2021-04-05, 15:36
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det var du som skulle lägga fram dokumenten som Jv skickade in.

Hur menar du? Vad är det som inte har visats upp? Jag har hänvisat till JWFacts.com, där finns bla de dokument som måste fyllas i.

I ett öppet brev från FN från januari 2002 står det att “The issuance of a library pass is independent of NGO status or any other status. There has been no change in the library pass policy in general “

I ett pressmeddelande från FN daterat 18 mars 2002 står det att NGO kriterier har inte blivit ändrat sen 1991.
OM Vakttornet nu hade missat vad kriterierna innebär år 1992 så borde de ju ha insett dom år 1993 när de skrev under igen, eller år 1994, 1995, 1996 etc etc.

Varför drog de tillbaka sitt medlemskap endast efter den avslöjande tidningsartikeln?

Vakttornet bröt sina egna regler när de blev involverade med FN, det är att likna med att påven skulle stödja aborter i hemlighet men ljuger sig blå om detta när han avslöjas med att skänka bort kollekten till att bygga nya abortkliniker.

FN har inget att vinna på att ljuga om att de inte ändrat på kriterierna sen 1992 men Vakttornet har allt att förlora på att de erkänner att de ville aktivt vara politiskt involverade trots att det går emot deras egna regler. Tänk på den ett tag.
Citera
2021-04-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Hur menar du? Vad är det som inte har visats upp? Jag har hänvisat till JWFacts.com, där finns bla de dokument som måste fyllas i.

I ett öppet brev från FN från januari 2002 står det att “The issuance of a library pass is independent of NGO status or any other status. There has been no change in the library pass policy in general “

I ett pressmeddelande från FN daterat 18 mars 2002 står det att NGO kriterier har inte blivit ändrat sen 1991.
OM Vakttornet nu hade missat vad kriterierna innebär år 1992 så borde de ju ha insett dom år 1993 när de skrev under igen, eller år 1994, 1995, 1996 etc etc.

Varför drog de tillbaka sitt medlemskap endast efter den avslöjande tidningsartikeln?

Vakttornet bröt sina egna regler när de blev involverade med FN, det är att likna med att påven skulle stödja aborter i hemlighet men ljuger sig blå om detta när han avslöjas med att skänka bort kollekten till att bygga nya abortkliniker.

FN har inget att vinna på att ljuga om att de inte ändrat på kriterierna sen 1992 men Vakttornet har allt att förlora på att de erkänner att de ville aktivt vara politiskt involverade trots att det går emot deras egna regler. Tänk på den ett tag.

Visa dokumentet där dom skrivit under, så enkelt är det, om dom nu varit tvungna att skriva under på att dom stödjer FN, så som du påstår.
Citera
2021-04-05, 16:53
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Visa dokumentet där dom skrivit under, så enkelt är det, om dom nu varit tvungna att skriva under på att dom stödjer FN, så som du påstår.

Så länge som Vakttornet vägrar att offentliggöra de dokumenten så finns de inte att skåda pga sekretess. Från ett öppet brev från FN ang Vakttornets medlemsskap, samma som ovan där kriterierna beskrivs, daterat 4 Mars 2004:

“Please be informed that it is the policy of the Department of Public Information of the United Nations to keep correspondence between the United Nations and NGO’s associated with DPI confidential.

Om dessa konfidentiella dokument helt kan frigöra Vakttornet så borde det vara i Vakttornets egna bästa intresse att offentliggöra dom. Varför gör de inte det då? Varför gjorde de inte det från första början?
Igen, vad har FN att vinna på att ljuga om sina egna formulär och kriterier?
Om FNs regler nu är att hålla korrespondens privat pga sekretess så kan de ju inte bryta mot det utan att förlora förtroendet från resten av medlemmarna och världen. Detta är ju inte ens något ovanligt endast för FN utan är regel för de flesta seriösa organisationer och företag.

Det är redan bevisat och erkänt av Vakttornet att de tog del av FN och FN har öppet gått ut med vad som krävs för medlemskap utan att ha nåt att vinna på att dölja, förvränga, ljuga eller på annat sätt manipulera fakta och det står Vakttornet helt fritt att visa upp de dokument de signerade år 1991 till 2001. Men de behövs inte för det ändrar inte på saken ändå. Vakttornet var medlemmar och de gav sitt solidariska stöd till FN i nästan 10 års tid pga egenintresse. Det enda som var viktigt då var att hålla det hemligt för vanliga Jehovas vittnen eftersom de spelade på två sidor: Ena sidan där de fjäskade för FN för politiskt inflytande och en annan sida där de kallade samma FN för det stora Babylon inför sina rank and file medlemmar.
Citera
2021-04-05, 18:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så länge som Vakttornet vägrar att offentliggöra de dokumenten så finns de inte att skåda pga sekretess. Från ett öppet brev från FN ang Vakttornets medlemsskap, samma som ovan där kriterierna beskrivs, daterat 4 Mars 2004:

“Please be informed that it is the policy of the Department of Public Information of the United Nations to keep correspondence between the United Nations and NGO’s associated with DPI confidential.

