2021-04-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad tror ni? Finns det en viss eftersläpning nu pga av påsk, både på dödsfall och smittade!? Så dagens siffror är inte helt jämförbara med summan av föregående tisdag och fredag??

Så måste det ju rimligen vara, eftersom både denna fredag och denna måndag var storhelg och röda dagar, så lär inte särskilt många rapporteringar eller tester ha utförts då, om man jämför mot förra fredagen och måndagen, som ju var vanliga vardagar. Så dagens siffror är nog något underrapporterade. De var dock tråkiga nog ändå. Hoppas vi inte ser stor eftersläpning men risken är ju sannolik.

Edit: denna måndag, skrev denna tisdag först.
Senast redigerad av Maharaja79 2021-04-06 kl. 14:21.
Citera
2021-04-06, 14:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Vad tror ni? Finns det en viss eftersläpning nu pga av påsk, både på dödsfall och smittade!? Så dagens siffror är inte helt jämförbara med summan av föregående tisdag och fredag??

Det borde inte vara helt jämförbart. Dock är det nog lite blandat mellan regionerna.
Jag har tittat närmare på några stycken. Halland bla. Där har antalet tester minskat, MEN även andelen positiva prover. Där ser det lite bättre ut. Vissa andra regioner ökar däremot andelen positiva..
Citera
2021-04-06, 14:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
I Storbritannien finns, enligt den användare du citerar, en fullständigt naturlig överensstämmelse mellan antalet konstaterade smittofall och antalet faktiska smittofall. Så ja.

Vi har mycket att lära av UK helt enkelt.
Ja, inte bara vi, utan hela världen faktiskt om de lyckats med detta konststycke..
Citera
2021-04-06, 14:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Med avseende på trångboddhet som en eventuell faktor i smittspridning i UK:

Det har enligt uppgift gjorts en studie, men jag hittar inte studien i sig. Den omnämns dock i The Guardian och enligt den skall 3.6 Miljoner människor leva i trångboddhet i UK. Jag vet inte i vilken omfattning det påverkar smittspridningen.
More than 8 million people, equivalent to the population of London, are living in unsuitable housing in England, according to analysis suggesting the scale of the housing crisis could be far worse than officially estimated.

Research by Heriot-Watt University in Edinburgh suggests the lives of one in eight people in England are now negatively affected by years of fast-rising prices and missed house-building targets.

The research shows that 3.6 million people are living in overcrowded homes, 2.5 million cannot properly afford where they live, the same number again are living with parents or relatives against their wishes and almost 1.4 million are living in poor or substandard conditions, according to the study commissioned by the National Housing Federation (NHF), which represents social landlords.
https://www.theguardian.com/society/2019/sep/23/people-england-living-unsuitable-housing
Citera
2021-04-06, 14:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
I Storbritannien finns, enligt den användare du citerar, en fullständigt naturlig överensstämmelse mellan antalet konstaterade smittofall och antalet faktiska smittofall. Så ja.
Nej, nu ljuger du som vanligt. Jag har aldrig sagt något dylikt.

I fortsättningen skulle jag uppskatta om du kunde referera till de citat där jag påstås ha sagt något. Jag inser att det blir svårare att spela allan ballan och ljuga då, men det får du helt enkelt ta.
Citera
2021-04-06, 14:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Så måste det ju rimligen vara, eftersom både denna fredag och denna måndag var storhelg och röda dagar, så lär inte särskilt många rapporteringar eller tester ha utförts då, om man jämför mot förra fredagen och måndagen, som ju var vanliga vardagar. Så dagens siffror är nog något underrapporterade. De var dock tråkiga nog ändå. Hoppas vi inte ser stor eftersläpning men risken är ju sannolik.

Edit: denna måndag, skrev denna tisdag först.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det borde inte vara helt jämförbart. Dock är det nog lite blandat mellan regionerna.
Jag har tittat närmare på några stycken. Halland bla. Där har antalet tester minskat, MEN även andelen positiva prover. Där ser det lite bättre ut. Vissa andra regioner ökar däremot andelen positiva..
Sant, förutom släpande rapportering, bör det ju även ha urförts färre test under helgdagarna.
Citera
2021-04-06, 14:29
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja mina vänner. Jag skrev detta inlägg för några dagar sedan då jag var orolig över Uppsala som ju drabbats av den sydafrikanska varianten. Och så här 3 dagar senare rapporterar Uppsala att det är total kris där i sjukvården. All icke livsnödvändig vård ställs in och typ hudläkare får rycka in på akuten osv.

