2021-04-05, 15:21
Medlem
Det verkar som att det gamla reddit-forumet som nyligen var aktuellt (r/gme) har blivit förstört av en del makthungriga mods.

Det nya forumet som verkar gälla för senaste informationen och DD gällande Gamestop är:

https://www.reddit.com/r/Superstonk/
Citera
2021-04-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iammichelemorrone
Drastiskt fall just nu.

Inte så farligt. 7% ner just nu. En vanlig dag i GME-landet.
Citera
2021-04-05, 16:16
Medlem
JackArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag har stålkuk så jag köpte ett par på 175.

Första gången för mig när det kommer till börsmarknaden och aktieinköp.

Jag satte limit buy lite väl för lågt, 160 istället för 165. Det blev istället 13@175 USD.

To the moon och hoppas att alla stora som blankar blöder pengar. HODL the line!
Citera
2021-04-05, 16:20
Medlem
Är amerikanska ekonomijournalister verkligen så här dumma eller är det medvetet för att förstöra? Den 8 December så registrerade Gamestop att dom hade möjlighet att ge ut 6 miljoner nya aktier till ett maxpris på 100 miljoner dollar. Notera att den möjligheten till nyemission som dom registrerade i december inte har använts. Dom har inte gett ut några nya aktier. Nu idag har dom uppdaterat denna registrering så att den istället gäller max 3,5 miljoner nya aktier till ett maxpris på 1 miljard dollar. Alltså färre aktier men till ett potentiellt högre pris. Det är ingen garanti att Gamestop kommer använda denna möjlighet att ge ut nya aktier utan det ger dom möjlighet att göra det.

Se hur många "journalister" vinklar denna nyhet. Dom menar att Gamestop först nu har bestämt sig för att ge ut 3,5 miljoner nya aktier för att kapitalisera på hypen. Ingen info om den tidigare registreringen i december finns i denna artikel. Sett många amerikanska journalister rapportera på samma sätt.

Det här är ju egentligen positiva nyheter för en eventuell squeeze. Gamestop kan ge ut max 3,5 miljoner nya aktier istället för 6 miljoner som det var tidigare. Men media rapporterar det inte så.

Se amerikansk nyhetsartikel här:

https://www.fool.com/investing/2021/...mpaign=article

"Many wondered if, or when, the company would take advantage of the stock's ascent to raise capital. Today, GameStop finally answered that question by announcing it plans to offer up to 3.5 million shares. The company will sell the shares on no set schedule, with an "at-the-market" equity offering program. "

Se här för riktiga informationen:

https://www.reddit.com/r/Superstonk/...ey_had_an_old/

http://archive.fast-edgar.com/202104...tm_name=iossmf

"Under this prospectus supplement and the accompanying prospectus, and in accordance with the terms of the Sales Agreement, we may offer and sell shares of our common stock having an aggregate offering price of up to $1,000,000,000 (but in no event more than 3,500,000 shares of our common stock). On December 8, 2020, we filed a prospectus supplement relating to the offer and sale of shares of our common stock under the Sales Agreement having an aggregate offering price of up to $100,000,000. We have not sold any shares of common stock under this previously filed prospectus supplement, which is replaced and superseded in its entirety by this prospectus supplement."
Senast redigerad av rickyroma20 2021-04-05 kl. 16:23.
Citera
2021-04-05, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rickyroma20
Är amerikanska ekonomijournalister verkligen så här dumma eller är det medvetet för att förstöra?

Man antar ju bara att de är kompisar med hedgarna. Det är inte första gången de ljuger.

De har ju skrivit artiklar att Gamestop kommer att konka. De skrev ju för ett tag sen att WSB hade gått över till att köpa silver istället för gamestop medans de som satt på WSB satt och tänkte "va? Vi ska inte köpa silver".

Känns uppenbart tycker jag att de skriver det som hedgarna vill att de ska skriva. Om det inte är så så är de bara dumma i huvudet. Tyvärr så gör ju typ DI och andra svenska medier ofta så att de bara för Re-writes av amerikanska artiklar så snart står det väl liknande artiklar i sverige.
Citera
2021-04-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Du måste ha riktigt skrumpen gubbkuk om du anser att några procent är ett drastiskt fall.

Men chilla, var i ett emotionellt känsligt stadie när jag skrev det. Jag håller mig utanför att göra fler inlägg, kanske är bäst så.
Citera
2021-04-05, 16:27
Medlem
Citat:
Det verkar som att det gamla reddit-forumet som nyligen var aktuellt (r/gme) har blivit förstört av en del makthungriga mods.

Det nya forumet som verkar gälla för senaste informationen och DD gällande Gamestop är:

https://www.reddit.com/r/Superstonk/

Har du hela storyn vad som hände? Har missat det mesta mer än att jag såg att jag själv blivit bannad från WSB utan att jag skrivit något på flera dagar. Har varit borta några dagar så jag har missat vad som hände i helgen.

Men nu verkar det definitivt vara Superstonk som gäller.
Citera
2021-04-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gman2012
Har du hela storyn vad som hände? Har missat det mesta mer än att jag såg att jag själv blivit bannad från WSB utan att jag skrivit något på flera dagar. Har varit borta några dagar så jag har missat vad som hände i helgen.

