2021-04-05, 11:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Total organkollaps efter AstraZenecas vaccin.

Läkarna i Uppsala säger att det beror på vaccinet.

Utredningen ska vara klar om två veckor. Läkemedelsverket gör utredningen, så vi kan ju gissa vad den kommer säga. Troligtvis hittar man inget samband.

https://omni.se/christina-dog-efter-vaccin-vill-ha-alla-kort-pa-bordet/a/GaRAp4

https://www.sydsvenskan.se/2021-04-04/christina-dog-efter-vaccinationen-nu-vill-familjen-veta-vad

Det är lite lustigt att så många läkare drar tydliga samband till vaccinet, både i Sverige och utomlands, men att läkemedelsverket fortsätter säga att det inte finns något samband.
Läkare är människor som precis som vi har en tendens att dra slutsatser ur korrelationer innan det undersökts om det finns ett orsakssamband. Det får utredas helt enkelt och vad jag kan se så sker just detta.

Räknar vi lite på det så representerar fallet 0,2 per 100 000 vaccinerade med AstraZeneca fram till vecka 13.

Som jämförelse kan vi titta på exempelvis åldersgruppen 40-49 år där 57 per 100 000 dött.

Folk glömmer bort att covid-19 är farligare än vaccinet.
2021-04-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Läkare är människor som precis som vi har en tendens att dra slutsatser ur korrelationer innan det undersökts om det finns ett orsakssamband. Det får utredas helt enkelt och vad jag kan se så sker just detta.

Räknar vi lite på det så representerar fallet 0,2 per 100 000 vaccinerade med AstraZeneca fram till vecka 13.

Som jämförelse kan vi titta på exempelvis åldersgruppen 40-49 år där 57 per 100 000 dött.

Folk glömmer bort att covid-19 är farligare än vaccinet.

Även fast Ni har rätt i sak så är detta ett felaktigt påstående NU.

Ni får vänta med påståendet att c19 är farligare än vaccinet tills det är tillräcligt många vaccinerade i åldersgruppen för att kunna göra den jämförelsen, än är det för få och nära endast de friska arbetsföra som är vaccinerade i åldersgruppen.
Först när vaccineringen når brett i hela åldersgruppen kan Ni göra det påståendet.

Utöver det så är, än så länge, vaccinet VÄRRE i den åldersgruppen då friska, arbetsföra INTE drabbas i den omfattningen av c19 utan de fallen Ni jämför farligheten med består till nära 100% av riskgrupp i åldersgruppen.

Kan mycket väl visa sig att riskgrupp i åldersgruppen VINNER på vaccinering medans friska arbetsföra FÖRLORAR.

Ungefär som med svininfluensan, det var fler skadade i gruppen vaccinerade än i gruppen ovaccinerade när det hela var över och där vaccinerades ungeföär 50/50 så det är lätt att göra jämförelsen.

Istället för at propagera för massvaccination med okända risker både för de vaccinerade och folkhälsan i stort borde Ni propagera för att de i riskgrupp oavsett ålder skall vaccineras före de som redan genomgått infektionen och de äldre som är friska och arbetsföra då det är något som går att fastställa har effekt, skulle inte infektion ge immunitet så ger inte heller vaccination immunitet.

Men det är väl inte intressant för Er att det faktiskt skall gå bra, börjar tro att det viktigaste är att så många som möjligt skall bli vaccinerade så att Ni själv kan skippa det då Ni och Era kollegor som förespråkar denna massvaccination av i övrigt friska personer som klarar smittan bra helt blundar för den statistika fakta som finns och istället enbart går på känslor och förhoppningar....
2021-04-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Det är lite lustigt att så många läkare drar tydliga samband till vaccinet, både i Sverige och utomlands, men att läkemedelsverket fortsätter säga att det inte finns något samband.

