2021-04-05, 23:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja helt blankt. Alla känslor utgår ifrån hur han själv drabbas eller gynnas.

Andra människor ser han som sina ägodelar.
Den fina gamla Rolls Roycen står avställd i garaget, saknas delar. Mycket mek. Trist.

Den nya Ferrarin är vansinnigt kul att busköra med på motorvägen.

När Rolls Roycen rullar igen vänder alla beundrande på huvudet när han kommer glidande. Och fördelaktigt avtal med verkstan (SOA). Extra plus.
Samtidigt vill han inte avstå en vända i Ferrarin när Rolls Roycen står i garaget.

Måste man välja? Han väljer båda.

Men den som medvetet hotar att repa hans Rolls Royce, den lever farligt...

Och är hundarna jobbiga och olydiga så avsäger han sig ägarskapet. Bort med dem bara. Sälj dem på blocket.

Konstig gränslös våghalsighet var något som även Jonna Henningssons ungdomskompis nämnde ang. henne. Hon kunde kasta sig stående ner för en vattenrutschbana bla.

Kanske samma med SD. Det saknas en spärr. Eller nerver som SD säger.
I kombination med empatistörning kan det nog förklara hur de kan vara så oberörda och skamlösa.

Kanske har SD upptäckt helt andra känslor hos sig själv, kanske känner han makt när han tänker på mordet och att ingen kan bevisa att det är han.

Han åker utan tvekan på event och visar upp sig (och får en smäll).
Han lägger upp glada selfies med HD.
Han fnissar i rätten.
Han gör JG obekväm genom att skriva att enbart han själv vet om han mördade soft.

(Jämför med Tommie Karim (oskyldig) som grät och våndades när han var misstänkt för mordet på sin sambo Anna).

Den ultimata makten och kontrollen.
Roas av andras osäkerhet.

På samma sätt som han fick energi och kraft av HDs ilska och förtvivlan av att de umgicks i samma cirklar som LW. Och LWs ilska och förtvivlan när han ignorerade henne.
Han stod i centrum och njöt av spelet. Strösslade (pun intended) med lite kärleksbetygelser här och lite sex där för att hålla båda eldarna brinnande.

Noll empati med de han skadade.

Minns du i vilken aktbilaga det han skrev till TB om brist på sorg finns?

Och minns du om SD skrivit eller sagt något om att han är ledsen för hur mordet påverkar LWs barn?

Du skrev förresten en väldigt intressant kommentar om SDs hat här om dagen men jag hittar den inte.

(Sorry för långt inlägg)

Intressant och bra symbolik med bilarna för att förklara hur han ser på människor.
Det är så jag uppfattar det också. Jag har tidigare liknat SDs beskrivning av HD när hon var ett tomt skal vid en tvättmaskin. Utbytbar om den inte funkar, men så kom den igång igen. Ok, den får duga.
Här får du in ytterligare dimensioner, och det är att man får inte repa det som SD tycker ger honom glans. Mycket bra.

Aktbil 150/33

"T*herese uppger att Stefan, i denna veva, började skriva om huset och att han hoppas på att få
besked om det då det var avspärrat. Samma dag skrev Therese till Stefan igen det där om
sorgen efter Lena och han svarade något i stil med: noll sorg, det skrämmer"

Konversationen finns i sin helhet som screeshots

A 150/ 5:e bilden/32 (= sid 42)
Citera
2021-04-05, 23:31
Medlem
[quote=Firesnake|75382699]
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Samma här. Segt och kompakt trä. Väldigt grov, tjock och skrovlig bark på de jag hade. På slät bark syns ju hack och märken tydligare. Finns inga bilder tillgängligs från fup antar jag? (Jag har enbart sett bilder från Google Earth som Avel la upp)

Honan6 hade tidigare idag ett exempel på ett multiverktyg som var väldigt effektiv till att bl.a. åstadkomma dylika skador på bark.
Citera
2021-04-05, 23:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Apropå Lenas arm; Har själv testat. Det kan absolut vara höger arm som är vinklad som det står i protokollet, trots att hon låg på höger sida, då hon fastnade i tumgreppet på fleecetröjan och sitt eget hår så är det fullt möjligt.

Ja, gm kan ha tagit i kjolens nederkant. Det är i princip omöjligt att inte lämna minsta spår efter sig. Hur noggrann personen än är.

Det är möjligt att gm har gjort mer med kroppen än vad vi vet. Men utan penetrering. Kan det vara sekretess på detta med spermafläcken på kjolen? Skulle vilja veta om man kan se om den är ny eller gammal. Vet du?

Det är en stor psykisk påfrestning för en gm att mörda. I flera fall (t.ex Lisa Holm) så släpper denna ifrån sig olika kroppsvätskor. Allt från sperma och spyor till att pissa på sig, till en skithög i en lada (som Lisa Holms mördare).

Stackars Lena, hennes barn och anhöriga. Måste vara fruktansvärt.

