2021-04-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag skrev nog för att helgardera mig mot eventuella mutationer. Det är dumt att uttala sig tvärsäkert, inte ens läkarkåren gör det.

Har UK börjat öppna upp än?

UK har så smått börjat öppna upp ja. De ska ju ta in folk på fotbollsmatcher igen nu snart.
Citera
2021-04-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Av mig fetat
Det här stämmer inte.
Ta TBE t.ex. som är en virussjukdom som sprids av fästingar där finns inga kända fall där människor drabbats av TBE två gånger. Där räknar man med en livslång immunitet efter genomgången TBE-sjukdom.

Finns inga kända fall av Rabies som gott för långt heller...

Finns några undantag såklart men ett coronavirus är inget TBE utan ett väl dokumenterat virus vars varianter cirkulerat länge hos oss.

Inte heller vaccin mot TBE ger ett 100%igt skydd nej.
Citera
2021-04-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, någon ökning var det ju inte. Går inte att säga säkert, men som det verkar, minskning i april, stabilt i maj, och sedan åter minskning under sommaren. Allt blir spekulationer, men skulle säga att det beror på en kombination av vädret och socialt beteende, folk slappnade av i maj.
I år har vi mer smittsamma varianter, men också högre immunitet, och mer och mer vaccination, som förhoppningsvis kommer igång påtagligt inom kort.

Handlar inte om att folk slappnar av eller inte. Det handlar om en naturlig epidemiologisk kurva som går i vågor. Vilket en epidemi/pandemi alltid har gjort. Inget konstigt med det.
Det är så det fungerar.
Citera
2021-04-05, 16:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Finns inga kända fall av Rabies som gott för långt heller...

Finns några undantag såklart men ett coronavirus är inget TBE utan ett väl dokumenterat virus vars varianter cirkulerat länge hos oss.

Inte heller vaccin mot TBE ger ett 100%igt skydd nej.
Ja, man har ju känt till TBE i nästan hundra år.....Covid19 i lite mer en ett år.
Citera
2021-04-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ja, man har ju känt till TBE i nästan hundra år.....Covid19 i lite mer en ett år.

Vad har det med skydd mot genomgången infektion att göra eller skyddsgraden av vaccin att göra?

Covid19 är inget hokus-pokus. Det är en virusjukdom i familjen coronavirus som vi känner till hur väl som helst.

Inget vaccin ger ett 100%igt skydd och ingen genomgången infektion ger ett 100%igt skydd.
När tillräckligt många smittats med TBE kommer även återfallen där. Var så säker. Det är så det fungerar.
Citera
2021-04-05, 16:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det finns ett leveransavtal som är signerat redan i Maj - TRE månader före EU.

Vad är det då för avtal som skribenten "Kvastfeningen" syftar på, som skrevs på dagen efter Europeiska Unionen skrev kontrakt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
"basically signed an agreement with the UK three months before we did have it with Europe"

I princip tre månader före säger han för saningen är att dom skrev på dagen EFTER EU självklart för att vänta in EU:s kontrakt och se till att skaffa sig monopol på leveranserna.
Jävla fulspel!! Så enkelt är det.

Är det någon skillnad mellan orden "leveransavtal" och "beställningskontrakt"?

Vem kan jag lita på?
Citera
2021-04-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, någon ökning var det ju inte. Går inte att säga säkert, men som det verkar, minskning i april, stabilt i maj, och sedan åter minskning under sommaren. Allt blir spekulationer, men skulle säga att det beror på en kombination av vädret och socialt beteende, folk slappnade av i maj.
I år har vi mer smittsamma varianter, men också högre immunitet, och mer och mer vaccination, som förhoppningsvis kommer igång påtagligt inom kort.

Om man nu jämför med UK så gjordes runt 30 gånger fler tester per capita i januari 2021 än under april 2020. Det Takadingdong missar är att det påverkar hur många fall som bekräftas. Att överdödligheten överstiger antalet bekräftade dödsfall vecka 12-24 2020 på grund av missade fall, och understiger antalet bekräftade dödsfall under veckorna 1-11 2021 blir således resultatet. Han verkar dock oförmögen att använda olika datakällor samtidigt för att förstå ett händelseförlopp. Han verkar bara använda en datakälla i taget.
Senast redigerad av TAD2 2021-04-05 kl. 16:23.
Citera
2021-04-05, 16:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Vad har det med skydd mot genomgången infektion att göra eller skyddsgraden av vaccin att göra?

Covid19 är inget hokus-pokus. Det är en virusjukdom i familjen coronavirus som vi känner till hur väl som helst.

Inget vaccin ger ett 100%igt skydd och ingen genomgången infektion ger ett 100%igt skydd.
När tillräckligt många smittats med TBE kommer även återfallen där. Var så säker. Det är så det fungerar.
Den enda som jag har hört säga något om att covid skulle vara magiskt är Giesecke, fast då har han lagt orden i någon annans mun. Vem tror att den sjukdomen är magisk eller som du skriver hokus-pokus?

