2021-04-05, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, det kan bero på det oxå men att påstå att 75+ varit upptagna med att grilla kyckling i helgen och därför har de inte haft tid att vaccinera sig är genomskinlig och naivt.
Det är ingen som köper det.
Jag pratade själv med en 82 åring i fredas om vaccination.
Han argumenterade att han lever rätt så isolerad och har alltid mask på sig om han går ut och följer hygien reglerna väldigt noga. Varför ska jag vaccinera mig sa han ? Varför ska jag ta risken med biverkningarna?
Jag som är för vaccin och har annars god argumentationsförmåga var rätt så mållös och visste inte vad jag ska säga.

Kommer han leva lika isolerad när smittan har minskat kraftigt?
Citera
2021-04-05, 14:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så du menar att viruset la sig platt i april?

Vad menar du med la sig platt?

Bor du i Stockholm? Stockholm var helt öde i april. Inte konstigt att det smittspridningen peakade då.
Citera
2021-04-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Inte alls. Stockholm är urkassa! Deras beslut om att vaccinera vårdpersonal först tycker jag är åt helvete (även om jag nog kan förstå hur dom tänkte).

Att tiderna för vaccination för +75 inte är fullbokade är stort misslyckande.

Under helgen öppnade bokningen av vaccin för personer över 75 år i Region Stockholm. För att illustrera åldersgruppen på Vårdguidens hemsida användes en bild av en äldre man – en bild som tidigare blivit känd som ett meme.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/1177-informerade-om-vaccin-med-bild-av-kant-meme
Citera
2021-04-05, 14:52
Medlem
Citat:
Grejen är väl den att vi inte riktigt kan säga något säkert om det här eftersom vi inte testade så mycket i våras. Peaken i sjukhusinläggningar i April behöver inte betyda att smittan peakade samtidigt. Dels införde vi stängning av äldreboendena, dels sprang folk och gömde sig. Viss flockimmunitet infann sig säkert på Järvafältet och liknande ställen vilka var dem som drev klustersmittan då. Likaså kom väl solen efter det och drev upp D-vitaminnivåerna hos befolkningen. Smittan fortsatte säkert svepa igenom den delen av befolkningen som inte blir speciellt sjuka, barn testades ju inte alls i våras.

Personer på äldreboenden är inte de som läggs in på sjukhus, så det kan inte förklara den minskningen. Allt tyder på att toppen var kring 1 april förra året. Det bör bli liknande i år, den brittiska mutationen kan möjligen fördröja det ett par veckor.
Citera
2021-04-05, 14:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vad menar du med la sig platt?

Bor du i Stockholm? Stockholm var helt öde i april. Inte konstigt att det smittspridningen peakade då.

Möjligtvis i Stockholm, jag pratar om hela Sverige. Nej bor inte i Stockholm.
Citera
2021-04-05, 14:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jo, den officiella statistiken över smittade säger exakt det.

Ökningen av antalet smittade i Sverige per vecka räknat i procent från vecka 6 var enligt följande:

Ö

Var hämtade du siffrorna?
Citera
2021-04-05, 14:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Under helgen öppnade bokningen av vaccin för personer över 75 år i Region Stockholm. För att illustrera åldersgruppen på Vårdguidens hemsida användes en bild av en äldre man – en bild som tidigare blivit känd som ett meme.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/1177-informerade-om-vaccin-med-bild-av-kant-meme

Haha!
Citera
2021-04-05, 14:57
Medlem
Citat:
Haha!

Stockholm lägger ut dimridåer om vaccin

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/x35MLl/stockholm-lagger-ut-dimridaer-om-vaccin

Region Stockholm har definitivt misslyckats i sin strategi
Citera
2021-04-05, 14:58
Medlem
Citat:
Jasså säger du det. Verkar inte ens som man har skydd med antikroppar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fick-besked-om-antikroppar-mot-covid-tva-veckor-senare-var-anna-smittad-igen

Självklart har du skydd med antikroppar. Precis som i alla andra virussjukdomar.

Det här är inget hokus-pokus som du tycks tro. Det här är ett coronavirus som vi har massor av som cirkulerar runt.

Att folk kan bli smittade och sjuka trots antikroppar, ja... det kan dom. I alla sjukdomar. Men det betyder ju inte att du är otroligt bra skyddad och med största sannolikhet blir mindre sjuk.

Att dra upp enstaka ytterligheter och tro att de skulle utgöra normen är ännu ett tankefel ifrån dig.

Aldrig stött på en människa som haft så fel om så mycket ärligt talat...
Citera
2021-04-05, 15:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Självklart har du skydd med antikroppar. Precis som i alla andra virussjukdomar.

Det här är inget hokus-pokus som du tycks tro. Det här är ett coronavirus som vi har massor av som cirkulerar runt.

Att folk kan bli smittade och sjuka trots antikroppar, ja... det kan dom. I alla sjukdomar. Men det betyder ju inte att du är otroligt bra skyddad och med största sannolikhet blir mindre sjuk.

Att dra upp enstaka ytterligheter och tro att de skulle utgöra normen är ännu ett tankefel ifrån dig.

Du skrev:
Citat:
Du har gott skydd även utan mätbara antikroppar.

Ja hon var verkligen otroligt bra skyddad, verkligen! Sen skriver du tvärtom. Du får nog sluta med dina motsägelser om du vill bli tagen på allvar.

Jag har inte påstått att det är normen, du är fenomenal på att lägga ord i munnen på folk och komma med okvädesord.
Citera
2021-04-05, 15:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Det förekommer falskt positiva antikroppstest men det kommenterades såklart inte i det inslaget.

Själv har jag kvar mina och inte blivit sjuk två gånger.
Citera
2021-04-05, 15:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Giesecke gjorde i princip alla felaktiga antaganden som man kunde göra. Att han inte begrep att vaccinerna skulle komma så här snabbt är bara en insikt som visar att fohm inte har tillräcklig koppling till forskning o vetenskap.

Dessutom trodde Giesecke att covid19 skulle smitta ner majoriteten av Svenskarna snabbt som att dra av ett plåster. Att immunitet via smitta tar åratal att bygga upp hade han ingen koll på.

Precis så är det, när man gjorde om smittskyddsinstitutet till Folkohälsomyndigheten så klippte man banden till den seriösa forskningen. Kvar blev en grupp kretiner som inte begrep ett skit, det är därför vi sitter i skiten. Det är bara att titta på Norges och Finlands motsvarigheter så ser man skillnaden, inga killgissningar där inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in