2021-04-06, 12:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är därför du ska lägga allt fokus på mamman och testa personalen runt de äldre och sköra.

Problemet är att vi masstestat fullt friska som inte är särskilt drabbade av viruset istället för att fokusera enbart på den sköraste gruppen och personalen som jobbar på äldreboendena.

Nej det var ju ingen förberedelse alls verkar det som. Och det gick för långsamt. Men i detta läge finns det ingen anledning att ha några skolor stängda. NU är ju de flesta äldre vaccinerade.
Det är lite svårt att följa dina argument. Ibland pratar vi om läget för ett år sedan och ibland om nuläget. Det är en del skillnader. Det var ett okänt virus för ett år sedan, man visste inte hur det skulle påverka barn och andra. Vi hade dessutom väldigt dålig beredskap.

Så jag antar(?) att du håller med mig om att vi borde haft striktare restriktioner initialt? Och att, baserat på hur verkligheten såg ut då, så behövde t.ex. skolorna stängas för att hindra smittkedjan jag beskrev?!

Sedan kan jag hålla med om att det börjar bli läge att lätta på restriktionerna inom kort. Hoppas jag.
Jag håller också med om att aktiviteter/träning för barn och ungdomar bör hållas igång (helst ute och helst i mindre och "statiska" grupper)
Citera
2021-04-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, om man är en faktaresistent förnekare som hittar på saker lite hur som helst så kan man naturligtvis uttrycka sig på det viset.

Ungefär som när någon fick för sig att hävda att Stockholm var mer tätbefolkat än London. Ja, du hajar...
Det var nog jag som påstod att Stockholm är trängre än London, eftersom det är sant. När folk inte delar trappuppgång med hundra andra människor, utan rentav har en egen utgång mot gatan, så kan det inte bli särskilt tätt.
Citera
2021-04-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det blir intressant att följa hur informationen om det idag konstaterade sambandet mellan blodproppar och Astra-vaccinet, förmedlas till allmänheten... 🧐

Kommer man att få sådan information förmedlad till sig av sin vårdcentral, innan vaccinering, t.ex.? Eller får man upptäcka det själv i efterhand, om man olyckligtvis råkar få just blodpropp av det vaccinet...

Jag skulle anta att det finns någon skyldighet för vårdpersonal att informera om de potentiella riskerna med just detta covid-vaccin? 🤔 Även om högre ansvariga i Sverige nog inte är så pigga på det. Tur att man råkade läsa tidningen just idag..

Finns nog ingen skyldighet nej om det är så sällsynt som det faktiskt är. Och för äldre personer existerar det ju inte ens.

så nej, du får läsa bipacksedeln i vanlig ordning. Där kommer det säkert stå som en bieffekt att 1 på 1 000.000 riskerar att få blodpropp.

Större chans att sitta och skrapa triss i TV.
Citera
2021-04-06, 12:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror de flesta i tråden är väl medvetna om de bieffekter som pandemin har orsakat. Problemet är att du fokuserar enbart på dessa och bortser nästan helt från viruset i sig.

Kanske för att de allra flesta överlever viruset? Det är kraftigt uppförstorat av media... Och medelåldern på de som dör är fortfarande 84 år och inte 23 som vissa verkar tro i denna tråd.
Citera
2021-04-06, 12:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Men det är ju barnens föräldrar som tar hand om riskgrupperna. Vi kan ju inte låsa in dem och kasta nyckeln. Riskgrupperna behöver hjälp och vård. Vi kan inte isolera dem.

Vad jag förstått är inte barn särskilt drivande i denna pandemi och smittar inte särskilt mkt. Av det jag sett själv och hört från bekanta har deras barn varit osedvanligt friska under hela pandemin och deras föräldrar har klarat sig bra utan att bli sjuka i covid.
Citera
2021-04-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Se statistiken 2019 mot 2020 och nu början av året 2021 mot 2020 så är de lägre.

