2021-04-06, 11:46
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Som fullt frisk med ett starkt immunsystem vill man ju inte fucka upp sitt immunsystem genom att spruta in en massa gift i kroppen...
Det känns fel att ta risken med eventuella biverkningar.
Eftersom jag inte har tagit ett enda vaccin sedan 12 årsåldern (35 år sedan) vet jag inte alls hur kroppen reagerar på vaccin.
Jag tar hellre viruset!

Väl skrivet, håller med fullständigt. I all hysteri tycks fårskocken helt glömma av att kroppen har ett immunförsvar.
2021-04-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Nej, biverkningen av AZ vaccin hos unga människor är så specifik att den går att koppla till vaccinet. Det finns inget annat som kan ha orsakat det. Det är uteslutet. Det är inte någon vanlig hjärtinfarkt eller vanlig hjärnblödning vi pratar om, utan en mycket specifik biverkan som tydligt går att härleda till vaccinet.
EMA: Samanheng med blodpropp

Det er ein samanheng mellom vaksinen frå AstraZeneca og sjeldan blodpropp, det melder det europeiske legemiddelverket EMA, ifølgje nyheitsbyrået AFP. – Etter mi meining kan vi no seie at der er ein link mellom blodpropp og vaksinen. Utan at det er klart kva som der igjen er årsaka, seier sjefen for vaksine i EMA, Marco Cavaleri, til AFP. Det vil kome ei stadfesting av informasjonen frå EMA iløpet av nokre timar.
2021-04-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är bättre att vaccinera än att få covid-19. Det är fakta baserat på den statistik vi har idag. Glöm inte bort att vi vaccinerat personal inom vården som varit betydligt yngre än åldersriskgruppen. Nu har man bromsat detta för att i vaccinbristens tid prioritera 65+ samt dessutom stoppat ett vaccin för yngre baserat på en extremt sällsynt biverkning som drabbar enstaka per miljon vaccindoser.

Självklart om än inte 100%, enstaka har smittats igen, troligast med en variant av viruset.

Risken är mer än döden. Vi har inte hela bilden men det sätts upp särskilda vårdavdelningar för att ta hand om långtidscovidfall och de är inte direkt få. Här på flashback talas det bara om risken för död. Här har jag inga data men Socialstyrelsen håller på att samla in dessa för att få en bild över situationen. En del fall kan man läsa om i massmedia.

Åldersgruppen var bara ett exempel för att inte blanda in de där risken är störst. Jag ville peka på att risken inte är obefintlig bara för att man är yngre.

Det vet vi inte men det finns exempel på att kärnfriska dött men ja, de flesta är nog i riskgrupp. Men vad har det med saken att göra? Ska vi lämna dessa att kanske dö bara för att folk inte vaccinerar sig? Har du överhuvudtaget förstått varför man vaccinerar friska?

Yngre reagerar mer på vaccinerna, sannolikt för att man med ålder har viss immunitet mot det mesta. Men någon större risk ser jag inte och de typiska reaktionerna är inte direkt någon sådan men jag kan tycka att AstraZenecas vaccin verkar ge lite värre reaktioner än de andra.

Ursäkten accepteras men jag har varit öppen i denna forumdel med att jag tänker ta vaccinet. Det har uppenbarligen gått dig förbi och istället odlar du en konspiratorisk tanke om att jag egentligen inte vill ta det. Det är fel. Även om du bara ville peta lite.

Varför de som redan gått igenom covid-19 rekomenderas vaccin har jag ingen åsikt om direkt annat än att jag tycker man kan vänta med det. Den får FHM stå för.

Jodå, immuniteten ser ut att hålla rätt bra då vi ser så få fall av återinsjuknande. Det talar för att även vaccinerna ger en sådan immunitet. Att inte vaccinera ickeriskgrupperna är inget jag vill se och vi är inte i närheten av någon flockimmunitet baserad på smittspridningen. Att låta det gå fritt håller inte, vår sjukvård pallar inte och risken för nya varianter som kan vara värre blir mycket högre.

De som känner att de inte har behov av att vaccinera sig har inte hela bilden klar för sig. De tänker i första hand på sig själva och glömmer att vi har en stor del i befolkningen som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig. Man läser om biverkningar men glömmer helt bort att risken med covid-19 är betydligt högre, även för unga.

Ni har påstått Ni vill vaccineras, det Ni trycker på pekar i en annan riktning då inget annat än total vaccination är acceptabelt enligt Er oavsett argument och risk, det är så man kan tolka Ert sätt att argumentera...

