2021-04-02, 09:13
Medlem
Angel of Peaces avatar
Helénes död:

MÖKLINTA. På 40 dagar förlorade de sina två döttrar. Heléne dog i badkaret i Knutby, Sofie av brustet hjärta.

Hatbrevet från svärsonen Helge Fossmo kom tre år senare.
– Han skrev hemska saker, vi var inte värda någonting, berättar svärföräldrarna Inger och Ingvar Johansson.

Snart har Knutbypastorn avtjänat sitt fängelsestraff och släpps ut.
– Det känns inte bra. Man känner sig inte säker.

https://www.expressen.se/nyheter/hel...-hustruns-dod/

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Åren går, men sorgen består.

– Det har varit så hemskt. När det hände stod vi knappt på benen, någon av oss, säger Inger Johansson.

Hunden Kastor kom till familjegården i skogen i Möklinta utanför Sala fem år efter flickornas död. Nu har han grå mustasch och är vid sidan av katten parets enda sällskap i Ingvar Johanssons barndomshem.
Systrarna Heléne och Sofie växte upp i ett religiöst hem i Kristinehamn, med mamma, pappa och en bror. I kaféet i stan hängde Heléne med de smarta killarna från Björneborg.
– De var så begåvade, säger Inger.

En blev biskop, en annan präst och en tredje ekonom. Helge blev pastor i Knutby – och Heléns make.

– Helge höll på att kuckla med en annan tjej, så förlovningen var bruten ett tag. Då var vi lite lättade. Men sen lyckades han övertala Heléne igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
I Pingstkyrkan i Kristinehamn mötte de också Åsa Waldau, hon var ungdomsledare där en vecka i månaden. Men hon styrde på ett annorlunda sätt, tyckte de.

I Kristinehamn fick Heléne och Helge två barn, sen gick flytten till Knutby, och där kom det tredje.

Inger och Ingvar var tveksamma till deras flytt, för i pingströrelsen talades det redan då negativt om Knutby.

Och deras farhågor besannades. De var inte välkomna dit. Varje besök övervakades av andra i församlingen.

– Och när man ringde fanns det aldrig tid att prata.

Mycket mer står i denna Expressen-artikel. Flera bilder. Även om vi hört om Helénes tragiska död i badkaret tidigare, tål det att upprepas.
Citera
2021-04-02, 20:32
Medlem
Den stora frågan är om detta går att se på någon annan kanal nu eller senare. Hur många sitter på ett HBOabb?
Citera
2021-04-02, 22:11
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Expressen:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...st-chockartat/

Helge Fossmos advokat: ”Närmast chockartat”

Publicerad 29 mar 2021 kl 00.01
Starkt kritisk till Knutby-utredningen efter nya dokumentären
Tidigare okända bilder från rekonstruktionsvideon visar att polisen ifrågasatt barnflickan när hon skulle visa mordet på Alexandra Fossmo.

Vi får väl se vad de kommit fram till.
På söndag, den 4 april 2021.

Ledsen, men åklagaren tänker inte ändra sig i frågan. Hennes kommentar är att hon är trygg i den bedömning hon gjorde då. Det finns inga andra bevis ännu som kan påverka det man då kom fram till. Hennes kommentar är att det fortfarande går att tjäna pengar på att älta i detta. Det har hon förmodligen rätt i.

