2021-04-05, 00:31
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
OK, tror du att centralbankerna kommer att fortsätta med de nuvarande extrema stödåtgärderna för all framtid?

Håller du med om att när centralbankerna (pga fritt val eller tvång) drar ned stödåtgärderna till en nivå som ligger närmare det historiska genomsnittet, kommer rimligen en korrektion på tillgångspriser?

När du pratar om det historiska genomsnittet vilken tidsperiod mäter du då? De senaste 10, 25, 100 eller 500 åren?
Citera
2021-04-05, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Överbelånade bostäder, vettlösa konsumtionslån, minskat bostadsbyggande, ökande arbetslöshet, företagsdöd, minskad export beroende på minskad efterfrågan i andra länder, nollränta, allmänt minskad konsumtion, bubbelekonomi.
Många dåliga tecken hopar sig över Sverige i denna tid.

Vad tror ni kära FB-are?
1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?

2: Blir det vräkningar och låne/bostadsskulder + Kronofogden för resten av livet?

3: Kommer kronkursen att halveras som en följd av "Svenska sjukan"?

4: Kommer folket börja använda "riktiga pengar" som Euro och Dollar för "riktiga affärer" (som man gjorde i östdiktaturerna) medan den värdelösa kronan bara används till att betala tex. skatter och elräkning ?
.

Finns redan en tråd, bostadsbubbla, den startades 2009

.
Citera
2021-04-05, 09:19
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ekonomi är cyklisk. Vi kan därför lära oss av historien. Det är därför rimligt att anta att räntan som just nu är historiskt sett absurt låg på sikt kommer att öka.

Om så inte är fallet krävs ett paradigmskifte. Det har vid några tillfällen under min livstid påståtts äga rum sådana paradigmskiften, men det har aldrig varit fallet.

Vad som är onormalt är att centralbanker på ett konstlat sätt drar ner räntan och späder ut penningmängden med massiva stödköp. År efter år i mer än tio år. Det är en gigantisk anomali från ett historiskt perspektiv. Om man inte kan erkänna åtminstone det är man nog lite hemmablind.

Jag är med dig, men jag undrar om det kommer att ske, just för att det är politiskt opopulärt. Men kommer ju att orsaka en nedgång i bostadsmarknaden och medelklassen som varit sist in på bostadsmarknaden kommer att klämmas åt. I USA har man ju försiktigt försökt höja räntan i flera år, men det har orsakat en börsnedgång och då har man backat.

Det krävs någon annan faktor som tvingar dem att höja räntan. Typ hyperinflation.
Citera
2021-04-05, 09:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Jag är med dig, men jag undrar om det kommer att ske, just för att det är politiskt opopulärt. Men kommer ju att orsaka en nedgång i bostadsmarknaden och medelklassen som varit sist in på bostadsmarknaden kommer att klämmas åt. I USA har man ju försiktigt försökt höja räntan i flera år, men det har orsakat en börsnedgång och då har man backat.

Det krävs någon annan faktor som tvingar dem att höja räntan. Typ hyperinflation.

Inser du att hyperinflation innebär att alla priser stiger kraftigt?
Citera
2021-04-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Inser du att hyperinflation innebär att alla priser stiger kraftigt?

De stiger till en början rent nominellt men sen drar också räntorna iväg extremt om det ens finns banker som vill låna ut pengar. Så det reala värdet sjunker eftersom ingen har råd att låna. Såvida du har råd att bo kvar dvs.
Citera
2021-04-05, 10:48
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
De stiger till en början rent nominellt men sen drar också räntorna iväg extremt om det ens finns banker som vill låna ut pengar. Så det reala värdet sjunker eftersom ingen har råd att låna. Såvida du har råd att bo kvar dvs.

Tyvärr saknar du kompetens om detta. När pengarna har blivit värdelösa pga hyperinflation kommer du få köra pengar i en skottkärra för att köpa en liter mjölk så för att köpa en bostad krävs många skottkärror. Bolånen som folk har kommer då också bli värdelösa, den fordran dessa utgör är inte värt något.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-04-05 kl. 10:51.
Citera
2021-04-05, 11:43
Medlem
Citat:
Tyvärr saknar du kompetens om detta. När pengarna har blivit värdelösa pga hyperinflation kommer du få köra pengar i en skottkärra för att köpa en liter mjölk så för att köpa en bostad krävs många skottkärror. Bolånen som folk har kommer då också bli värdelösa, den fordran dessa utgör är inte värt något.