Om man vill få sina "15 minutes of fame" så är det naturligtvis sådana påståenden som gäller.
Media kommer ju att svälja "hook, line and sinker"

Men, på läkemedelsverket finns folk som förstår att skilja på samvariation och orsakssamband, fast det är ju inte alls lika lättsålt.

Det finns dock en mycket stor utmaning i.o.m. att det handlar om möjliga biverkningar som uppträder i en storleksordning av 1/500000.

I varje större population av människor inträffar dödsfall dagligen som inte enkelt kan förklaras, men om man har en pågående vaccinationskampanj så är ju detta en "frestande" förklaring.

Om man har basal förståelse för sannolikhet och spelteori, så inser man att vaccination mot Covid är överlägset bättre än att låta bli!

/T
2021-04-05, 12:11
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Även fast Ni har rätt i sak så är detta ett felaktigt påstående NU.

Ni får vänta med påståendet att c19 är farligare än vaccinet tills det är tillräcligt många vaccinerade i åldersgruppen för att kunna göra den jämförelsen, än är det för få och nära endast de friska arbetsföra som är vaccinerade i åldersgruppen.
Först när vaccineringen når brett i hela åldersgruppen kan Ni göra det påståendet.

Utöver det så är, än så länge, vaccinet VÄRRE i den åldersgruppen då friska, arbetsföra INTE drabbas i den omfattningen av c19 utan de fallen Ni jämför farligheten med består till nära 100% av riskgrupp i åldersgruppen.

Kan mycket väl visa sig att riskgrupp i åldersgruppen VINNER på vaccinering medans friska arbetsföra FÖRLORAR.

Ungefär som med svininfluensan, det var fler skadade i gruppen vaccinerade än i gruppen ovaccinerade när det hela var över och där vaccinerades ungeföär 50/50 så det är lätt att göra jämförelsen.

Istället för at propagera för massvaccination med okända risker både för de vaccinerade och folkhälsan i stort borde Ni propagera för att de i riskgrupp oavsett ålder skall vaccineras före de som redan genomgått infektionen och de äldre som är friska och arbetsföra då det är något som går att fastställa har effekt, skulle inte infektion ge immunitet så ger inte heller vaccination immunitet.

Men det är väl inte intressant för Er att det faktiskt skall gå bra, börjar tro att det viktigaste är att så många som möjligt skall bli vaccinerade så att Ni själv kan skippa det då Ni och Era kollegor som förespråkar denna massvaccination av i övrigt friska personer som klarar smittan bra helt blundar för den statistika fakta som finns och istället enbart går på känslor och förhoppningar....
Mitt inlägg var fakta och evidens. Ditt inlägg är spekulativt och anklagar mig för att föra fram känsloargument. Jag gav en bild på hur det ser ut idag och jag ser inte hur det kan förändras framöver så mycket som du insinuerar.

Sedan den värsta halmgubben i ditt inlägg, att jag skulle vilja att så många som möjligt vaccinerar sig så jag skulle slippa. Nog vill jag att de flesta ska vaccinera sig men det inkluderar även mig själv. Du får ursäkta men skärp dig.
2021-04-05, 12:44
Medlem
Citat:
Mitt inlägg var fakta och evidens. Ditt inlägg är spekulativt och anklagar mig för att föra fram känsloargument. Jag gav en bild på hur det ser ut idag och jag ser inte hur det kan förändras framöver så mycket som du insinuerar.

Sedan den värsta halmgubben i ditt inlägg, att jag skulle vilja att så många som möjligt vaccinerar sig så jag skulle slippa. Nog vill jag att de flesta ska vaccinera sig men det inkluderar även mig själv. Du får ursäkta men skärp dig.

Vad är det som är felaktigt och spekulativt?

Är det att det ännu inte går att fastställa att vaccin är bättre än infektion i åldersgruppen?

Är det att infektion ger immunitet?

Är det att friska arbetsföra oavsett ålder INTE avlider?

Är det att det är nära ENDAST gruppen friska arbetsföra som vaccinerats i den av Er nämda åldersgruppen?

