2021-04-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det som ger hopp är att det rullar in en ansenlig mängd vaccin inom den närmaste veckan. Problemet är att smittan nu sprids bland yngre och de står längst bak i kön. Man kanske skulle bredda grupperna rejält redan nu och vaccinera efter tillgång så fort som möjligt. Då kan vi nog bromsa smittan vilket borde vara prio 1 nu.
Trams. Vaccineras riskgrupper så kan man gott låta viruset bränna igenom befolkningen. Hur mycket man än hypar upp det här viruset så kvarstår faktumet att för den breda massan är viruset totalt ofarligt. Det är väl det som gör det lite lurigt att hantera.
Citera
2021-04-06, 15:44
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Nu får dom väl ändå fan ta och ge sig.

På 1 månad har dom ändrat sig 6 SEX gånger

Vaccin kan ge blodproppar

Vaccin ger inte blodkroppar

Nu ger vaccinet blodkroppar

Nej det gjorde det inte alls.

På riktigt nu? Är dessa människor mytomaner? Varför går dom ut med säkra saker när dom är 5% säkra på något?

Vika är dom?
Citera
2021-04-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är samma nyhet som Expressen publicerade häromdagen. Dödligheten i våras var 25%, sjönk under sommaren till 10 och ökade under vintern till 20.
En tänkbar förklaring kan ju vara att när trycket var så lågt i somras så togs fler in som egentligen inte var så svårt sjuka. Tänk läkaren i Helsingborg som liknade sa att patienterna fick en säng att vila upp sig lite i och få lite ompyssling. När smittan sen ökar igen så finns ju så klart inte utrymme för dessa spabehandlingar. Trots det höga trycket i vintras (nu) så dör färre än I pandemins start.

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/okad-dodlighet-bland-vardade-for-covid-19-under-andra-vagen/

Ok, jag tolkar det inte som att det jämfördes med "spabehabdlingar" under sommaren. Han från Socialstyrelsen var ganska tydlig med vad deras huvudhypotes är, dvs. att trycket på vården under hösten/vintern varit så stort att man helt enkelt inte kunnat erbjuda tillräckligt bra vård, därav en ökad dödlighet. Inte de "Italien-bilder" på döda i korridorer, som vissa förnekare här inne tycker krävs, för att man skall kunna tala om en "sjukvårdskollaps", men tillräckligt för att man skall se hur illa det är ställt.

Man har alltså med högsta sannolikhet inte ens klarat av målet att platta till kurvan tillräckligt för vården. Det enda, (lågt ställda ambitionsmässigt), målet som fanns.

Det blir förhoppningsvis godis för Coronakommissionen, så att det för en gångs skull kan bli räfst och rättarting i det här ruttna landet. Inte för att någon kommer att få ta ansvar, men ändå. Sanningen är bra, så att folk får veta. Och i god tid innan nästa pandemi kan flytta till andra, bättre medicinskt och civiliserat ordnade länder, om man så önskar.
Citera
2021-04-06, 15:46
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
22 på IVA i Uppsala, Man hade som mest 26 i våras 16-17/4-2020.

Annars börjar vi nå andra vågens max antal på 387. 356 på IVA nu i hela landet.

Det är mycket om man ska utgå från att vi numera är bättre på vårda och hålla COVID19-sjuka borta från IVA.

I våras låg det väl ungefär 200 stycken på IVA bara i Stockholm. Nu är det väl omkring 85-90 på IVA i Stockholm.

Intressant är att fler av de som åker in till sjukhus behöver IVA. Media har inte uppmärksammat det än, vet inte varför.
Citera
2021-04-06, 15:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Trams. Vaccineras riskgrupper så kan man gott låta viruset bränna igenom befolkningen. Hur mycket man än hypar upp det här viruset så kvarstår faktumet att för den breda massan är viruset totalt ofarligt. Det är väl det som gör det lite lurigt att hantera.
Påminn mig att jag aldrig ska rekommendera dig till någon funktion inom smittskyddet.

Nej, det är inte ofarligt att låta viruset bränna genom den breda massan. Det borde framgå bara av dagens IVA-statistik och situation bl.a. i Uppsala.

Jag har märkt hur ni förnekare blivit knäppare på sistone och tappat all logik.

Neuroinvasiv lång-COVID???

Citera
2021-04-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, du har fel. London är befolkningstätare än Stockholm. All tillgänglig statistik säger samma sak.

Att du fortsätter hävda motsatsen är en fullständig gåta.
Det jag påstår är att Stockholmare bor trängre, och tätare. Inte att den tekniska densiteten är högre.

Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Så enligt dig så existerar varken höghusbebyggelse eller grönområden i London. Är det inte lite att greppa efter halmstrån? Men du är väl en av dom som tror på att miljonprogrammet är något unikt för Sverige. Där har du helt fel. I hela västeuropa byggdes det motsvarande områden under efterkrigstiden. London utgör definitvt inget undantag.
Det är inget halmstrå. Det är fakta. Londons stadsbild är inte alls lika dominerad av höga hus som Stockholm.

London:
43% lägenhet
27% townhouse
23% parhus
8% villa

Stockholm:
90% lägenhet
10% småhus

Hur mycket tydligare kan det bli? 90% bor i lägenhet i Stockholm, respektive 43% som bor i lägenhet i London.