Jag önskar att jag hade haft fel när jag tittade in i min kristallkula men tyvärr börjar allt tyda på att Uppsala nu står på randen till en katastrof. Sveriges Manaus.

Är du fortfarande här och sprider din dynga? Finns det fortfarande någon som tar dig och dina katastroflarm på allvar? Inte ens de värsta sängvätarna i tråden verkar ju göra det. Du har haft fel varje gång, och lär så få den här gången också.

Total kris i sjukvården har det varit sedan åtminstone 1990. Sen är det klart att man med hjälp av skräckpropaganda och covidhets kan förvärra det ännu mer. Men den annalkande "katastrof" som du sitter därborta i USA och onanerar till, den kommer att förbli en fantasi, hur mycket du än hoppas.
Citera
2021-04-06, 14:30
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, nu ljuger du som vanligt. Jag har aldrig sagt något dylikt.

I fortsättningen skulle jag uppskatta om du kunde referera till de citat där jag påstås ha sagt något. Jag inser att det blir svårare att spela allan ballan och ljuga då, men det får du helt enkelt ta.
Jag har dragit mina egna slutsatser av ditt evinnerligt dåraktiga korståg i tråden, eftersom du helt enkelt valde att inte svara på de frågor jag tidigare ställt till dig i ämnet konstaterade smittofall. Klipper in dessa igen och emotser dina svar.

Citat:
Antalet konstaterade smittofall är ju bara av relevans utifrån följden de leder (eller riskerar att leda) till, oavsett vad den följden är. Om inte end enda person på något sätt påverkas av smittan vore det heller inte relevant att ta reda på hur många som är smittade. Smittofall är därmed inte intressanta i sig själva.

Vidare är antalet konstaterade smittofall väldigt enkelt att hålla på en låg nivå. Man kan till exempel strunta i att utföra några som helst tester, då får man inga konstaterade smittofall. Eller så kan man fullständigt isolera samtliga samhällsinvånare från varandra i sina bostäder. Svetsa igen dörrar. Och sedan då?

Utifrån antalet konstaterade smittofall och antalet konstaterade dödsfall finns det två plausibla förklaringar till att det dött så många i covid-19 i Storbritannien:
1. Antalet konstaterade smittofall motsvarar inte tillnärmelsevis antalet faktiska smittofall.
2. Av någon anledning är covid-19 otroligt mycket dödligare i Storbritannien jämfört med i många andra länder.

Oavsett vilket av dessa två alternativ man sluter sig till (eller om man menar att det är en kombination) är det inte särskilt smickrande för Storbritannien. Vilken förklaring ansluter du dig till?

Hope that helps.

Citat:
Nej, uppenbarligen har man ju även i Storbritannien testat en hel del smittade eftersom det även finns en hel del konstaterade smittofall. Du har däremot en mycket märklig argumentation som menar att just i Storbritannien är antalet konstaterade smittofall och antalet faktiska smittofall i stort sett desamma. Det skulle i princip kräva att samtliga invånare testades varje dag, det inser du va? Och då har vi inte ens tagit höjd för att testerna inte ger ett rättvisande svar i 100% av fallen...

Självklart finns det andra faktorer som påverkar antalet döda. Det får till exempel vara allmänt känt att en hög smittspridning i åldersgruppen 70+ kommer att generera påtagligt fler dödsfall än motsvarande höga smittspridning i åldersgruppen 30-50. Några faktorer kan alltså sägas vara klarlagda, medan långt fler ännu inte är det varför du nu i det citerade inlägget inte förhåller dig till vad du själv predikar, nämligen officiell statistik och hårda fakta. Det är vidare så att även en låg folkhälsa och stora socioekonomiska skillnader är något som, om det har varit avgörande för de brittiska dödstalen, är ett misslyckande som får tillskrivas den brittiska staten. Pandemin uppstod inte i ett vakuum där ingenting av det som skett fram till dess det första konstaterade smittofallet noterades plötsligt saknade relevans.

Alldeles oavsett vilka faktorer som genererar ökad smittspridning/antal vårdbehövande/antal döda och vilka åtgärder som motverkar dessa ökningar är det fullkomligt naivt att tro att Storbritanniens antal konstaterade smittofall motsvarar antalet faktiska smittofall. Varför skulle det vara så? Har du ett enda argument för det? Varför skulle inte flera smittofall missas just i Storbritannien som dessutom, enligt dig, har sådana problem med till exempel folkhälsa, socioekonomiska skillnader, trångboddhet och begränsade ekonomiska resurser per capita inom vårdapparaten? Allt det är ju faktorer som, förutom att det skulle kunna tänkas leda till större antal dödsfall, också kan tänkas förstärka skillnaderna mellan antal konstaterade smittofall och antal faktiska smittofall.