För att risken för en fullt frisk att dö av c19 skall bli större i en åldersgrupp än risken med vaccinet måste fullt friska först börja dö av c19 i den åldersgruppen, fram till det sker är risken för den gruppen i den åldersgruppen större med vaccinet.
Det var Ni som tog upp antalet avlidna i åldersgruppen och ställde de mot biverkningarna, inte jag, och detta utan att sortera bort de i riskgrupp i åldersgruppen, gruppen frisk arbetsför är det Ni ska jämföra med då det är den gruppen som i huvudsak vaccinerats.

Att det konstant över tid avlider folk i alla åldersgrupper av en mängd orsaker är fakta, att det kommer fortsätta avlida folk i de åldersgrupperna under en pandemi är förväntat, inget att lägga något fokus på.
Friska arbetsföra avlider inte av c19 så då kvarstår att risken att avlida av c19 för den gruppen är i bästa fall likvärdigt med vaccin, i sämsta fall så kommer fler avlida av vaccinet i den gruppen.

Flockimmuniet mot sars cov2 är inget vi kommer se, alla kommer bli infekterade förr eller senare och detta är känt, att vaccination annat än att ALLA vaccineras kommer hjälpa är naivt att tro.

De som inte kan vaccineras kommer bli infekterade, att alla runt omkring blir vaccinerade eller infekterade kommer möjligen skjuta fram det oundvikliga, precis som att de restriktioner vi nu har skjuter fram det oundvikliga för en stor del av befolkningen men nu för att skydda vården från överbelastning, men det kommer ske.
Sars cov2 är här för att stanna, finns redan i hela samhället och replikeras i djuren runt oss, där faller flockimmuniteten, hela världen kommer inte vaccineras, i Indien kommer inte ens hela riskgruppen vaccineras utan de siktar på att vaccinera de med allra störst risk då det totala antalet är så stort.

Vaccinet är inte hundraprocentigt heller vilket jag fått bevis för i min närhet vilket även det omöjligör flockimmunitet så att argumentera för flockimmunitet när det gäller massvaccination är att inte vara påläst ELLER att man har en annan agenda med argumentationen.

Ska man titta på det ur ett folkhälsoperspektiv är det BÄTTRE att vi redan nu börjar bygga bred/korsimmunitet genom att de som klarar sjukdomen bra blir infekterade mot denna stammen som är så mild mot de utanför riskgrupperna istället för att vänta på en stam som inte bara tar sig förbi infektionsimmuniteten från vaccinen utan även slår hårdare mot oss, att det kommer hända är lika sannolikt som att det inte händer.
Ungefär som att barn skall gå igenom barnsjukdomarna för att inte drabbas hårdare i vuxen ålder...

Därför, vaccinera de med behov, alltså riskgrupper oavsett ålder, medans infekterade, oavsett ålder, INTE skall då de redan är immuna och de doserna behövs till de i riskgrupp, de övriga, friska arbetsföra oavsett åldersgrupp bör för folkhälsan genomgå infektionen.

För sjukvården är det skitsamma hur vi gör då deras behov av restriktioner försvinner i och med att riskgrupperna är vaccinerade, gruppen friska arbetsföra klarar inte på egen hand att överbelasta vården, datan är tydlig på den punkten.
2021-04-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Som fullt frisk med ett starkt immunsystem vill man ju inte fucka upp sitt immunsystem genom att spruta in en massa gift i kroppen...
Det känns fel att ta risken med eventuella biverkningar.
Eftersom jag inte har tagit ett enda vaccin sedan 12 årsåldern (35 år sedan) vet jag inte alls hur kroppen reagerar på vaccin.
Jag tar hellre viruset!

Ja, det var en inställning som jag också har haft ända tills nu. Kommer nästa vecka att ta sprutan, väl medveten om att jag kan få vissa biverkningar, men är övertygad om att fördelarna överväger. Under 70-, 80- och 90-talen var man tvungen att ta vissa vaccinationer när man reste utomlands tom inom Europa. Fö har inte jag heller tagit någon vaccin sedan barnsben.

Av dina uppgifter att döma är du 47 år så jag tycker ditt resonemang håller och att du gör rätt. När du nått 75 och lider av diverse, vilket jag gjort och gör, är jag övertygad om att du ändrat inställning till vaccin.
2021-04-06, 13:03
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Det finns flera olika vacciner i olika stadier av utveckling. Jag tänkte att här kunde vi presentera eventuella biverkningar och diskutera dessa.

