2021-04-05, 18:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, trixandet med tider och klockslag handlar inte om att "placera SE på mordplatsen i rättan sekund". Snarare handlar det väl om olika försök att visa att det skall vara osannolikt att SE har haft tidsmässigt utrymme för att kunna vara gärningsmannen. Här kan man då antingen (som SE själv och Anders Helin) senarelägga själva utstämplingen med ett par minuter (från 23:19 till 23:21), eller också kan man helt ensidigt hänvisa till ett noga utvalt vittnesmål, enligt vilket det efter utstämpling skall ha förekommit ett samtal på två minuter mellan SE och väktarna. Vill man vara riktigt på den säkra sidan kan man som författaren Gunnar Wall hänvisa både till en senarelagd utstämplingstid och till ett sådant längre samtal, då blir det helt omöjligt för SE att kunna vara gärningsmannen:
(FB) Skandiamannen

Det man kan undra här är ju vad de här tidsstudiemännen egentligen försöker försvara. Försvarar man verkligen SE nu, eller handlar det kanske mer om att försvara sina egna teorier?
Det är de egna teorierna som försvaras. Fallet är i praktiken löst och avslutat, inga nya heta spår kommer att skapa nya stora tidningsrubriker. För min egen del tappade jag intresset för fallet när det visade sig att CP fortfarande var "intressant" i samband med att någon riksåklagare lämnade in resningsansökan (som avslogs förstås) 1997. Någonstans där tappade jag hoppet om att fallet skulle lösas.

När sedan Filter och TP lanserade Skandiamannen 2018 orkade jag inte intressera mig på allvar, trots att en sådan som Mattias Göransson var involverad. Det var egenligen inte förrän efter presskonferensen i juni 2020 som jag började sätta mig in i SE-spåret och för mig har fallet nu fått en godtagbar lösning. Eftersom något vapen, enligt NFC, inte kommer att gå att knyta till de upphittade kulorna så kommer vi inte längre nu när gärningsmannen är död.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-04-05 kl. 18:18.
Citera
2021-04-05, 18:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Vilket falls lösning är mest likt Palmemordet och SE-lösningen?

Palme och CP? Finns såklart likheter. Men nä, CP var ju trots allt utpekad och uppgav ett alibi som spräcktes. Inte likt.

Linköpingsmorden och Nyqvist? Nej där fanns ju bevis, lyser med sin frånvaro.

Quickfallet och Bergwall? Vissa likheter i allt psykologiskt dravel. Finns många argument mot SE som i logiken påminner om det argument psykologerna hade mot Quick: "att han har fel om detaljerna för hur morden gått till bevisar att han är skyldig".

Kevinfallet och pojkarna? Väldigt likt. Lösa anklagelser och lägg ner utan att gå till botten med mordet.

Tiotals fall med oskyldigt dömda? Extremt mycket likheter. Halvdana indicier, inga bevis, en önskan att lägga ner, bekvämlighet, påverkan av media, strunta i besvärande omständigheter. SE kan mycket väl vara senaste rättsrötan, i en extremt lång lista. Vi har ju ett rätt uselt rättssystem i detta land. KP behövde ju bryta mot lagen för att få fast en ministermördare som fanns på film...

KP och Lambertz, de är verkligen symbolerna för vårt skamfilade rättsväsen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-04-05 kl. 18:52.
Citera
2021-04-05, 19:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullen09
Så de kunde inte pratat om semestern även vid kl 23:40-23:45-tiden på mordkvällen också? Enligt SE pratade de inte alls innan han gick ut vid kl 23:19- tiden och enligt AK så var det bara kort och att de önskade SE trevlig semester- inte ett par minuters samtal i.a.f.

Aha, du menar att SE berättade om semestern för HO och AK vid 23:40? Ja det är ju en tanke
Citera
2021-04-05, 19:17
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Indiciekedjan mot SE är stark och att vittnen säger det långt senare bevisar bara att han lyckades med sin strategi än förvilla. Något samtal ägde inte rum och han stämplade ut i lagom tid för att begå mordet. Motiv är en lyxmiddag för den juridiska överklassen och det sista som är intressant i en mordutredning. Han skrattar garanterat i sin grav åt fucktards som dig som han än idag lyckas lura. KP chefsåklagaren med tio gånger din intelligens och tillgång till hela förundersökningen såg igen SE. Det är du som är en idiot sluta projicera

Men lägg fram bevisen då din lågbegåvade nolla.

Du skriver om lyxmiddagar, strategi, KP som är din Gud och du bevisar med dina inlägg att du lider av psykisk ohälsa.

SE stämplade ut, pratade med väktarna och kom ut på Sveavägen och hörde första skottet när han klev ut genom entrén.
Det räcker faktiskt.

