Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
Stort
Tack!
Jag fann följande:
Delete Stored Chat Messages
Facebook stores your chat messages by default, but you don't have to keep them. You can delete messages permanently from the conversation history stored in Facebook Messages. Click the "Actions" button in the conversation toolbar and then select "Delete Messages" in the pull-down menu. Click to enable the check box beside each message you want to remove and click the "Delete" button. You can also delete an entire conversation to remove all messages at once by clicking "Actions" followed by "Delete Conversation." Bear in mind that deleting messages only removes them from your own inbox; any messages you've sent still appear in the recipients' inboxes unless that person chooses to delete them.
https://smallbusiness.chron.com/clear-stored-facebook-email-36030.html
Jag undrar även följande; är Messenger appen installerad som standard när en användare totalt återställer sin iPhone mobiltelefon eller måste appen installeras i efterhand?
Följande skall även kunna gå att göra med Messenger; använda appen utan Facebook:
Can I install messenger without Facebook?
Download the Facebook Messenger app, select the “Not on Facebook?” option, and enter your phone number and name. That's it. You can upload and send photos, videos, start group chats, and use voice and video calling without ever having to sign up for a Facebook account.24 Jun 2015
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=messenger
Hela processen Messenger ställer frågor
Emma säger att hon återställde telefonen igår på grund av ett mjukvarufel. Ljudinspelningarna finns därför inte kvar i mobilen. Emma berättar att även meddelandehistorik är borta men meddelanden på Messenger finns kvar.
https://apps.apple.com/us/app/messenger/id454638411
Notera skrivningen " meddelanden på Messenger finns kvar" sammanhanget gäller hennes mobiltelefon.
Jag fattar inte mycket av det hela, erkänns????
--------------------------
Edit: Göran
Men ändock trors återställningen fanns det "meddelanden kvar i telefonen".
9. Efter fabriksåterställningen fanns det bl.a. meddelanden kvar i telefonen. När Polisen samlade in dessa och lät skriva ut dem visade det sig att det saknades vissa viktiga meddelanden.
10. Saknades gjorde bl.a. ett meddelande som visade att EP inte alls var redlöst berusad vid tidpunkten för ”våldtäkten”. Det hade hon annars själv hävdat. Och hon hade åberopat vittnesmål av en kamrat, LV, som sagt att EP vid ett videosamtal någon halvtimme tidigare var redlös och slocknade. Men nu visade det raderade meddelandet att hon talade med kamraten i telefon en halvtimme ungefär efter den påstådda redlösheten, och även skickade meddelanden till sin f.d. sambo (de raderade meddelandena hittades i hans telefon). I ett av meddelandena stod det "Göran är aspackad".
http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/
Jag kan inte detta i detalj, men uppfattar det så här.
När det gäller appar så kan det variera lite, beroende på hur man hämtat och installerat appar. Efter fabriksåterställning finns bara det som följer med operativsystemet, som standard. När man kopplar upp sig igen, t.ex. med sin iPhone via sitt AppleId så är det möjligt/troligt att även appar som man haft tidigare installeras igen. Lite beroende på hur man hämtat och installerat dom från början. Messanger följer inte med IOS (iPhones operativsystem).
När man tar bort något från en telefon (eller dator) så innebär det normalt att det tas bort från filsystemets katalogstrur. Data tas inte bort, men så småningom skrivs det troligen över. Innan det har skrivits över kan man med rätt kompetens och hjälpmedel återskapa det som tagits bort.
Därutöver lagras mycket information "i molnet". Om teletafiken, samtal och SMS, hos teleoperatören. När det gäller speciella tjänster, som iMessage och Messanger så uppfattar jag det som att det normalt spars en historik en viss tid, även efter att data raderas på telefonen.
Var en telefon befunnit sig går också att rekonstruera ganska bra eftersom man i efterhand kan se ungefär hur långt från olika master den varit.
En del skulle kunna uppfatta allt detta som integritetskränkande. Jag ser det ungefär som kameraövervakning. Det är väl mest tjuvar och brottslingar som inte gillar att bli avslöjade. Jag har inget att dölja.
–