Bolånen blir värdelösa såvida du har bunden ränta. Vad tror du att folk betalar för din fastighet om ingen får låna alt. Att räntan är 15-20%?

Det är du som inte förstår skillnaden mellan appreciering och efterfrågan.

Priset rusar i första hand på saker med hög efterfrågan tex dagligvaror. Visst kan priset gå upp eftersom valutan devalverar men efterfrågan är låg eftersom ingen har råd att köpa din fastighet. Oavsett om du bundit din ränta och bolånet minskar i värde så sjunker din fastighet i pris justerat för valutans minskade värde.

Fastigheter skyddar visserligen mot inflation men eftersom de redan är övervärderade är det en dålig hedge i dagsläget. Bättre hedge hittar man isåfall i välskötta aktiebolag som säljer dagligvaror, eller riktiga tillgångar som inte är övervärderade.

Detta är vad som hänt i samtliga hyperinflationsmiljöer tidigare men du som är kompetent kan ju förklara varför det inte skulle ske denna gång.

De enda fastigheter som kan stiga i värde är hyresfastigheter med en oreglerad fungerande hyresmarknad eftersom fler kommer att vilja hyra när ingen kan låna. Sådana hittar man dock inte i det här landet av flera skäl.
Citera
2021-04-05, 11:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
När du pratar om det historiska genomsnittet vilken tidsperiod mäter du då? De senaste 10, 25, 100 eller 500 åren?
För enkelhets skull, låt oss utgå ifrån den tidsperiod 1990-2020 som jag länkade till när det gäller bolåneräntor. Om du har tillgång till statistik för en längre tidsperiod vore det ännu bättre. Man kan dock inte bara kolla på de 10 senaste åren, eftersom det som sagt varit extraordinära åtgärder under denna tidsperiod.
Citera
2021-04-05, 12:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Bolånen blir värdelösa såvida du har bunden ränta. Vad tror du att folk betalar för din fastighet om ingen får låna alt. Att räntan är 15-20%?

Det spelar ingen roll vad räntan är om lånet har så lågt värde att du kan lösa in det genom att sälja några äpplen. Hyperinflation innebär just detta, pengarna har då nästintill inget värde.

Citat:
För enkelhets skull, låt oss utgå ifrån den tidsperiod 1990-2020 som jag länkade till när det gäller bolåneräntor. Om du har tillgång till statistik för en längre tidsperiod vore det ännu bättre. Man kan dock inte bara kolla på de 10 senaste åren, eftersom det som sagt varit extraordinära åtgärder under denna tidsperiod.

Då får du inte det historiska perspektivet du pratade om och hamnar förstås snett. Jag har tidigare undersökt t.ex. den riskfria realräntan de senaste 100 åren och om du också gör det får du ett bättre underlag när du pratar om ett historiskt perspektiv. 100 år är heller egentligen inte särskilt lång tid men man måste också beakta relevansen med den tidsperiod man undersöker.

Ekonomin set helt annorlunda ut nu och staternas kontroll och styrning av fiat-valutorna har förändrats mycket pga inte minst de tekniska möjligheterna. Stater har dock alltid haft en mycket stark vilja att kontrollera sin valuta och den viljan kommer knappast att minska men möjligheterna ökar. Det enda som hotar denna kontroll är nog krypto-valutor för om folk överger fiat spelar det ingen roll vad staterna gör med den.
Citera
2021-04-05, 12:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Då får du inte det historiska perspektivet du pratade om och hamnar förstås snett. Jag har tidigare undersökt t.ex. den riskfria realräntan de senaste 100 åren och om du också gör det får du ett bättre underlag när du pratar om ett historiskt perspektiv.
Enig, men kan du länka till sådan statistik för de senaste hundra åren?
Citera
2021-04-05, 12:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Enig, men kan du länka till sådan statistik för de senaste hundra åren?

Jag letade upp detta förra året så det går att hitta men jag har inga länkar sparade. Du får göra din research om du vill ha ett historiskt perspektiv. Att basera ditt historiska perspektiv på krisåren under 90-talet ger en extremt skev bild.
Citera
2021-04-05, 12:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag letade upp detta förra året så det går att hitta men jag har inga länkar sparade. Du får göra din research om du vill ha ett historiskt perspektiv. Att basera ditt historiska perspektiv på krisåren under 90-talet ger en extremt skev bild.
Så, vad var din slutsats? Är det fullkomligt normalt med negativ styrränta och massiva stödköp, eller en anomali? Lågkonjukturer kommer och går, under normala förhållanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in