2021-04-05, 16:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Så släpptes då bomben idag. Barnafödandet har gått ner ordentligt. Trots att folk jobbat hemifrån och fått extra tid till ”sidoaktiviteter” under arbetstid och även rent allmänt kunnat spendera mer tid med sin partner så har alltså barnfödslarna gått ner 6.4% (!) i Sverige. Övriga länder visar samma tendens.

Är det alltså sant det som vi befarat - att både män och kvinnor kan bli sterila av Covid? Eller är det för tidigt att säga säkert?

Det kan alltså vara så att FHM inte bara tagit död på tiotusentals nu levande svenskar utan även kanske upp till hundra tusen barn som ännu inte fötts. Deras små liv släcktes alltså redan innan det fått börja i så fall.

Det var väl ganska väntat. Skaffa barn är en stor ekonomisk påfrestning och knappast något man planerar in under en pandemi.

Lovar dig ett återbesök om ett år det med all säkerhet är en topp i barnafödandet.
Citera
2021-04-05, 17:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Den enda som jag har hört säga något om att covid skulle vara magiskt är Giesecke, fast då har han lagt orden i någon annans mun. Vem tror att den sjukdomen är magisk eller som du skriver hokus-pokus?

Vad jag påpekade var att detta du skrev inte stämmer.

Jag gav dig TBE som ger en livslång immunitet.
Jag kan berätta att jag själv haft TBE, fick det första sommaren som jag bodde i ett drabbat område och här har jag bott nu i flera år. Jag får upp till 100 fästingar per år, de älskar mig. Jag är nog inte unik. Man har hitintills inte stött på ett enda fall då någon blivit smittad av TBE två gånger. Kan man bli det lika lätt som man blir smittad två gånger av covid, skulle man under dessa 90 år man känt till TBE sett det i all fall en gång. Då fästingar föredrar vissa personer och om dessa personer också gillar att vara i naturen så skulle minst en av dessa blivit åter infekterade om möjligheten fanns.
Du känner säker till det, men jag skriver ändå.

Tänk på att borelia också kan ge allvarliga skador även om de inte är lika allvarliga somde skador TBE kan ge.
Citera
2021-04-05, 17:08
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad är det då för avtal som skribenten "Kvastfeningen" syftar på, som skrevs på dagen efter Europeiska Unionen skrev kontrakt?
Är det någon skillnad mellan orden "leveransavtal" och "beställningskontrakt"?

Vem kan jag lita på?

Klart att det kan vara skillnad på innehållet i ett leveransavtal och ett beställningskontrakt. Vad står i dem angående leveranstider är vad som gäller. Men även andra klausuler som "under förutsättning vi har kapacitet", "så snart fabriken kan leverera", eller vad det nu kan vara.

Eller när det gäller kontraktet, "(GB)ska garanteras alla leveranser från fabriken i England innan Astrazeneka får exportera" "(EU) har bara ett leveransavtal men givetvis datum. Så när den Europeiska fabriken inte kunde leverera de volymer de hoppats var det inte möjligt att få från Storbritannien fabriken.

Då blev barnen på EU kommissionen ledsna i ögonen och började hota.
Citera
2021-04-05, 17:10
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Så släpptes då bomben idag. Barnafödandet har gått ner ordentligt. Trots att folk jobbat hemifrån och fått extra tid till ”sidoaktiviteter” under arbetstid och även rent allmänt kunnat spendera mer tid med sin partner så har alltså barnfödslarna gått ner 6.4% (!) i Sverige. Övriga länder visar samma tendens.

Är det alltså sant det som vi befarat - att både män och kvinnor kan bli sterila av Covid? Eller är det för tidigt att säga säkert?

Det kan alltså vara så att FHM inte bara tagit död på tiotusentals nu levande svenskar utan även kanske upp till hundra tusen barn som ännu inte fötts. Deras små liv släcktes alltså redan innan det fått börja i så fall.

Edit: kanske 7000 barn inte 100 000.

Men ditt fån, ingen orkar ha sin partner inpå småknutarna 24/7. Istället ökar våld i hemmet och skilsmässor lavinartat. Du kör en hemmasnickrad idiotteori istället naturligtvis, herregud gå omedelbart till skamvrån!
Citera
2021-04-05, 17:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Edit: kanske 7000 barn inte 100 000.

Det är knappast så att man alstrar barn om man just har haft covid. Inte heller så trevligt att bli gravid kanske många tänker vill inte riskera nått, "om jag får covid och ligger i respirator med stor mage får värkar nedsövd" skräckscenario!

Spara på alarmismen eller be dem kolla om barnafödandet även minskad i stadsdelen Rinkeby-Kista. Har den inte minskat där så är det bara hur man tänker, eller inte tänker för barnet och egen personlig säkerhet.
Citera
2021-04-05, 17:30
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag går efter devisen att 20% står för 80% av smittspridningen, paretofördelningen, läste någon artikel häromdagen om att det kanske är så lågt som 10%. Hur många tror du har varit smittade, i Sverige då? Britterna har haft kaos på sjukhusen så de fick stänga ner, det har inte vi, eller jo till viss del.

Tro? om du bara tar dom 14% så har du dubbelt så många fall drygt 9 miljoner mot officiellt rapporterade 4 miljoner.
Hela forskarvärlden är överens om en IFR på mellan 0,5 upp till drygt 1 % så varför skulle UK eller Sverige vara anorlunda?
Citera
2021-04-05, 17:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, du svarade aldrig på vad katastrofen består i.

Sverige är fortfarande ett av världens rikaste länder. Rikare än Finland, Danmark, Island. De var ekonomiska katastrofer redan innan och nu är de ännu större ekonomiska katastrofer.

