2021-04-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

Jag är varken mäklare eller jurist så det vet jag självklart inte.
Att du inte vet det vet jag, men du brukar ju tycka och känna om en massa annat så jag undrar om du inte tycker nåt?
Du ser inget oetiskt eller omoralisk i att använda en rapport på ett sätt som författaren antagligen inte önskat?
2021-04-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Sjönära anlitades för ett så kallat skrivaruppdrag. Ett vedertaget uppdrag i mäklarbranschen som till och med FMI skriver om på sin hemsida.
Nej, för om det så vore så skulle Dietz brutit mot flera av de riktlinjer som finns med på FMIs sida vid skapandet av kontraktet!

Dietz är jäkligt tydlig med att han bara var hjälpsam med att ta fram ett kontrakt och inget annat, sen att han tabbade sig och fick med Sjönäras logga på pappret är ju det mindre begåvade i det hela. Hade han inte gjort på det viset hade Sjönära inte dragits in i den här skiten.

Oavsett så är Dietz agerande inte i linje med vad en mäklare förväntas att göra.
2021-04-06, 15:17
Medlem
Citat:
Kontaktades Sjönära bara på låtsas?

Sjönära anlitades för ett så kallat skrivaruppdrag. Ett vedertaget uppdrag i mäklarbranschen som till och med FMI skriver om på sin hemsida.

Som jag sagt många gånger förr. Ebba har gjort ett utomordentligt gott arbete med att förbereda affären och tillgodose inte bara sina egna utan också Esbjörns intressen, genom att t.ex. se till at en mäklare anlitas för att upprätta handlingarna, trots att Esbjörn inte vill anlita en mäklare för att genomföra affären. Jag kan dock förstå det senare, det vore bortkastade pengar, och det har Ebba också visat genom att ändå lösa det hela via Sjönära som av allt att döma har gjort allting efter konstens alla regler.

Och här ljuger den sk sanningssägaren igen.

Det enda vi vet är att Ebba har sagt att Esbjörn inte ville ha en dyr mäklare.
2021-04-06, 15:28
Medlem
nova68s avatar
Citat:
För att det är renhårigast enligt mig. Självklart behöver de ju inte det vid ett vanligt husköp, när mäklare inblandat och huset är till salu på riktigt.

Det att inte Esbjörn lade mera egenintresse i vad huset var värt.Tyder ju antingen på att han litade på Ebba till 100%, eller att han faktiskt inte riktigt förstod vad en försäljning innebar.

Det faktumet att Ebba börjar buds på3,8 och han säger 3,9 och inte 4,6 är ju så beklämmande att man undrar vilka uppgifter han fått.

Men om han blivet lovad en friggebod, samt att allt skulle bevaras i ursprungsskick både innomhus och på tomten skulle ju kunna förklara en del i prissättningen.

Annars är Esbjörn bara kokobello som säger 3,9 när Ebba säger 3,8.

Varför all fridens dar skulle han säga 4.6 milj?
Fastigheten var ju värderad till 4.2 milj, men bara om den redan var tömd och sanerad.
Han gav ett vettigt erbjudande, Ebba fick köpa för 3.9 milj om han slapp tömma och sanera.

PS: inlägget om friggeboden var ett aprilskämt.
2021-04-06, 15:36
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Det faktumet att Ebba börjar buds på3,8 och han säger 3,9 och inte 4,6 är ju så beklämmande att man undrar vilka uppgifter han fått.

Va du med vid och hörde vad som bjöds?
I annat fall så har du ingen aning om vad som bjöds och hur budgivningen va.
2021-04-06, 15:37
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Att du inte vet det vet jag, men du brukar ju tycka och känna om en massa annat så jag undrar om du inte tycker nåt?
Du ser inget oetiskt eller omoralisk i att använda en rapport på ett sätt som författaren antagligen inte önskat?
Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du syftar på.
2021-04-06, 15:39
Medlem
Nu har tydligen EBs advokat lämnat in sitt svaromål.