Troligen av orsaken att folk reser mindre, jobbar mera hemma osv.
Detta ingår i den så kallade överdödligheten.

Överdödlighet är ett väldigt trubbigt sätt att mäta hur många som avlider av en viss orsak.
Alltså helt fel sätt att mäta pandemins offer.

Om Sverige slutar testa för covid så kommer vi komma mer på 0 döda i covid och framstå som världsbäst var jäkligt klantigt att vi började testsa överhuvudtaget....
Citera
2021-04-06, 12:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Framförallt har ju smittan gått upp i UK Med tanke på alla döda... En av de sämsta länderna i världen.
UK ligger på 37:e plats i världen med 64,002 konstaterat smittade per 1M invånare.
Sverige ligger på 16:e plats i världen med 80,141 konstaterat smittade per 1M invånare.

Att UK genomfört 1,871,386 tester per 1M invånare gör dessutom att man sannolikt hittat BETYDLIGT fler smittade än Sverige som bara gjort 709,737 tester per 1M invånare. Hade Sverige haft någon plan för att identifiera och stoppa smittspridningen hade man sannolikt hittat dubbelt så många smittade. Man kan därför förmoda att Sverige är ett av de absolut värsta smitthärdarna i hela världen.

Det är faktiskt bara fyra länder med fler än fem miljoner invånare som haft värre smittspridning än Sverige. Det är kanske inte så konstigt eftersom Sveriges taktik verkar ha varit att INTE stoppa smittan. Det är ju dock inte klart än, det ser ju ut som smittspridningen ökar i Sverige igen...

https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/blob/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series/time_series_covid19_confirmed_global.csv

Man behöver knappt vara faktaresistent förnekare för att inse att Sverige är urusla och kanske rent av sämst i världen.
Citera
2021-04-06, 12:53
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Om Sverige slutar testa för covid så kommer vi komma mer på 0 döda i covid och framstå som världsbäst var jäkligt klantigt att vi började testsa överhuvudtaget....
Ni testar ju knappt, så ni behöver inte anstränga er speciellt för att sluta...

Och trots detta ligger ni på 16:e plats i hela världen på listan över länder med högst smittspridning.
Citera
2021-04-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Se statistiken 2019 mot 2020 och nu början av året 2021 mot 2020 så är de lägre.

Troligen av orsaken att folk reser mindre, jobbar mera hemma osv.
Detta ingår i den så kallade överdödligheten.

Överdödlighet är ett väldigt trubbigt sätt att mäta hur många som avlider av en viss orsak.
Alltså helt fel sätt att mäta pandemins offer.

Såg att den låg på 190 totalt 2020 mot 221 2019.

Det är dock små tal i jämförelse, särskilt som överdödligheten kan mätas i de över 65 som är mindre bilkörande och de som dött i covid-19. Döda +65 år i trafiken mellan 2015-2020:

5
13
9
11
11
13

Så överdödlighet är inte något trubbigt sätt. Bara man tolkar det med andra data.
Citera
2021-04-06, 12:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Ja precis.
Och lika dumt att kategorisera de som dör i trafiken.
Enklare att räkna överdödlighet och strunta i att använda statistiken för att se om åtgärder ger effekt.

Inse hur dumt överdödlighet som mätvärde på en pandemi när man inte har en stabil situation för övrig dödlighet.
Citera
2021-04-06, 12:57
Medlem
SodaFointains avatar
Först skulle astras ej ges till äldre, Sen inte till yngre. Slopa det vaccinet helt. Jag vill ej morsan och farsan ska ta astras!
Citera
2021-04-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ni testar ju knappt, så ni behöver inte anstränga er speciellt för att sluta...

Och trots detta ligger ni på 16:e plats i hela världen på listan över länder med högst smittspridning.

Vi testar de som dött....

Eller tror du Sverige har fler döda i covid än statistiken säger? Överdödligheten pekar inte på det. Ditt kära land däremot.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in