Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag uppfattade det som att 75-plussarna inte fått någon information om att det var vaccination nu i påskdagarna? De som visste om det, hade typ fått höra det från släkt och vänner. Och så ska det ju inte gå till.
Ja, och det lustiga var ju, att många av oss här i tråden visste vad som var rätt redan då...
Nej det vara så att alla 80+ redan har fått personligt brev med en tid inbokad för 1:a och andra sprutan. Som jag förstår i alla landsting.
I region Stockholm gick det för 75 -79 att boka med mobilt bank-id och appen alltid öppet. Det stod det kommer att gå att boka på andra sätt senare.
Utan någon tvivel var det ett sätt att minska söktrycket gör volymen anpassad till det överskott man hade på Astrazenekas vaccin som blivit över när de inte längre fick vacciner yngre vårdpersonal.
Det gällde endast ett fåtal utpekade vaccinationslokaler Gl.a. Karrolinska i Solna, Älvsjömässan Vällingby och ytterligare ett par ställen i Täby och Nacka.
Vid bokning fick man upp förslag på lokal och tid så man kunde välja. Bara drälla in då blir man avvisad!
Samtidigt har en del vårdcentraler i Stockholm, Danderyd redan börjat ringa äldre och föreslå dem tid för både herr och fru i familjen, samma målgrupp 75-79. Då gäller det Pfizer eller Moderna i de fall jag har kännedom om.
Tidigare stod det på Region Stockholm att 75 -79 skulle börja boka för vaccinering vecka 15.
80 + har sällan smartphone inte dator och bredband. Ingen skulle missas alla fick brev.
75-79 har sällan mobilt bank-id och appen alltid öppet. Därför kunde de begränsa bokningarna på som de tyckte ett smart sätt.

Resten av 75- 79 kommer att kunna ringa sin vårdcentral eller att boka tid via dator på sin vårdcentral från vecka 15
Hur de gör approchen mot nästa grupp 70- 75 år ska bli intressant att se.