Vad jag påpekade var att detta du skrev inte stämmer.
Citat:
Att folk kan bli smittade och sjuka trots antikroppar, ja... det kan dom. I alla sjukdomar. Men det betyder ju inte att du är otroligt bra skyddad och med största sannolikhet blir mindre sjuk.
Jag gav dig TBE som ger en livslång immunitet.
Jag kan berätta att jag själv haft TBE, fick det första sommaren som jag bodde i ett drabbat område och här har jag bott nu i flera år. Jag får upp till 100 fästingar per år, de älskar mig. Jag är nog inte unik. Man har hitintills inte stött på ett enda fall då någon blivit smittad av TBE två gånger. Kan man bli det lika lätt som man blir smittad två gånger av covid, skulle man under dessa 90 år man känt till TBE sett det i all fall en gång. Då fästingar föredrar vissa personer och om dessa personer också gillar att vara i naturen så skulle minst en av dessa blivit åter infekterade om möjligheten fanns.
Citera
2021-04-05, 16:52
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Du försöker likt Region Stockholm att blunda för sanningen
att det är ett totalt kaos när det gäller vaccinationer i Sthlm.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/overflod-av-vaccinationstider-da-nobbades-gunbritt-73/

Kan verkligen vidimera att detta kaos förekom. Jag bokade med bank-id & appen alltid öppet det var den enda möjligheten skrev de på 1177. Sannolikt valde dom det för att minska söktrycket men samtidigt hade de bokat in alldeles för många kunder på de tider de satt upp. Det var aldrig tal om att komma in i tidsordning utan man ställde sig längst bak i en 100 meter lång kö när man anlände. Sedan tig det 1 timme 15 minuter. P-vakten var jättelycklig han visste att de flesta inte skulle hinna ut i tid. Han åkte hem med årets största bonus.

Nu var det inte Älvsjömässan som jag var, där fallet Gunbritt blev nekad. Väldigt oflexibelt att inte dela ut en spruta när de har enorma överskott på vaccin för inga kommer nu till påsk. Kan också bero på att Gunbritt inte använt bank-id och appen alltid öppet, kom alltså obokad till ett extremt underbokad Älvsjömässa. Byråkrati alltså allt mer ökande i dagens Sverige.
Citera
2021-04-05, 16:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det som är oroväckande är att vaccinationen är pausad för sjukvårdspersonal (åtminstone i Stockholm) medan den är öppen för 75+ som vill inte ens komma ut och vaccinera sig.
Tusentals lediga tider har funnits de senaste dagarna pga lågt intresse från 75+ som inte ville boka tiderna.
Ärman isolerad och följer hygien rådet varför ska man vaccinera sig?
Däremot vårdpersonal som är den mest utsatta gruppen för Covid smittan får inte vaccinera sig !!! Den är pausad.

Jag uppfattade det som att 75-plussarna inte fått någon information om att det var vaccination nu i påskdagarna? De som visste om det, hade typ fått höra det från släkt och vänner. Och så ska det ju inte gå till.

Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, det var många felaktiga rekommendationer som kom från FHM och när det visade sig vara felaktiga då var motiveringen att med den information som vi hade då tyckte vi det var rätt beslut.
Faktum är att om man inte har tillräckligt med information då ska man låta bli att rekommendera felaktigheter.

Ja, och det lustiga var ju, att många av oss här i tråden visste vad som var rätt redan då...
Citera
Medlem
Citat:
Den enda som jag har hört säga något om att covid skulle vara magiskt är Giesecke, fast då har han lagt orden i någon annans mun. Vem tror att den sjukdomen är magisk eller som du skriver hokus-pokus?

Vad jag påpekade var att detta du skrev inte stämmer.

Jag gav dig TBE som ger en livslång immunitet.
Jag kan berätta att jag själv haft TBE, fick det första sommaren som jag bodde i ett drabbat område och här har jag bott nu i flera år. Jag får upp till 100 fästingar per år, de älskar mig. Jag är nog inte unik. Man har hitintills inte stött på ett enda fall då någon blivit smittad av TBE två gånger. Kan man bli det lika lätt som man blir smittad två gånger av covid, skulle man under dessa 90 år man känt till TBE sett det i all fall en gång. Då fästingar föredrar vissa personer och om dessa personer också gillar att vara i naturen så skulle minst en av dessa blivit åter infekterade om möjligheten fanns.

Jag lovar dig. Om du smittar ner jordens befolkning med TBE så kommer du få fall som får det fler gånger där med. I stora tal kommer alltid undantag.

I Sverige blir ca 300 pers sjuka i TBE varje år. Det är vad som smittas på en timme i Covid-19 i Sverige nu ungefär...

Men visst. Du har ett livslångt skydd om du blir sjuk av TBE. Helt sant. Men jag kan lova dig att om du hade smittat ner 130 milj människor i TBE så hade du fått undantag även här. Garanterat.
Dock inte så många som i Covid-19 eller exempelvis andra virussjukdomar.

HIV är ju ett annat exempel där det är rätt svårt att insjukna två gånger

Min poäng med inläggtet var att det är fullständigt normalt att en del människor (1 av 10 i Covid19 om vi ska tro vaccinen) insjuknar fler än en gång trots genomgången infektion eller trots vaccination. Det är liksom så det fungerar.
Citera
Medlem
Så släpptes då bomben idag. Barnafödandet har gått ner ordentligt. Trots att folk jobbat hemifrån och fått extra tid till ”sidoaktiviteter” under arbetstid och även rent allmänt kunnat spendera mer tid med sin partner så har alltså barnfödslarna gått ner 6.4% (!) i Sverige. Övriga länder visar samma tendens.

Är det alltså sant det som vi befarat - att både män och kvinnor kan bli sterila av Covid? Eller är det för tidigt att säga säkert?

Det kan alltså vara så att FHM inte bara tagit död på tiotusentals nu levande svenskar utan även kanske upp till hundra tusen barn som ännu inte fötts. Deras små liv släcktes alltså redan innan det fått börja i så fall.

Edit: kanske 7000 barn inte 100 000.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-04-05 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in