Det enda den nya dokumentären tar upp som är nytt är ju Saras skott. Hon säger att hon inte är säker på att Alexandra levde för hon rörde inte på sig när hon sköt. Det är rätt mycket som inte stämmer i det där, men ingen kommer gräva mer i det. Det enda som kan hända för att förändra något är att Helge ställer upp och vittnar mot Åsa. Att det var hon som sköt. Varför han skulle göra det nu kan ju verka underligt. Men han är å andra sidan inte heller frisk i huvudet.
Citera
2021-04-04, 08:37
Medlem
Angel of Peaces avatar
Mattias Oscarsson: Visst finns det mer att säga om Knutby

Barnflickan framträder för första gången i HBO-serien ”Knutby – i blind tro”.

https://www.sydsvenskan.se/2021-04-0...saga-om-knutby

Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenskan
”Det var som 'Twin Peaks'”, säger en av de polismän som var först på plats natten den 10 januari 2004 då Alexandra Fossmo hittades ihjälskjuten i sin säng i Knutby. Polismannen häpnade över de nyfikna grannarnas avmätta reaktioner, trots att de uppenbarligen var nära vänner till offret. Ingen gråt och inga skrik. ”Jaså, hon är död”, sa en av dem lakoniskt.
Finns det mer att säga om Knutby? Efter en syndaflod av artiklar, böcker, poddar och tv-dokumentärer? Ja, menar journalisterna Martin Johnson och Anton Berg, som i denna true crime-serie i sex delar på HBO Nordic driver tesen att brottsutredningen missade avgörande detaljer eftersom man inte förstod dynamiken i Filadelfiaförsamlingen i Knutby, en sekt som styrdes med järnhand av Åsa ”Kristi brud” Waldau.

Citat:
Men det är lätt att förstå varför: det som efterhand kommit fram – mycket så sent som häromåret, då församlingen krackelerade och Waldau dömdes för misshandel av fem församlingsmedlemmar – är så skrattretande bisarrt att det är svårt att tro på. För vem kunde ana att en till synes välmående liten by med medelklasspingstvänner hängav sig åt en skruvad döds-, domedags- och, inte minst, sexkult? I Knutby bröt man gladeligen mot alla budord om det tjänade det högre syftet att bereda väg för herren: man väntade på att Jesus när som helst skulle nedstiga i fysisk gestalt till sin jordiska maka, Åsa Waldau. Och att dö ... tja, det var mest en välsignelse, för då fick man komma ”hem”.

Citat:
Utifrån, däremot, såg allt ut som ett passionsdrama, om än knasigt. Pastorn Helge Fossmo hade hjärntvättat barnflickan Sara Svensson med böner, sex och ”gudomliga” sms för att hon skulle mörda hans fru Alexandra och även grannen, med vars fru Helge hade en hemlig relation. Sara Svensson erkände och kunde peka ut var hon hade dumpat mordvapnet. Hon dömdes till rättspsykiatrisk vård. Helge Fossmo dömdes till fängelse för anstiftan till mord. Däremot friades han för mordet på sin första fru, som avlidit starkt drogad i en mystisk fallolycka i badrummet i samma villa år 1999. Case closed. Eller?

Citat:
Johnson och Berg är inte de första att gräva i fallet, och ”Knutby – i blind tro”, bygger vidare på bland annat Dick Sundevalls artiklar i Magasinet Paragraf. Precis som han kan de visa att Sara Svenssons detaljerade beskrivningar av händelseförloppet har många luckor, och även att den rekonstruktionsvideo som gjordes med henne i villan är full av felaktigheter – att hon både medvetet och omedvetet har ”regisserats” så att agerandet överensstämmer med hennes redogörelse, precis som i fallet Thomas Quick

Citat:
Men seriens verkliga clou är den första tv-intervjun med just Sara Svensson, idag frigiven, och man suger länge på karamellen – hon dyker upp först efter närmare fyra timmar. Efter alla trådar och spekulationer om skjutvinklar och om fotspår i snön blir hennes möte med våra grävande reportrar något av en antiklimax. Detta är en inneboende svaghet i hela den true crime-våg som svept över oss de senaste åren: man pumpar upp åskådarnas förväntningar om vad som lurar runt hörnet och förlorar sig – för att dryga ut tiden – i detaljer och sidospår som senare visar sig vara irrelevanta.