För du kan inte motbevisa det.
Finns inte ett enda vittne som pekar ut SE som GM avlossandes ett dödligt skott mot OP.

Du får gärna komma med teorier i denna tråd men kommer du med lögner kommer du möta starkt motstånd. Lögn är lögn.
Citera
2021-04-05, 19:19
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är de egna teorierna som försvaras. Fallet är i praktiken löst och avslutat, inga nya heta spår kommer att skapa nya stora tidningsrubriker. För min egen del tappade jag intresset för fallet när det visade sig att CP fortfarande var "intressant" i samband med att någon riksåklagare lämnade in resningsansökan (som avslogs förstås) 1997. Någonstans där tappade jag hoppet om att fallet skulle lösas.

När sedan Filter och TP lanserade Skandiamannen 2018 orkade jag inte intressera mig på allvar, trots att en sådan som Mattias Göransson var involverad. Det var egenligen inte förrän efter presskonferensen i juni 2020 som jag började sätta mig in i SE-spåret och för mig har fallet nu fått en godtagbar lösning. Eftersom något vapen, enligt NFC, inte kommer att gå att knyta till de upphittade kulorna så kommer vi inte längre nu när gärningsmannen är död.

Vad finner du för stöd att GM är död?
Citera
2021-04-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför måste allt han säger vara en lögn? Varför ska vi diskutera på det sättet? Svart-vitt.

Du verkar inte förstå skillnaden att ljuga om efterspelet på mordplatsen och att ljuga om mördaren. Om han säger han sett mordet måste han beskriva mördaren, om han ljuger ett signalemente på mördaren så är det ett extremt allvarligt brott. Att man sprungit efter polisen är inte en lögn man blir åtalad för. Däremot om man ger ett signalement på mördaren som är ljug.

Vilka dellögner skulle han ge för att framstå i ännu bättre dager? Finns ingen "framgångsrik" aktivitet han kan hitta på.

Att veta mer än polisen och försöka styra polisens jakt på mördaren genom att springa efter är ganska coolt när det gäller mordet på en statsminister.

Nej, jag hävdar att syftet är att berätta om en iakttagelse av en misstänkt person. Det som är själva rubriken på förhörsprotokollet...

Jag är enig i att allt inte måste vara 100% lögn eller 100% sanning. Jag tror att mycket av vad SE är sant. Men just språngmarchen tror jag inte ett dyft på. Den fungerar enbart som ett verktyg för att förmedla vad som är rätt signalement, vad som är fel signalement och hur fel signalement har kunnat uppstå. Med storyn ger SE ett bekvämt svar på alla dessa tre punkter. Jag tror det är syftet med storyn. Om syftet med storyn hade varit att göra sig själv märkvärdig, tror jag att den hade sett annorlunda ut. Jag tror framförallt att förväxlingsmomentet och avvisandet av polisen inte hade varit med. Den hade också innehållit några detaljer som inte handlar om signalementet. Det är min tolkning.
Citera
2021-04-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nu frånsett laborerandet med tider - avsett att placera SE på mordplatsen i rättan sekund - så vill jag gärna se en utveckling på följande:
Hur kom det sig att en cool HitMan som SE var (?) först skjuter mot LP, men inte får avsedd "respons", efter några sek. placerar han ett skott rakt bakifrån in i OPs ryggrad. Men!! han skjuter då inte en gång till= mot LP, som då stannat upp och därigenom är ett enkelt mål.
Bevisligen dröjde mördaren därefter i några sek. invid mordplatsen, han var inte så stressad. SÅ: varför lät han LP leva??!

Den ikonsekvensen gäller oavsett vem GM var. Enligt mig pekar det mot en relativt van skytt men ovan mördare. Men det är min tolkning av beteendet. Sen är skottordningen som du ger här inte direkt den vedertagna, men klart möjlig.
Citera
2021-04-05, 19:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Vad finner du för stöd att GM är död?
Ja jag borde skrivit att den misstänkte gärningsmannen är död.
Citera
2021-04-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Den ikonsekvensen gäller oavsett vem GM var. Enligt mig pekar det mot en relativt van skytt men ovan mördare. Men det är min tolkning av beteendet. Sen är skottordningen som du ger här inte direkt den vedertagna, men klart möjlig.
Nåväl. Men detta med skottordningen får väl bara ses som en sak i högen - av sådant man aldrig brytt sig om att försöka klara ut?!
OM man en sek. tänker bort SE som ett mördarproffs - och istället för in en polis el. militär som GM (med eller utan en konspiration!!); Hur skulle en sådan ha fördelat tillgängliga skott? Som jämförelse, bara.
Citera
2021-04-05, 20:03
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nu frånsett laborerandet med tider - avsett att placera SE på mordplatsen i rättan sekund - så vill jag gärna se en utveckling på följande:
Hur kom det sig att en cool HitMan som SE var (?) först skjuter mot LP, men inte får avsedd "respons", efter några sek. placerar han ett skott rakt bakifrån in i OPs ryggrad. Men!! han skjuter då inte en gång till= mot LP, som då stannat upp och därigenom är ett enkelt mål.
Bevisligen dröjde mördaren därefter i några sek. invid mordplatsen, han var inte så stressad. SÅ: varför lät han LP leva??!

