2021-04-05, 16:43
Medlem
Dom SKALL dömas för vållande till annans död, framkallande av fara för annan. Men. Konstaplarnas advokater tog fram ett försvar som ingen förutom en polis i samma situation kan begagna sig av. Om du inte förstår det lever du i en putativ verklighet
Citera
2021-04-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turebjoerkman
Nej dom förnekade alla tre brott. Jag har läst domen. Och att Eric hade något som liknade ett vapen var inte inbillning. Då återstår återigen den frågan om det gick att se om vapnet var äkta eller inte, om det var en enkel sak att göra det, då kan jag hålla med om att det var inbillning. Men om det inte gick att se skillnad på det avståndet, då var det inte inbillning.
Ja men herregud...fattar du inte svenska. Dom har ju erkänt inbillad nödvärn...
Citera
2021-04-05, 16:47
Medlem
Citat:
Fast det erkänner dom ju inte alls om det nu är så att det inte fanns möjlighet att se om vapnet var äkta eller inte.

Nä inga andra än dom tre var ju på plats. Men en utav dom talade väl i tingsrätten i egenskap av vittne och inte misstänkt så är ur en straffrättsprocesslig synvinkel så är ju det en källa i sig.
Du måste vara totalt efterbliven.
Så du menar att Eric, som gör övrigt tyckte om poliser, höjer plastvapnet, till den grad att 3 utbildade poliser skiter ner sig, upplever skottväxling, avlossar 25 skott, träffar med 3. Skyller på inbillat nödvärn. Och det är inget konstigt med det?
Senast redigerad av G26 2021-04-05 kl. 16:54. Anledning: 😅
Citera
2021-04-05, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av G26

Du blir betydligt trovärdigare om du bara svarar på frågan istället för att vara otrevlig.

Gick det att se skillnad på föremålet Eric hade och ett riktigt vapen?

Om det inte gick så inbillade dom sig inte. En rättegång kan bara bedömas utifrån det man vet innan den påstådda brottsliga gärningen. Inte efter.
Citera
2021-04-05, 16:57
Medlem
Citat:
Du blir betydligt trovärdigare om du bara svarar på frågan istället för att vara otrevlig.

Gick det att se skillnad på föremålet Eric hade och ett riktigt vapen?

Om det inte gick så inbillade dom sig inte. En rättegång kan bara bedömas utifrån det man vet innan den påstådda brottsliga gärningen. Inte efter.
Men nu har ju dom erkänt, samt anfört i sitt försvar att dom inbillade sig. Och du har läst domen? Det verkar inte så
Citera
2021-04-05, 16:59
Bannlyst
Citat:
Så du menar att Eric, som gör övrigt tyckte om poliser, höjer plastvapnet, till den grad att 3 utbildade poliser skiter ner sig, upplever skottväxling, avlossar 25 skott, träffar med 3. Skyller på inbillat nödvärn. Och det är inget konstigt med det?

Om dom visste att det var en förståndshandikappad och harmlös unga man med ett leksaksvapen så hade det var mycket konstigt, och brottsligt.

Men om dom inte vet det och inte har möjlighet att se om vapnet var äkta eller inte så är det inte konstigt. Saker som liknar vapen är vapen tills man vet motsatsen. Hur ska polisen annars agera? Ska dom gå fram 15 m och be att person visar dom vapnet innan dom får försvara sig?

Att höja vapen mot en annan människa är faktiskt också ett brott, och det även om det inte är ett riktigt vapen.
Senast redigerad av turebjoerkman 2021-04-05 kl. 17:08.
Citera
2021-04-05, 17:04
Bannlyst
Citat:
Men nu har ju dom erkänt, samt anfört i sitt försvar att dom inbillade sig. Och du har läst domen? Det verkar inte så

Alla tre nekade till brott, inklusive dom två som sköt . Om " inbillningen" var brottslig hänger helt på om dom kunde som om "vapnet" var äkta eller inte, eller i vart fall borde ha kunnat se.

Så då kommer vi återigen till frågan. Gick det att se om vapnet var äkta eller inte?
Citera
2021-04-05, 17:07
Medlem
Citat:
Om dom visste att det var en förståndshandikappad och harmlös unga man med ett leksaksvapen så hade det var mycket konstigt, och brottsligt.

Men om dom inte vet det och inte har möjlighet att se om vapnet var äkta eller inte så är det inte konstigt.

Att höja vapen mot en annan människa är faktiskt också ett grovt brott, och det även om det inte är ett riktigt vapen.
Källkritik är inte din starka sida märker jag. Och jag märker även att du ordbajsar samt har noll koll. Om du ger mig en källa att Eric höjde ett vapen som inte är polis lägger jag mig. Fattar du inte att gemene man inte gått loss med samma förutsättningar? Då kan kan vi konstatera att du faktiskt lider av en putativ verklighet
Citera
2021-04-05, 17:10
Bannlyst
Citat:
Källkritik är inte din starka sida märker jag. Och jag märker även att du ordbajsar samt har noll koll. Om du ger mig en källa att Eric höjde ett vapen som inte är polis lägger jag mig. Fattar du inte att gemene man inte gått loss med samma förutsättningar? Då kan kan vi konstatera att du faktiskt lider av en putativ verklighet

Så om nu Eric riktade vapnet mot dom så gjorde dom alltså inte fel? Är det vad du menar?
Senast redigerad av turebjoerkman 2021-04-05 kl. 17:18.
Citera
2021-04-05, 17:18
Medlem
Citat:
Om du visar att man klart och tydligt kunde se att det inte var ett riktigt vapen så lägger jag mig. Jo det står klart och tydligt i lagen att nödvärn är en envarsrätt, och det finns även rättsfall på det.
Lägg upp ett om putativt nödvärn. När du googlat om putativt nödvärn ligger detta fall längst upp. Av en anledning. Så läs där
Nödvärn och inbillat nödvärn är inte samma sak
Senast redigerad av G26 2021-04-05 kl. 17:19. Anledning: .
Citera
2021-04-05, 17:21
Medlem
Citat:
Så om nu Eric riktade vapnet mot dom så gjorde dom alltså inte fel? Är det vad du menar?
Nej, du hittar ingen förutom poliskälla som hävdar det. Så den källan faller
Citera
2021-04-05, 17:22
Bannlyst
Citat:
Lägg upp ett om putativt nödvärn. När du googlat om putativt nödvärn ligger detta fall längst upp. Av en anledning. Så läs där
Nödvärn och inbillat nödvärn är inte samma sak

Nä men det är ju för att du inte gärna kan förväntas gå fram 15 m för att detaljgranska ett föremål som ser exakt ut som ett vapen i lägen som detta.

Fö har det hänt att polisen skjutit folk med vapenreplikor förr. Rånet i södertälje 2013 bla. Men dom borde alltså i det läget allra ödmjukast ha bett rånaren att langa över vapnet till dom så dom fick detaljgranska det alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in