2021-04-06, 15:08
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, jag pratar om hela Stockholms stad.

Stockholm har högre hus än London, där det bor fler människor, och vi har i större utsträckning höghus nära varandra. Vi bygger tätt och högt och separerar bostadsområden från grönområden. Miljonprogrammet.

Det gäller oavsett om du tittar på Stockholms mest tätbefolkade stadsdel (Södermalm) eller Stockholms minst tätbefolkade stadsdel (Spånga-Tensta).

Så enligt dig så existerar varken höghusbebyggelse eller grönområden i London. Är det inte lite att greppa efter halmstrån? Men du är väl en av dom som tror på att miljonprogrammet är något unikt för Sverige. Där har du helt fel. I hela västeuropa byggdes det motsvarande områden under efterkrigstiden. London utgör definitvt inget undantag.
Citera
2021-04-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
På pressträffen snackar en snubbe från MSB om problemet med falsk information.

Det är ganska absurdt egentligen att MSB pladdrar om detta med tanke på att regimen ljuger för oss. Det mest flagranta är att Tegnell, Hallengren och Löfven stod i Agenda i januari och påstod att de har försökt minska smittspridningen så mycket som möjligt, vilket är en stor fet lögn!!

Vad gör MSB åt att FHM och Regeringen ljuger!?

Håller med om det.

Tyckte inslaget var ytterst obehagligt just pga det som det handlade om i sak, också. Att de pratade om att det kan finnas nån slags påverkan från främmande makt, och antivaxxer-propaganda, ungefär. Detta i relation till Astra-vaccinet, då.

Detta alltså samma dag som EMA, höga tjänstemän i EUs läkemedelsverk , gått ut i media och sagt att det stämmer att Astra-vaccinet hänger samman med de (förvisso sällsynta men ändå) blodproppar som en del människor fått av vaccinet....

Om man vore konspiratorisk skulle man nästan ana att nån högt upp här i Sverige, ville sopa EMA:s information under mattan, och istället fokusera på "skräckpropaganda från ryssarna" osv. Typ: "Seså nu gott folk, ta Astra, lite svinn får man räkna med"...

Nu var journalisterna på PK idag i alla fall på hugget, och ställde vassa frågor om Astra-vaccinet och EMA:s uttalande, till FHM. Damen från FHM såg otroligt stel ut och sa bara att de återkommer senare, när de läst EMAs offentliga uttalande... De "kommenterar inte mediauppgifter". ( Lol ). Ja ja, fortsättning följer.

Jag med viss riskfaktor kommer då inte att ta Astras vaccin, när det är så här svajigt. Väntar hellre på nåt av de andra faktiskt och håller mig undan riskmiljöer ett tag till.
Citera
2021-04-06, 15:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Intressant. Vad bygger du det påståendet på? Jag är genuint nyfiken.

Är du idiot?

Du följer inte nyheter från länder som kommit långt i vaccinationen?
En mongoloid kan t.o.m. se sambandet. Men du når kanske inte riktigt upp till den nivån.

Det var då en jävla massa foliehattar som förpestar tråden! Men än så länge är det ju inte förbjudet att vara efterbliven, och något vaccin mot dumhet finns ju inte heller. Men ni antiwaxxers skulle ju inte ta det ändå.
Citera
2021-04-06, 15:17
Medlem
Trångboddhet är en riskfaktor (suprise!) för covid-19.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0241327
Citera
2021-04-06, 15:18
Medlem
En ganska sensationell och tragisk sak som nämndes lite nästan i förbigående på dagens PK var detta med att dödligheten på sjukhusen faktiskt ökade i andra vågen av covid, här i Sverige.

(Trots alla förhoppningar under hösten om/ och erfarenheter av, att personalen hade blivit bättre på att hantera covid, osv).

Socialstyrelsens kommentar:

Vår huvudhypotes är att dt är den ökade belastningen som gör att man inte kan leverera sjukvård med samma kvalitet som när belastningen är lägre.

Det här talar för att man ska arbeta för att platta ut kurvan, säger Tomas Lindén.
(AB live, ca 14.45 idag).

Detta innebär ju i praktiken att man alltså inte heller lyckats med (det enda?) målet "att platta ut kurvan, så att vården klarar av det". Varsågod, mer material till Coronakommissionen, alltså....
Citera
2021-04-06, 15:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Håller med om det.

Tyckte inslaget var ytterst obehagligt just pga det som det handlade om i sak, också. Att de pratade om att det kan finnas nån slags påverkan från främmande makt, och antivaxxer-propaganda, ungefär. Detta i relation till Astra-vaccinet, då.

Detta alltså samma dag som EMA, höga tjänstemän i EUs läkemedelsverk , gått ut i media och sagt att det stämmer att Astra-vaccinet hänger samman med de (förvisso sällsynta men ändå) blodproppar som en del människor fått av vaccinet....

Om man vore konspiratorisk skulle man nästan ana att nån högt upp här i Sverige, ville sopa EMA:s information under mattan, och istället fokusera på "skräckpropaganda från ryssarna" osv. Typ: "Seså nu gott folk, ta Astra, lite svinn får man räkna med"...

Nu var journalisterna på PK idag i alla fall på hugget, och ställde vassa frågor om Astra-vaccinet och EMA:s uttalande, till FHM. Damen från FHM såg otroligt stel ut och sa bara att de återkommer senare, när de läst EMAs offentliga uttalande... De "kommenterar inte mediauppgifter". ( Lol ). Ja ja, fortsättning följer.

Jag med viss riskfaktor kommer då inte att ta Astras vaccin, när det är så här svajigt. Väntar hellre på nåt av de andra faktiskt och håller mig undan riskmiljöer ett tag till.

