödligheten även om den kommer att tillskrivas covid-19 och muterade varianter.

Det finns vidare en problematik med att vaccinera så här mitt i en pågående pandemi. Vi riskerar att utveckla viruset till något som är VERKLIGT dödligt i jämförelse med det vi hanterar idag.
2021-04-07, 13:44
Medlem
~25-30 år
Fick första sprutan 12/2 (AstraZeneca) och hade feber 2 nätter samt kraftig huvudvärk i flera dagar.

Idag har jag fortfarande problem med huvudvärk men den är inte lika tung, mest ytlig längst tinningen.

Kommer söka vård för detta i veckan. Nästa dos ges om 2 veckor.

/Dutti
2021-04-07, 14:00
Medlem
Citat:
Källkritisk innebär att du även ifrågasätter informationen från myndigheter. Har du verkligen försökt detta utan att hitta något så är det nog för det bästa att du tar vaccinet.

Ingen har påstått att läkemedelsbolagen vill döda konsumenter, det har du fantiserat ihop själv. Däremot tjänar de hiskeliga pengar på att ta fram dessa vaccin och har 100% ansvarsfrihet när de släpps med endast ett nödgodkännande.

Källkritisk innebär att jag granskar allt jag läser, kritiskt. Vilka är källorna? Du har ju inte satt din fot på ett universitet och bör därför funderar på om det är du som är källkritisk när du redan har ett narrativ och petar in allt som tycks passa in i narrativet för att styrka det. Ge mig 50 namn.
2021-04-07, 14:07
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Ska du vaccinera dig men inte dina förldrar?
Och kan man inte bära på smittan trots att man är vaccinerad?

Nej, mina föräldrar skall också vaccineras men jag vill också ta det för deras skull för att vara ännu säkrare. Du kan föra vidare smitta du fått på dina kläder eller om du tagit i ett infekterat dörrhantag osv typ kontaktsmitta men det är väldigt osannolikt att du smittar via luften om du själv är immun.

Citat:
Vi har ingen överdödlighet. Dödsfall från säsonginfluensa, cancer och hjärtsjukdomar har märkligt nog minskat i samma mängd som covid-19 orsakat dödsfall. Är du under 70 och i inte i en riskgrupp är risken för att dö i covid-19 extremt extremt liten.

Covid-19 är inte roligt och kan innebära långtidseffekter. Men pathogenic priming är det som till slut kommer att ge överdödligheten även om den kommer att tillskrivas covid-19 och muterade varianter.

Det finns vidare en problematik med att vaccinera så här mitt i en pågående pandemi. Vi riskerar att utveckla viruset till något som är VERKLIGT dödligt i jämförelse med det vi hanterar idag.
Nej men det är inte konstigt att vi inte har så stor överdödlighet när alla sitter hemma och ugglar. Större risk att en pensionär dör i hjärtattack när denne får för sig att ta på joggingskorna och springa en sväng med rullatorn än när den sitter hemma och löser korsord. Avstånds biten och all handsprit hindrar ju även influensa virus osv att sprida sig så indirekt skyddas de äldre från andra sjukdomar som kanske skulle kostat dem livet. Fylleolyckor mm trafikolyckor osv lär ju också minska.

Att vaccinera under pågående pandemi bör inte skilja sig avsevärt mot Tengeles önskan om att uppnå flockimmunitet på naturlig väg?

Varför cancer minskat vet jag dock inte, folk kanske är rädda att söka vård nu för att inte få covid så det blir svårare för regeringen att avliva dem (haha nej det tror jag inte på själv men varför cancerpatienter skulle ha mindre dödlighet nu är svårförklarat annat än att de som är infekterade avskrivs som covid döda istället för cancerdöda...)
2021-04-07, 14:55
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du fortsätter att älta detta in absurdum utan att ha kött på benen. Hade ADE verkligen varit ett problem hade vi sett det vid detta laget. Det har vi inte. Dessutom finns det inga direkta likheter mellan de vaccinerna då och de vi har idag. Exempelvis mRNA-plattformen prövades inte då.
2021-04-07, 15:25
Medlem
sovad-p1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Källkritisk innebär att jag granskar allt jag läser, kritiskt. Vilka är källorna? Du har ju inte satt din fot på ett universitet och bör därför funderar på om det är du som är källkritisk när du redan har ett narrativ och petar in allt som tycks passa in i narrativet för att styrka det. Ge mig 50 namn.

Har du funderat på att bredda dina källor? Man får inte direkt någon känsla av att din eventuella studietid gjort intryck...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in