2021-04-05, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Mjorå bubbis
https://beta.strike.me/faq/whatisstrike

Vad innehåller länken?
2021-04-05, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Vad innehåller länken?

Kritisk ögonöppnande information
2021-04-05, 12:35
Bannlyst
De enda argumenten för BTC i tråden än så länge är att kriminella har användning av det. Mina fördomar mot BTC-profeter har besannats
2021-04-05, 12:43
Medlem
Citat:
De enda argumenten för BTC i tråden än så länge är att kriminella har användning av det. Mina fördomar mot BTC-profeter har besannats

Men så seriös man kan vara då, tar information från en handfull av människor (som dessutom inte vet vad dom pratar om) på ett forum och drar sin slutsats på det...
2021-04-05, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MRRaul
Men så seriös man kan vara då, tar information från en handfull av människor (som dessutom inte vet vad dom pratar om) på ett forum och drar sin slutsats på det...

Jag tar information från många olika källor och försöker skapa en så bra bild jag kan.

Personligen har jag alltid varit väldigt öppen för att BTC verkligen är framtidens tillgång. Dock är det så att ju mer jag läser om BTC, ju mindre tror jag på det. Det argument man oftast hör för BTC är att ”det är framtiden”, utan att närmre definiera vad det innebär.
De mer kända BTC-förespråkarna har visserligen djupare argument än så, men från mitt perspektiv låter det mer som att deras position bygger på en mängd gissningar om framtiden, snarare än logik.

Argumenten emot BTC är så mycket starkare IMO.
* BTC är inte kopplat till något som existerar.
* Extremt dyrt att göra transaktioner (16 dollar i snitt just nu, går upp ju fler som gör transaktioner) vilket innebär att det inte kommer att ersätta vanlig valuta för att konsumera med.
* Gör av med extremt mycket energi, just nu mer än hela Argentina.
2021-04-05, 12:55
Medlem
Citat:

Kategorin kriminella kör mest med cash en liten del med btc.
2021-04-05, 13:50
Medlem
UlphSvensons avatar
Lite meningslöst att svara de som inte läser utan bara bestämt sig. Bara kriminella, jo tjena, som cash då. Förbjud den skiten.

Men krypto ÄR backat av en sak. Istället för guld som förr, eller av ett land som nu, är det backat av ett nätverk. När det var guld fanns ju guldet, nu kan - och har - länder krascha över natt. Vad är det för backning.

Resten är mest svammel och knäppa rykten inte värt att bemöta.
2021-04-05, 14:07
Medlem
Vad kan du göra med Bitcoin? Skicka det fram och tillbaka.
Vad kan du göra med Kronor/Dollar? Skicka det fram och tillbaka.

Köp silver/guld. Behövs till all elektronik och du kan skicka det fram och tillbaka om du så vill.
2021-04-05, 14:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej, jag är nyfiken på att höra era tankar om varför/varför inte Bitcoin är värt att köpa.

Emot:
* Extrem volatilitet jfrt med andra tillgångar, marknadsvärdet kan i princip gå ned med 80 % på en vecka.
* Risk för reglering (Bitcoin har onda ögat från regeringar runt om i världen. Om förbud verkställs minskar likviditeten på marknaden. En stor anledning till den stora prisuppgången är att "seriösa" investerare köpt in sig i Bitcoin på spekulation. Dessa bryr sig om regleringar, till skillnad från kidnappare, darknet-smugglare och andra som använder Bitcoin traditionellt).
* Teknisk konkurrens (Bitcoin är en föråldrad teknisk lösning som i nuvarande skick inte kommer att klara av transaktionsmängden som krävs vid ökad användning - detta behöver dock inte innebära värdeförstöring utan man kan tänka sig en "fork" där gamla Bitcoin förs över till ny kryptovariant som klarar fler transaktioner).
* Väldigt högt dagspris att köpa på all time high-nivå. Som med börsen: köp i dippen.

För:
* Hedge mot eventuell kollaps av fiat-valutor
* Hedge mot införande av eventuella valutarestriktioner eller liknande (sannolikt kopplat till kollaps av valutor)
Senast redigerad av Enterprise 2021-04-05 kl. 14:46.
2021-04-05, 14:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
USA har alldeles för stor industri inom krypto nu. Alla dessa stora företag du nämner, + MicroStrategy, Tesla mm. Coinbase IPO om 2 veckor med sin enorma värdering.
De har inte råd med vad det skulle innebära med ett förbud. Inte just nu som det ser ut med arbetslöshet mm.

Seriöst?
Market cap på hela Bitcoin-systemet är ju en liten droppe i finanshavet, trots all time high.
Såg en uppgift från februari 2021 på USD 600B (ca 5000 miljarder SEK).

Jämför med Market Cap på Apple som ligger över USD 2000B. Alltså ett företag, av tusentals (låt vara ett av de mest värdefulla), har tre gånger så stort värde som hela Bitcoin-valutan.

USA har alltså mycket väl råd med att förbjuda Bitcoin. Om USA dessutom väl bestämmer sig för att brännmärka Bitcoin så får det oerhört stora effekter för alla andra länder eftersom USA agerar världspolis och anser sig ha jurisdiktion över alla som handlar med dollar (det vill säga alla mer eller mindre). Jämför med sanktionerna mot Iran och Venezuela, om du känner till dessa.
2021-04-05, 15:15
Medlem
Citat:
Emot:

Jag har aldrig hört någon ge en enda bra förklaring till vad man ska ha det till, förutom att köpa det för att hoppas att det kommer stiga i värde så att det går att sälja med vinst.

Precis. De som tror att Bitcoin kommer att ha någon som helst nytta föreslås läsa på om tulpanmanin och söderhavsbubblan. Tulpanlökar kan man i alla fall plantera och få blommor.
2021-04-05, 15:34
Medlem
Citat:
Du har humor! Kul att du kommer in 10 år in när bitcoin är på ATH nivåer och delar med dig av ditt domdagsbudskap. Måste svida.
Naivt och tro att skv inte har koll på bitcoin transaktioner. Du vet att allting loggas publikt, summor, tider, från/till på blockkedjan. Som ALLA har tillgång att granska. Inkl skv?
Visst du kan krångla med att köpa/sälja till cash, men utöver det måste du göra KYC och identifiera dig för att få växla till fiat.
Komma in?? Jag har varit kryptofantast sedan 2014 och har tjänat en mycket god summa pengar på det, så det är inget som svider. Jag är dock ej krypto-fanatiker, som vissa andra - troligen är du en sådan. Det är tragiskt att se, men sånt är livet.
Vad gäller publika bitcoin-transaktioner så borde du veta att det inte finns en personkoppling i dessa transaktioner. SKV ser att det görs en massa transaktioner, men de kan inte se att Richard-Heart har köpt och sålt Bitcoin. Däremot om Richard-Heart köper och säljer på en börs, som lämnar ut information till SKV, så kommer de få kännedom om det. Jag har dock ännu ej sett det på mitt deklarationsutdrag - men visst kan det komma i framtiden. Då kommer nog intresset tyvärr minska också.

Och varför ska man växla till FIAT, tror du inte på krypto?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in