Visst är det konstigt, och lite tråkigt att ett sådant fel finns i FUP. Tror egentligen inte det har någon större betydelse, mer än att man ser att de finns slarv här.

Forensikern har hur som helst sett att tyget varit spänt vilket fått armen i denna position. Och att man har förstått att detta har skett genom att någon har dragit i kroppen eftersom tummen ändå sitter fast i håret utan att slitas av.

För mig låter det mest troligt att det är vänster arm det handlar om, eftersom höger inte bara är den sida hon ligger på, utan också är den sida som är mest genomdränkt av både blod och andra kroppsvätskor, medan vänster ärm faktiskt är mindre nerblodad.

Jag har ingen aning om man kan se om spermafläckar är gamla eller nya.
Jag vet att spermier bara kan leva en viss tid, men här handlar det ju om fläckar som kan dedekters med någon form av reagens om jag fattat det rätt. Kanske finns någon i tråden som vet mer?

Tror inte att det skulle vara sekretess på något sådant, eftersom det handlar om motiv osv.

Nu kan jag inte L*isa H*olm fallet, med var det inte ett rent sexualsadistiskt motiv där?
Citera
2021-04-05, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Alltid med lite obehagskänsla när man är inne på de här detaljerna men kan man tänka sig att stänket runtom kommer mer från hennes hjässa och hår än från själva tillhygget. Tänk hund skakar av sig vatten för att få en kraftigt överdriven bild av hur jag menar. Eller kliva ur duschen och ruska på huvudet.

De där 55 cm känns lågt om det ska stänka från tillhygget. Måste nog kika närmare på de där buskarna igen för att bli klokare(?) på det.
Det saknades väl en bit av skallbenet?
Citera
2021-04-05, 23:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Visst är det konstigt, och lite tråkigt att ett sådant fel finns i FUP. Tror egentligen inte det har någon större betydelse, mer än att man ser att de finns slarv här.

Forensikern har hur som helst sett att tyget varit spänt vilket fått armen i denna position. Och att man har förstått att detta har skett genom att någon har dragit i kroppen eftersom tummen ändå sitter fast i håret utan att slitas av.

För mig låter det mest troligt att det är vänster arm det handlar om, eftersom höger inte bara är den sida hon ligger på, utan också är den sida som är mest genomdränkt av både blod och andra kroppsvätskor, medan vänster ärm faktiskt är mindre nerblodad.

Jag vet att spermier bara kan leva en viss tid, men här handlar det ju om fläckar som kan dedekters med någon form av reagens om jag fattat det rätt. Kanske finns någon i tråden som vet mer?

Tror inte att det skulle vara sekretess på något sådant, eftersom det handlar om motiv osv.

Nu kan jag inte L*isa H*olm fallet, med var det inte ett rent sexualsadistiskt motiv där?
Nej, man kan inte åldersbestämma.
Citera
2021-04-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Om det gäller ett "mobile pattern draw password" eller motsvarande typ av klickbild på en dator så kanske antalet 300 kan vara "rimligt". Om den misstänkte har noterat att offret har en rörelse med bara fyra eller fem drag och i vilka huvudriktningar de olika dragen görs så kanske uppskattningen kan stämma. För varje drag man är bekant med minskar antalet möjliga start och slutpunkter.

Intressant du tar upp det där med ALP som det också kallas.

I akt 17 Göta hovrätt sid 3 är dottern behjälplig med att försöka minnas LW:s svepmönster i mobilen.

Det som kan ha varit LW:s svepmönster är ett W vridet 90 grader medurs. Båda mönstren dottern är inne på kan luta åt det. Bokstäver är vanliga m a o. Förhoppningsvis var det nåt mer avancerat.

Det där har hängt med i Android sen tio år innan mordet. Har forskats på området just hur säkert det är.

Ska inte gå in på alla ”hemligheter” men en ledtråd är att testa putsa sin mobildisplay svepa ett mönster och sen kolla resultatet under nån lampa.

Vill man göra en s k ”smudge attack” på någon i sin närhet så är det inte så svårt m a o.

Om SD haft koll på diverse lösen så har han haft det bästa ”vapnet” och det är närhet och tillfälle. Sen har ju LW visat att hon inte litar på honom av just såna här anledningar så förhoppningsvis har hon haft lösen han inte haft koll på.
Citera
2021-04-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det saknades väl en bit av skallbenet?

Såg bara nåt om det i åklagarens direktiv men dålig koll på om det kom till rätta.
Citera
2021-04-06, 00:04
Medlem
Citat:
Intressant och bra symbolik med bilarna för att förklara hur han ser på människor.
Det är så jag uppfattar det också. Jag har tidigare liknat SDs beskrivning av HD när hon var ett tomt skal vid en tvättmaskin. Utbytbar om den inte funkar, men så kom den igång igen. Ok, den får duga.
Här får du in ytterligare dimensioner, och det är att man får inte repa det som SD tycker ger honom glans. Mycket bra.