Men nu verkar det definitivt vara Superstonk som gäller.

Har inte hängt med exakt i vad som ledde till det här. En del inlägg som berör saken verkar ha tagits bort också. Men en del mods verkar ha blivit osams på r/GME, osäker på över vad. Vilket ledde till att Rensole, som skriver dom här dagliga pre-market rapporterna, och någon/några mods till lämnade och skapade en ny kanal vid namn Superstonk. Verkar också som att många användare som tidigare bidragit med bra DD:s också har lämnat r/GME och gått över till Superstonk istället.

Efter att Rensole mfl lämnade r/GME så verkar dom kvarvarande modsen på den kanalen tappat det helt. Ryktas att det bannas hejvilt till höger och vänster samt att Rensoles avskedsbrev i kanalen där han förklarade situationen blev borttaget samt en del gamla DD:s. Har sett en del användare påstå att bland dom nuvarande modsen på r/GME så finns det flera med bara några dagar gamla reddit-konton. Vissa har också påstått att någon av dom kvarvarande modsen har låtit sin 15-åriga dotter ta över en moderatorsroll i r/GME. En del spekulerar i att HF:s har köpt reddit-konton för att förstöra r/GME-kanalen men är osäker på om det är så eller om det helt enkelt är att vissa moderatorer tog sig själva på för stort allvar och inte klarade av uppgiften.
Citera
2021-04-05, 19:17
Medlem
Här finns rensoles beskrivning av situationen. Det verkar som att några mods tvingade bort honom från r/GME:

https://www.reddit.com/r/Superstonk/...opsis_of_0504/
Citera
2021-04-05, 20:00
Medlem
Citat:
Har inte hängt med exakt i vad som ledde till det här. En del inlägg som berör saken verkar ha tagits bort också. Men en del mods verkar ha blivit osams på r/GME, osäker på över vad. Vilket ledde till att Rensole, som skriver dom här dagliga pre-market rapporterna, och någon/några mods till lämnade och skapade en ny kanal vid namn Superstonk. Verkar också som att många användare som tidigare bidragit med bra DD:s också har lämnat r/GME och gått över till Superstonk istället.

Efter att Rensole mfl lämnade r/GME så verkar dom kvarvarande modsen på den kanalen tappat det helt. Ryktas att det bannas hejvilt till höger och vänster samt att Rensoles avskedsbrev i kanalen där han förklarade situationen blev borttaget samt en del gamla DD:s. Har sett en del användare påstå att bland dom nuvarande modsen på r/GME så finns det flera med bara några dagar gamla reddit-konton. Vissa har också påstått att någon av dom kvarvarande modsen har låtit sin 15-åriga dotter ta över en moderatorsroll i r/GME. En del spekulerar i att HF:s har köpt reddit-konton för att förstöra r/GME-kanalen men är osäker på om det är så eller om det helt enkelt är att vissa moderatorer tog sig själva på för stort allvar och inte klarade av uppgiften.

Tycker själv att nästan alla i r/GME och Reddit generellt är idioter. Dom har ingen aning om vad som händer, de flesta har bara köpt in sig och kastat in sina sparade pengar & stimulus checks och kommenterar raketer i dagliga tråden. Och det där med DD:s, så jävla löjligt. Ca. 3% av alla DD:s stämmer med verkligheten och det folk inte inser är att hedgefunds är 1000000x smartare än folk på Reddit.

Alla har nu snackat om gamma squeeze och sånt i månader och det finns inget bevis alls på att något kommer hända. Hedgefunds har kommit undan med short squeezes tidigare och hittar säkert en lösning på GME också.

Säger inte att jag inte tror på GME, har fortfarande kvar av det. Säger bara att ganska mycket i olika medier inklusive Reddit är gissning och bullshit.
Citera
2021-04-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Tycker själv att nästan alla i r/GME och Reddit generellt är idioter. Dom har ingen aning om vad som händer, de flesta har bara köpt in sig och kastat in sina sparade pengar & stimulus checks och kommenterar raketer i dagliga tråden. Och det där med DD:s, så jävla löjligt. Ca. 3% av alla DD:s stämmer med verkligheten och det folk inte inser är att hedgefunds är 1000000x smartare än folk på Reddit.

Alla har nu snackat om gamma squeeze och sånt i månader och det finns inget bevis alls på att något kommer hända. Hedgefunds har kommit undan med short squeezes tidigare och hittar säkert en lösning på GME också.

Säger inte att jag inte tror på GME, har fortfarande kvar av det. Säger bara att ganska mycket i olika medier inklusive Reddit är gissning och bullshit.

Kan hålla med om att en stor del som hänger där inte läst på speciellt mycket utan bara kastat in sina pengar. En del, om dom talar sanning, verkar också tagit alldeles för stora risker och satsat i princip hela sina besparingar. Gamestop är ett högriskbet med en potentiellt väldigt hög avkastning. Så om man väljer att investera ska man absolut inte satsa mer pengar än vad man har råd att förlora. Sedan är det upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning om man vill investera eller inte, om man tror det kommer en squeeze eller ej.