Citat:
HBO-serien koncentrerar sig visserligen främst på brottsutredningarna, men vi får också se fler privata videofilmer, och höra fler vittnesmål, från församlingslivet vilket ger nya pusselbitar åt dem som är besatta av detta svenska Twin Peaks. Religiös underdånighet och en karismatisk, ärelysten ledare är en farlig kombination, visst, men att detta hände bland till synes fromma frikyrkliga svenssons på landsbygden i modern tid är fortfarande svårt att begripa. Det finns all anledning att fortsätta gräva i händelserna. Och man undrar: finns det fler presumtiva Knutby där ute, liknande frikyrkliga sektmiljöer?

”Knutby – i blind tro”, i regi av Henrik Georgsson, finns på HBO Nordic.

Då får vi se, om serien motsvarar förväntningarna . Och om man blir klokare på varför.
Citera
2021-04-04, 11:50
Medlem
sopransaxs avatar
Jag skulle bli förvånad om något kommer fram som inte är känt tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Mattias Oscarsson: Visst finns det mer att säga om Knutby

Barnflickan framträder för första gången i HBO-serien ”Knutby – i blind tro”.

https://www.sydsvenskan.se/2021-04-0...saga-om-knutby

”Knutby – i blind tro”, i regi av Henrik Georgsson, finns på HBO Nordic.

Då får vi se, om serien motsvarar förväntningarna . Och om man blir klokare på varför.
Citera
2021-04-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Ledsen, men åklagaren tänker inte ändra sig i frågan. Hennes kommentar är att hon är trygg i den bedömning hon gjorde då. Det finns inga andra bevis ännu som kan påverka det man då kom fram till. Hennes kommentar är att det fortfarande går att tjäna pengar på att älta i detta. Det har hon förmodligen rätt i.

Det enda den nya dokumentären tar upp som är nytt är ju Saras skott. Hon säger att hon inte är säker på att Alexandra levde för hon rörde inte på sig när hon sköt. Det är rätt mycket som inte stämmer i det där, men ingen kommer gräva mer i det. Det enda som kan hända för att förändra något är att Helge ställer upp och vittnar mot Åsa. Att det var hon som sköt. Varför han skulle göra det nu kan ju verka underligt. Men han är å andra sidan inte heller frisk i huvudet.
Åsa var i London när morden skedde. Jag förstår inte Helges motiv i att skylla på Åsa. Det är otydligt liksom. Han var i huset när hans fru sköts, så om nån annan än Sara höll i vapnet borde det varit han. Men då kommer följdfrågan varför inre Sara säger det i så fall.

Jag blev besviken på dokumentären. Men kanske får man se det som ett första steg i att liksom etablera frågeställningarna och få en uppmärksamhet på otydligheterna. Kanske sitter journalisterna på mer, men vill avvakta med att lägga fram det.
Citera
2021-04-04, 15:43
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Åsa var i London när morden skedde. Jag förstår inte Helges motiv i att skylla på Åsa. Det är otydligt liksom. Han var i huset när hans fru sköts, så om nån annan än Sara höll i vapnet borde det varit han. Men då kommer följdfrågan varför inre Sara säger det i så fall.

Jag blev besviken på dokumentären. Men kanske får man se det som ett första steg i att liksom etablera frågeställningarna och få en uppmärksamhet på otydligheterna. Kanske sitter journalisterna på mer, men vill avvakta med att lägga fram det.

Jag har frågat tidigare i den här tråden. London verkar vara ett känsligt ämne att ta upp. Inga raka svar där. Sedan finns de som hävdar att Åsa åkte hem tidigare. En del påstår att hon var i en väns hus (vad hon nu gjorde där) och ytterligare någon påstår att hon var ensam hemma.

Jag tänker att de hade något skumt för sig i London. Alltså typ gruppsex eller något mer tabu, något de inte vill prata om i efterhand. Kanske att Åsa iscensatte hela resan och möjligen lockade med sex för att sedan hitta en anledning att resa hem tidigare.

