2021-04-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad jag förstått är inte barn särskilt drivande i denna pandemi och smittar inte särskilt mkt. Av det jag sett själv och hört från bekanta har deras barn varit osedvanligt friska under hela pandemin och deras föräldrar har klarat sig bra utan att bli sjuka i covid.

Som jag skrev tidigare i ett inlägg. Jag vet sju barn/unga som testat positivt förra veckan. Samtliga i olika umgängeskretsar. Känns faktiskt som vi är inne i en fas där barn är drivande.
Citera
2021-04-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
UK ligger på 37:e plats i världen med 64,002 konstaterat smittade per 1M invånare.
Sverige ligger på 16:e plats i världen med 80,141 konstaterat smittade per 1M invånare.

Att UK genomfört 1,871,386 tester per 1M invånare gör dessutom att man sannolikt hittat BETYDLIGT fler smittade än Sverige som bara gjort 709,737 tester per 1M invånare. Hade Sverige haft någon plan för att identifiera och stoppa smittspridningen hade man sannolikt hittat dubbelt så många smittade. Man kan därför förmoda att Sverige är ett av de absolut värsta smitthärdarna i hela världen.

Det är faktiskt bara fyra länder med fler än fem miljoner invånare som haft värre smittspridning än Sverige. Det är kanske inte så konstigt eftersom Sveriges taktik verkar ha varit att INTE stoppa smittan. Det är ju dock inte klart än, det ser ju ut som smittspridningen ökar i Sverige igen...

https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/blob/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series/time_series_covid19_confirmed_global.csv

Man behöver knappt vara faktaresistent förnekare för att inse att Sverige är urusla och kanske rent av sämst i världen.

UK är sämst i världen när man kollar på antal döda per 1M invånare om man räknar länder över 12 miljoner innevånare.
Citera
2021-04-06, 12:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kanske för att de allra flesta överlever viruset? Det är kraftigt uppförstorat av media... Och medelåldern på de som dör är fortfarande 84 år och inte 23 som vissa verkar tro i denna tråd.

När har det påståtts i tråden att medelåldern på de avlidna är 23?
Även om de flesta överlever så är det ännu ej överskådligt hur folkhälsan far illa på grund av Covid. Medelåldern på de som drabbas svårt av Covid lär ju vara lägre än 84.
Citera
2021-04-06, 12:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du kom med ett påstående utan belägg. Att barn som haft covid inte skulle kunna smitta någon igen.
Det verkar inte som barn är särskilt drivande alls i pandemin av det vi vet. Forskning pågår och det ska bli spännade att se vad det ger för resultat...

Men att vi ska oroa oss för barnen tror jag är rent foliehatteri utifrån det vi vet idag.

https://skolvarlden.se/artiklar/folkhalsomyndigheten-undersoker-covid-i-skolan

Citat:
Det påståendet har du inget belägg för. Det är någonting du tror. Jag har aldrig hört någon tro att man skulle få livslång immunitet av covid.
100% skydd är förstås ingen garanti. Men tittar man tillbaka på tidigare pandemier har genomgången infektion gett ett mycket gott och långt skydd.

Citat:
En del återinfekteras igen bara någon månad senare.
Det är inte säkert att det är så med tanke på alla falskt positiva tester.

Citat:
De flesta vuxna ser ut att ha en immunitet i all anfall i 5-7 månader, efter det vet vi inget (vi vänta fortfarande på årsstudierna som kommer i maj). Man tror sig veta att desto kraftigare infektion desto bättre immunitet. Man säger samtidigt då att äldre personer i regel har en bättre immunitet en yngre som drabbats lättare.
Antikroppar ja. Men sedan har du t-cellerna också.

Citat:
Min fråga är igen hur vet du att barn som genomgått infektionen inte kommer att kunna smittas eller kunna smitta någon igen?
Det kan jag inte veta till 100% men när det gäller virus som detta (som dessutom är i stort sett ofarligt för barn) är det en bättre idé att låta de nosa på viruset redan i unga år snarare än att försöka skydda barnen. Då lär sig deras immunförsvar att hantera viruset inför framtiden.
Citera
2021-04-06, 13:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var nog jag som påstod att Stockholm är trängre än London, eftersom det är sant. När folk inte delar trappuppgång med hundra andra människor, utan rentav har en egen utgång mot gatan, så kan det inte bli särskilt tätt.
Ja, jag sade ju att det var en faktaresistent förnekare som hittar på saker lite hur som helst som uttryckte sig på det viset.

