Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Något som förbryllat mig när det gäller nordkoreanska gästarbetare, oavsett om det är i Ryssland, Polen eller någon annanstans, är att jag har aldrig hört talas om någon form av uppror. Ett par, tre övervakare på 150 - 200 gästarbetare talar onekligen i deras favör. Ville de ta livet av sina övervakare, återta sina pass och starta ett nytt liv är det ju inte direkt oöverstigliga fysiska hinder som ligger i vägen. Ändå tror jag aldrig jag har hört talas om något sådant lokalt uppror.
Jag förstår att regimen har en hållhake på dem med familjerna som gisslan, men de allra flesta har ingått äktenskap som myndigheter eller parti föreslagit. Så djupa känslor kan näppeligen vara inblandade. Och ifall samtliga reser sig mot övervakarna skulle hämndaktioner mot deras familjer förmodligen slå lika hårt mot regimen själv. De tillhör ju den stabila klassen, det innebär att fruarna förmodligen arbetar i partiorganisation, militär, eller andra myndigheter. Så stora förluster borde ge allvarligare konsekvenser för dem själva.
Av alla rapporter och utredningar som avhandlar den Nordkoreanska regimens system och organisation, rörande det slavarbete som deras egen befolkning tvingas till, som jag tagit del av genom åren, och det är många, så finns flera exempel på både missnöjesyttringar - mindre uppror och genomförda flykter och flertalet flyktförsök.
De kommer sällan till allmänhetens eller medias kännedom, och allt förnekas ju i vanlig ordning konstant av de Nordkoreanska myndigheterna resp de lögnaktiga propagandaorganen i Pyongyang.
Övervakningen och kontrollsystemen är betydligt mer omfattande än vad Du tror.
Dessutom är ett uppror på förhand dömt att misslyckas, då de Nordkoreanska myndigheterna och de övervakare (platschefer) med sina ”kaptener”, har mycket skarpa överrenskommelser med de lokala polismyndigheterna på varje plats de är verksamma, vilket innebär att uppror slås ner direkt, eller som oftast, så skjuts de på plats av de Nordkoreanska cheferna på plats. Ingen saknar dessa, så deras försvinnanden undersöks aldrig av någon utomstående.
De som lyckats fly, har genom åren oftast försökt ta sig till Sydkorea (om dom flytt från de norra delarna av Ryssland/Mongoliet) men oftast hamnat/fastnat som lag och medellösa i Kina.
Det uppskattas dessutom finnas cirka 3-5.000 kringströvande överlevare sk ”Koretskys”, i de nordöstra delarna av Ryssland.
Den dagen Nordkorea befrias, så kommer omvärlden att få veta sanningen om hur fruktansvärt systemet under Kimdynastin varit/är, precis som när DDR föll och STASIS och alla andra arkiv kom fram i dagens ljus.