Tanken var väl att ha ett alibi för mordet. När Helge inte kände sig hundra på att Sara skulle klara av jobbet (antagligen gjorde hon inte det heller?) ringde H Åsa. Åsa verkar ju vara ett kontrollfreak så hon litade nog inte på att det skulle hända något om inte hon själv var på plats. Därför reste hon hem.
Citera
2021-04-04, 16:05
Medlem
sopransaxs avatar
Den som vill kan hugga in i diskussionerna här också:
Var Alexandra Fossmo redan död när barnflickan avlossade skotten? Knutby
Citera
2021-04-04, 16:40
Medlem
Citat:
Jag har frågat tidigare i den här tråden. London verkar vara ett känsligt ämne att ta upp. Inga raka svar där. Sedan finns de som hävdar att Åsa åkte hem tidigare. En del påstår att hon var i en väns hus (vad hon nu gjorde där) och ytterligare någon påstår att hon var ensam hemma.

Jag tänker att de hade något skumt för sig i London. Alltså typ gruppsex eller något mer tabu, något de inte vill prata om i efterhand. Kanske att Åsa iscensatte hela resan och möjligen lockade med sex för att sedan hitta en anledning att resa hem tidigare.

Tanken var väl att ha ett alibi för mordet. När Helge inte kände sig hundra på att Sara skulle klara av jobbet (antagligen gjorde hon inte det heller?) ringde H Åsa. Åsa verkar ju vara ett kontrollfreak så hon litade nog inte på att det skulle hända något om inte hon själv var på plats. Därför reste hon hem.

Jag läste nu i Dick S:s artiklar i Paragraf att Emma G påstått i polisförhör att Åsa W var i Sverige när morden begicks. Konstigt att inte det togs upp i HBO-dokumentären. Eller stryker man sektmedlemmarna en aning medhårs för att de ska ställa upp öht på intervjuer... Alltså Emma, Peter, Maria och Patrik.
Citera
2021-04-04, 16:47
Medlem
Kan man avskriva helt o hållet att "älskarinnan" skulle ha något med mordet/mordförsöket att göra?
Hon satt väl häktad för anstiftan,precis som Helge.
Hon var väl inte heller hemma med Daniel den natten då han skottskadades.

Tycker det skrivs oväntat lite om henne, både här och i sociala medier.
Heter hon Anette fortfarande eller går hon under något annat namn?
Citera
2021-04-04, 17:38
Medlem
Magictrixs avatar
Kul, nu har jag läst om intervjun med Helge i Paragraf. Till en början kan man helt enkelt konstatera att det finns två sätt att förhålla sig till det han säger. Antingen ljuger han eller så talar han sanning.

Jag kan köpa hans förklaring om sms och att han var rädd för Åsa och själv hjärntvättad. Men så säger han att Åsa sett honom i ögonen och sagt att om han golar på henne kommer hans dotter att mördas på samma sätt som Helene mördades. Han säger det med en slags självklarhet att det är någon annan som mördat Helene och att han inte vet vem det är, men att ingen mördar någon i Knutby utan att Åsa vet om det.

Jag har fram tills nu aldrig riktigt satt mig in i mordet på Helene, mer än att det inte var en olycka. Men samtidigt har jag heller aldrig tänkt att det skulle kunna ha varit någon annan än Helge själv. Men det behöver det såklart inte varit heller. Med tanke på att hon dog i badkaret och då förmodligen naken, tänker man ju att det var mest naturligt att Helge kom in där. Å andra sidan minns jag inga detaljer från den undersökningen, mer än att där var ett slag med pannan mot blandaren. Men att det inte var dödande. Möjligen gjort i efterhand.

