2021-04-04, 11:41
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det finns 6 koncentartionsläger i NK, de stoppar in oliktänkande och obekväma människor där, även hela familjer, de får bryta kol 12 timmar per dygn, även barn. Detta är fakta. Bevisa motsatsen.

Det blir inte fakta därför att motsatsen inte kan bevisas. Det är därför – i t ex vetenskapliga och juridiska sammanhang – som påståendet X måste följas av bevis Y.

Vi kan ta två exempel.

1. Bevisa att det inte finns ett storsjöodjur i Storsjön! Det går inte att bevisa då alla utrymmen i sjön måste kartläggas på samma gång, då odjuret förstås är mobilt. Innebär detta att det är ett faktum att det finns ett storsjöodjur? Enligt dig JA, men i en rationell diskurs NEJ.

2. Bevisa att det inte finns koncentrationsläger i Sverige! Det kan inte heller bevisas, därför att det skulle krävas tillgång till varje utrymme i Sverige, inte bara ovanför jord, utan även under jord. Alla dessa utrymmen skulle behöva kartläggas på samma gång, för att undgå att koncentrationslägren flyttas under tiden som undersökningen pågår. Så det är alltså ett faktum att det finns koncentrationsläger i Sverige? Enligt dig JA, men i en rationell diskurs NEJ.

Således, hävdar du X så krävs bevisen Y. Varsågod, presentera dem angående ditt påstående att det finns koncentrationsläger i DFRK, jag lyssnar.
Citera
2021-04-04, 11:48
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men de får ingen rättegång, däri ligger det oanständiga.
Och vad jag tror en likhet med NK.

Dåligt antaganden. Förväxla inte fasciststaten USA med den Demokratiska Folkrepubliken Korea.

Vi vet att personer som blir föremål för tvångsåtgärder i DFRK har blivit detta efter ett domstolsförfarande. Det är bara googla på amerikaner som blivit anhållna och åtalade i DFRK så kommer du att upptäcka detta.

Koncentrationsläger är ett utomrättsligt arrangemang. Så var det i Tyskland under Hitlers tid och så är det på det av USA ockuperade Guantanamo idag.

DFRKs straffsystem är helt och fullt legalt.
Citera
2021-04-04, 12:00
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Glädjande besked från IC/Underrättelsevärlden! Snaran kring den kriminella regimens hals dras så sakta åt....

Låter exalterande! Vad är prognosen? När är snaran åtdragen och regeringen i Pyongyang faller?

Vi kan ju kolla på vad som sades för några decennier sedan så att vi får perspektiv på det oerhörda som håller på att hända…

Förresten, kan vi lita på CIA?

Artikel från 2012 i det inte helt DFRK-vänliga imperialistorganet The Atlantic:

The Long History of (Wrongly) Predicting North Korea's Collapse
”"While North Koran military action can never be ruled out, a more likely scenario these days is a North Korean economic and political collapse," Leif Rosenberger, who is currently the chief economist at U.S. Central Command, wrote in the Institute of Southeast Asian Studies' journal in 1994, shortly after Kim Il Sung's death. In a 1997 article for Foreign Policy entitled "Promoting a Soft Landing in Korea," Selig Harrison, now a project director at the Center for International Policy, was somewhat less definitive in predicting the country's fall. "While the North Korean system is unlikely to implode or explode in the foreseeable future," Harrison wrote, "it could well erode over a period of five to ten years if the United States and its allies remain wedded to policies that exacerbate the economic problems facing the Kim Jong Il regime." That was in 1997, 15 years ago. That same year, the CIA determined that North Korea was likely to collapse within the next five years.”
https://www.theatlantic.com/international/archive/2012/08/the-long-history-of-wrongly-predicting-north-koreas-collapse/260769/
Citera
2021-04-04, 12:37
Medlem
rokossovskys avatar
Alla dessa ”tvångsarbetare”...

The North Korean Workers in Russia (Lankov m fl, 2020)
"It (forskningsartikeln) relies on a number of sources, including interviews with former workers (currently residing outside North Korea) and their Russian employers. In many regards, overseas North Korean workers face problematic circumstances. Nonetheless, workers compete for the opportunity to go overseas, since the overseas work, in spite of all hardships, is much preferable to all jobs they can realistically have at home. Rather than seeing themselves as victims, more or less all our interviewees perceive themselves as active and entrepreneurial individuals who succeeded in securing work that, in spite of hard conditions, opens avenues for upward social mobility. They faced constraints and difficulties, of which they are all too aware, but also had agency to act within these constraints."
https://muse.jhu.edu/article/748244
Citera
2021-04-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Alla dessa ”tvångsarbetare”...

The North Korean Workers in Russia (Lankov m fl, 2020)
"It (forskningsartikeln) relies on a number of sources, including interviews with former workers (currently residing outside North Korea) and their Russian employers. In many regards, overseas North Korean workers face problematic circumstances. Nonetheless, workers compete for the opportunity to go overseas, since the overseas work, in spite of all hardships, is much preferable to all jobs they can realistically have at home. Rather than seeing themselves as victims, more or less all our interviewees perceive themselves as active and entrepreneurial individuals who succeeded in securing work that, in spite of hard conditions, opens avenues for upward social mobility. They faced constraints and difficulties, of which they are all too aware, but also had agency to act within these constraints."
Intressant rapport du länkade till som med all önskvärd tydlighet visar hur eländig situationen är i Nordkorea.