Är det att det i den åldersgruppen, precis som i de övriga, är RISKGRUPPER som avlider?

Är det att det sannolikt inte är LÄGRE risk med vaccin för de friska i åldersgruppen?

Slutsatsen att Ni inte vill vaccinera Er är något man kommer fram till när man väger samman den fakta som finns tillsammans med Er totala ovilja att ens diskutera den utan istället propagerar för att det är viktigt att alla vaccineras inklusive de som redan är immuna oavsett fysik bakgrund trots att det idag är ganska väldefinerat vilka som faktiskt riskerar lida skada av infektionen.

I den öppna delen av samhället har en mycket stor del av befolkningen redan genomgått infektion och i min omgivning har ALLA kommit tillbaka och arbetar idag precis som innan 2020 och de har ännu inte insjuknat på nytt, tyder på att dels är sars cov2 milt i friska peroner och att immuniteten efter infektion är stark och detta stöds av all tillgänglig data.

Vilket är tur för annars skulle inte immuniteten efter vaccination vara stark, vilket säger att de redan infekterade inte skall vaccineras för att snabbare kunna vaccinera alla i riskgrupp och att de friska arbetsföra oavsett åldersgrupp bör vänta till sist, om de absolut känner ett behov av att vaccineras.

Vad är spekulativt av det förutom att Ni inte vill vaccineras? (kan till och med be om ursäkt för det påståendet men ibland måste man "peta" lite...)
2021-04-05, 13:56
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Vad är det som är felaktigt och spekulativt?

Är det att det ännu inte går att fastställa att vaccin är bättre än infektion i åldersgruppen?
Det är bättre att vaccinera än att få covid-19. Det är fakta baserat på den statistik vi har idag. Glöm inte bort att vi vaccinerat personal inom vården som varit betydligt yngre än åldersriskgruppen. Nu har man bromsat detta för att i vaccinbristens tid prioritera 65+ samt dessutom stoppat ett vaccin för yngre baserat på en extremt sällsynt biverkning som drabbar enstaka per miljon vaccindoser.

Citat:
Är det att infektion ger immunitet?
Självklart om än inte 100%, enstaka har smittats igen, troligast med en variant av viruset.

Citat:
Är det att friska arbetsföra oavsett ålder INTE avlider?
Risken är mer än döden. Vi har inte hela bilden men det sätts upp särskilda vårdavdelningar för att ta hand om långtidscovidfall och de är inte direkt få. Här på flashback talas det bara om risken för död. Här har jag inga data men Socialstyrelsen håller på att samla in dessa för att få en bild över situationen. En del fall kan man läsa om i massmedia.

Citat:
Är det att det är nära ENDAST gruppen friska arbetsföra som vaccinerats i den av Er nämda åldersgruppen?
Åldersgruppen var bara ett exempel för att inte blanda in de där risken är störst. Jag ville peka på att risken inte är obefintlig bara för att man är yngre.

Citat:
Är det att det i den åldersgruppen, precis som i de övriga, är RISKGRUPPER som avlider?
Det vet vi inte men det finns exempel på att kärnfriska dött men ja, de flesta är nog i riskgrupp. Men vad har det med saken att göra? Ska vi lämna dessa att kanske dö bara för att folk inte vaccinerar sig? Har du överhuvudtaget förstått varför man vaccinerar friska?

Citat:
Är det att det sannolikt inte är LÄGRE risk med vaccin för de friska i åldersgruppen?
Yngre reagerar mer på vaccinerna, sannolikt för att man med ålder har viss immunitet mot det mesta. Men någon större risk ser jag inte och de typiska reaktionerna är inte direkt någon sådan men jag kan tycka att AstraZenecas vaccin verkar ge lite värre reaktioner än de andra.

