2021-04-05, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det är ju just det, tro och gissa är det enda vi kan göra.

Baserat på egna erfarenheter så är jag inte alls helt övertygad om att det är så självklart som det naturligtvis borde vara, att rätten kommer ha tillgång till så gediget underlag som det är möjligt utifrån förutsättningarna.

Inte minst i ljuset av de misstag, brister och undermåligheter i olika delar av förundersökningen som Avel och kanske några andra här har pekat ut.

Men jag hoppas naturligtvis det.
Jag skrev sakfakta om kranium, 21 extra bilder utöver obduktion på skador.
Diskussionen om blod är jag inte imponerad av och ifrågasätter.
Jag antar det går bra.
Citera
2021-04-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Så som HD beskrivits, hennes maniska fuskande, oförmåga att ens ta hand om sig själv.
Är hon en så bra mamma? Man väljer inte sina föräldrar, men barnen David*on hade väl kunnat få 1 fungerande vuxen i sitt liv? Mormor o morfar som anser att alla kan göra misstag. Farmor och farfar som inte hälsar på eller firar jul med dem, eftersom de har barnbarn i västerås..SD får inte stanna och hälsa på och sova över med familjen då de geocachar i Sverige och åker förbi farföräldrarna..varför inte då? De har kintakt så det räcker, pratar en gång om året...
Tråkigt för alla egentligen... knappt så jag vågar gissa vad som kommer hända.
Var det Stefan som var det egentliga problemet eller är det vad som hände Stefan ?
Lite som andra är inne på.. vad kunde ha förändrat det som hände ?
Snoppis på Stefan är väl inte problemet ?
Citera
2021-04-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På tal om att ”räkna på”. Varför ”skryter” han i tingsrätten om att han ihop med advokaten räknat ut att han skulle behöva drygt 300 försök att komma fram till LW:s lösenord?

Jag har rätt bra koll på hur man ”knäcker” lösenord och då kan man köra ett användarnamn mot färdiga textfiler med lösenord. Så betar programmet av dem en efter ett och man kan sätta i vilket intervall försöken ska göras osv osv.

Skulle SD alltså ge sig på ett riktigt försök så går det rätt så raskt med drygt 300 försök. Det rätta ligger ju heller inte sist i listan kan man tänka.

Sen beror det på vilket konto han ska in i och vilket ”motjuck” det är laddat med.

Min poäng är att drygt 300 alternativa lösenord är ingenting i sammanhanget. Det faller till hans nackdel att han har så stor koll på ett potentiellt lösen. Å andra sidan så tror jag att han skulle kunna berätta vilka lösenord LW har/har haft. Han verkar nyfiken av sig.

En vettigare approach hade ju varit att säga att han hade noll koll på hennes lösen menar jag och låta åklagaren överbevisa honom i vanlig ordninh. Men han kan inte låta bli att showa lite och ”impa” med sina kunskaper. En del i hans personlighet. Verka smart men det biter honom i ändan för han blir lite ivrig.
Jag antar att det är lättast om man vet vad man arbetar med.. då kommer man lättare fram till en lösning istället för att wordlista men jag gissar att även du kan asm och "stacken".
Att SD är språkmedveten .. det säger en del, du har ju glatt visat hans bilder
Citera
2021-04-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ifrågasätter i en debatt och just nu värdet på hemmatester och blod 4+.
Det är säkert inte populärt.

Ja, du må tycka att argumenten är kanonbra, inte mig emot.
Jag tycker det inte det samma, vilket lär vara min fulla rätt likaväl. Senast påståenden om åldersbestämning.

Jag tror det finns många människor som kan ägna sig åt långt mer avancerade hemmatester jämfört med kratta i högt gräs, klättra på stege över bullerplank, ta på sig vit overall, rasta hund i villaområde, få mastuppkopplingar från NOA och göra kartor, gissa lite om Google Drive, gissa lite om mejlinloggningar, missa en vind, missa lite annat viktigt, köpa en domkraft, snitta upp en plös, dutta med nån tops, knipsa av buskar, bråka internt, hämta skor i sommarstuga, lägga saker i papperspåsar, klippa och klistra in en miljon sms i typ Word, sitta och lyssna på massa människor och ställa lite frågor osv i oändlighet.

