2021-04-05, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad gör du för antaganden för att komma fram till den siffran? England gjorde ju en mätning nu i år som visade på en seroprevalens runt 12% och de har haft betydligt värre kurvor än oss.

Antikroppar är inte hela sanningen för flockimmunitet. Du har gott skydd även utan mätbara antikroppar.
Antikropparna fungerar olika hos olika individer och har aldrig varit ett särskilt bra mätverktyg. Den säger nånting om nånting men definitivt inte allt.
Citera
2021-04-05, 14:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Antikroppar är inte hela sanningen för flockimmunitet. Du har gott skydd även utan mätbara antikroppar.
Antikropparna fungerar olika hos olika individer och har aldrig varit ett särskilt bra mätverktyg. Den säger nånting om nånting men definitivt inte allt.

Jasså säger du det. Verkar inte ens som man har skydd med antikroppar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fick-besked-om-antikroppar-mot-covid-tva-veckor-senare-var-anna-smittad-igen

Citat:
Anna Nordén tog ett antikroppstest i slutet av februari och fick besked om att hon bar på antikroppar mot covid. Två veckor senare är hon återigen sjuk i covid.
Citera
2021-04-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De beskriver att enda skillnaden är att de använder datum för registrering av dödsfallet och inte datum när dödsfallet inträffade.

The Office for National Statistics also publishes a weekly report on excess deaths in England & Wales. The numbers reported by ONS are broadly in line with the overall excess death figures in this report but there are some differences as the ‘expected’ numbers in this report are not just the simple five-year average for 2015 to 2019, as used by ONS. As explained in the Methods, they are instead modelled estimates which adjust for factors such as the ageing of the population and the underlying trend in mortality rates from year to year.

EuroMOMO is a European mortality monitoring programme that aims to measure excess deaths related to seasonal influenza and other public health threats that uses a standardised methodology across 24 European countries. The methodology used by EuroMOMO is similar to that used by the PHE model, however, the EuroMOMO model looks at deaths by date of occurrence, and the PHE model looks at deaths by date of registration. Because there is a time lag between date of occurrence of death and date of registration, analysis of excess deaths by date of occurrence requires a delay correction, the reliability of which improves over time. These two models produce very similar results but with small differences due to the delay correction applied by EuroMOMO.

The PHE Daily GRO mortality model is used in PHE’s COVID-19 surveillance report for all-cause mortality. It uses a 5-year average to estimate expected deaths, similar to that used by the ONS but with a trend included. It looks at deaths by date of occurrence based on rapidly reported deaths from the General Register Office and uses a registration delay correction, the reliability of which improves over time. Overall, the excess deaths are similar in the COVID-19 surveillance report and this report, but may show some differences in specific weeks due to use of occurrence date compared with registration date, and in recent weeks due to the delay corrections.
https://fingertips.phe.org.uk/static-reports/mortality-surveillance/excess-mortality-in-england-week-ending-01-Jan-2021.html

Haha, nu gör du bort dig IGEN när du försöker förklara bort dina brister. Du är i sanning den största lögnaren och skitsnackaren jag stött på här. Det är HELT otroligt.

Logga ur, kom inte tillbaka - det är mitt råd!

Se så han morrar och klöser. In i buren

När du insett snedfördelningen och tänker lite istället får du komma ut och rastas igen.
Citera
2021-04-05, 14:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nu kommer nog många sätta i kaffet i vrångstrupen men jag skulle vilja påstå att Sverige körde den fega approachen och antog att vaccin skulle dröja flera år.

Johan G erkände att detta var en av de grejor han hade väldigt fel om.

Det senaste utbrottet i Oslo visar ju att det på sikt är omöjligt att undvika Covid-19. Norges räddning är ju vaccinet.

Giesecke gjorde i princip alla felaktiga antaganden som man kunde göra. Att han inte begrep att vaccinerna skulle komma så här snabbt är bara en insikt som visar att fohm inte har tillräcklig koppling till forskning o vetenskap.

Dessutom trodde Giesecke att covid19 skulle smitta ner majoriteten av Svenskarna snabbt som att dra av ett plåster. Att immunitet via smitta tar åratal att bygga upp hade han ingen koll på.
Citera
2021-04-05, 14:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det verkar som en del här inne fått för sig att smittan gick ner först i juni förra året i Sverige.
Vissa är kanske inte pålästa och vissa har bara en riktigt grov autism och förstår inte siffror.

