Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Får jag ta ett steg tillbaka och be att få fråga vad du är ute efter? Det känns som att du vill att jag ska ha fel om GR och jag sitter då i en sits där ju mer jag säger om det som observeras och hur detta behandlas och beskrivs för att ge oss de saker vi är bekanta med från modellen, desto mer osannolikt kommer det jag säger att låta, så om du är ute efter att påskina att jag har fel så kommer du att lyckas framställa det så ju mer jag säger om detta, trots att det jag säger är sant men då det är såpass okänt och främmande då vi levt våra liv med GR som sanning.
Diskussionen kommer sluta med att jag säger saker som trots att de stämmer låter påhittade, och vill du så kan du strunta i att kolla upp något och avfärda allt som påhitt och alla kommer tro dig. Så jag drar mig från att säga saker om främst GR och du verkar mest vilja hitta fel i det jag säger, så jag vet inte riktigt vad som är rätt av mig att göra.
Du kan få lite alternativ.
Standard är att ja, jo visst, potentialen definierar en tidsdilatation. Mindre standard är att potentialen utgör ingen lokal observation och potentialen är inte ens drägligt definierad i den dynamiska rumtiden. Den gäller per definition av metriken. Det är metriken som är det fundamentala. Skillnaden mellan två positioner i beskrivs av dt, dx, dy, dz där metriken från SR, vilken GR också använder men med lite extra grejer, definierar ett invariant, alltså observatörsoberoende linjesegment som ds^2= -dt^2, dx^2, dy^2, dz^2. Så alla observatörer observerar ds^2 likadant oberoende av deras egna hastighet. Kan man göra så är ju frågan och svaret är nej, men det gör man. Det är då minustecknet framför t som är det som ger upphov till tidsdilatationen. Varför "allt verkar stämma" då linjesegmenten är invarianta och storheten tidsdilatation är just så stor som den behöver vara för att man ska kunna säga att ljusets hastighet är invariant. Man gör en grej med Pythagoras där bara. För att kunna göra detta så kunde man inte använda sig av linjesegment från Minkowskimetriken, som annars vore det naturliga då det är där Lorentztransformationer görs, för det skulle innebära att ljusets hastighet förändrades av gravitation, så istället använder man sig av Riemannmetrikens kurvatur, vilket man senare kan definiera energi-momentumtensorns förhållande mellan Lagrange densitetsfunktion genom minsta verkan som genom Einstein-Hilbertverkan med ett inbäddat skalärfält kommet från en orienterbar metrik beståendes av topologiska kopplingar till ytan på en munk/torus, vilket ger ett vinkelfält mellan vilka stress och tryck verkar, där man förhåller sin energi till ett definierat max som består av den kurvatur som en massa som närmar sig c skulle få, vilken ändå är oändlig. Sen en massa krimskrams överallt.
Så ekvivalensprincipen säger att tröghet och acceleration är detsamma som gravitationell massa och gravitationsfältstyrka, men en massa i omloppsbana är inom den av formalismen definierad rotation, och eftersom det som är i omloppsbana är i egen vila och inte rör sig närmre eller längre från jorden så är det ingenting som verkar på massan, så för att ljusets hastighet inte ska variera i gravitationsfältet så måste man säga att "tidsdilatationen" beror på gravitationspotentialen. Mekanismen bakom relativism från gravitation och hastighet är den samma, metriken. Eftersom det i omloppsbana är i vila så borde inte klockan fortsätta hamna ur synk även efter accelerationen till omloppsbanan har slutat, så beror det på att ljusets hastighet skiljer sig genom gravitationsfält så stämmer det bra, men om det beror på gravitationspotentialen så behöver den definieras bättre.
Anledningen till att definierandet av samtidighet kräver delad position kan liks gärna bero på att det är GR som kräver det och inte naturen.
Gör vad du vill med det där.
Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Du befinner dig i mindre gravitation, eller kanske mer rättare sagt rymdtiden är mindre böjd, om du är i en högre bana kring ett massivt objekt. Det i sig har påverkan på tiden, enligt Einstein. Så det är fel att säga att enbart acceleration har (det är SR, inte GR).
Problemet är att identifiera om din lokala rymdtid är böjd eller inte. Jag förstår att man instiktivt letar efter en absolut skala, men teoretiskt kunde du kanske jämföra 'här' med '10 meter där' och hitta en skillnad, om du befinner dig i ett krökt rum.
Men nej, du har fel i att fritt fall utan gravitationell påverkan inte har påverkan, för det har det.
Det är samma fundamentala orsak bakom, metriken.
Det är mer än ett problem då det är omöjligt. Potentialen definieras.
Tyvärr går det inte att mäta det så.
Nej det har jag inte fel om.