Polisen och deras utredare är inga övermänniskor och det de sysslar med är inte rocket science.

Så de hemmatester du är inne på kan vara mer avancerade än sånt jag nämner ovan. Luminol labbar de med på kemilektioner vilket såklart kidsen tycker är spännande.

Den här utredningen lyser inte direkt av finlir menar jag.
Citera
2021-04-05, 21:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan nämna att jag gjorde ett test på hemmaplan tidigare. Använde ett träningsredskap med cylinderform och slog hårt i ett par vedträn, på barksidan. Ville främst kolla upp mått och jämföra med bilder ur FUP. Mitt verktyg hade en dm på 2.5 cm. Resultatet blev sisådär, större kraft hade behövts men måtten-märkena stämde någorlunda överens. Inget att gå efter men det verktyg som träffade trädet tycker jag bör ha haft ett ungefärligt cylindermått på 2-3 cm.
Så sant. Och trädet bakom planket såg relativt ungt ut, ganska smalt.
Antar det med.
Var hon på väg att placera något i trädet? För BP är ju också lika med planerade cachen för HSH.
Grälet eskalerar och hon faller ner till marken av en spark. Det är becksvart och han missar de första svingarna som träffar trädet. Som det ser ut. Det är väl här någonstans hon börjar skrika under tiden hon gör ett flyktförsök mot hönsnätet och motorvägen.
Instinktivt kryper hon ihop med ansiktet vänt mot bullerplanket och den högra sidan mot hönsnätet.
Händerna läggs över huvudet som skydd.
Faller så småningom på sidan med låren tätt ihop. Blod på låren börjar koagulera inom några minuter.
Påhittet om rånarna som var ute efter att sno mobiler får bli skyldiga till överfallsrån. Efter 7-8 min, runt kl 23:36 dras hon under armarna och bort från trädet. Vänds halvt om halvt på mage på höger sida. Stående med ryggen mot buskarna och ansiktet vänt mot planket, drar GM ner den vänstra fickans dragkedja; se fingrarnas placering, och plockar ut hörlurar och mobil.
Finns ingen anledning att släpa med sig två verktyg, om ett annat inte bara råkar finnas till hands. Men, skadorna är av varierat slag och då kan olika delar av föremålet så klart ha använts. Ingenting rättsläkaren utesluter heller.
De flesta slagen borde ha tilldelats här.
En träff på hennes blod hade de väl fått, 7 m från centrum av BP mot planket? Rätta ifall jag minns fel.
En påse/bag med ombyte kan ha stått där, en bit ifrån. Ett verktyg plastas in och stoppas ner bland övrigt?
Ja, antingen ett liknande verktyg som handtaget eller ännu hellre ett smalare, med tanke på frakturerna. Så har jag med uppfattat hennes utlåtande.
Ringen på pekfingret trillar av?
Tänker mig ett liknande scenario. Alltihopa är otäckt och grymt, stackars L*na, vilken ångest och skräck.
Både sparkar och slag, han undviker medvetet kroppskontakt och måste ha rustat sig med handskar och kläder.
Foto iklädd blå gympaskor och shorts, tas under kvällen innan han åker iväg till Viken. Samma shorts och skor används dagen därpå, kl 07:00 när arbetsdagen börjar.

Ingen chans att shorts och skor har följt med bakom planket. Både hon och BP var fullständigt nerblodad. En GM har aldrig klarat sig undan småstänk. Och när hon ska dras bort från trädet är det närkontakt som gäller.
Är väl här man kan misstänka att kontorssexet kommer in med blod på hals och i hela ansiktet - helt weird att uttrycka sig så.
Förstår faktiskt inte hur åklagarna kan hävda att han haft på sig dessa skor vid brottet, men bytt byxor. För byxorna låg ovanpå tvättkorgen och var otvättade.
Instämmer.
Mobilen befinner sig bortanför planket kl 23:38, på väg därifrån. Kl 23:36 sker eventuell rörelse.
Exakt. Blod utanför kroppen börjar torka väldigt snabbt, rör sig om enstaka minutrar. Randen kan ha varit tunn.