Men jag tror inte man ska underskatta reddit så mycket som du gör. Visst Hedgefonderna har enorma resurser och är sannolikt mycket smartare än en stor del av användarna på reddit. Men reddit liksom flashback består samtidigt av en enorm mängd användare. Det finns alla sorters personer där. Allt från fysiker, jurister, nationalekonomer till städare, arbetslösa osv.

Tror att det garanterat finns användare på det forumet som ligger på samma intelligensnivå som eliten i hedgefonderna. Vem som helst kan sitta bakom ett konto där. Dock vet man oftast inte vem det är som skriver vad. Är det en collegestudent som spelat bort alla sina pengar på börsen som är bullish om GME i ett inlägg eller är det Michael Burry som sitter bakom kontot? Man får själv försöka bilda sig en uppfattning om kvaliteten på innehållet i texten, om personen som skrivit det kan sina saker eller ej.

I bästa fall kan ett internetforum hålla väldigt hög kvalité, t.ex om en intelligent användare som är kunnig inom ett område gör mycket research och lägger ner mycket tid på att skriva ett inlägg. Om denna sedan får kritik och feedback av andra intelligenta användare som har kompetens inom detta område, men som gör sin egen research och sedan kan bygga vidare på det ursprungliga inlägget. Fortsätter man på detta sätt kan man komma fram till mycket högkvalitativ information även på ett internetforum.

Sen är det lite av en djungel på reddit att försöka sortera fram information som man själv anser håller hög kvalité. Många som i princip bara upprepar saker som skrivits tidigare i hopp om att få likes och awards. Sen finns det DD:s med dålig faktakoll eller där dom blåser upp småsaker som stora nyheter. Men jag tycker själv att dom högkvalitativa DD är det som är själva höjdpunkten med att läsa där, man får andra insikter och får ta del av andra teorier än vad som rapporterats om i MSM.
Citera
2021-04-06, 15:38
Medlem
Dom som har köpt sina Gamestop-aktier på ett kapitalförsäkringskonto på avanza/nordnet och har gett tillåtelse till dessa banker att låna ut ens aktier, kommer dom att ha möjlighet att sälja sina aktier under en eventuell short squeeze?

Notera att alla som har kapitalförsäkring på avanza (gissar att det är samma på nordnet) automatiskt är med i aktielån, man måste välja bort det själv för att inte deltaga. Vet dock inte hur länge det dröjer innan man får tillbaka sina aktier om man väljer att gå ur aktielån-delen.

Från avanzas hemsida:

"Alla kunder är med automatiskt

Den främsta anledningen att alla kunder är med automatiskt är att vi helt enkelt tycker att aktielån är ett bra sätt för alla kunder med kapitalförsäkring att få extra avkastning. Dessutom krävs det stora aktievolymer, vi måste alltså kunna låna ut många aktier från ett stort antal konton för att det ska fungera."

https://blogg.avanza.se/aktielan-pa-kapitalforsakring/

Det står dock här att det bara gäller svenska aktier för tillfället (vet dock inte om denna text är dagsaktuell):

"Vi lånar bara ut svenska aktier just nu, men det kan komma att ändras i framtiden."

https://www.avanza.se/konton-lan-pri.../aktielan.html

På den första länken så hittar jag den här texten:

"Finns det någon risk för mig som kund?

Om Morgan Stanley skulle gå i konkurs eller av annan anledning inte kan leverera tillbaka de utlånade aktierna till Avanza Pension finns en säkerhet som motsvarar 105 procent av de utlånade aktiernas värde. Den säkerheten kan användas för att i första hand köpa tillbaka aktierna. Om det inte är möjligt på grund av exempelvis handelsstopp i aktien kompenseras du som kund istället med ersättning motsvarande aktiernas värde."

Frågan är vad den säkerheten på 105 % gäller? Är det värdet på aktierna när dom lånades ut eller värdet som är på aktierna när man vill ha tillbaka och sälja dom? Det kan röra sig om enorma skillnader om aktien sticker iväg ordentligt under en short squeeze.

Jag använder själv ett ISK så jag påverkas inte. Det går inte att låna ut aktier på ett ISK, varken på nordnet eller avanza:

"Det går heller inte att låna ut aktier som du har på ett ISK-konto, aktielån gäller bara på kapitalförsäkringar."

https://www.avanza.se/konton-lan-pri.../aktielan.html

Står här att aktielånsprogrammet på nordnet enbart omfattar "Kapitalförsäkring och pensionsförsäkring"

https://www.nordnet.se/se/marknad/ak...laneprogrammet

Jag upprepar en gång till att på avanza-länken står det att "aktielån bara gäller svenska aktier just nu". Men hade jag haft aktier på ett kapitalförsäkringskonto eller pensionsförsäkring så hade jag dubbelkollat med nordnet, avanza, eller vilken annan bank man har så att det är 100 % säkert att man kan sälja sina aktier under en eventuell squeeze. Det kan bli en mindre trevlig överraskning för många om det inte går att få tillbaka utlånade aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in