2021-04-06, 22:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om sådan information har kommit fram är åklagaren skyldig att redovisa det i hovrätten
annars begår hon tjänstefel. Åklagaren har objektivitetsplikt och är skyldig att redovisa både sådant som talar för och emot att en misstänkt är skyldig.

Även sådant som hon bedömer talar varken för eller emot i skuldfrågan? Vad bevisar det om ingen loggat in på Lenas dator? Jag anser inte att det visar på att SD är oskyldig.
Citera
2021-04-06, 22:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har på ett ledigt men korrekt sätt hanterat kommunikationen med åklagarkammaren och media.

Hos åklagarkammaren kan man få svar på lite allmänna frågor (Avd.9 visade t.ex. idag hur ÅH svarade om häktning osv) men att jag skulle kliva in och ha en diskussion med åklagaren om deras förundersökning är både hon och jag främmande för.

Vi minns det där haveriet med han journalisten (Mr Isyxa) som var inne i förhörsrum och upptog tid och resurser från utredningen genom att fiska och ha en lång monolog om vad som pågick i hans huvud. De släppte inte en millimeter förhörsledarna och det gör inte åklagaren i detta fallet heller. Men jobbar gör de men med vad och hur det berättar de själva när de vill och kan. Annars är dörren liksom stängd.
Om du är korrekt eller supergullig och allt vad du skrev förut har väl inte med saken att göra?

Att ta en diskussion och ifrågasätta henne på nivå läxa upp är givetvis inte vad som efterfrågas.

Om du nu gång efter annan i tråden, inkl media, skriver om hur mycket som missats, att det är relativt enkelt och av stor vikt (tex hennes dator) , gjort rena autostradan åt dem - och det bidde en tummetott - så börjar man väl fundera på hur det är ställt.
Det var ju upp som en sol och ner som en pannkaka och enbart koordinat.

Vad jag menar är en kort återkoppling då det inte var med mer i den komplettering som kom.

Eller så kanske det inkommer sen, inte vet jag.
Men det är väl som andra nämnt att försvaret bör få en rimlig chans och insyn i utredningsmaterial och ev bevisning.

Får väl kolla mer sen men det vore ju bedrövligt om saker av vikt inte kollats upp.
Citera
2021-04-06, 22:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då får vi ta ett varv i tvättkorgen igen. Hon bytte ju inte ens trosor mellan älskarna så varför skulle hon bry sig om ifall kjolen var nytvättad eller inte?

Ni kan inte utgå från er själva och tro att LW var likadan.
Det verkar mer som om det är du som utgår från dig själv och gärna skulle gå omkring med en spermafläck på kjolen.
Alla vi andra fattar att det inte var så.
Citera
2021-04-06, 22:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Att göra den copy/paste tog alltså typ 8 veckor. Inte i rent arbete utan nån dag där så fixades med detta enligt nån chefs order.
Är det fortfarande SD:s kompis som är chef över polisens forensics?
Det kan i så fall vara en förklaring till att allt tar onödigt lång tid.
Helst vill han kanske att ingen ska hinna med det.
Citera
2021-04-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ja spara vore hål i huvudet.

Bra med en tredje DNA-träff på skon nu men samtidigt så vet man ju hur tingsrätten bedömde det där senast så... Men nu är det bara att gasa imorgon!

”Den fnissande mördaren” kanske vattnar eller meckar med cykeln för att hålla sig sysselsatt så här kvällen innan hans ”stora dag”. Eller kröner han den med en FTF?

Gissar FTF för att visa hur cool och oskyldig han är. Samtidigt som HD tar fram kläder som får sinnebilden av "en vanlig familjefar" från villaområdet Nya Hjärsta att framträda som starkast.
Citera
2021-04-06, 22:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Även sådant som hon bedömer talar varken för eller emot i skuldfrågan? Vad bevisar det om ingen loggat in på Lenas dator? Jag anser inte att det visar på att SD är oskyldig.
Har de det med i plädering eller visar nån tidslinje så bör det väl komma upp.
Å ena sidan.
Å andra sidan kontrar väl försvaret med att det har noll värde?
Citera
2021-04-06, 22:51
Medlem
googlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om sådan information har kommit fram är åklagaren skyldig att redovisa det i hovrätten
annars begår hon tjänstefel. Åklagaren har objektivitetsplikt och är skyldig att redovisa både sådant som talar för och emot att en misstänkt är skyldig.

Ja precis men för att undivka att behöva redovisa något som kan äventyra fallet som åklagaren jobbat på så om de får minsta indikation att det kan finnas uppgifter som är till fördel för den åtalade då undviker de gärna just den saken!

Så vips så slipper du ha med det i en FUP, samt så slippa droppa det i ev SLASK.
Eller få jobbiga utfrågningar! Så är det enklare att helt enkelt "Oj har missat att kolla det spåret"
Citera
2021-04-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fattar inte alls varför de inte nappade ihop med det du sa i media (extraherad version).
Du pratar ju om enkla medel, att det är mycket de kan få fram, och att se vem som varit inne i LWs dator borde väl vara högsta prio vs koordinat.

"Jag har gått igenom det här och förklarat för polisen vad de har missat att undersöka på datorn, och hur de kan ta sina undersökningar vidare"

"Det finns mycket de kan göra för att få fram mer information från speglingarna av datorerna."

"Det går att se om någon varit inne i hennes dator med förhållandevis enkla medel."

Jag är lika frågande som du. Det är enkelt när man kan men de kanske helt enkelt inte kan eller ja vilken anledning som helst vi inte har koll på.
Det kanske var slarvigt att kalal det enkelt.
Menar mer enkelt när man kan det.
Citera
2021-04-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De kanske har fått fram informationen och ingen har varit inne i hennes dator. Varför ska de redovisa det resultatet till HR?

Så kan det vara. Även om jag är lite tveksam till att de faktiskt gjort analysen än.

Bekymret är att de pratar om en lyckad inloggning i One-mejl och
det är det som det kommer pratas om i hovrätten nu.
Att sen inte ta reda på hur den gjorts är lite märkligt.
Citera
2021-04-06, 23:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av googlan
Ja precis men för att undivka att behöva redovisa något som kan äventyra fallet som åklagaren jobbat på så om de får minsta indikation att det kan finnas uppgifter som är till fördel för den åtalade då undviker de gärna just den saken!

Så vips så slipper du ha med det i en FUP, samt så slippa droppa det i ev SLASK.
Eller få jobbiga utfrågningar! Så är det enklare att helt enkelt "Oj har missat att kolla det spåret"
Eh.. Nej och förvaret har tillträde till slasken.
Citera
2021-04-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag kan väl jubla till höger och vänster men om målet är fällande dom, snarare än att nöja sig med att det är bra att engagera sig, och om det sägs vara av vikt;
Då har jag lite svårt för att sikta mot månen men det fastnar i trädtopparna.
På tal om T5or. 😂

Att engagera sig ifrågasätter jag inte.

Vi får hoppas att målet i tre år har varit fällande dom och inte bara senaste månaden.

De här datorerna och telefonerna fick de inte in igår så att säga.

Helt utan min och andras ”ansträngningar” skulle de ha satt full fart redan 2018 med de här bitarna. Nu är liksom lite sent på nåt sätt.

Tre jular har ungarna ”firat” utan sin mamma medans de har staplat tabbe på tabbe. Inte konstigt man engagerar sig.
Citera
2021-04-06, 23:15
Medlem
riskybusinesss avatar
Finns det något sätt att följa rättegångens skeenden lite mer detaljerat?

Önskar de kunde livestreama ljudupptagning åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in