Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är därför du ska lägga allt fokus på mamman och testa personalen runt de äldre och sköra.
Problemet är att vi masstestat fullt friska som inte är särskilt drabbade av viruset istället för att fokusera enbart på den sköraste gruppen och personalen som jobbar på äldreboendena.
Nej det var ju ingen förberedelse alls verkar det som. Och det gick för långsamt. Men i detta läge finns det ingen anledning att ha några skolor stängda. NU är ju de flesta äldre vaccinerade.
Det är lite svårt att följa dina argument. Ibland pratar vi om läget för ett år sedan och ibland om nuläget. Det är en del skillnader. Det var ett okänt virus för ett år sedan, man visste inte hur det skulle påverka barn och andra. Vi hade dessutom väldigt dålig beredskap.
Så jag antar(?) att du håller med mig om att vi borde haft striktare restriktioner initialt? Och att, baserat på hur verkligheten såg ut då, så behövde t.ex. skolorna stängas för att hindra smittkedjan jag beskrev?!
Sedan kan jag hålla med om att det börjar bli läge att lätta på restriktionerna inom kort. Hoppas jag.
Jag håller också med om att aktiviteter/träning för barn och ungdomar bör hållas igång (helst ute och helst i mindre och "statiska" grupper)