Aktbil 150/33

"T*herese uppger att Stefan, i denna veva, började skriva om huset och att han hoppas på att få
besked om det då det var avspärrat. Samma dag skrev Therese till Stefan igen det där om
sorgen efter Lena och han svarade något i stil med: noll sorg, det skrämmer"

Konversationen finns i sin helhet som screeshots

A 150/ 5:e bilden/32 (= sid 42)

Tack.
Han är verkligen speciell SD. "Noll sorg". Fint och empatiskt svar till Therese... Nästan synd att han inte är lika korkad som Mats Alm med hans krokodiltårar.

Nej ingen får repa det som ger honom glans och social status och privilegier.

Och ingen får sabba för honom så han måste lägga tid, energi och/ eller pengar att rodda upp allt. Själv.

En pajad relation med HD skulle ju rent krasst innebära en ekonomisk förlust för SD och en massa jobbigt ensamt umgänge med barnen när han ville ha egentid och frihet. Skitjobbigt.
Citera
2021-04-06, 00:23
Medlem
develis avatar
Citat:

Vad är fel menar du?
Citat:
Apropå Lenas arm; Har själv testat. Det kan absolut vara höger arm som är vinklad som det står i protokollet, trots att hon låg på höger sida, då hon fastnade i tumgreppet på fleecetröjan och sitt eget hår så är det fullt möjligt.
Citat:
Att armen hamnat så och stannat i detta läger beror på att textilen/fleecetröjan spänts i sin helhet (i axelpartiet) och inte kan falla ner i riktning framåt, vilket vore det naturliga.
Citera
2021-04-06, 00:36
Medlem
Citat:

Ja, LH-fallet var ett sexualsadistiskt mord :-(
Vet du vilken färg Lenas kjol hade? Har för mig att den var beige, men kan inte svära på det.

Några dagar innan mordet fångades Lena av en övervakningskamera i ett köpcenter. Då bar hon en beige kort kjol och dito tröja. (Bar på en cykelhjälm.)

Om det var samma kjol - då kan spermafläcken knappast ha funnits där. Man går inte in i ett köpcenter befläckad med sperma. Ingen annanstans heller.

Vad jag vill komma med detta är OM det är samma kjol - då hamnade sperman kanske på kjolen vid mordet...Och då får det i mina ögon mycket obehagliga associationer. SDs upprörda ord i ett av förhören nånting såhär: "tror ni jag har stått över Lena och... som en nekrofil???"

Jag upprepar än en gång för säkerhets skull att jag INTE vet. Iaf inte innan jag vet detta:
*om man kan datumbestämma spermafläcken på kjolen
*om det var samma kjol vid båda tillfällena
Att Lena skulle äga 2 korta beiga kjolar är inte otänkbart, däremot har jag svårt att tro det.

Så vilken färg hade kjolen hon bar när hon mördades? Vet du?
Citera
2021-04-06, 00:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Konstig gränslös våghalsighet var något som även Jonna Henningssons ungdomskompis nämnde ang. henne. Hon kunde kasta sig stående ner för en vattenrutschbana bla.

Kanske samma med SD. Det saknas en spärr. Eller nerver som SD säger.
I kombination med empatistörning kan det nog förklara hur de kan vara så oberörda och skamlösa.
JH hade diagnos maladaptiv stressreaktion (krisreaktion) vid gärningstillfället.
Menar du att SD led av nåt liknande eller vad föranleder just den jämförelsen av personer?
Citera
2021-04-06, 00:55
Medlem
Citat:
Ja, LH-fallet var ett sexualsadistiskt mord :-(
Vet du vilken färg Lenas kjol hade? Har för mig att den var beige, men kan inte svära på det.

Några dagar innan mordet fångades Lena av en övervakningskamera i ett köpcenter. Då bar hon en beige kort kjol och dito tröja. (Bar på en cykelhjälm.)

Om det var samma kjol - då kan spermafläcken knappast ha funnits där. Man går inte in i ett köpcenter befläckad med sperma. Ingen annanstans heller.

Vad jag vill komma med detta är OM det är samma kjol - då hamnade sperman kanske på kjolen vid mordet...Och då får det i mina ögon mycket obehagliga associationer. SDs upprörda ord i ett av förhören nånting såhär: "tror ni jag har stått över Lena och... som en nekrofil???"

Jag upprepar än en gång för säkerhets skull att jag INTE vet. Iaf inte innan jag vet detta:
*om man kan datumbestämma spermafläcken på kjolen
*om det var samma kjol vid båda tillfällena
Att Lena skulle äga 2 korta beiga kjolar är inte otänkbart, däremot har jag svårt att tro det.

Så vilken färg hade kjolen hon bar när hon mördades? Vet du?

Det är väl klarlagt att det var samma kjol.

En spermafläck kan överleva både en och två tvättar (baserat på erfarenheter från trafficking mål), däremot minskar fläckens synlighet med varje tvätt.

Frågorna är därför närmast om labbet kunnat avgöra om kjolen/fläcken varit tvättad och om de blivit ombedda att uttrycka en sådan uppskattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in