Du inser hur liten risk det är med blodproppar va? Om du har riskfaktorer i samband covid-19, kan jag inte förstå hur du kan resonera så.
Om det är 1/500 som blir allvarligt sjuk i covid-19 i genomsnitt, och du då ligger i gruppen med ännu större risk. Hur kan du ställa risken 1/1.000.000 mot kanske 1/100 ?
Citera
2021-04-06, 15:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
En ganska sensationell och tragisk sak som nämndes lite nästan i förbigående på dagens PK var detta med att dödligheten på sjukhusen faktiskt ökade i andra vågen av covid, här i Sverige.

(Trots alla förhoppningar under hösten om/ och erfarenheter av, att personalen hade blivit bättre på att hantera covid, osv).

Vår huvudhypotes är att dt är den ökade belastningen som gör att man inte kan leverera sjukvård med samma kvalitet som när belastningen är lägre.

Det här talar för att man ska arbeta för att platta ut kurvan, säger Tomas Lindén.

Detta innebär ju i praktiken att man alltså inte heller lyckats med (det enda?) målet "att platta ut kurvan, så att vården klarar av det". Varsågod, mer material till Coronakommissionen, alltså....

Utan att ha några som helst belägg, så tror jag att det är en årstidsvariation. I våras, som faktiskt innefattade månader fram till och med sommaren blev snittet ganska bra. Våg nr 2 inföll helt under virusens ”bästa” tid (vintern).
Viruset har bättre förutsättningar att spridas på vintern, detta utgår jag ifrån att det skapar högre virusbelastning, alltså man får i sig mer virus och därmed blir mer sjuk.

Men som sagt, detta är bara en ren lekmannagissning
Citera
2021-04-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du inser hur liten risk det är med blodproppar va? Om du har riskfaktorer i samband covid-19, kan jag inte förstå hur du kan resonera så.
Om det är 1/500 som blir allvarligt sjuk i covid-19 i genomsnitt, och du då ligger i gruppen med ännu större risk. Hur kan du ställa risken 1/1.000.000 mot kanske 1/100 ?

Risken är ju högst individuell så klart. Tänker inte gå in på min personliga hälsa alltför mkt, men jag har mycket goda skäl för att agera som jag gör, naturligtvis.

I Tyskland har 31 pers drabbats av allvarliga blodproppar, som jag förstått det i hjärnan, varav 9 dött. Av ca 2,7 milj doser. Hittills. Det är lite för dåligt resultat för att kunna sägas vara ett helt säkert vaccin, enligt mig. Om det hade varit att man hade legat med flunsasymtom som biverkan hade det varit okej för mig. This, not so much.

Har även lyckats undanhålla mig covid under hela pandemin, så ett tag till gör ingen skillnad. Väntar hellre på det bättre och säkrare alternativet, när det gäller vaccinet.
Citera
2021-04-06, 15:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Det är samma nyhet som Expressen publicerade häromdagen. Dödligheten i våras var 25%, sjönk under sommaren till 10 och ökade under vintern till 20.
En tänkbar förklaring kan ju vara att när trycket var så lågt i somras så togs fler in som egentligen inte var så svårt sjuka. Tänk läkaren i Helsingborg som liknade sa att patienterna fick en säng att vila upp sig lite i och få lite ompyssling. När smittan sen ökar igen så finns ju så klart inte utrymme för dessa spabehandlingar. Trots det höga trycket i vintras (nu) så dör färre än I pandemins start.

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/okad-dodlighet-bland-vardade-for-covid-19-under-andra-vagen/
Citera
2021-04-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Gäller inte i USA. Demokratiskt styrda delstater som inte har problem med det totalitära, delstater som New York och Kalifornien, har inte lyckats särskilt väl alls. Däremot har republikanskt styrda delstater som Syd-Dakota lyckats bättre. De har nu dessutom hävt sina restriktioner. Går alldeles utmärkt det.

Snälla - säg inte att du sitter och jämför stater genom att kolla på absoluta dödstal?

South Dakota är 8:e värst drabbade staten i USA sett till antalet döda per 1M invånare.

South Dakota: 2.191 döda per 1M invånare.
California - 1.513 döda per 1M invånare.

En snabb titt på listan tyder på att Republikanska stater drabbats hårdare.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us

En googling bekräftar detta.

https://www.google.com/search?q=us+states+democratic+republican+covid+19+ deaths&rlz=1C1GCEA_enSE855SE855&oq=us+states+democ ratic+republican+covid+19+deaths+&aqs=chrome..69i5 7.19435j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2021-04-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vaccinerade kan smittas, men utvecklar en mildare sjukdom.
Och genom detta bildas även färre viruspartiklar som kan smitta dig och mig.

Inget av vaccinen har en steriliserande verkan.

Vet man det? Jag vill minnas att det endast var med vaccinet från AZ som man verkligen testade om det var steriliserande. Och där var det väl rätt hyffsade siffror även om det inte var lika högt som inte blev sjuka alls? Men detta är vad jag minns från i höstas så det lär ha hänt en del saker både med mitt minne och med kunskapen i stort.
Citera
2021-04-06, 15:42
Bannlyst
Nu får dom väl ändå fan ta och ge sig.

På 1 månad har dom ändrat sig 6 SEX gånger

Vaccin kan ge blodproppar

Vaccin ger inte blodkroppar

Nu ger vaccinet blodkroppar

Nej det gjorde det inte alls.

På riktigt nu? Är dessa människor mytomaner? Varför går dom ut med säkra saker när dom är 5% säkra på något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in