Om Helge talar sanning om allt så är det förmodligen Åsa som ligger bakom det mesta i byn. Något jag trott hela tiden. Jag tänker ibland på hur hon fungerar idag? Om hon är skyldig till ett antal mord, kanske till och med mördat sin egen syster. Bor i en liten håla i mellan-Sverige. Hon kan ju knappast gå till kyrkan längre. Alla vet vem hon är. Alla vänner har vänt henne ryggen. Det är bara hennes gamla föräldrar kvar, de kan ju knappast var särskilt stolta de heller. Hur får hon tiden att gå? Kommer hon någonsin känna någon ånger? Om hon får ånger, kommer hon kunna förlåta sig själv?

Helge kan ju inte heller erkänna några fler saker för då riskerar han att åka in igen. Å andra sidan, vad kommer han göra när han kommer ut? Hur blir det med hans barn? Kommer de förlåta honom? Går det att förhålla sig till en pappa som dödat ens egen mamma? Kommer Helge kunna förlåta sig själv?

Helge verkar vara positiv trots allt. Jag vet inte vad han planerar, men han ser ju fram mot friheten. Han är säkert medveten om att det kommer bli uppståndelse kring detta. Men han kommer säkert njuta av det. Han säger att han ångrar vad han gjort, men jag tycker inte han ser särskilt ångerfull ut. Men det kanske inte går att avläsa från ett foto? De bilder jag sett på Åsa verkar mer föreställa en rätt nedbruten kvinna.

En person som jag tidigare inte alls uppmärksammat är Samuel Frankenstein. Han verkar ju ha blivit något av en psykopat även han. Som de säger i intervjun, en gång är ingen gång. Tio gånger är ett mönster. Helge utesluter heller inte att det är han som kan ha skjutit Daniel. Något som i så fall kan förklara de 45 minuter som passerar från att Alexandra skjutits till att någon ringer på hos Daniel. Helge påstår ju även att Samuel, som ska vara sjukvårdskunnig, står med ryggen till Daniel och Helge, medan Helge försöker rädda Daniels liv. Som om han inte brydde sig. Han visar inget intresse att hjälpa till heller. Istället ber han Helge att gå hem och byta kläder.

Enligt Helge och journalisten är de överens om att Samuel alltid dyker upp när någon dör. Som någon slags städtant som tar hand om bevis och planterar en annan historia än den man kan misstänka. Med alla de här parametrarna i bilden börjar man fundera lite filosofiskt kring brott och straff. Åklagaren står fast vid att ingen sten är ovänd och att man gjort en korrekt bedömning. Då som nu. Jag börjar tänka att hon gjorde sitt jobb. Helge var en ond man. Sara var en psykiskt misshandlad kvinna. Men god kvinna som tvingats till ondska. De fick sina straff i enlighet med detta. Det är helt korrekt. Förutom att det kanske inte var Sara som höll i avtryckaren. Då finns det minst ett par personer till som aldrig blev dömda av lagen.

Frågan är vad som är mest rättvist? En nedbruten kvinna i medelåldern som aldrig mer kommer att kunna vara lycklig, än mindre leva med sig själv. Samtidigt är hon en psykopat som nu tvingats till exil. Hennes sjukdom kommer antagligen tvinga henne att göra nya illdåd i framtiden, om hon kan leva med sig själv så länge. Jag tror inte det.
Citera
2021-04-04, 18:26
Medlem
Citat:
Kul, nu har jag läst om intervjun med Helge i Paragraf. Till en början kan man helt enkelt konstatera att det finns två sätt att förhålla sig till det han säger. Antingen ljuger han eller så talar han sanning.

Jag kan köpa hans förklaring om sms och att han var rädd för Åsa och själv hjärntvättad. Men så säger han att Åsa sett honom i ögonen och sagt att om han golar på henne kommer hans dotter att mördas på samma sätt som Helene mördades. Han säger det med en slags självklarhet att det är någon annan som mördat Helene och att han inte vet vem det är, men att ingen mördar någon i Knutby utan att Åsa vet om det.