Riskabelt ja, fast en GM kan bli paranoid och vilja tillbaka till platsen för att kolla upp ifall något glömts mitt i stressen.
Läser dina kloka, alltid lika ödmjukt framförda och eftertänksamma frågeställningar och analyser, med största intresse. Och du har ett prestigelöst förhållningssätt, en fin egenskap.

S förklarade det med omstuvande i bilen. - Är handtaget mordvapnet, ljuger han. Är handtaget inte mordvapnet, så ljuger han ändå?

Jag tycker det är svårt att avgöra, men eftersom jag har sett att det ser ut som ett syrenträd, får jag för mig att trädet ändå har många år på nacken? Som små, är det bara som pyttetunna grenar och det tar åratal för dom att bli grova. Tjugo år? Allt beror som sagt på växtförhållandena. Jag skulle vilja testa själv på mina syrener, men det är ju lite synd med tanke på att de kan dö då.

Men jag tror ändå såsom du säger att skadorna på stammen motsvarar i stort storleken på tillhygget ganska bra, även om slagytan inte har behövt komma exakt rakt på. Det kan ha varit en vinkel mellan trädstam och tillhygge eftersom en vuxen mans händer borde vara kanske ca (minst) 70- 80 cm ovan mark och den översta slagytan är på 50 cm. Gm har säkert böjt på benen för att komma till en bättre höjd med tillhygget, även om tillhygget har haft en viss längd.

Det ser ut som att det kan ha varit svårt för Lena att fly åt något håll om gm har haft ett tillhygge framför henne. Och efter en första knuff/slag kan det enda stället att kunna dra sig undan, vara inåt mot gunnebostängslet som du säger.

Visserligen såg jag häromdagen i NAs reportage (filmen) att bakom planket är det rymligare än man tror av bilderna. Men jag tänker att hon ganska omedelbart blev nedslagen och hade mycket liten chans att fly tillbaka till gatan och husen. Usch, så rädd hon måste ha varit! Vilken smärta!

Ja som du påpekade blev mobile stillastående utanför brottsplatsen, vilket med för att gm strax innan har plockat ut mobilen ur fickan. Möjligt att det var han som drog henne åt andra hållet, då det kan ha varit både mörkt och trångt mellan trädstammarna. för att komma åt fickan.

Ja, och javisst, det har sagts I FUP att det förstås även kan vara ett och samma tillhygge, men olika ändar/delar kan ha använts.

Ja, jag tror att det var 7 m för det ena och till och med tio meter för det andra avsatta blodet. Och visst, här kan gm haft med sig en väska eller liknande och därigenom råkat avsätta blod. Var det inte hunden som markerade?

Jag vet att även @letsdoit hade invändningar mot att de blå skorna använts vid mordet. Jag känner mig dock inte lika säker. Han är en risktagare, och i mina ögon inte alls lika smart på alla plan som vissa anser. Han är slipade på det han gillar, t ex att dupera folk. Och ibland verkar han ta risker som för andra är helt verklighetsfrämmande. Vem mördar någon så nära villorna?

Shortsen, hade han inte två par av dom? Jag måste säga att jag kanske inte lagt så stort intresse för dom, så jag får kolla lite närmre.

Ringen glömde jag ja. Den kan ju faktiskt ha gått sönder, spruckit. Och ramlat av. Det var ju en omlottring, och öppningen kan ha blivit större så den gled av?

Mest tror jag att ringen är ett minne som han tar.

Ja, det är inte otroligt att SD ljuger även om det inte är mordvapnet. Det kan vara så han fungerar, eller så är han rädd att något ska användas mot honom. Men det är märkligt att två handtag fattas, och det enda som verkar vara kvar som är rött passar inte till den domkraft som den ska pass till.

Får en känsla av att han å ena sidan är ganska sparsam, såsom med bilens bensinmätare (för HD), som verkar vara riktigt snålt, medan han vid vissa tillfällen brett på med tusenlappar på presenter till Lena.