Sverige är rikare än ditt föredöme Taiwan, vad tyckte du om Taiwan före Corona? Som en ekonomisk katastrof?

Finns det några länder enligt ditt sätt att räkna som inte är ekonomiska katastrofer?

Ser du alla normala svängningar i ekonomin som en katastrof?

Jag känner inte till siffrorna på hur rika olika länder är. Men det är ointressant i det här fallet. Mitt påstående var inte att Sveriges ekonomi var en katastrof. Mitt påstående var att Anders Tegnells strategi är en katastrof för ekonomin. Med ett annat agerande, hade Sveriges ekonomi kunnat vara bättre idag.

Jag vet att det finns länder vars ekonomier har drabbats hårdare än Sveriges. Men det innebär inte att Sveriges strategi var bra för ekonomin.

Anders Tegnell är en ekonomisk katastrof. Sett ur ett globalt perspektiv, så är det naturligtvis Kina som bär stor skuld till katastrofen. Det förefaller som att fladdermössen är oskyldiga. Wuhan är inte fullt av fladdermusgrottor. Däremot är Wuhan hemstad till ett viruslaboratorium som sysslar med Corona-virus.
Citera
2021-04-05, 17:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag uppfattade det som att 75-plussarna inte fått någon information om att det var vaccination nu i påskdagarna? De som visste om det, hade typ fått höra det från släkt och vänner. Och så ska det ju inte gå till.

Ja, och det lustiga var ju, att många av oss här i tråden visste vad som var rätt redan då...

Nej det vara så att alla 80+ redan har fått personligt brev med en tid inbokad för 1:a och andra sprutan. Som jag förstår i alla landsting.

I region Stockholm gick det för 75 -79 att boka med mobilt bank-id och appen alltid öppet. Det stod det kommer att gå att boka på andra sätt senare.

Utan någon tvivel var det ett sätt att minska söktrycket gör volymen anpassad till det överskott man hade på Astrazenekas vaccin som blivit över när de inte längre fick vacciner yngre vårdpersonal.

Det gällde endast ett fåtal utpekade vaccinationslokaler Gl.a. Karrolinska i Solna, Älvsjömässan Vällingby och ytterligare ett par ställen i Täby och Nacka.
Vid bokning fick man upp förslag på lokal och tid så man kunde välja. Bara drälla in då blir man avvisad!

Samtidigt har en del vårdcentraler i Stockholm, Danderyd redan börjat ringa äldre och föreslå dem tid för både herr och fru i familjen, samma målgrupp 75-79. Då gäller det Pfizer eller Moderna i de fall jag har kännedom om.

Tidigare stod det på Region Stockholm att 75 -79 skulle börja boka för vaccinering vecka 15.

80 + har sällan smartphone inte dator och bredband. Ingen skulle missas alla fick brev.

75-79 har sällan mobilt bank-id och appen alltid öppet. Därför kunde de begränsa bokningarna på som de tyckte ett smart sätt. Resten av 75- 79 kommer att kunna ringa sin vårdcentral eller att boka tid via dator på sin vårdcentral från vecka 15

Hur de gör approchen mot nästa grupp 70- 75 år ska bli intressant att se.
Citera
2021-04-05, 17:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Tro? om du bara tar dom 14% så har du dubbelt så många fall drygt 9 miljoner mot officiellt rapporterade 4 miljoner.
Hela forskarvärlden är överens om en IFR på mellan 0,5 upp till drygt 1 % så varför skulle UK eller Sverige vara anorlunda?

Ja nu kan vi inte veta längre då vi vaccinerar för fulla muggar. Jag har inte påstått att de är annorlunda. Någonstans mellan 4 och 9 miljoner för uk, jag tror i det lägre spannet just pga paretofördelningen och att seroprevalensen är så låg, eller var.
Citera
2021-04-05, 17:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vilket troll du är. Antalet bekräftade fall beror naturligtvis på hur många som testas. Därav att du inte heller kan se att länder, inklusive UK, har missat fall i början av pandemin. Antalet tester ökade och därför hittades fler fall. Tänk istället.

Antalet fall/antalet testade individer vecka 14-24:

14 0,18
15 0,19
16 0,19
17 0,17
18 0,13
19 0,14
20 0,12
21 0,13
22 0,12
23 0,13
24 0,12
Hörrdu, skall du inte försöka rädda den andra delen av diskussionen där du gjorde bort dig å det grundligaste genom att hävda att ONS ljuger och mörkar statistiken över avlidna i COVID-19 innan du gör bort dig igen?

Det känns som det börjar bli dags för dig att backa upp lite av ditt bottenlösa struntprat.

FRAM MED SIFFRORNA (jag har ju redan plockar fram siffrorna ÅT dig så det borde ju vara en enkel sak för DUKTIGA KILLEN)!
Citera
2021-04-05, 17:48
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vaccinkaos på flera vårdcentraler: Lurendrejeri

https://sverigesradio.se/artikel/vaccinkaos-pa-flera-vardcentraler-lurendrejeri

Region Stockholm förnekar sig inte

Vilda västern i Stockholm, man får använda pannbenet så kommer man fram i kön annars kan man bli totalt borttappad.
När man ser och hör sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L), då förstår man varför det är kaos.
Citera
2021-04-05, 17:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du har som sagt fel. Slutar man testa, hittar man heller inga bekräftade fall. Tror du att smittspridningen ökar eller minskar då?

Troll.
Sverige ÖKADE testningen. Dock inte i en omfattning som förklarar den ökade smittspridningen.

Men hur var det med de mörkade siffrorna och lögnerna från ONS - skall du inte ta och skaffa fram de siffrorna och backa upp lite av ditt nonsens?

Fram med siffrorna nu - DUKTIGA KILLEN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in