Citat:
Ursprungligen postat av
PeterSoderqvist
Om det inte var frågan om någon form av nödvärn, på vilken annan juridisk grund vart Polisen friad?
Mjo, ok jag får ge dig rätt för det. I huvudsak tjänstefel men ett fall av vållande till annans död och ja det blir såklart en fråga om nödvärn i slutändan.
Jag fick helt enkelt läsa på lite om fallet igen, var ett tag sedan nu...
Och faktum är att polisen skjuter i princip enbart vid nödvärn så ja, det får anses handla om nödvärn även om jag vill minnas att det inte var själv skottväxlingen som var den stora frågeställningen utan hur det gick till och var det träffade.
En av de största frågorna var väl det dödande skottet i ryggen där det testades om polisen som sköt borde haft bättre verkanskontroll eller ej?
Tycker mamman kommer med den mest balanserade analysen i frågan:
"Katarina Söderberg hoppas att polisen kommer ta lärdom av händelsen, och att de kommer se över sina rutiner.
– De kan inte tycka att det var en lyckad insats."
Och med det sagt behöver de inblandade inte gjort något som var straffbart fel men de kan ändå ha gjort ett mer eller mindre bra jobb. Som många i tråden spekulerat kring, lite mer rutinerade poliser på platsen hade sannolikt gjort en avsevärt bättre insats.