Befolkningstäthet London: 5,701 invånare per km2
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/populationandmigration/populationestimates/bulletins/annualmidyearpopulationestimates/mid2019#:~:text=London's%20population%20density%2C %20at%205%2C701,region%20(the%20South%20West).

Befolkningstäthet Stockholm: 5,200 invånare per km2
https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm
Citera
2021-04-06, 13:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
När har det påståtts i tråden att medelåldern på de avlidna är 23?
Även om de flesta överlever så är det ännu ej överskådligt hur folkhälsan far illa på grund av Covid. Medelåldern på de som drabbas svårt av Covid lär ju vara lägre än 84.

De allra flesta som drabbas hårt har bakomliggande sjukdomar och är överviktiga. Nu vet vi att det är en risk, så det är bara att se till att göra något åt det. Om man dessutom röker och krökar bör man nog lägga av med det ASAP och sluta äta dålig skräpmat.

Vad blir bättre av att folk skräms upp och stannar hemma? Ungefär ingenting...
Citera
2021-04-06, 13:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Som jag skrev tidigare i ett inlägg. Jag vet sju barn/unga som testat positivt förra veckan. Samtliga i olika umgängeskretsar. Känns faktiskt som vi är inne i en fas där barn är drivande.

Så vad ska du göra åt det då tänkte du?
Citera
2021-04-06, 13:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Vi testar de som dött....

Eller tror du Sverige har fler döda i covid än statistiken säger? Överdödligheten pekar inte på det. Ditt kära land däremot.....
Du vet att när man mäter antal konstaterat smittade så mäter man antal konstaterat smittade. Det är dessutom en förbluffande hög kvalitet på det måttet.

Jag tror att Sverige har betydligt fler smittade än vad statistiken över konstaterat antal smittade säger, ja. Jag kan till och med slå vad om att det är så.
Citera
2021-04-06, 13:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Om Sverige slutar testa för covid så kommer vi komma mer på 0 döda i covid och framstå som världsbäst var jäkligt klantigt att vi började testsa överhuvudtaget....

Vi borde bara testa personer nära riskgrupperna. Att fullt friska unga vuxna ska springa och testa sig är totalt meningslöst. Gör er själva en tjänst och skit i det och spara på skattepengarna.
Citera
2021-04-06, 13:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Först skulle astras ej ges till äldre, Sen inte till yngre. Slopa det vaccinet helt. Jag vill ej morsan och farsan ska ta astras!
Häng med lite i nyheterna

AZ visste man inte om hur effektivt det var för äldre på grund av testgrupperna med 65+ var för små vid testerna. Därför ville man inte ge det till äldre men har sedan uppdaterats med att de funkar bra på 65+

Sedan kom det med blodproppar mm som problem och där fann man att det endast var yngre typ 30-40 som fick problem men inga äldre.

Men visst, alla vaccin har biverkningar.

Så varför vill du inte dina föräldrar ska få skydd?
Min hustru inom vården har redan fått AZ vaccin och hon är kanonnöjd med att äntligen fått viss skydd. Väntar givetvis på dos nr.2
Jag hoppas också min tur ska komma så livet blir lite lugnare.
Citera
2021-04-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, jag sade ju att det var en faktaresistent förnekare som hittar på saker lite hur som helst som uttryckte sig på det viset.

Befolkningstäthet London: 5,701 invånare per km2
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/populationandmigration/populationestimates/bulletins/annualmidyearpopulationestimates/mid2019#:~:text=London's%20population%20density%2C %20at%205%2C701,region%20(the%20South%20West).

Befolkningstäthet Stockholm: 5,200 invånare per km2
https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm

Här kommer annat som påverkar smittspridningen högst väsentligt, mätt med samma norm:
Andel trångbodda i Sverige: ≈15%
Andel trångbodda i UK: ≈4 %

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Housing_statistics#Housing_quality
Citera
2021-04-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Här kommer annat som påverkar smittspridningen högst väsentligt, mätt med samma norm:
Andel trångbodda i Sverige: ≈15%
Andel trångbodda i UK: ≈4 %

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Housing_statistics#Housing_quality

Mm, när folk pratar befolkningstäthet och smittspridning så är det bara fel. Det är som att tro att smittan sprids till grannen när man nyser eller hostar i sitt egna hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in