Tack för dina snälla ord. Ja, jag tycker att det är viktigt att föröka gemensamt komma fram till bra slutsatser i tråden genom att vi hjälps åt. Det är verkligen inte farligt att ha fel, eller att inse att man behöver byta position, tvärtom. Inte heller så dumt att vi kan ha olika åsikter och ändå respektera varandra.
Du är själv ödmjuk och väldigt bra på att se saker ur många perspektiv!
Citera
2021-04-05, 21:08
Medlem
Citat:
Så som HD beskrivits, hennes maniska fuskande, oförmåga att ens ta hand om sig själv.
Är hon en så bra mamma? Man väljer inte sina föräldrar, men barnen David*on hade väl kunnat få 1 fungerande vuxen i sitt liv? Mormor o morfar som anser att alla kan göra misstag. Farmor och farfar som inte hälsar på eller firar jul med dem, eftersom de har barnbarn i västerås..SD får inte stanna och hälsa på och sova över med familjen då de geocachar i Sverige och åker förbi farföräldrarna..varför inte då? De har kintakt så det räcker, pratar en gång om året...

Har också funderat en hel del på detta. Den enda som verkar umgås med farföräldrarna är dottern A**a. Föräldrarna tyckte mest det var till besvär med att hysa barn och barnbarn nån natt nån storhelg. Eller att åka och hälsa på. Ett samtal eller sms/år verkar de tycka är fullt normalt.

När jag läser om SDs barndom och hans föräldrars ovillighet att träffa sina avkommor blir jag ytterst fundersam. Inte minst när de berättar om sina uppfostringsmetoder. Mycket som är helt åt helvete snett där. Men de verkar inte begripa det. Intressantast är att läsa vittnesmålen från SDs syskon.. .

Kan undra varför SDs päron satte 4 barn till världen.
Citera
2021-04-05, 21:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror det finns många människor som kan ägna sig åt långt mer avancerade hemmatester jämfört med kratta i högt gräs, klättra på stege över bullerplank, ta på sig vit overall, rasta hund i villaområde, få mastuppkopplingar från NOA och göra kartor, gissa lite om Google Drive, gissa lite om mejlinloggningar, missa en vind, missa lite annat viktigt, köpa en domkraft, snitta upp en plös, dutta med nån tops, knipsa av buskar, bråka internt, hämta skor i sommarstuga, lägga saker i papperspåsar, klippa och klistra in en miljon sms i typ Word, sitta och lyssna på massa människor och ställa lite frågor osv i oändlighet.

Polisen och deras utredare är inga övermänniskor och det de sysslar med är inte rocket science.

Så de hemmatester du är inne på kan vara mer avancerade än sånt jag nämner ovan. Luminol labbar de med på kemilektioner vilket såklart kidsen tycker är spännande.
"Den här utredningen lyser inte direkt av finlir menar jag. "

Det finns saker att önska, på samma sätt som att det juridiskt hade underlättat och ökat farten om hon hittats tidigare.
Datamässigt har du lämnat in material, det är ju bra om det ansågs vara av värde och leder till att dra åt snaran.

Det finns dock gränser av insyn, sekretess och lyckta dörrar gällande obduktion; att inte ha full insyn vilket gör att det inte alltid är full bild att arbeta utifrån.
Det har jag i åtanke.

För övrigt så tror jag nog att att det finns en gräns mellan reell kompetens, direkt insyn IRL inom skilda områden vs gemene man som sitter med pdf.
Trots allt.
Citera
2021-04-05, 21:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Antagligen, det har valts ut delar av klädwrna som undersökts närmre, som Hiding påpekat att hela kläderna måste undwrsökas. Vem väljer egentligen ut vad som ska granskas? Polarna på krim? kanske sperman kommit dit senare, efter hennes död?
*som en nekrofil*

Jag förmodar att forensikerna får uppdrag och som i det hr fallet gjorde åklagaren missnöjd. Minns inte hur hon skrev, men ungefär at hon menade att alla kläderna skulle undersökas.

Spermafläckarna upptäckte man väl i ett senare skede? Den var visserligen synlig för ögat, men förprövades. Det var dock väldigt många fläckar, skoavtryck och kroppsvätskor på plagget.