Jag har fram tills nu aldrig riktigt satt mig in i mordet på Helene, mer än att det inte var en olycka. Men samtidigt har jag heller aldrig tänkt att det skulle kunna ha varit någon annan än Helge själv. Men det behöver det såklart inte varit heller. Med tanke på att hon dog i badkaret och då förmodligen naken, tänker man ju att det var mest naturligt att Helge kom in där. Å andra sidan minns jag inga detaljer från den undersökningen, mer än att där var ett slag med pannan mot blandaren. Men att det inte var dödande. Möjligen gjort i efterhand.

Om Helge talar sanning om allt så är det förmodligen Åsa som ligger bakom det mesta i byn. Något jag trott hela tiden. Jag tänker ibland på hur hon fungerar idag? Om hon är skyldig till ett antal mord, kanske till och med mördat sin egen syster. Bor i en liten håla i mellan-Sverige. Hon kan ju knappast gå till kyrkan längre. Alla vet vem hon är. Alla vänner har vänt henne ryggen. Det är bara hennes gamla föräldrar kvar, de kan ju knappast var särskilt stolta de heller. Hur får hon tiden att gå? Kommer hon någonsin känna någon ånger? Om hon får ånger, kommer hon kunna förlåta sig själv?

Helge kan ju inte heller erkänna några fler saker för då riskerar han att åka in igen. Å andra sidan, vad kommer han göra när han kommer ut? Hur blir det med hans barn? Kommer de förlåta honom? Går det att förhålla sig till en pappa som dödat ens egen mamma? Kommer Helge kunna förlåta sig själv?

Helge verkar vara positiv trots allt. Jag vet inte vad han planerar, men han ser ju fram mot friheten. Han är säkert medveten om att det kommer bli uppståndelse kring detta. Men han kommer säkert njuta av det. Han säger att han ångrar vad han gjort, men jag tycker inte han ser särskilt ångerfull ut. Men det kanske inte går att avläsa från ett foto? De bilder jag sett på Åsa verkar mer föreställa en rätt nedbruten kvinna.

En person som jag tidigare inte alls uppmärksammat är Samuel Frankenstein. Han verkar ju ha blivit något av en psykopat även han. Som de säger i intervjun, en gång är ingen gång. Tio gånger är ett mönster. Helge utesluter heller inte att det är han som kan ha skjutit Daniel. Något som i så fall kan förklara de 45 minuter som passerar från att Alexandra skjutits till att någon ringer på hos Daniel. Helge påstår ju även att Samuel, som ska vara sjukvårdskunnig, står med ryggen till Daniel och Helge, medan Helge försöker rädda Daniels liv. Som om han inte brydde sig. Han visar inget intresse att hjälpa till heller. Istället ber han Helge att gå hem och byta kläder.

Enligt Helge och journalisten är de överens om att Samuel alltid dyker upp när någon dör. Som någon slags städtant som tar hand om bevis och planterar en annan historia än den man kan misstänka. Med alla de här parametrarna i bilden börjar man fundera lite filosofiskt kring brott och straff. Åklagaren står fast vid att ingen sten är ovänd och att man gjort en korrekt bedömning. Då som nu. Jag börjar tänka att hon gjorde sitt jobb. Helge var en ond man. Sara var en psykiskt misshandlad kvinna. Men god kvinna som tvingats till ondska. De fick sina straff i enlighet med detta. Det är helt korrekt. Förutom att det kanske inte var Sara som höll i avtryckaren. Då finns det minst ett par personer till som aldrig blev dömda av lagen.

Frågan är vad som är mest rättvist? En nedbruten kvinna i medelåldern som aldrig mer kommer att kunna vara lycklig, än mindre leva med sig själv. Samtidigt är hon en psykopat som nu tvingats till exil. Hennes sjukdom kommer antagligen tvinga henne att göra nya illdåd i framtiden, om hon kan leva med sig själv så länge. Jag tror inte det.

Vad skulle Åsas motiv vara för att mörda/låta mörda sin syster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in