Rapporten visar att nordkoreanerna gör vad som helst för att slippa de vidriga arbetsförhållanden som erbjuds i Nordkorea, de blir hellre tvångsarbetare i Ryssland.
De väljer frivilligt att resa till Ryssland och arbeta 14-16 timmar per dygn, bo under omänskliga förhållanden samt bli tvingade att skicka 50-70% av lönen hem till diktaturregimen. De får en till två dagars ledighet per månad i Ryssland
Dödligheten är fyra gånger högre hos nordkoreanerna än deras ryska motsvarigheter.

Avgiften till diktaturregimen är en fastställt summa per månad vilket gör att de tvingas till extremt långa dagar.
(Andra rapporter har visat att de p.g.a. den fasta avgiften till diktaturregimen tvingas ta flera jobb och därmed får ännu längre arbetstider utan någon ledighet alls).
Misslyckas man med den månatliga inbetalningen ser deras övervakare till att skicka hem dem till den nordkoreanska misären.

Rapporten visar att de enligt ILO per definition är tvångsarbetare även om de frivilligt har valt att lämna Nordkorea för att tvångsarbeta under nordkoreanska övervakare i Ryssland.
Naturligtvis tar övervakarna dessutom hand om passen under vistelsen.

Det finns mycket mer uppgifter i rapporten som indirekt speglar hur illa det är i Nordkorea. Läs och begrunda.
Citera
2021-04-04, 19:19
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Rapporten visar att de enligt ILO per definition är tvångsarbetare även om de frivilligt har valt att lämna Nordkorea...

Jag sa ju att det var tvångsarbetare.
Frivillighet är tvång - vi vill ju inte göra Orwell besviken.
Citera
2021-04-04, 19:33
Medlem
rokossovskys avatar
Tvånget är fruktansvärt, 100% vittnar om detta:

"All interviewees indicated that they went to great lengths to ensure their eventual selection for overseas work and did so with a good understanding of the likely risks and hardships they were going to encounter. "
Citera
2021-04-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Jag sa ju att det var tvångsarbetare.
Frivillighet är tvång - vi vill ju inte göra Orwell besviken.
Nej det är aldrig kul att få brallorna nerdragna. Råkade du länka rapporten av misstag? Eller förstår du inte rapportens innehåll?

Jag kan visa dig och de övriga diktaturanhängarna i tråden mängder av rapporter av liknande natur, jag återkommer vid tillfälle.
Tack för länken hur som helst.
Citera
2021-04-04, 20:43
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Råkade du länka rapporten av misstag? Eller förstår du inte rapportens innehåll?

Givetvis förstår jag innehållet. Innehållet är intressant (varför jag länkar det), då det slår hål på en hel del myter om vad tvånget innefattar. Frågan är om du gör det? Förstår du kontexten om hur det är att arbeta då landet befinner sig i krig?

Man skall alltså ha klart för sig att ILOs policy är skriven för arbete i fredstid. ILO problematiserar inte vad det innebär att arbeta om landet befinner sig i krig. Jämför t ex med vilken rörelsefrihet som soldater har som befinner sig utomlands och vilka säkerhetsarrangemang som måste vidtas, så kanske du inser problemet med att använda ILOs regler som nått slags facit.

Vi vet om att Seouls underrättelsetjänst har kidnappat arbetare utomlands. Detta underlättas om de har passen med sig. Alltså så skyddas arbetskraften genom att de inte har passen med sig när de arbetar, förutom att de lätt kan tappa bort dem i ett fysiskt arbete som det ju handlar om. Det är ju knappast några svenska byggjobbare som står och spikar med passet i fickan. Arbetskraften från DFRK har förstås inget behov av dessa pass då de är i Ryssland för att jobba.
Citera
2021-04-05, 06:46
Medlem
Kumabjorns avatar
Något som förbryllat mig när det gäller nordkoreanska gästarbetare, oavsett om det är i Ryssland, Polen eller någon annanstans, är att jag har aldrig hört talas om någon form av uppror. Ett par, tre övervakare på 150 - 200 gästarbetare talar onekligen i deras favör. Ville de ta livet av sina övervakare, återta sina pass och starta ett nytt liv är det ju inte direkt oöverstigliga fysiska hinder som ligger i vägen. Ändå tror jag aldrig jag har hört talas om något sådant lokalt uppror.