Detta kom idag på SVT:s rullande rapportering om Covid:
Vore bättre om de andra bolagen om de alla använde Pfizers recept i sitt vaccin eller har Pfizer upphovsrätten till det
2021-04-06, 13:14
Medlem
Nu kommer mer prat från EMA toppar om AZ vaccin kan leda till blodproppar, eller är detta kanske bara spel för galleriet för att EU vill minska UKs (oxford/AZ) inflytande för att dom valde att lämna EU så man kör nu en smutskampanj mot dom?
2021-04-06, 13:42
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ditt inlägg var inte fakta eller evidens på något vis då din jämförelse gör magplask.
Det jag skrev var fakta plockat från statistiken. Det är inget jag hittat på.

Citat:
När det gäller biverkningar av vaccinet, och speciellt de värre biverkningarna i form av lågt antal blodplättar, blödningar och blodproppar, så kan du inte jämföra med hela vaccinerade gruppen då detta är en biverkning som hittills främst drabbar unga och friska.
Det går inte att få ut andelen unga och friska döda av covid-19 så det ger jag dig. Men återigen på bästa flashbackmanér så fokuseras det på enbart döda, inte skadade av covid-19. Risken är inte bara död. Att denna biverkning hittills främst drabbat unga och hittills friska (jag separerar dessa då det inte finns bevis för att man måste vara frisk för att drabbas) är en observation av en så oroande korrelation att man på många håll stoppat AZ för den gruppen. Britterna har inte stoppat det och där vaccinerar man inte enbart äldre utan även vårdpersonal. Prevalensen av denna biverkning är inte vanligare där än i EU men skillnaden är att britterna accepterar denna risk då den är så låg i jämförelse med infektion.

Citat:
Att en miljard personer över 80 år har vaccinerats utan biverkningar har ingen som helst betydelse i sammanhanget när det gäller biverkningar hos yngre friska människor, då endast ett fåtal av dessa har vaccinerats (främst vårdpersonal) men allvarliga biverkningar och död har redan rapporterats.
Det är inte enbart Sverige som vaccinerat eller vaccinerar unga friska i vården.

Citat:
Om det är en biverkan som drabbar främst personer med ett starkt och friskt immunförsvar, eller som kanske har antikroppar eller t-celler från en tidigare smitta av ett annat virus, så blir inte risken lägre hos dessa bara för att vaccinet är ofarligt hos gamlingar.

Människors immunförsvar reagerar olika beroende på vem du är och var i livet du befinner dig och vad du tidigare blivit utsatt för. Att vaccinet är riskfritt för din farmor, eller åtminstone att vaccinet är mer fördelaktigt än själva viruset för din farmor, betyder INTE att det är det för din 25-åriga dotter då deras kroppar reagerar helt olika.

Det kan mycket väl vara så att vaccinet är fördelaktigt för äldre personer jämfört med risken att bli smittad av SARS-CoV-2, men det är inte alls säkert att vaccinet överväger risken hos unga människor. Det finns ingen fakta eller evidens som talar för det hittills, tvärtom.
Vi vet inte om det är främst enbart de som har starkt och friskt immunförsvar som drabbas så det blir en spekulation från din sida.

Om jag får spekulera: fördelarna med vaccin överväger vida nackdelarna i alla åldrar, inte bara på individnivå utan i synnerhet på gruppnivå. Med flockimmunitet slipper vi skiten istället för att den ska vandra runt bland unga friska och generera nya mutationer som kan drabba resten.
2021-04-06, 13:52
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Om man vill få sina "15 minutes of fame" så är det naturligtvis sådana påståenden som gäller.
Media kommer ju att svälja "hook, line and sinker"

Men, på läkemedelsverket finns folk som förstår att skilja på samvariation och orsakssamband, fast det är ju inte alls lika lättsålt.

Det finns dock en mycket stor utmaning i.o.m. att det handlar om möjliga biverkningar som uppträder i en storleksordning av 1/500000.

I varje större population av människor inträffar dödsfall dagligen som inte enkelt kan förklaras, men om man har en pågående vaccinationskampanj så är ju detta en "frestande" förklaring.

Om man har basal förståelse för sannolikhet och spelteori, så inser man att vaccination mot Covid är överlägset bättre än att låta bli!

/T

Fyfan för alla puckon som dig

Citat:
EMA: Samanheng med blodpropp

Det er ein samanheng mellom vaksinen frå AstraZeneca og sjeldan blodpropp, det melder det europeiske legemiddelverket EMA, ifølgje nyheitsbyrået AFP.

