Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Kan nämna att jag gjorde ett test på hemmaplan tidigare. Använde ett träningsredskap med cylinderform och slog hårt i ett par vedträn, på barksidan. Ville främst kolla upp mått och jämföra med bilder ur FUP. Mitt verktyg hade en dm på 2.5 cm. Resultatet blev sisådär, större kraft hade behövts men måtten-märkena stämde någorlunda överens. Inget att gå efter men det verktyg som träffade trädet tycker jag
bör ha haft ett ungefärligt cylindermått på 2-3 cm.
Så sant. Och trädet bakom planket såg relativt ungt ut, ganska smalt.
Antar det med.
Var hon på väg att placera något i trädet? För BP är ju också lika med planerade cachen för HSH.
Grälet eskalerar och hon faller ner till marken av en spark. Det är becksvart och han missar de första svingarna som träffar trädet. Som det ser ut. Det är väl här någonstans hon börjar skrika under tiden hon gör ett flyktförsök mot hönsnätet och motorvägen.
Instinktivt kryper hon ihop med ansiktet vänt mot bullerplanket och den högra sidan mot hönsnätet.
Händerna läggs över huvudet som skydd.
Faller så småningom på sidan med låren tätt ihop. Blod på låren börjar koagulera inom några minuter.
Påhittet om rånarna som var ute efter att sno mobiler får bli skyldiga till överfallsrån. Efter 7-8 min, runt kl 23:36 dras hon under armarna och bort från trädet. Vänds halvt om halvt på mage på höger sida. Stående med ryggen mot buskarna och ansiktet vänt mot planket, drar GM ner den vänstra fickans dragkedja; se fingrarnas placering, och plockar ut hörlurar och mobil.
Finns ingen anledning att släpa med sig två verktyg, om ett annat inte bara råkar finnas till hands. Men, skadorna är av varierat slag och då kan olika delar av föremålet så klart ha använts. Ingenting rättsläkaren utesluter heller.
De flesta slagen borde ha tilldelats här.
En träff på hennes blod hade de väl fått, 7 m från centrum av BP mot planket? Rätta ifall jag minns fel.
En påse/bag med ombyte kan ha stått där, en bit ifrån. Ett verktyg plastas in och stoppas ner bland övrigt?
Ja, antingen ett liknande verktyg som handtaget eller ännu hellre ett smalare, med tanke på frakturerna. Så har jag med uppfattat hennes utlåtande.
Ringen på pekfingret trillar av?
Tänker mig ett liknande scenario. Alltihopa är otäckt och grymt, stackars L*na, vilken ångest och skräck.
Både sparkar och slag, han undviker medvetet kroppskontakt och måste ha rustat sig med handskar och kläder.
Foto iklädd blå gympaskor och shorts, tas under kvällen innan han åker iväg till Viken. Samma shorts och skor används dagen därpå, kl 07:00 när arbetsdagen börjar.
Ingen chans att shorts och skor har följt med bakom planket. Både hon och BP var fullständigt nerblodad. En GM har aldrig klarat sig undan småstänk. Och när hon ska dras bort från trädet är det närkontakt som gäller.
Är väl här man kan misstänka att kontorssexet kommer in med blod på hals och i hela ansiktet - helt weird att uttrycka sig så.
Förstår faktiskt inte hur åklagarna kan hävda att han haft på sig dessa skor vid brottet, men bytt byxor. För byxorna låg ovanpå tvättkorgen och var otvättade.
Instämmer.
Mobilen befinner sig bortanför planket kl 23:38, på väg därifrån. Kl 23:36 sker eventuell rörelse.
Exakt. Blod utanför kroppen börjar torka väldigt snabbt, rör sig om enstaka minutrar. Randen kan ha varit tunn.
Riskabelt ja, fast en GM kan bli paranoid och vilja tillbaka till platsen för att kolla upp ifall något glömts mitt i stressen.

Läser dina kloka, alltid lika ödmjukt framförda och eftertänksamma frågeställningar och analyser, med största intresse. Och du har ett prestigelöst förhållningssätt, en fin egenskap.