Citat:
Slutsatsen att Ni inte vill vaccinera Er är något man kommer fram till när man väger samman den fakta som finns tillsammans med Er totala ovilja att ens diskutera den utan istället propagerar för att det är viktigt att alla vaccineras inklusive de som redan är immuna oavsett fysik bakgrund trots att det idag är ganska väldefinerat vilka som faktiskt riskerar lida skada av infektionen.

I den öppna delen av samhället har en mycket stor del av befolkningen redan genomgått infektion och i min omgivning har ALLA kommit tillbaka och arbetar idag precis som innan 2020 och de har ännu inte insjuknat på nytt, tyder på att dels är sars cov2 milt i friska peroner och att immuniteten efter infektion är stark och detta stöds av all tillgänglig data.

Vilket är tur för annars skulle inte immuniteten efter vaccination vara stark, vilket säger att de redan infekterade inte skall vaccineras för att snabbare kunna vaccinera alla i riskgrupp och att de friska arbetsföra oavsett åldersgrupp bör vänta till sist, om de absolut känner ett behov av att vaccineras.

Vad är spekulativt av det förutom att Ni inte vill vaccineras? (kan till och med be om ursäkt för det påståendet men ibland måste man "peta" lite...)
Ursäkten accepteras men jag har varit öppen i denna forumdel med att jag tänker ta vaccinet. Det har uppenbarligen gått dig förbi och istället odlar du en konspiratorisk tanke om att jag egentligen inte vill ta det. Det är fel. Även om du bara ville peta lite.

Varför de som redan gått igenom covid-19 rekomenderas vaccin har jag ingen åsikt om direkt annat än att jag tycker man kan vänta med det. Den får FHM stå för.

Jodå, immuniteten ser ut att hålla rätt bra då vi ser så få fall av återinsjuknande. Det talar för att även vaccinerna ger en sådan immunitet. Att inte vaccinera ickeriskgrupperna är inget jag vill se och vi är inte i närheten av någon flockimmunitet baserad på smittspridningen. Att låta det gå fritt håller inte, vår sjukvård pallar inte och risken för nya varianter som kan vara värre blir mycket högre.

De som känner att de inte har behov av att vaccinera sig har inte hela bilden klar för sig. De tänker i första hand på sig själva och glömmer att vi har en stor del i befolkningen som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig. Man läser om biverkningar men glömmer helt bort att risken med covid-19 är betydligt högre, även för unga.
2021-04-05, 19:49
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Om man vill få sina "15 minutes of fame" så är det naturligtvis sådana påståenden som gäller.
Media kommer ju att svälja "hook, line and sinker"

Men, på läkemedelsverket finns folk som förstår att skilja på samvariation och orsakssamband, fast det är ju inte alls lika lättsålt.

Det finns dock en mycket stor utmaning i.o.m. att det handlar om möjliga biverkningar som uppträder i en storleksordning av 1/500000.

I varje större population av människor inträffar dödsfall dagligen som inte enkelt kan förklaras, men om man har en pågående vaccinationskampanj så är ju detta en "frestande" förklaring.

Om man har basal förståelse för sannolikhet och spelteori, så inser man att vaccination mot Covid är överlägset bättre än att låta bli!

/T

Nej, biverkningen av AZ vaccin hos unga människor är så specifik att den går att koppla till vaccinet. Det finns inget annat som kan ha orsakat det. Det är uteslutet. Det är inte någon vanlig hjärtinfarkt eller vanlig hjärnblödning vi pratar om, utan en mycket specifik biverkan som tydligt går att härleda till vaccinet.
2021-04-06, 09:58
Medlem
Trodde tråden skulle handla om ev. biverkningar som de som tagot vaccinet fått. Men det är ju samma vanliga tjafs för eller emot med citeringar och länkar från experter som har åsikter som passar in på teorier man tror på.

Jag är färdigvaccinerad med Pfizers vaccin. Tillhör riskrupp så det kändes viktigt för mig att ta det.
Biverkningar jag haft:
Lättare övergående influensa symptom i några dagar, 2-3 timmar per gång, värk ömhet på vaccineringsstället 3-4 dagar
Senast redigerad av DjungelJumbo 2021-04-06 kl. 10:10.
2021-04-06, 11:05
Medlem
Gnuarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vissa sällsynta fall får man räkna med. De flesta märker ingenting av sprutan.