Samtidigt kan man kanske tänka att för att utesluta våldtäkt eller spåra annan sexuell aktivitet före/efter mordet borde någon ha tänkt på detta. Möjligen var man så inriktad på att det inte var en våldtäkt att man inte ens tänkte på det? Och att man hade en gm som misstänkt?
Spaningsledaren borde kanske ha ett finger med här? Åklagaren även hon, men i första hand kanske forensikerna och spaningsledaren?

Den ena fläcken är ju på insidan av kjolen, och den överensstämmer inte i höjd med den som fanns på framsidan. Den som fanns på framsidan satt på ficklocket, medan fläcken på insidan satt längre ner, där fickans kant bryter av i en 45 gradig vinkel.

A 157A/16-17
Citera
2021-04-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Jag antar att det är lättast om man vet vad man arbetar med.. då kommer man lättare fram till en lösning istället för att wordlista men jag gissar att även du kan asm och "stacken".
Att SD är språkmedveten .. det säger en del, du har ju glatt visat hans bilder

Har lite koll på ”överflödet” m.m. men säkert inte lika bra som du.

Wordlists var just med tanke på att även en amatör kan med några enkla medel försöka ge sig på det den vägen bakom nån VPN och vara lite cool. Och amatör är han. På den fronten iaf.

Han var nog lika intresserad av LW:s WIFI men givetvis kan man tänka sig han hade hade koll på det i ”klartext” redan hennes lösen dit. Vem vet.

Hans eget där i december 2020 kan ha varit b6228d3577 på en D-link DIR-882...Vem vet🤷‍♂️
Han hade inte behövt byta upp sig för min skull från sin Technicolor-router från Comhem.

I tingsrätten så var han ju mer inne på det uträkningsmässiga än att sätta sig och hacka hennes konton såklart.

Men jag reagerade på att det var en onödig kommentar att blotta sig så mycket som att sätta en siffra på hur många varianter det fanns enligt hans mening.

Nu kan vi läsa i kompletteringen till hovrätten att LW återanvänt samma lösenord för det mesta och nån variant på det i de flesta fall.

Ofta blir det några andra lösen i listan om nåt konto kräver Versaler och specialtecken. Eller om hon fått nåt lösen via arbetsgivaren.

Det är bra att åklagaren trycker på angående detta med hennes lösen och sånt men då måste de också pusha för HUR han gått tillväga.

Där saknas det lite analys främst om de vill hävda att han klivit in i hennes kök morgonen efter mordet och knapprat på hennes datamaskin.

Och det är där mina ”hemmatester” kom in i bilden.

Vill nån annan göra ett ”hemmatest” förresten så påminner jag om appen Wigle för Android om nån vill ta en runda.
Senast redigerad av Avel 2021-04-05 kl. 22:11.
Citera
2021-04-05, 21:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Antagligen, det har valts ut delar av klädwrna som undersökts närmre, som Hiding påpekat att hela kläderna måste undwrsökas.
Här håller jag med dig, jag funderar över NFC och deras urval, för topsen som går "från noll till hundra" är ett annat exempel.
Citera
2021-04-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker det är svårt att avgöra, men eftersom jag har sett att det ser ut som ett syrenträd, får jag för mig att trädet ändå har många år på nacken? Som små, är det bara som pyttetunna grenar och det tar åratal för dom att bli grova. Tjugo år? Allt beror som sagt på växtförhållandena. Jag skulle vilja testa själv på mina syrener, men det är ju lite synd med tanke på att de kan dö då.

Men jag tror ändå såsom du säger att skadorna på stammen motsvarar i stort storleken på tillhygget ganska bra, även om slagytan inte har behövt komma exakt rakt på. Det kan ha varit en vinkel mellan trädstam och tillhygge eftersom en vuxen mans händer borde vara kanske ca (minst) 70- 80 cm ovan mark och den översta slagytan är på 50 cm. Gm har säkert böjt på benen för att komma till en bättre höjd med tillhygget, även om tillhygget har haft en viss längd.

