2021-04-06, 11:52
Medlem
Redladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
De renar som de ser - mellan 5-6 st fanns det enligt Annika i gårdagens videochatt på Instagram med förra årets Robinsonvinnare Michael Björklund - är faktiskt inte ditplanterade av produktionen utan de avvek från renägaren när de skulle forslas tillbaka till sina betesmarker.
Den vita renen i trailern kände någon igen och sa det till ägaren! Det var rätt ren och den hade varit borta i två år!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/efter-tva-ar-forsvunnen-renkalven-hittades-i-robinson-trailer
I två år var den vita renkalven Emma försvunnen. Det var först när trailern för Robinson på Seskarö släpptes som hon upptäcktes. Nu är hon hemma i Kalix igen med gott hull.
– Vi kollade på klippet 20 gånger, säger renskötaren Sandra Karlsson.
2021-04-06, 11:57
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlady
Den vita renen i trailern kände någon igen och sa det till ägaren! Det var rätt ren och den hade varit borta i två år!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/efter-tva-ar-forsvunnen-renkalven-hittades-i-robinson-trailer
I två år var den vita renkalven Emma försvunnen. Det var först när trailern för Robinson på Seskarö släpptes som hon upptäcktes. Nu är hon hemma i Kalix igen med gott hull.
– Vi kollade på klippet 20 gånger, säger renskötaren Sandra Karlsson.

Jo jag har sett detta i nyheterna. Renarna var dock några fler än endast den renen som tydligen blev kvar när de skulle tillbaka över isen på vattnet. När isen sedan gått upp har de inte kunnat simma tillbaka till fastlandet. Varför renägarna till dessa inte har åkt över med båt eller så för att fånga in dessa är lite märkligt kan jag tycka - eller så trodde de kanske att de hade avlidit?!
2021-04-06, 11:59
Medlem
Hade varit otroligt kul om Wrenkler redan hade hunnit brotta ner den vita renen och gjort gryta av den.
2021-04-06, 12:08
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaskurmoppen
Hade varit otroligt kul om Wrenkler redan hade hunnit brotta ner den vita renen och gjort gryta av den.

Njae ... det laget var ju i Naturreservat = de hade instruktioner om vad de INTE fick göra
2021-04-06, 12:18
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlady
Varför alla yxor? Lag Nord vinner och får välja två av de tre priserna. Tar givetvis de två med mat och lämnar kvar yxan och säger, vi behöver inte tre yxor!
De är i ett naturreservat och får inte hugga ned något. Inte ens jaga djur som finns där, så en yxa blir mest bara onödigt.
Hade väl varit bättre med tre matpriser så alla fick lite mer föda.
Jag tror inte de är i någon nationalpark. Det är ön söder om Seskar-Furu som är det Nationalparksön Så jo de kan nog ha nytta av sin yxa så de får till ett bättre golv. Det är ju redan fällt lite mindre trän om de inte är medtagna från fastlandet.

Så spydigt av hon feministen att håna dem med att de inte behövde en tredje yxa.
2021-04-06, 12:24
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snegda
Den andra sidan brukar inte vara tillgänglig för de som åker ut i början av säsongen. Den öppnar senare.

Så kan det vara.
2021-04-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag tror inte de är i någon nationalpark. Det är ön söder om Seskar-Furu som är det Nationalparksön Så jo de kan nog ha nytta av sin yxa så de får till ett bättre golv. Det är ju redan fällt lite mindre trän om de inte är medtagna från fastlandet.

Så spydigt av hon feministen att håna dem med att de inte behövde en tredje yxa.

https://bottenviken.se/seskarfuro-haparanda
Haparanda skärgård
Seskar-Furö i Haparanda skärgård
Seskar-Furö ingår i Haparanda-Sanskärs nationalpark. Ön har facinerande skogsmiljöer som domineras av tall. Huvudsakligen utgörs den av naturskog som endast i liten utsträckning är påverkad av människan. Från Haparandahamn är det 9,4nm och från Seskarö 12,9nm till Seskar-Furö.
2021-04-06, 12:30
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Enligt en videochatt igår kväll mellan förra årets Robinsonvinnare Michael B (de var på Fidji det året) och Annika så sa hon att det inte fanns så mycket blåbär att plocka och till slut blev området avplockat på mogna blåbär så de övervägde att inte gå i 2 timmar in i skogen för att plocka blåbär då det inte gav så mycket energi som de gjorde av med när de letade efter bären. De hittade inte heller kantareller i hennes lag utan annan matsvamp (finns ju rätt många menlösa matsvampar i skogarna smakmässigt alltså) och de lyckades inte heller få fisk som det andra laget.

Annikas lag var på en Ö som var Naturreservat (tydligen var det andra laget INTE i ett Naturreservat!) så hennes lag var inte betjänt av t ex yxa då de inte får "göra vad som helst" på sin tilldelade Ö. Det kan jag tycka var lite orättvist i förutsättningarna ... mellan lagen alltså!

Och för de som var bekymrade över hur de uträttade sina behov så svarade Annika lite luddigt att de fick inte göra dessa "hur som helst" på deras Ö pga av att det var Naturreservat utan var tilldelade en viss anvisad plats (och underförstått så var det nog en skittunna som de fick och som produktionen tömde) - men hon sa inte direkt ordet skittunna.
Jag tror hon fått det om bakfoten att de var på en ö som var naturreservat. Här på denna karta över ön Seskar-Furö syns var de har sina läger. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/har-vill-tv-bolaget-spela-in-nya-robinson

Naturreservatet ligger på en ö söder om ön de var på enligt google map (se mitt förra inlägg!).

Okey - ser jag blivit rättad nu
Senast redigerad av kubun 2021-04-06 kl. 12:32.
2021-04-06, 12:31
Medlem
Citat:
Jag tror hon fått det om bakfoten att de var på en ö som var naturreservat. Här på denna karta över ön Seskar-Furö syns var de har sina läger. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/har-vill-tv-bolaget-spela-in-nya-robinson

Naturreservatet ligger på en ö söder om ön de var på enligt google map (se mitt förra inlägg!).

Du hade fel i ditt förra inlägg och även i detta.
2021-04-06, 12:32
Medlem
CS128s avatar
Citat:

Jo det ENA laget är i varje fall i ett Naturreservat och det är laget med röda banderoller och Annika som kapten för tillfället. Annika var med i en videochatt igår kväll på Instagram med förra årets Robinsonvinnare Michael B (bosatt på Åland) och då berättade hon att hennes lag hade lägret placerat i Naturreservat. Hon berättade också om att det var mellan 5-6 st renar på deras Ö.
2021-04-06, 12:34
Medlem
CS128s avatar
Citat:

Okey - ser jag blivit rättad nu

Ja sorry - men jag refererade enbart till vad som sades i Videochatten och Annika och laget visste vad de fick göra och inte göra!
2021-04-06, 12:35
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du hade fel i ditt förra inlägg och även i detta.
Jaha - så de är på två olika öar då? Märkligt vi aldrig ser båtresorna. Vilken ö är de som inte är i en nationalpark då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in