Jag förstår att regimen har en hållhake på dem med familjerna som gisslan, men de allra flesta har ingått äktenskap som myndigheter eller parti föreslagit. Så djupa känslor kan näppeligen vara inblandade. Och ifall samtliga reser sig mot övervakarna skulle hämndaktioner mot deras familjer förmodligen slå lika hårt mot regimen själv. De tillhör ju den stabila klassen, det innebär att fruarna förmodligen arbetar i partiorganisation, militär, eller andra myndigheter. Så stora förluster borde ge allvarligare konsekvenser för dem själva.
Citera
2021-04-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Något som förbryllat mig när det gäller nordkoreanska gästarbetare, oavsett om det är i Ryssland, Polen eller någon annanstans, är att jag har aldrig hört talas om någon form av uppror. Ett par, tre övervakare på 150 - 200 gästarbetare talar onekligen i deras favör. Ville de ta livet av sina övervakare, återta sina pass och starta ett nytt liv är det ju inte direkt oöverstigliga fysiska hinder som ligger i vägen. Ändå tror jag aldrig jag har hört talas om något sådant lokalt uppror.

Jag förstår att regimen har en hållhake på dem med familjerna som gisslan, men de allra flesta har ingått äktenskap som myndigheter eller parti föreslagit. Så djupa känslor kan näppeligen vara inblandade. Och ifall samtliga reser sig mot övervakarna skulle hämndaktioner mot deras familjer förmodligen slå lika hårt mot regimen själv. De tillhör ju den stabila klassen, det innebär att fruarna förmodligen arbetar i partiorganisation, militär, eller andra myndigheter. Så stora förluster borde ge allvarligare konsekvenser för dem själva.

Av alla rapporter och utredningar som avhandlar den Nordkoreanska regimens system och organisation, rörande det slavarbete som deras egen befolkning tvingas till, som jag tagit del av genom åren, och det är många, så finns flera exempel på både missnöjesyttringar - mindre uppror och genomförda flykter och flertalet flyktförsök.

De kommer sällan till allmänhetens eller medias kännedom, och allt förnekas ju i vanlig ordning konstant av de Nordkoreanska myndigheterna resp de lögnaktiga propagandaorganen i Pyongyang.

Övervakningen och kontrollsystemen är betydligt mer omfattande än vad Du tror.
Dessutom är ett uppror på förhand dömt att misslyckas, då de Nordkoreanska myndigheterna och de övervakare (platschefer) med sina ”kaptener”, har mycket skarpa överrenskommelser med de lokala polismyndigheterna på varje plats de är verksamma, vilket innebär att uppror slås ner direkt, eller som oftast, så skjuts de på plats av de Nordkoreanska cheferna på plats. Ingen saknar dessa, så deras försvinnanden undersöks aldrig av någon utomstående.

De som lyckats fly, har genom åren oftast försökt ta sig till Sydkorea (om dom flytt från de norra delarna av Ryssland/Mongoliet) men oftast hamnat/fastnat som lag och medellösa i Kina.

Det uppskattas dessutom finnas cirka 3-5.000 kringströvande överlevare sk ”Koretskys”, i de nordöstra delarna av Ryssland.

Den dagen Nordkorea befrias, så kommer omvärlden att få veta sanningen om hur fruktansvärt systemet under Kimdynastin varit/är, precis som när DDR föll och STASIS och alla andra arkiv kom fram i dagens ljus.
Citera
2021-04-05, 11:45
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Av alla rapporter och utredningar som avhandlar den Nordkoreanska regimens system och organisation, rörande det slavarbete som deras egen befolkning tvingas till, som jag tagit del av genom åren, och det är många, så finns flera exempel på både missnöjesyttringar - mindre uppror och genomförda flykter och flertalet flyktförsök.

De kommer sällan till allmänhetens eller medias kännedom, och allt förnekas ju i vanlig ordning konstant av de Nordkoreanska myndigheterna resp de lögnaktiga propagandaorganen i Pyongyang.

Övervakningen och kontrollsystemen är betydligt mer omfattande än vad Du tror.
Dessutom är ett uppror på förhand dömt att misslyckas, då de Nordkoreanska myndigheterna och de övervakare (platschefer) med sina ”kaptener”, har mycket skarpa överrenskommelser med de lokala polismyndigheterna på varje plats de är verksamma, vilket innebär att uppror slås ner direkt, eller som oftast, så skjuts de på plats av de Nordkoreanska cheferna på plats. Ingen saknar dessa, så deras försvinnanden undersöks aldrig av någon utomstående.

De som lyckats fly, har genom åren oftast försökt ta sig till Sydkorea (om dom flytt från de norra delarna av Ryssland/Mongoliet) men oftast hamnat/fastnat som lag och medellösa i Kina.

Det uppskattas dessutom finnas cirka 3-5.000 kringströvande överlevare sk ”Koretskys”, i de nordöstra delarna av Ryssland.

Den dagen Nordkorea befrias, så kommer omvärlden att få veta sanningen om hur fruktansvärt systemet under Kimdynastin varit/är, precis som när DDR föll och STASIS och alla andra arkiv kom fram i dagens ljus.

Skulle Ryssland eller Polen ha något intresse av att tysta ned sådana uppror? Tycker intuitivt att det idag finns tillräckligt med oberoende journalister i de länderna som skulle vilja ta på sig att redogöra för dylika händelser. Men intressant ändå att incidenter tydligen förekommer. Synd att det inte kommer fram mer i dagsljuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in