Det vil kome ei stadfesting av informasjonen frå EMA iløpet av nokre timar.

https://www.nrk.no/nyheter/ema_-samanheng-med-blodpropp-1.15444639
2021-04-06, 13:57
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vi vet inte om det är främst enbart de som har starkt och friskt immunförsvar som drabbas så det blir en spekulation från din sida.

Ja det är en spekulation från min sida. Jag vet verkligen inte exakt vad som utlöser detta och vem som löper störst risk att drabbas. Jag tycker bara att jag har sett ett tydligt samband och det gör uppenbarligen även EMA nu.

Även om ett starkt och friskt immunförsvar är en bidragande orsak tror jag inte det kan vara enda anledningen utan det är troligtvis något mer som är annorlunda hos de som drabbas. Eventuellt kan det även ha att göra med vilken väg viruset/vaccinet har tagit in i kroppen, alltså var själva "infektionen" har skett i kroppen.

Men som sagt, jag är på ett forum och spekulerar för att försöka förstå och finna svar. Troligtvis hinner forskningen ikapp och svar kommer. Får man hoppas i alla fall. Tills dess kan inget uteslutas, men vi kan inte heller förneka vad som faktiskt sker.
Senast redigerad av AndersTengell 2021-04-06 kl. 13:59.
2021-04-06, 14:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ja det är en spekulation från min sida. Jag vet verkligen inte exakt vad som utlöser detta och vem som löper störst risk att drabbas. Jag tycker bara att jag har sett ett tydligt samband och det gör uppenbarligen även EMA nu.

Även om ett starkt och friskt immunförsvar är en bidragande orsak tror jag inte det kan vara enda anledningen utan det är troligtvis något mer som är annorlunda hos de som drabbas. Eventuellt kan det även ha att göra med vilken väg viruset/vaccinet har tagit in i kroppen, alltså var själva "infektionen" har skett i kroppen.

Men som sagt, jag är på ett forum och spekulerar för att försöka förstå och finna svar. Troligtvis hinner forskningen ikapp och svar kommer. Får man hoppas i alla fall. Tills dess kan inget uteslutas, men vi kan inte heller förneka vad som faktiskt sker.
Vi får helt enkelt låta vetenskapen rota vidare i detta och dels kanske hitta exakta orsaken och dels kanske hitta ett sätt att förebygga eller åtgärda biverkningen. Vem vet, orsaken kanske är genetisk. Kanske det är en kombinationseffekt av att smittas av covid alldeles efter vaccinering, en inte helt ovanlig situation hos de som vårdar covidsjuka. Vetenskapliga teorier börjar med hypoteser som i sin tur springer ur spekulationer.

Det jag tycker är lite tråkigt är att man genom stoppet fråntagit individens valfrihet. En individ kan i många fall själv bedöma hur stor risken är och ändå välja att ta den risken. Man kunde ha valt att låta vården veta att det generellt inte ska ges till yngre men inte hindra de som ändå vill.
2021-04-06, 14:19
Medlem
En vecka efter andra Moderna sprutan och jag mår jävligt bra.

Inga som helst biverkningar!
2021-04-06, 17:26
Medlem
Det handlar om autoimmunitet:

https://science.sciencemag.org/content/371/6536/1294.full
Just how AstraZeneca's vaccine could cause the problems seen in Europe is unclear. “The combination of thromboses and low platelet counts immediately raises the possibility of an immune reaction,” says Sabine Eichinger, a hematologist at the Medical University of Vienna who treated a 49-year-old intensive care nurse who died 11 days after receiving the vaccine. The timing of symptom onset—between 4 and 16 days following vaccination—was another clue that renegade antibodies might be playing a role, says hematologist Andreas Greinacher at the University of Greifswald in Germany.

Greinacher, Eichinger, and other scientists have found that blood samples from at least six patients tested positive for antibodies that react to platelet factor 4, a key molecule involved in clotting and inflammation. The finding led the researchers to conclude that the process resembles an autoimmune disorder called heparin-induced thrombocytopenia (HIT)—a rare side effect of the blood thinner heparin that leads to plummeting platelet counts and clotting. Something about the AstraZeneca vaccine seems to trigger a similar syndrome, the researchers say, which they dubbed vaccine-induced prothrombotic immune thrombocytopenia (VIPIT). A research group in Norway has come to a similar conclusion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in