Om dessa konfidentiella dokument helt kan frigöra Vakttornet så borde det vara i Vakttornets egna bästa intresse att offentliggöra dom. Varför gör de inte det då? Varför gjorde de inte det från första början?
Om FNs regler nu är att hålla korrespondens privat pga sekretess så kan de ju inte bryta mot det utan att förlora förtroendet från resten av medlemmarna och världen. Detta är ju inte ens något ovanligt endast för FN utan är regel för de flesta seriösa organisationer och företag.

Det är redan bevisat och erkänt av Vakttornet att de tog del av FN och FN har öppet gått ut med vad som krävs för medlemskap utan att ha nåt att vinna på att dölja, förvränga, ljuga eller på annat sätt manipulera fakta och det står Vakttornet helt fritt att visa upp de dokument de signerade år 1991 till 2001. Men de behövs inte för det ändrar inte på saken ändå. Vakttornet var medlemmar och de gav sitt solidariska stöd till FN i nästan 10 års tid pga egenintresse. Det enda som var viktigt då var att hålla det hemligt för vanliga Jehovas vittnen eftersom de spelade på två sidor: Ena sidan där de fjäskade för FN för politiskt inflytande och en annan sida där de kallade samma FN för det stora Babylon inför sina rank and file medlemmar.

Jag förstår inte varför det är så svårt att acceptera sanningen. Det är ju ett erkänt faktum att Vakttornet var en av organisationerna på FN:s lista och det råder heller inga tvivel om vad som krävs för medlemskapet.
Vad är då problemet?
Att ledningen gjorde något som de inte borde ha gjort? Inte första gången och sannolikt inte heller den sista. Vem hävdar att ledningen skulle vara ofelbar?

Däremot är det fel att fortsätta att ljuga om det och att försöka sopa det under mattan. Det är att blunda för sanningen och ljuga med uppsåt och om de då tvingar medlemmarna att upprepa det så blir ju de också lögnare och då alltså framstår som antingen opålitliga (om de ljuger medvetet) eller lurade (om de tror på ledningens lögner). Oavsett så hamnar de enskilda oskyldiga medlemmarna i dålig dager.
Citera
2021-04-05, 18:37
Medlem
Citat:

Du kan inte visa dokument där Jehovas vittnen skrivit under, för dom existerar inte!

Här är dokumenten som Jv "skrev under" från 1991:

http://forska.weebly.com/uploads/2/5/4/0/2540484/1991application-page1_orig.jpg
http://forska.weebly.com/uploads/2/5/4/0/2540484/1991application-page2_orig.jpg
http://forska.weebly.com/uploads/2/5/4/0/2540484/1991application-page3_orig.jpg
http://forska.weebly.com/uploads/2/5/4/0/2540484/1991application-page4_orig.jpg

Ingenstans finns plats för underskrift, och ingenstans krävs att man stödjer FN!
Citera
2021-04-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag förstår inte varför det är så svårt att acceptera sanningen. Det är ju ett erkänt faktum att Vakttornet var en av organisationerna på FN:s lista

Ja, ingen har förnekat att Jehovas vittnen var en av NGO, men det har existerat många slags NGO.

Jehovas vittnen har enbart varit registrerade som NGO för att få del av information från FN och deras bibliotek, aldrig för att stödja FN.

Citat:
och det råder heller inga tvivel om vad som krävs för medlemskapet.

Kraven har kommit till i efterhand.
Citera
2021-04-05, 18:48
Medlem
Citat:
Att ledningen gjorde något som de inte borde ha gjort? Inte första gången och sannolikt inte heller den sista. Vem hävdar att ledningen skulle vara ofelbar?

Varför skulle ledningen gå bakom ryggen på andra för att stödja FN? Vad har dom att vinna på det? Lyxiga bilar kanske?
Senast redigerad av ttsp 2021-04-05 kl. 19:34.
Citera
2021-04-05, 18:48
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ja, jag antar att du menar att det är helt korrekt att ungdomar i förorten lyssnar till dom kriminella, får andra perspektiv och blir lockade att tjäna snabba pengar?
Återigen drar du jämförelser som är helt felaktiga. Först jämför du med drogmissbrukare och nu kriminella. Är det så du tänker om uteslutna?
Dom du anser vara avfällingar är bara vanliga människor som är kritiska till organisationens teologi eller regelverk. Vad tjänar det till att demonisera dom? Dom har all rätt att yttra kritik och bedriva kampanj mot en organisation precis som ni är kritiska mot andra religioner. Istället för att bara avfärda dom som lögnare och psykiskt störda kanske ni borde försöka bemöta deras argument med bättre argument? Så fungerar det i ett civiliserat samhälle.
Citera
2021-04-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Återigen drar du jämförelser som är helt felaktiga. Först jämför du med drogmissbrukare och nu kriminella. Är det så du tänker om uteslutna?
Dom du anser vara avfällingar är bara vanliga människor som är kritiska till organisationens teologi eller regelverk. Vad tjänar det till att demonisera dom?

Menar du att kriminella i förorten och drogmissbrukare är demoner?

