Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Hur har det gått för Choi Chan-han i Australien? Är han dömd? Eller valde han att samarbeta med Five Eyes?
Målet mot honom pågår/fortsätter.
Hur det slutar är ännu ovisst, men bevisningen mot honom är omfattande.
Enligt de uppgifter jag har, och det arbete jag har haft insyn i, i de delar som rör spanings och kartläggningsarbetet, vilket pågått i många år, är nätverket och samröret med Pyongyang klarlagt.
Hans funktion, kan jag vidimera, påminner till vissa delar, om de agenter som är verksamma i Kina och vid några tillfällen sågs i dokumentären ”The Mole”.
I den vanliga Nordkoreanska andan och ordningen, så blåljuger och nekar han vid förhör, trots överväldigande bevisning såsom avancerad telefonavlyssning - digitala spår av mångfacetterade slag mm mm. Detta är ett beteende som Nordkorea alltid praktiserat, och det är vi som jobbat genom åren med att jaga - beivra och kartlägga Nordkoreas kriminella verksamheter kvalificerat medvetna om.
Det pågår ett mycket gediget, konstant och oförtrutet omfattande internationellt samarbete, och har så gjort i många år, för att kartlägga och krossa Nordkoreas kriminella verksamheter och nätverk.
Nordkorea har de senaste åren naturligtvis märkt av att detta massiva arbete intensifierats, i stället för att minska, och dessutom blivit framgångsrikt.
”Flåsandet i nacken” är självklart enormt irriterande för Nordkorea, då man känner att man aldrig är säker från övervakning och kartläggning inom något verksamhetsområde. (passus: ALLA verksamheter, inklusive vänskapsföreningar - kultur/idrottsutbyte etc. undgår inte detta arbete)
Det ligger flertalet nya avslöjanden i ”pipe-line”, då snaran som sagt så sakta dras åt inom mängder av områden.