I mitt scenario är Skandiamannen rejält berusad och det är inte säkert att han skjuter mot LP eller ens vet vad han gör.

För mig är frågan snarare varför Skandiamannen skulle vilja skada LP. Det känns högst osannolikt, snarare än att undra varför han lät LP överleva.
Citera
2021-04-05, 20:07
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Skandiamannen ljuger rimligen för att placera sig närmare mordplatsen än han var för att göra sig intressantare än han var.

Det går inget vidare eftersom han inte sett och bevisligen inte hört hur mordet gick till när han stod inne på Skandia då. Fattar du nu varför han ljuger och är så upptagen med sin svarta urtavla?

Att SE är ointressant som vittne och hopplös som GM är de flesta rörande överens om.

En bekant till SE säger också att han var "bitter att polisen inte var mer intresserad av honom fast han befann sig i fastigheten när OP mördades." I fastigheten tyder nog inte att SE var ute på gatan när skotten föll utan inomhus i receptionen.

Jo men ditt problem är du accepterar att Skandiamannen ljuger. Enligt dig ljuger han för att göra sig själv mer intressant och hamna i centrum. Problemet är att han ljuger sig till att vara ett helt ointressant vittne. Hur går det ihop?

Citat:
Ljuger han eller minns han fel? Du vet inte.

Varför kan inte Lisbet sagt att hon var skjuten. Hon var ju skjuten, och hon säger i ett förhör att hon kände det brinna till i ryggen.

När är han mytoman enligt dig? För att parafrasera TP "SE var inte mytoman". Att ljuga under ed är förresten något som alla kan göra, mytoman eller ej. Om han nu ens ljugit...

Hmm... har du ens sett Lasse Lamperts dokumentär? Det är ju så gott som bevisat att LP insåg att hon blivit beskjuten först på Sabbatsberg.
Citera
2021-04-05, 20:16
Bannlyst
Citat:
Trams? Situationen 2021 är helt annorlunda från 1986. 1986 var det 12 skottlossningar i Stockholm. TOLV. Det vimlade inte av olagliga vapen. Du verkar dåligt insatt i tiden innan du föddes.

En grafiker ska av nån anledning gå beväpnad.

Mördaren hade inte pistol.

Du har inga kunskaper i vittnespsykologi. Du gissar. Vilka hade stora kunskaper i vittnespsykologi? Teamet runt Quick. Hittepåvetenskap.

HO säger att de pratade två minuter. AK säger de pratade. SE säger att de inte pratade. Du väljer att tro på SE som du annars påstår ljuger om allt = cherrypicking. Du plockar bort HO = cherrypicking.

Jannepicker.

Finns det något som tyder på att SE hade medhjälpare? Varför skulle han stämpla ut innan ett planerat mord.

Intressant att du nämner KP. Han har ju också sagt att SE pratade med väktarna.

KP säger att de växla några ord vad tar det 15-20 sekunder? KP är en skicklig åklagare och har garanterat tre gånger din intelligens, hört talas om falska minnen? Minnet lägger till och ändrar omedvetet saker och fortfarande det finns ingen anledning att senarelägga utpasseringstiden om ett samtal ägt rum få in det i skallen SE jagade sin utpasseringstid inget vittne beteer sig så, att han sen skulle glömma den är så dumt att det får klockorna att stanna, 12 skjutningar tror du att det sker en skjutning varje gång någon är beväpnad?? Garanterat fler än du tror som går beväpnade, paranoia kan vara ett av skälen. Det finns absolut ingen anledning att misstro Roland Bergström om tiden. Han brukade garanterat inte kolla hans utpasseringstid så tillskillnad från HO är det ingen risk att han blandar ihop dagarna han uppgav även tiden dagen efter. Inte ens holmer och co som till varje pris ville avföra SE kom på det skrattretande halmstrået att han inte skulle ha tid som ni förnekare kör med för att kunna fortsätta fantasiera om stora mordkommandom och konspirationer och mörkläggningssnacket över årtionden. Kohut sa att dem önska trevlig semester, stämmer väl med några ord i farten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in