Det ser ut som att det kan ha varit svårt för Lena att fly åt något håll om gm har haft ett tillhygge framför henne. Och efter en första knuff/slag kan det enda stället att kunna dra sig undan, vara inåt mot gunnebostängslet som du säger.

Visserligen såg jag häromdagen i NAs reportage (filmen) att bakom planket är det rymligare än man tror av bilderna. Men jag tänker att hon ganska omedelbart blev nedslagen och hade mycket liten chans att fly tillbaka till gatan och husen. Usch, så rädd hon måste ha varit! Vilken smärta!

Ja som du påpekade blev mobile stillastående utanför brottsplatsen, vilket med för att gm strax innan har plockat ut mobilen ur fickan. Möjligt att det var han som drog henne åt andra hållet, då det kan ha varit både mörkt och trångt mellan trädstammarna. för att komma åt fickan.

Ja, och javisst, det har sagts I FUP att det förstås även kan vara ett och samma tillhygge, men olika ändar/delar kan ha använts.

Ja, jag tror att det var 7 m för det ena och till och med tio meter för det andra avsatta blodet. Och visst, här kan gm haft med sig en väska eller liknande och därigenom råkat avsätta blod. Var det inte hunden som markerade?

Jag vet att även @letsdoit hade invändningar mot att de blå skorna använts vid mordet. Jag känner mig dock inte lika säker. Han är en risktagare, och i mina ögon inte alls lika smart på alla plan som vissa anser. Han är slipade på det han gillar, t ex att dupera folk. Och ibland verkar han ta risker som för andra är helt verklighetsfrämmande. Vem mördar någon så nära villorna?

Shortsen, hade han inte två par av dom? Jag måste säga att jag kanske inte lagt så stort intresse för dom, så jag får kolla lite närmre.

Ringen glömde jag ja. Den kan ju faktiskt ha gått sönder, spruckit. Och ramlat av. Det var ju en omlottring, och öppningen kan ha blivit större så den gled av?

Mest tror jag att ringen är ett minne som han tar.

Ja, det är inte otroligt att SD ljuger även om det inte är mordvapnet. Det kan vara så han fungerar, eller så är han rädd att något ska användas mot honom. Men det är märkligt att två handtag fattas, och det enda som verkar vara kvar som är rött passar inte till den domkraft som den ska pass till.

Får en känsla av att han å ena sidan är ganska sparsam, såsom med bilens bensinmätare (för HD), som verkar vara riktigt snålt, medan han vid vissa tillfällen brett på med tusenlappar på presenter till Lena.

Tack för dina snälla ord. Ja, jag tycker att det är viktigt att föröka gemensamt komma fram till bra slutsatser i tråden genom att vi hjälps åt. Det är verkligen inte farligt att ha fel, eller att inse att man behöver byta position, tvärtom. Inte heller så dumt att vi kan ha olika åsikter och ändå respektera varandra.
Du är själv ödmjuk och väldigt bra på att se saker ur många perspektiv!

Alltid med lite obehagskänsla när man är inne på de här detaljerna men kan man tänka sig att stänket runtom kommer mer från hennes hjässa och hår än från själva tillhygget. Tänk hund skakar av sig vatten för att få en kraftigt överdriven bild av hur jag menar. Eller kliva ur duschen och ruska på huvudet.

De där 55 cm känns lågt om det ska stänka från tillhygget. Måste nog kika närmare på de där buskarna igen för att bli klokare(?) på det.
Citera
2021-04-05, 22:19
Medlem
Citat:
”Avel har påpekat att man kunnat försöka kartlägga hur ofta Lena verkligen var hos SD den senaste tiden. ”

Med ovanstående menas alltså Google tidslinjen.

Om den var igång kan då ge svar på:
Hur ofta har hon besökt SD?

Hur ofta och när senast besökte hon det som blev brottsplatsen(kan även indikera mötesplats för allvarliga samtal som inte barn eller grannar ska höra).

Och alla varianter på det.

Lena kan knappast ha varit särskilt ofta hos SD. Ingen granne, vad jag vet, har sett henne där. De grannar som har hörts nekar till det.

Någon som har andra uppgifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in