Här kommer en graf från platz.se som visar antalet personer på iva och sjukhus under mellan februari och augusti förra året i Sverige.

https://ibb.co/dJy4F7h

Grejen är väl den att vi inte riktigt kan säga något säkert om det här eftersom vi inte testade så mycket i våras. Peaken i sjukhusinläggningar i April behöver inte betyda att smittan peakade samtidigt. Dels införde vi stängning av äldreboendena, dels sprang folk och gömde sig. Viss flockimmunitet infann sig säkert på Järvafältet och liknande ställen vilka var dem som drev klustersmittan då. Likaså kom väl solen efter det och drev upp D-vitaminnivåerna hos befolkningen. Smittan fortsatte säkert svepa igenom den delen av befolkningen som inte blir speciellt sjuka, barn testades ju inte alls i våras.
Citera
2021-04-05, 14:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Giesecke gjorde i princip alla felaktiga antaganden som man kunde göra. Att han inte begrep att vaccinerna skulle komma så här snabbt är bara en insikt som visar att fohm inte har tillräcklig koppling till forskning o vetenskap.

Dessutom trodde Giesecke att covid19 skulle smitta ner majoriteten av Svenskarna snabbt som att dra av ett plåster. Att immunitet via smitta tar åratal att bygga upp hade han ingen koll på.

Att vaccin skulle tas fram på under ett år var nog det nog väldigt få som trodde.
Citera
2021-04-05, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
De går ju samtidigt ut med att de har ett stort lager astrazeneca som var pausad som de nu vill använda. Jag tror att det kan bero på detta. Jag skulle själv varit ytterst tveksam till vaccinet från den leveransen som skapade dessa dödsfall tidigare. Det vaccinet får ju inte heller ges till sjukhuspersonal, då de är för unga för vad man nu rekommenderar. Det är ju bara äldre personer som nu får az.
Ja, det kan bero på det oxå men att påstå att 75+ varit upptagna med att grilla kyckling i helgen och därför har de inte haft tid att vaccinera sig är genomskinlig och naivt.
Det är ingen som köper det.
Jag pratade själv med en 82 åring i fredas om vaccination.
Han argumenterade att han lever rätt så isolerad och har alltid mask på sig om han går ut och följer hygien reglerna väldigt noga. Varför ska jag vaccinera mig sa han ? Varför ska jag ta risken med biverkningarna?
Jag som är för vaccin och har annars god argumentationsförmåga var rätt så mållös och visste inte vad jag ska säga.
Citera
2021-04-05, 14:20
Medlem
Citat:
Bristfällig är en helt annan sak än mörkat.

Det är ingen skillnad för den som förstår det politiska språket

Region Stockholm visar stora problem med att hantera och informera om vaccinförsörjningen samtidigt som antalet smittade ökar i regionen.
Citera
2021-04-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ville du diskutera statistik eller något annat relevant för trådens ämne? Det verkar inte så...

Det gör jag gärna med folk som vill argumentera för sin sak och inte bara hänvisar till att "jag har presenterat statistik förut din idiot" som inte har med ämnet att göra.
Citera
2021-04-05, 14:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Grejen är väl den att vi inte riktigt kan säga något säkert om det här eftersom vi inte testade så mycket i våras. Peaken i sjukhusinläggningar i April behöver inte betyda att smittan peakade samtidigt. Dels införde vi stängning av äldreboendena, dels sprang folk och gömde sig. Viss flockimmunitet infann sig säkert på Järvafältet och liknande ställen vilka var dem som drev klustersmittan då. Likaså kom väl solen efter det och drev upp D-vitaminnivåerna hos befolkningen. Smittan fortsatte säkert svepa igenom den delen av befolkningen som inte blir speciellt sjuka, barn testades ju inte alls i våras.

I alla länder över hela jorden så följer sjukhusinlagda/IVA och antalet fall varandra.

Men i Sverige under våren 2020 så var det inte så. Och detta på grund av av D-vitaminnivåer och klustersmitta på Järva-fältet?

Vad konstig att Sverige fick in en sådan vild mutation tidigt i pandemin. Den var alltså dödligast i hela världen och orsakade störst andel sjukhusinläggar per antalet smittade.

Ännu mer konstigt är att viruset liksom kände av att vi började testa mer och nu plötsligt blev mildare.
Citera
2021-04-05, 14:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det är ingen skillnad för den som förstår det politiska språket

Region Stockholm visar stora problem med att hantera och informera om vaccinförsörjningen samtidigt som antalet smittade ökar i regionen.

Som jag sa konspirationer kan ni ta i annan tråd.
Att ha problem är inte samma sak som att mörka.
Citera
2021-04-05, 14:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vad gör du för antaganden för att komma fram till den siffran? England gjorde ju en mätning nu i år som visade på en seroprevalens runt 12% och de har haft betydligt värre kurvor än oss.

Du tror väl inte att England haft 12% smittade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in