Expressens artikel är bakom betalväggen så det är inte mycket man får reda på.

Citat:
Bråket, som pågått inför öppen ridå de senaste sex månaderna, kan i slutändan avgöras av ett av de vittnen som väntas bli kallad till rättegången.

KD-ledaren har nämligen ett hemligt nyckelvittne som såg allt och är beredd att vittna.

Uppåt 14 vittnen ska kallas till domstolsprocessen.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/buschs-hemliga-nyckelvittne-kan-avgora-fastighetsbraket/
2021-04-06, 15:40
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Nej, det kan hon inte. Hon får inte agera i strid med sin huvudmans intressen.

Hon kan ordna ett nytt ombud åt Esbjörn, sedan kan Binninge få lämna. Men något sådant ombud har som sagt inte ordnats. Och det beror väl antagligen på att de inte hittat något som är villigt att gå i deras ledband och som tål dagens ljus. Det gör väl antagligen inte de flesta "advokater" och "jurister" i Binninges bekantskapskrets.
Nu förutsätter du att de följer gällande regler. Anlitandet av Binninge och polisanmälan mot EB kan inte med bästa vilja i världen sägas gynnat Esb:s intressen. Eftersom Esb inte har ett offentligt ombud har jag svårt att se att Uppsala tingsrätt skulle kunna hindra ett avsägande om det kommer ifrån honom eller någon som är fullmaktshavare. Uppsala tingsrätt måste ha ordentligt torrt på fötterna om de skulle ge uttryck för att fullmaktshavaren inte agerar i sin huvudmans intresse. Det skulle kunna sluta i Strasbourg.
2021-04-06, 15:41
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Va du med vid och hörde vad som bjöds?
I annat fall så har du ingen aning om vad som bjöds och hur budgivningen va.
självklart var jag inte med. Det var väll ingen av oss. Ebba sagt att hon sa 3,8 och Esbjörn sa 3,9 och hon sa okey.
Medlem
Citat:
För att det är renhårigast enligt mig. Självklart behöver de ju inte det vid ett vanligt husköp, när mäklare inblandat och huset är till salu på riktigt.

Det att inte Esbjörn lade mera egenintresse i vad huset var värt.Tyder ju antingen på att han litade på Ebba till 100%, eller att han faktiskt inte riktigt förstod vad en försäljning innebar.

Men om han blivet lovad en friggebod, samt att allt skulle bevaras i ursprungsskick både innomhus och på tomten skulle ju kunna förklara en del i prissättningen.

Om han hade önskat sig en friggebod så hade han väl kunnat bygga sig en under alla år huset fått förfalla? På vilket sätt blir en värdering mer renhårig genom att man står bredvid och tittar på? Är Densias värdering mindre renhårig för att inte Ebba Busch eller hennes ombud var där?
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Nej, för om det så vore så skulle Dietz brutit mot flera av de riktlinjer som finns med på FMIs sida vid skapandet av kontraktet!

Dietz är jäkligt tydlig med att han bara var hjälpsam med att ta fram ett kontrakt och inget annat, sen att han tabbade sig och fick med Sjönäras logga på pappret är ju det mindre begåvade i det hela. Hade han inte gjort på det viset hade Sjönära inte dragits in i den här skiten.

Oavsett så är Dietz agerande inte i linje med vad en mäklare förväntas att göra.

Enligt vad som framkommit gällande skrivuppdraget, finns inget att anmärka.
Alla riktlinjer verkar också ha följts om man ser till vad som uppges på FMIs hemsida.

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/

På vilket sätt har sjönäras mäklare brutit mot riktlinjerna och vilka av riktlinjerna?
Svamla inte om kompisbrormäklare utan svara nu med fakta, på frågan jag ställer!
2021-04-06, 15:44
Medlem
Q6s avatar
Citat:
självklart var jag inte med. Det var väll ingen av oss. Ebba sagt att hon sa 3,8 och Esbjörn sa 3,9 och hon sa okey.

Nu fantiserar du ihop något som du inte har en aning om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in