Nästan 6 av 10 i London har en egen ingång från gatan, från sin bostad. I Sverige kallas det för radhus. Ett radhus klassas inte som "tätbefolkat", ur ett svenskt perspektiv. Det är ingen riskmiljö för virus. Du har ingen närkontakt med dina grannar, och ni träffas aldrig inomhus. Det kan inte jämföras med någon som bor i Tensta eller på Södermalm, med trettio hushåll som använder samma hiss, tvättstuga, trappuppgång m.m.
Citera
2021-04-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Det blir förhoppningsvis godis för Coronakommissionen, så att det för en gångs skull kan bli räfst och rättarting i det här ruttna landet. Inte för att någon kommer att få ta ansvar, men ändå. Sanningen är bra, så att folk får veta. Och i god tid innan nästa pandemi kan flytta till andra, bättre medicinskt och civiliserat ordnade länder, om man så önskar.

Tyvärr ska du nog inte hoppas för mycket på coronakomissionen. Den består väl typ av ett par präster, någon socionom och lite folk från Nykterhetsrörelsen med S-bakgrund om jag minns rätt. De borde tagit in Björn Olsen och Frode Forland samt lite smittskyddsexperter från Taiwan.
Citera
2021-04-06, 16:02
Medlem
Citat:
Påminn mig att jag aldrig ska rekommendera dig till någon funktion inom smittskyddet.

Nej, det är inte ofarligt att låta viruset bränna genom den breda massan. Det borde framgå bara av dagens IVA-statistik och situation bl.a. i Uppsala.

Jag har märkt hur ni förnekare blivit knäppare på sistone och tappat all logik.

Neuroinvasiv lång-COVID???

Men släng då fram lite siffror på hur många inom IVA som inte har underliggande sjukdomar och som i en mer generell bemärkelse betecknas som riskgrupp kring Covid.
Restriktionerna är till för att skydda äldre och personer i riskgrupp. Vaccineras dessa elimineras problemet då yngre tidigare friska individer, med ytterst få undantag, hanterar den här infektionen som en jävla klackspark. Om något är det bara nyttigt att gå igenom infektionen.
Citera
2021-04-06, 16:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det jag påstår är att Stockholmare bor trängre, och tätare. Inte att den tekniska densiteten är högre.

Det är inget halmstrå. Det är fakta. Londons stadsbild är inte alls lika dominerad av höga hus som Stockholm.

London:
43% lägenhet
27% townhouse
23% parhus
8% villa

Stockholm:
90% lägenhet
10% småhus

Hur mycket tydligare kan det bli? 90% bor i lägenhet i Stockholm, respektive 43% som bor i lägenhet i London.

Nästan 6 av 10 i London har en egen ingång från gatan, från sin bostad. I Sverige kallas det för radhus. Ett radhus klassas inte som "tätbefolkat", ur ett svenskt perspektiv. Det är ingen riskmiljö för virus. Du har ingen närkontakt med dina grannar, och ni träffas aldrig inomhus. Det kan inte jämföras med någon som bor i Tensta eller på Södermalm, med trettio hushåll som använder samma hiss, tvättstuga, trappuppgång m.m.
Men herregud, människa - ge dig nu!

London är mer tätbefolkat än Stockholm.
Det finns inte EN officiell källa som visar något annat.

Det är helt obegripligt hur du kan fortsätta göra bort dig på det här viset.

Sluta nu, jag ber dig. För din egen skull - gör inte bort dig själv mer nu.
Citera
2021-04-06, 16:06
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Vet man det? Jag vill minnas att det endast var med vaccinet från AZ som man verkligen testade om det var steriliserande. Och där var det väl rätt hyffsade siffror även om det inte var lika högt som inte blev sjuka alls? Men detta är vad jag minns från i höstas så det lär ha hänt en del saker både med mitt minne och med kunskapen i stort.
Vet och vet, det vet jag inte om man vet.
Men just denna effekten är något som är målet för alla vaccin, och det är mycket svårt att uppnå.

Can vaccinated people still test positive for COVID-19?

Vaccines can create two kinds of immunity — effective immunity or sterilizing immunity.

Sterilizing immunity is complete protection from a virus — no virus particles can get into any cell in the body, it cannot replicate, and transmission can be stopped.

"That's like the holy grail of vaccines," said Sarah Caddy, a clinical research fellow in viral immunology at Cambridge University. "But that is really hard to achieve. To stop any virus particles getting in is virtually impossible."

https://www.dw.com/en/what-covid-19-vaccines-can-and-cant-do/a-56499865
Citera
2021-04-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
I våras låg det väl ungefär 200 stycken på IVA bara i Stockholm. Nu är det väl omkring 85-90 på IVA i Stockholm.

Intressant är att fler av de som åker in till sjukhus behöver IVA. Media har inte uppmärksammat det än, vet inte varför.

Jag tror att du gör ett feltänk här. Det är nog inte så att fler behöver IVA. Jag tror att det snarare är så att fler får tillgång till vård på IVA. Tidigare var det mest gamla som låg inne och där ger man inte IVA-resurser hur som helst utan istället blir det morfinsprutan när de blir för sjuka för en vanlig vårdavdelning. Nu är det mycket 40-60-åringar som ligger inne och då kan det bli skriverier och protester om man förvägrar dem intensivvård.
Citera
2021-04-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag tror att du gör ett feltänk här. Det är nog inte så att fler behöver IVA. Jag tror att det snarare är så att fler får tillgång till vård på IVA. Tidigare var det mest gamla som låg inne och där ger man inte IVA-resurser hur som helst utan istället blir det morfinsprutan när de blir för sjuka för en vanlig vårdavdelning. Nu är det mycket 40-60-åringar som ligger inne och då kan det bli skriverier och protester om man förvägrar dem intensivvård.

Har du någon källa på det sistnämnda? Och helst inte i form av någon AB artikel av en hysterisk sjuksköterska som "upplevt att fler yngre nu behöver vård"
Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in