2021-04-04, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Min bil som jag har just nu kostar:
1200 kr i ränta 4,25%
3900 kr amortering
totalt 5100 kr
36 månader
50% restvärde

köptes 3 år gammal för 490k
ledsen kompis men din bil kostar betydligt mer än så i månaden.

Du tar inte ens upp skatt, försäkring eller servicekostnander..
Citera
2021-04-04, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Om ditt billån på en bil för 500.000 (400.000 lån efter 20% handpenning) kostar dig runt 5000kr/mån så blir det 15% ränta, inte 1-5%.

5000 är inklusive värdeminskning och amortering...
Citera
2021-04-06, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
ledsen kompis men din bil kostar betydligt mer än så i månaden.

Du tar inte ens upp skatt, försäkring eller servicekostnander..

Vi pratar om kostnaden för en bil för 500k. Försäkring, skatt och service måste du betala för alla bilar oavsett värde. Jag betalar 1400 i skatt, 1000kr i månaden för försäkring och ca 5k för service per år, alltså inget speciellt med tanke på att bilen kosta 500k, 700k nypris.
Citera
2021-04-06, 10:55
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Kolla om deras bilar är leasade, förmånsbilar eller kreditköp om du vill.

Jag kan köpa ny fin bil kontant, men väljer att ha kvar min 05a

2 av mina grannar som har nya fina bilar äger inte skiten dom har i röven
trots att dom är två vuxna. Den ena väntar tills lön innan däckskiftet, och
den andre hade inte råd med mindre renovering av huset i år.

Jag är ensam om kostnaderna i mitt hus.. Allt handlar om prioriteringar
Citera
2021-04-06, 11:42
Medlem
Väldigt många har ju tjänstebil också som sagt.

Själv har jag valt bort bilen helt hållet då jag bor centralt i Stockholm och inte har något behov. Kan möjligen ändras när jag skaffar barn.
Citera
2021-04-06, 13:40
Medlem
is4kadams avatar
Bli kriminell.
Citera
2021-04-06, 18:07
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Vad är det för fel på ny bättre bil? Både modernare, säkrare, miljövänligare, bränslesnålare nya bilar och utveckling går framåt.

Sedan bekvämlighet är även viktigt om man åker mycket.

Nu är jag inte så mycket för bilar rent allmänt och skulle så klart inte köpa 10 Ferrari men en ny bättre bil ser jag inte som något alls konstigt eller onödigt.

Nu behöver jag inte bry mig om bilar på det sättet för har alltid 24/7 service med privata chafförer tillgänglig utanför dörr alltid men ser många fördelar att folk faktiskt kör runt i nyare bilar.

Om man ska prata värdeförlust visst, men inte mer än röka eller köpa ny tv etc ändå.

Mer korkat köra runt i gammal skrothög.

Yep, håller med! Mer korkat att köra runt i gammal skrothög.
Citera
2021-04-06, 18:26
Medlem
Konfucius2s avatar
När du köper bil är det rätt många parametrar som du bör fundera på innan du väljer sätt att finansiera bilköpet.

Bilmärke ( andrahandsvärde ...)
Ny eller begagnad bil
Hur länge tänker jag behålla bilen
Hur ofta vill jag byta bil ( hänger ihop med den ovan)
Plus en hel del annat...

Nu är det extra knivigt, ska man satsa på hybrid, el eller bensin/ disel..

Köpa bil kontant, är inte alltid det smartaste...

Eftersom det handlar om att du går miste om avkastning på det belopp du betalar. På ekonomispråk kallas detta alternativavkastning. Om du inte köper bilen för exempelvis 1000 000 kr direkt har du 100 0000kr att spara eller investera för att tjäna ränta eller annan avkastning. Eventuellt kan denna avkastning överstiga vad du får betala i ränta på ett billån eller privatlån.

Frågan om alternativavkastning är kanske inte aktuell för alla. Den belyser dock det faktum att det inte alltid behöver vara fel att låna.
Senast redigerad av Konfucius2 2021-04-06 kl. 18:32.
Citera
2021-04-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviled
Ser väldigt många som inte är så mycket äldre än mig (30-40) köra, enligt mig, väldigt fina bilar. Idag såg jag en småbarnsfamilj med en helt ny BMW 5-serie, pris ca 500k. Om jag och min sambo tjänar 40 000 / månad så skulle priset för den bilen vara 75% av en årslön netto. Det låter otroligt att folk lägger så mycket på en bil när man måste köpa hus eller lägenhet och sen allt annat som ska köpas. Tjänar de flesta betydligt mer eller har de andra prioriteringar?

Det är väl inte så svårt. Jag har några år kvar till 30 och rattar en bil för 400k. Men då har jag jobbat hårt för det.
Citera
2021-04-07, 09:12
Medlem
De flesta är inkompetenta ekonomiskt och tar lån för saker som inte ger något efterhandsvärde. Spara tills du har råd att köpa loss en. Har du inte råd, köp en gammal nissan micra och spara tills du har råd, så simpelt är det.
Citera
2021-04-07, 11:14
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Det är väl inte så svårt. Jag har några år kvar till 30 och rattar en bil för 400k. Men då har jag jobbat hårt för det.

Detta är väl svaret på TS fråga. Vi är alla olika och gör olika prioriteringar. Vore en ny bil mitt största skulle jag prioritera annorlunda och skaffa en.
Nu väljer TD, liksom jag själv att prioritera annat. Därför kör jag en 9 år gammal Skoda istället.
Citera
2021-04-07, 11:37
Medlem
Hamleyss avatar
Även om man köper en bil för 500.000 så måste man inte betala allt på en gång.
Om man lägger upp avbetalningen på 60 månader på 4% ränta så är kostnaden 10.000 i månaden

Det är nog OK för de flesta som bor hemma hos föräldrar och arbetar heltid.
Kostnader tillkommer för bränsle försäkring och service och månadskostnaden blir hög

Det är olika viktigt för människor när det väljer bil och hur mycket den får kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in