Det tycker inte jag, jag tycker dom är vilseledda och gör onda saker, men sen om dom är "demoner" eller onda lämnar jag åt Gud att döma, detsamma med avfällingar och alla slags människor.

Citat:
Dom har all rätt att yttra kritik och bedriva kampanj mot en organisation precis som ni är kritiska mot andra religioner. Istället för att bara avfärda dom som lögnare och psykiskt störda kanske ni borde försöka bemöta deras argument med bättre argument? Så fungerar det i ett civiliserat samhälle.

Jag bemöter ju dig nu, och jag har bemött avfällingar massor med gånger, många här på FB kan intyga det. Och Jehovas vittnen har bemött historien igenom alla slags motståndare, men det är meningslöst att sparka varenda hund som skäller, dom kommer att fortsätta att skälla, och desto mer om man sparkar dom.

Ja avfällingar har all rätt att yttra kritik och bedriva kampanj mot Jehovas vittnen, ser du något Jehovas vittne som försöker stoppa dom? Avfällingar tar till hjälp av media och den politiska makten för att försöka stoppa Jehovas vittnen till varje pris, och Jehovas vittnen försöker försvara sig från varje attack, men vad hjälper det?

Det är ju avfällingarna som ständigt och jämt attackerar Jehovas vittnen!!!

Det är bättre att fokusera på dom som vill lyssna.
Citera
2021-04-05, 19:12
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Menar du att kriminella i förorten och drogmissbrukare är demoner?

Det tycker inte jag, jag tycker dom är vilseledda och gör onda saker, men sen om dom är "demoner" eller onda lämnar jag åt Gud att döma, detsamma med avfällingar och alla slags människor.

Jag bemöter ju dig nu, och jag har bemött avfällingar massor med gånger, många här på FB kan intyga det. Och Jehovas vittnen har bemött historien igenom alla slags motståndare, men det är meningslöst att sparka varenda hund som skäller, dom kommer att fortsätta att skälla, och desto mer om man sparkar dom.

Ja avfällingar har all rätt att yttra kritik och bedriva kampanj mot Jehovas vittnen, ser du något Jehovas vittne som försöker stoppa dom? Avfällingar tar till hjälp av media och den politiska makten för att försöka stoppa Jehovas vittnen till varje pris, och Jehovas vittnen försöker försvara sig från varje attack, men vad hjälper det?

Det är ju avfällingarna som ständigt och jämt attackerar Jehovas vittnen!!!

Det är bättre att fokusera på dom som vill lyssna.
Vad för "onda" saker gör "avfällingar"?

Nej dom försöker inte stoppa Jehovas Vittnen. Dom kritiserar vissa läror och viss praktis inom Jehovas Vittnen som dom tycker är skadliga. De vanligaste kan jag tänka mig är blodfrågan, hantering av pedofiler och sättet man behandlar uteslutna familjemedlemmar på.

Vad är det för fel att använda media och juridiska plattformar för att på ett demokratiskt sätt försöka ändra dessa saker?
Citera
2021-04-05, 19:31
Medlem
Citat:
Vad för "onda" saker gör "avfällingar"?

T.ex. sprider lögner om Jehovas vittnen, håller på med sexuella omoraliskheter, o.s.v.

Citat:
Nej dom försöker inte stoppa Jehovas Vittnen. Dom kritiserar vissa läror och viss praktis inom Jehovas Vittnen som dom tycker är skadliga. De vanligaste kan jag tänka mig är blodfrågan, hantering av pedofiler och sättet man behandlar uteslutna familjemedlemmar på.

Vad är det för fel att använda media och juridiska plattformar för att på ett demokratiskt sätt försöka ändra dessa saker?

Dom får använda vilka sätt dom vill, vissa har t.o.m. attackerat fysiskt. Men faktum kvarstår att det är avfällingarna som går till attack mot Jehovas vittnen, inte tvärtom. Jehovas vittnen ignorerar avfällingar, Jehovas vittnen bryr sig inte om dom, dom är uteslutna, ignorerade. Men om Jehovas vittnen blir attackerade, så försvarar dom sig, speciellt om det handlar om Jehovas vittnens gudsdyrkan som att gå i tjänsten och möten.

Dom senaste attackerna är nog att dom försöker lobba så att myndigheterna ska tvångsomhänderta Jehovas vittnens barn, och nej, då pratar jag inte om blodsfrågan, där har dom varit framgångsrika. Jag pratar om att myndigheterna ska tvångsomhänderta barn bara för att dom är Jehovas vittnens barn.

Jag antar att du tycker det är helt ok att Jehovas vittnen inte ska få ha barn, man kanske borde sterilisera dom?
Citera
2021-04-05, 20:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Varför skulle ledningen gå bakom ryggen på andra för att stödja FN? Vad har dom att vinna på det? Lyxiga bilar kanske?

Vad vet jag om vad de kunde vinna på det? Det kan ha varit andra skäl, till exempel erkännande som samhälleligt välvilligt inriktad organisation.
Inte all vinning är ekonomisk. Du är för enkelspårig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in