Citat:
Ursprungligen postat av
RostigHink
Det är bättre att vaccinera än att få covid-19. Det är fakta baserat på den statistik vi har idag. Glöm inte bort att vi vaccinerat personal inom vården som varit betydligt yngre än åldersriskgruppen. Nu har man bromsat detta för att i vaccinbristens tid prioritera 65+ samt dessutom stoppat ett vaccin för yngre baserat på en extremt sällsynt biverkning som drabbar enstaka per miljon vaccindoser.
Självklart om än inte 100%, enstaka har smittats igen, troligast med en variant av viruset.
Risken är mer än döden. Vi har inte hela bilden men det sätts upp särskilda vårdavdelningar för att ta hand om långtidscovidfall och de är inte direkt få. Här på flashback talas det bara om risken för död. Här har jag inga data men Socialstyrelsen håller på att samla in dessa för att få en bild över situationen. En del fall kan man läsa om i massmedia.
Åldersgruppen var bara ett exempel för att inte blanda in de där risken är störst. Jag ville peka på att risken inte är obefintlig bara för att man är yngre.
Det vet vi inte men det finns exempel på att kärnfriska dött men ja, de flesta är nog i riskgrupp. Men vad har det med saken att göra? Ska vi lämna dessa att kanske dö bara för att folk inte vaccinerar sig? Har du överhuvudtaget förstått varför man vaccinerar friska?
Yngre reagerar mer på vaccinerna, sannolikt för att man med ålder har viss immunitet mot det mesta. Men någon större risk ser jag inte och de typiska reaktionerna är inte direkt någon sådan men jag kan tycka att AstraZenecas vaccin verkar ge lite värre reaktioner än de andra.
Ursäkten accepteras men jag har varit öppen i denna forumdel med att jag tänker ta vaccinet. Det har uppenbarligen gått dig förbi och istället odlar du en konspiratorisk tanke om att jag egentligen inte vill ta det. Det är fel. Även om du bara ville peta lite.
Varför de som redan gått igenom covid-19 rekomenderas vaccin har jag ingen åsikt om direkt annat än att jag tycker man kan vänta med det. Den får FHM stå för.
Jodå, immuniteten ser ut att hålla rätt bra då vi ser så få fall av återinsjuknande. Det talar för att även vaccinerna ger en sådan immunitet. Att inte vaccinera ickeriskgrupperna är inget jag vill se och vi är inte i närheten av någon flockimmunitet baserad på smittspridningen. Att låta det gå fritt håller inte, vår sjukvård pallar inte och risken för nya varianter som kan vara värre blir mycket högre.
De som känner att de inte har behov av att vaccinera sig har inte hela bilden klar för sig. De tänker i första hand på sig själva och glömmer att vi har en stor del i befolkningen som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig. Man läser om biverkningar men glömmer helt bort att risken med covid-19 är betydligt högre, även för unga.
Ni har påstått Ni vill vaccineras, det Ni trycker på pekar i en annan riktning då inget annat än total vaccination är acceptabelt enligt Er oavsett argument och risk, det är så man kan tolka Ert sätt att argumentera...
För att risken för en fullt frisk att dö av c19 skall bli större i en åldersgrupp än risken med vaccinet måste fullt friska först börja dö av c19 i den åldersgruppen, fram till det sker är risken för den gruppen i den åldersgruppen större med vaccinet.
Det var Ni som tog upp antalet avlidna i åldersgruppen och ställde de mot biverkningarna, inte jag, och detta utan att sortera bort de i riskgrupp i åldersgruppen, gruppen frisk arbetsför är det Ni ska jämföra med då det är den gruppen som i huvudsak vaccinerats.
Att det konstant över tid avlider folk i alla åldersgrupper av en mängd orsaker är fakta, att det kommer fortsätta avlida folk i de åldersgrupperna under en pandemi är förväntat, inget att lägga något fokus på.
Friska arbetsföra avlider inte av c19 så då kvarstår att risken att avlida av c19 för den gruppen är i bästa fall likvärdigt med vaccin, i sämsta fall så kommer fler avlida av vaccinet i den gruppen.
Flockimmuniet mot sars cov2 är inget vi kommer se, alla kommer bli infekterade förr eller senare och detta är känt, att vaccination annat än att ALLA vaccineras kommer hjälpa är naivt att tro.
De som inte kan vaccineras kommer bli infekterade, att alla runt omkring blir vaccinerade eller infekterade kommer möjligen skjuta fram det oundvikliga, precis som att de restriktioner vi nu har skjuter fram det oundvikliga för en stor del av befolkningen men nu för att skydda vården från överbelastning, men det kommer ske.
Sars cov2 är här för att stanna, finns redan i hela samhället och replikeras i djuren runt oss, där faller flockimmuniteten, hela världen kommer inte vaccineras, i Indien kommer inte ens hela riskgruppen vaccineras utan de siktar på att vaccinera de med allra störst risk då det totala antalet är så stort.
Vaccinet är inte hundraprocentigt heller vilket jag fått bevis för i min närhet vilket även det omöjligör flockimmunitet så att argumentera för flockimmunitet när det gäller massvaccination är att inte vara påläst ELLER att man har en annan agenda med argumentationen.
Ska man titta på det ur ett folkhälsoperspektiv är det BÄTTRE att vi redan nu börjar bygga bred/korsimmunitet genom att de som klarar sjukdomen bra blir infekterade mot denna stammen som är så mild mot de utanför riskgrupperna istället för att vänta på en stam som inte bara tar sig förbi infektionsimmuniteten från vaccinen utan även slår hårdare mot oss, att det kommer hända är lika sannolikt som att det inte händer.
Ungefär som att barn skall gå igenom barnsjukdomarna för att inte drabbas hårdare i vuxen ålder...
Därför, vaccinera de med behov, alltså riskgrupper oavsett ålder, medans infekterade, oavsett ålder, INTE skall då de redan är immuna och de doserna behövs till de i riskgrupp, de övriga, friska arbetsföra oavsett åldersgrupp bör för folkhälsan genomgå infektionen.
För sjukvården är det skitsamma hur vi gör då deras behov av restriktioner försvinner i och med att riskgrupperna är vaccinerade, gruppen friska arbetsföra klarar inte på egen hand att överbelasta vården, datan är tydlig på den punkten.