Intressant. Vart går då gränsen?

Då vi inte har någon större skillnad gällande antal dödsfall totalt i landet 2020 jämfört med föregående år. Varför kan man inte räkna med dessa dödsfall och skita i vaccinet då de flesta ändå inte märker någonting av pandemin?
2021-04-06, 11:10
Medlem
Gnuarns avatar
Citat:
De som känner att de inte har behov av att vaccinera sig har inte hela bilden klar för sig. De tänker i första hand på sig själva och glömmer att vi har en stor del i befolkningen som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig. Man läser om biverkningar men glömmer helt bort att risken med covid-19 är betydligt högre, även för unga.

Du pratar om risker men ignorerar fullt ut risken med ett experimentiellt dna-förändrande vaccin som aldrig haft lyckade resultat tidigare.

Allt för en pandemi som knappt påverkar dödstalen i landet jämfört med föregående pandemifria år.

Hörde att trollfabrikerna var bara ett påhitt men ditt narrativ får en att fundera.
2021-04-06, 11:19
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:

Ditt inlägg var inte fakta eller evidens på något vis då din jämförelse gör magplask.

När det gäller biverkningar av vaccinet, och speciellt de värre biverkningarna i form av lågt antal blodplättar, blödningar och blodproppar, så kan du inte jämföra med hela vaccinerade gruppen då detta är en biverkning som hittills främst drabbar unga och friska.

Att en miljard personer över 80 år har vaccinerats utan biverkningar har ingen som helst betydelse i sammanhanget när det gäller biverkningar hos yngre friska människor, då endast ett fåtal av dessa har vaccinerats (främst vårdpersonal) men allvarliga biverkningar och död har redan rapporterats.

Om det är en biverkan som drabbar främst personer med ett starkt och friskt immunförsvar, eller som kanske har antikroppar eller t-celler från en tidigare smitta av ett annat virus, så blir inte risken lägre hos dessa bara för att vaccinet är ofarligt hos gamlingar.

Människors immunförsvar reagerar olika beroende på vem du är och var i livet du befinner dig och vad du tidigare blivit utsatt för. Att vaccinet är riskfritt för din farmor, eller åtminstone att vaccinet är mer fördelaktigt än själva viruset för din farmor, betyder INTE att det är det för din 25-åriga dotter då deras kroppar reagerar helt olika.

Det kan mycket väl vara så att vaccinet är fördelaktigt för äldre personer jämfört med risken att bli smittad av SARS-CoV-2, men det är inte alls säkert att vaccinet överväger risken hos unga människor. Det finns ingen fakta eller evidens som talar för det hittills, tvärtom.
Senast redigerad av AndersTengell 2021-04-06 kl. 11:23.
2021-04-06, 11:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnuarn
Intressant. Vart går då gränsen?

Då vi inte har någon större skillnad gällande antal dödsfall totalt i landet 2020 jämfört med föregående år. Varför kan man inte räkna med dessa dödsfall och skita i vaccinet då de flesta ändå inte märker någonting av pandemin?

Jag ger mig inte in i dödsfallsstatistiken den är beroende av en massa faktorer och kan inte tolkas entydigt. De som dött av corona enligt attest, duger för mig. Just nu cirka 13 500 i landet.

1 dödsfall per 10 000 vaccinerade är en låg risk jämfört men många mediciner. Långvarig svår sjukdom är värre. Så vitt jag vet kan man få det av corona. Känner även personligen till två sådan fall. Påminner om Aspestos, silikos eller KOL.

Att vaccinet gett långvarig svår sjukdom är inte känt. Antingen dör de i sällsynta fall 1 / 500 000 eller så friskna de till efter att ha fått blodproppslösande medel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in