2021-04-05, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Nej, du hittar ingen förutom poliskälla som hävdar det. Så den källan faller

Nu var det inte någon källa jag hänvisade till utan en fråga.

Jag upprepar:

Citat:
Så om nu Eric riktade vapnet mot dom så gjorde dom alltså inte fel? Är det vad du menar?
Citera
2021-04-05, 17:24
Medlem
[quote=turebjoerkman|75377396]Nä men det är ju för att du inte gärna kan förväntas gå fram 15 m för att detaljgranska ett föremål som ser exakt ut som ett vapen i lägen som detta.

Fö har det hänt att polisen skjutit folk med vapenreplikor förr. Rånet i södertälje 2013 bla. Men dom borde alltså i det läget allra ödmjukast ha bett rånaren att langa över vapnet till dom så dom fick detaljgranska det alltså?[/QUOTE
Det rånet hade dom span på. Det var NOA som sköt rånaren. Och i helvete att dom hävda putativt nödvärn. Visa mig att det var så
Citera
2021-04-05, 17:25
Bannlyst
https://lagen.nu/dom/nja/2012s45

Här har du för ett rättsfall från HD där putativt nödvärn var tillämpligt, och där personen ifråga fick sänkt straff och nedrubricering på brottet.
Citera
2021-04-05, 17:28
Bannlyst
Citat:
Det rånet hade dom span på. Det var NOA som sköt rånaren. Och i helvete att dom hävda putativt nödvärn. Visa mig att det var så

I det fallet behövde dom inte hävda nått eftersom det inte ens blev åtal och inte ens om så blir måste man hävda speciella saker, det räcker med att man nekar till brott. Åklagaren är den som har bevisbörda.

Kan du inte svara på den andra frågan jag ställde( eftersom jag inser att du vägrar svara på den första)?

Citat:
Fö har det hänt att polisen skjutit folk med vapenreplikor förr. Rånet i södertälje 2013 bla. Men dom borde alltså i det läget allra ödmjukast ha bett rånaren att langa över vapnet till dom så dom fick detaljgranska det alltså?

Frågan är alltså det fetade!
Citera
2021-04-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turebjoerkman
https://lagen.nu/dom/nja/2012s45

Här har du för ett rättsfall från HD där putativt nödvärn var tillämpligt, och där personen ifråga fick sänkt straff och nedrubricering på brottet.
Ja, men det är INTE applicerbart med detta fall din idiot. Du ser ingen skillnad i dessa 2 fall? Kan vara konstatera att du väljer att fortsätter att leva kvar i din putativa verklighet
Citera
2021-04-05, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ja, men det är INTE applicerbart med detta fall din idiot. Du ser ingen skillnad i dessa 2 fall? Kan vara konstatera att du väljer att fortsätter att leva kvar i din putativa verklighet

Jo det visar att nödvärn och även putativt sådant kan vara aktuellt även då det gäller icke poliser. Det faktum att det faktiskt prövats i HD visar dessutom att det är ett prejudikat.
Citera
2021-04-05, 17:30
Medlem
Citat:
I det fallet behövde dom inte hävda nått eftersom det inte ens blev åtal och inte ens om så blir måste man hävda speciella saker, det räcker med att man nekar till brott. Åklagaren är den som har bevisbörda.

Kan du inte svara på den andra frågan jag ställde( eftersom jag inser att du vägrar svara på den första)?

Frågan är alltså det fetade!
Nej. Så varför helvete hänvisar du då till detta?!😂
Citera
2021-04-05, 17:31
Medlem
Citat:
Jo det visar att nödvärn och även putativt sådant kan vara aktuellt även då det gäller icke poliser. Det faktum att det faktiskt prövats i HD visar dessutom att det är ett prejudikat.
Ja, men dom var ju poliser?!😅
Citera
2021-04-05, 17:32
Bannlyst
Citat:
Nej. Så varför helvete hänvisar du då till detta?!😂

Så bra.

Då är vi överens om den saken.

Om någon riktar ett föremål som ser ut exakt som ett riktigt vapen mot polisen så kan polisen mkt väl ha rätt att skjuta den person även om det först i efterhand visar sig var en replika. Ok?

Då kommer vi åter till den fråga jag ställde först: Gick det att se om föremålet Eric hade var ett äkta eller inte?
Citera
2021-04-05, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ja, men dom var ju poliser?!😅

Ja? Och det var inte personen i rättsfallet jag visade.
Citera
2021-04-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ja? Och det var inte personen i rättsfallet jag visade.
Vad har det med din jämförelse med putativt nödvärn att göra?
Citera
2021-04-05, 17:36
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Förstår fortfarande inte.

Nä då får du vandra vidare i din aningslöshet.

En stor tragedi som Eric råkade ut för. Hoppas man har lärt sig något av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in