S förklarade det med omstuvande i bilen. - Är handtaget mordvapnet, ljuger han. Är handtaget inte mordvapnet, så ljuger han ändå?
Jag tycker det är svårt att avgöra, men eftersom jag har sett att det ser ut som ett syrenträd, får jag för mig att trädet ändå har många år på nacken? Som små, är det bara som pyttetunna grenar och det tar åratal för dom att bli grova. Tjugo år? Allt beror som sagt på växtförhållandena. Jag skulle vilja testa själv på mina syrener, men det är ju lite synd med tanke på att de kan dö då.
Men jag tror ändå såsom du säger att skadorna på stammen motsvarar i stort storleken på tillhygget ganska bra, även om slagytan inte har behövt komma exakt rakt på. Det kan ha varit en vinkel mellan trädstam och tillhygge eftersom en vuxen mans händer borde vara kanske ca (minst) 70- 80 cm ovan mark och den översta slagytan är på 50 cm. Gm har säkert böjt på benen för att komma till en bättre höjd med tillhygget, även om tillhygget har haft en viss längd.
Det ser ut som att det kan ha varit svårt för Lena att fly åt något håll om gm har haft ett tillhygge framför henne. Och efter en första knuff/slag kan det enda stället att kunna dra sig undan, vara inåt mot gunnebostängslet som du säger.
Visserligen såg jag häromdagen i NAs reportage (filmen) att bakom planket är det rymligare än man tror av bilderna. Men jag tänker att hon ganska omedelbart blev nedslagen och hade mycket liten chans att fly tillbaka till gatan och husen. Usch, så rädd hon måste ha varit! Vilken smärta!
Ja som du påpekade blev mobile stillastående utanför brottsplatsen, vilket med för att gm strax innan har plockat ut mobilen ur fickan. Möjligt att det var han som drog henne åt andra hållet, då det kan ha varit både mörkt och trångt mellan trädstammarna. för att komma åt fickan.
Ja, och javisst, det har sagts I FUP att det förstås även kan vara ett och samma tillhygge, men olika ändar/delar kan ha använts.
Ja, jag tror att det var 7 m för det ena och till och med tio meter för det andra avsatta blodet. Och visst, här kan gm haft med sig en väska eller liknande och därigenom råkat avsätta blod. Var det inte hunden som markerade?
Jag vet att även @letsdoit hade invändningar mot att de blå skorna använts vid mordet. Jag känner mig dock inte lika säker. Han är en risktagare, och i mina ögon inte alls lika smart på alla plan som vissa anser. Han är slipade på det han gillar, t ex att dupera folk. Och ibland verkar han ta risker som för andra är helt verklighetsfrämmande. Vem mördar någon så nära villorna?
Shortsen, hade han inte två par av dom? Jag måste säga att jag kanske inte lagt så stort intresse för dom, så jag får kolla lite närmre.
Ringen glömde jag ja. Den kan ju faktiskt ha gått sönder, spruckit. Och ramlat av. Det var ju en omlottring, och öppningen kan ha blivit större så den gled av?
Mest tror jag att ringen är ett minne som han tar.
Ja, det är inte otroligt att SD ljuger även om det inte är mordvapnet. Det kan vara så han fungerar, eller så är han rädd att något ska användas mot honom. Men det är märkligt att två handtag fattas, och det enda som verkar vara kvar som är rött passar inte till den domkraft som den ska pass till.
Får en känsla av att han å ena sidan är ganska sparsam, såsom med bilens bensinmätare (för HD), som verkar vara riktigt snålt, medan han vid vissa tillfällen brett på med tusenlappar på presenter till Lena.
Tack för dina snälla ord. Ja, jag tycker att det är viktigt att föröka gemensamt komma fram till bra slutsatser i tråden genom att vi hjälps åt. Det är verkligen inte farligt att ha fel, eller att inse att man behöver byta position, tvärtom. Inte heller så dumt att vi kan ha olika åsikter och ändå respektera varandra.
Du är själv ödmjuk och väldigt bra på att se saker ur många perspektiv!