Vidare är det så att även om man låter sig övertygas av din trop om att antalet konstaterade smittofall är det mest relevanta, att det antalet korresponderar precis med antalet faktiska smittofall just i Storbritannien och att Storbritannien har lyckats kväsa smittspridningen på ett väsentligen mycket bättre sätt än Sverige, blir några frågor kvar:
- Vad är det som gör att covid-19 är så mycket dödligare i Storbritannien?
- Om det som gör covid-19 så mycket dödligare i Storbritannien är till exempel att vissa hälsotillstånd är mer vanligt förekommande, att vissa socioekonomiska grupper är mer utsatta eller att vissa etniska grupper driver upp dödstalen, är det då inte ett kapitalt misslyckande att man inte kväst smittspridningen bland dessa grupper?
- Om det är så som i strecksatsen ovan, var det kanske inte smittspridningen i sig som var det överlägset viktigaste att fokusera på (man har ju inte direkt haft en smittspridning nära noll, menar jag) utan fanns det kanske andra åtgärder att ta till för att minska antalet i behov av vård och antalet döda?

Edit: Hope that helps.
Citera
2021-04-06, 14:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Med avseende på trångboddhet som en eventuell faktor i smittspridning i UK:

Det har enligt uppgift gjorts en studie, men jag hittar inte studien i sig. Den omnämns dock i The Guardian och enligt den skall 3.6 Miljoner människor leva i trångboddhet i UK. Jag vet inte i vilken omfattning det påverkar smittspridningen.
More than 8 million people, equivalent to the population of London, are living in unsuitable housing in England, according to analysis suggesting the scale of the housing crisis could be far worse than officially estimated.

Research by Heriot-Watt University in Edinburgh suggests the lives of one in eight people in England are now negatively affected by years of fast-rising prices and missed house-building targets.

The research shows that 3.6 million people are living in overcrowded homes, 2.5 million cannot properly afford where they live, the same number again are living with parents or relatives against their wishes and almost 1.4 million are living in poor or substandard conditions, according to the study commissioned by the National Housing Federation (NHF), which represents social landlords.
https://www.theguardian.com/society/2019/sep/23/people-england-living-unsuitable-housing

Hur ser det ut om vi jämför Sverige med Finland, Norge och Danmark, bor ungdomar hemma hos sina föräldrar lika länge i våra grannländer på grund av bostadsbrist?

De yngre är rörliga och mer benägna att skita i rekommendationer men kan driva smitta. Att smittas bland ungdomar och ta med sig smittan hem till sina föräldrar, kan det var en förklaring till tillståndet i Svedala?

Ponera att bostadsbristen med trångboddhet och vuxna unga som inte lämnat boet är en starkt bidragande orsak till smittspridning och dödstal i Sverige, ansvaret för detta är givet i så fall.
Citera
2021-04-06, 14:31
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sverige står på plats 16 för smittspridning per befolkning samt plats 26 för dödsfall per befolkning.
Med take på den låga vaccinationstakten tippar jag att vi kommer att bli världsetta för både kategorierna inom snar framtid.
Den enda rivalen är Brasilien.

Dödsfall tror jag inte Sverige kommer toppa i den bemärkelsen, men antal smittade per capita absolut.
Citera
2021-04-06, 14:31
Medlem
"Medelåldern hos dem som dött av covid i Sverige är 84 år, samtidigt som medellivslängden generellt är 82 år"

Man lever alltså 2 år längre om man blir smittad enligt denna AT läkare.

https://www.dagensarena.se/essa/varfor-det-mesta-du-vet-om-covid-19-ar-fel/?fbclid=IwAR2OLAh3Ue43G7N4goPGH4a5vVN-mvlvthg9fHRGDYC4-Gbwn6UyGDLQlTw
Citera
2021-04-06, 14:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det som ger hopp är att det rullar in en ansenlig mängd vaccin inom den närmaste veckan. Problemet är att smittan nu sprids bland yngre och de står längst bak i kön. Man kanske skulle bredda grupperna rejält redan nu och vaccinera efter tillgång så fort som möjligt. Då kan vi nog bromsa smittan vilket borde vara prio 1 nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in