2021-04-06, 08:37
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Förstår. Men tror ändå dom gjorde ett idiotiskt val, hade röstat ut Viktoria i stället alla dar i veckan! Helt värdelös och gnäller som fan.

Jag håller med dig och Viktoria visade (precis som Olivia) helt galet beteende efter att de hade förlorat när de sätter igång och tjafsar sig emellan inför öppen ridå inför det andra laget Så gör man INTE för då visar man ÄNNU mera hur illa kommunikationen och sammansvetsningen är inför motståndet dvs inför det andra laget = INTE bra alls!

Hade de varit sammansvetsade så hade de tagit sådant tjafs och besvikelse när de kommit tillbaka i sitt egna läger och försökt att slipa på VAD gick fel? VAD kan de göra bättre nästa gång? VILKA svagheter respektive styrkor tycker de att de har? HUR ska vi kunna samarbeta osv.
2021-04-06, 08:57
Medlem
Redladys avatar
Varför alla yxor? Lag Nord vinner och får välja två av de tre priserna. Tar givetvis de två med mat och lämnar kvar yxan och säger, vi behöver inte tre yxor!
De är i ett naturreservat och får inte hugga ned något. Inte ens jaga djur som finns där, så en yxa blir mest bara onödigt.
Hade väl varit bättre med tre matpriser så alla fick lite mer föda.
2021-04-06, 09:04
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag har inte kollat annat än den svenska versionen av Robinson - men det är väl som du skriver. Dock undrar jag lite: Hur mycket näring är det i ris? Tror det mest är för att kunna känna mättnadskänsla men ngn direkt näring ger väl inte det?
Det finns hel del kolhydrater i ris och det ger bra med energi. Blåbär däremot blir en ren förlust på energi. Att plocka dom och sen smälta bären tar mer än det ger även om de såklart ger en hel del nyttiga vitaminer som komplement till övrig kost.
2021-04-06, 09:23
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det finns hel del kolhydrater i ris och det ger bra med energi. Blåbär däremot blir en ren förlust på energi. Att plocka dom och sen smälta bären tar mer än det ger även om de såklart ger en hel del nyttiga vitaminer som komplement till övrig kost.

Ja så är det säkert - får väl erkänna att jag inte har orkat lägga mig vinn om att veta exakt vad som är viktigast att få i sig vid t ex situationer som Robinson. Själv skulle jag nog vara glad för allt som jag hittade/plockade/fiskade eller vann i matväg på en tävling som går att stoppa i magen
2021-04-06, 09:57
Medlem
Citat:

Så blåbärssoppan de får när de kör Vasaloppet är bara för syn skull?
2021-04-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrep

Tror inte de måste plocka egna blåbär och göra soppa av dem under Vasaloppet så de tappar nog inte särskilt mycket energi av att föra den till munnen.
2021-04-06, 10:05
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrep
Kan du inte se skillnaden på konsentrerade, redan plockade, kokade och dessutom med tillsatt socker?
2021-04-06, 10:13
Avslutad

Har bara sett några avsnitt, då allt verka som en skolklass ute på camping
Och inte så mycket till ""survivors bland mossan i bottenviken

Destiny: https://www.youtube.com/watch?v=Wmc8bQoL-J0
2021-04-06, 10:13
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaskurmoppen
Tror inte de måste plocka egna blåbär och göra soppa av dem under Vasaloppet så de tappar nog inte särskilt mycket energi av att föra den till munnen.

Enligt en videochatt igår kväll mellan förra årets Robinsonvinnare Michael B (de var på Fidji det året) och Annika så sa hon att det inte fanns så mycket blåbär att plocka och till slut blev området avplockat på mogna blåbär så de övervägde att inte gå i 2 timmar in i skogen för att plocka blåbär då det inte gav så mycket energi som de gjorde av med när de letade efter bären. De hittade inte heller kantareller i hennes lag utan annan matsvamp (finns ju rätt många menlösa matsvampar i skogarna smakmässigt alltså) och de lyckades inte heller få fisk som det andra laget.

Annikas lag var på en Ö som var Naturreservat (tydligen var det andra laget INTE i ett Naturreservat!) så hennes lag var inte betjänt av t ex yxa då de inte får "göra vad som helst" på sin tilldelade Ö. Det kan jag tycka var lite orättvist i förutsättningarna ... mellan lagen alltså!

Och för de som var bekymrade över hur de uträttade sina behov så svarade Annika lite luddigt att de fick inte göra dessa "hur som helst" på deras Ö pga av att det var Naturreservat utan var tilldelade en viss anvisad plats (och underförstått så var det nog en skittunna som de fick och som produktionen tömde) - men hon sa inte direkt ordet skittunna.
2021-04-06, 10:21
Medlem
Öarna verkar relativt små när de visas ovanifrån. Finns det ens renar, rådjur och såna större djur på så små öar eller har de bara klippt in dem ibland för att visa att de är i "skogen"?

Vi får aldrig se lag röd göra något för att förbättra sin tillvaro känns det som, om de är så jäkla hungriga så borde väl nån stå och fiska hela tiden så får de väl turas om.
2021-04-06, 10:43
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaskurmoppen
Öarna verkar relativt små när de visas ovanifrån. Finns det ens renar, rådjur och såna större djur på så små öar eller har de bara klippt in dem ibland för att visa att de är i "skogen"?

Vi får aldrig se lag röd göra något för att förbättra sin tillvaro känns det som, om de är så jäkla hungriga så borde väl nån stå och fiska hela tiden så får de väl turas om.
Öarna är nog lite större än vad man tror men några renar finns det inte där såklart utan bara ytterligare en del av produktionens trick för att dramatisera programmet. Det där med fisket håller jag med om, är man så jävla hungrig och har fiskeutrustning så schemalägger man så att det alltid står någon och fiskar och inte sitter och gnäller på en stock. Konceptet Robinson håller bra som det var från början och producenternas desperation att dramatisera ytterligare som vi såklart genomskådar bara förstör.
2021-04-06, 11:39
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Öarna är nog lite större än vad man tror men några renar finns det inte där såklart utan bara ytterligare en del av produktionens trick för att dramatisera programmet. Det där med fisket håller jag med om, är man så jävla hungrig och har fiskeutrustning så schemalägger man så att det alltid står någon och fiskar och inte sitter och gnäller på en stock. Konceptet Robinson håller bra som det var från början och producenternas desperation att dramatisera ytterligare som vi såklart genomskådar bara förstör.

De renar som de ser - mellan 5-6 st fanns det enligt Annika i gårdagens videochatt på Instagram med förra årets Robinsonvinnare Michael Björklund - är faktiskt inte ditplanterade av produktionen utan de avvek från renägaren när de skulle forslas tillbaka till sina betesmarker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in