2021-04-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Lite slö märker jag. Då ska jag vara tydlig.

Om kvinnor får en högre inkomst så kommer färre behöva bidrag och färre kommer behöva garantipension. Samtidigt kommer de betala mer i skatt.

Du menar förvärsinkomst?

att kvinnor får mer bidrag, sjukpenning och pension generar ju inte mer skatt?

det är som sagt ingen som ifrågasätter att kvinnor tar ut avsevärt mer pengar än de stoppar in i allmänyttan, det jag undrade över var din teori om NÄR mer utbildning (som är en kostnad) betalar tillbaks sig, det är väll endå jämstält, eller är det en sån där femenistisk jämstäldhet nu igen?
Citera
2021-04-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du menar förvärsinkomst?

att kvinnor får mer bidrag, sjukpenning och pension generar ju inte mer skatt?

det är som sagt ingen som ifrågasätter att kvinnor tar ut avsevärt mer pengar än de stoppar in i allmänyttan, det jag undrade över var din teori om NÄR mer utbildning (som är en kostnad) betalar tillbaks sig, det är väll endå jämstält, eller är det en sån där femenistisk jämstäldhet nu igen?

Det betalar tillbaks sig när de är färdigutbildade och kan gå ut i arbete. Då får de högre lön vilket betyder att de betalar mer i skatt och mer till sin pension så att färre behöver få garantipension och andra bidrag. Högutbildade sjukskriver sig dessutom i lägre grad än lågutbildade.
Senast redigerad av enhalvboj 2021-04-04 kl. 17:24.
Citera
2021-04-04, 17:24
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Det började nagga in rejält när "That 70:s show" började spelas på svensk tv tack vare Laura Pinciotti.
Tidigare hade man bara hört om den svarta kvinnan som vägrade flytta på sig i bussen. Och så långt kunde man förstå det. Men när "Donna" dök upp så började det väcka ett begär hos kvinnorna!
Citera
2021-04-04, 17:26
Medlem
Citat:
Försöker du spela dum eller är det på riktigt?

Det betalar tillbaks sig när de är färdigutbildade och kan gå ut i arbete. Då får de högre lön vilket betyder att de betalar mer i skatt och mer till sin pension så att färre behöver få garantipension och andra bidrag.

Så de senaste 20 åren har antelet sjukskrivna dubblats från 300`000 till 600`000 (en vanlig månad) majoriteten är givetvis kvinnor, parrallet med att de "tjänar mer" , i form av pension, bidrag sjukpenning osv.

jag undrar varför det är relvant (ingen ifrågasätter som sagt att kvinnor som grupp står för ett enormt utag ur valfärden i jmf med män, inte heller att de förvärsarbetar mindre timmar, avsevärt mindre)

så när kommer alla dessa högutbildade kvinnor börja bidra i samma utsträkning som alla dessa outbildade män? för det är ju en stor skillnad numera.
Senast redigerad av slö 2021-04-04 kl. 17:29.
Citera
2021-04-04, 17:44
Medlem
Citat:
Så de senaste 20 åren har antelet sjukskrivna dubblats från 300`000 till 600`000 (en vanlig månad) majoriteten är givetvis kvinnor, parrallet med att de "tjänar mer" , i form av pension, bidrag sjukpenning osv.

jag undrar varför det är relvant (ingen ifrågasätter som sagt att kvinnor som grupp står för ett enormt utag ur valfärden i jmf med män, inte heller att de förvärsarbetar mindre timmar, avsevärt mindre)

så när kommer alla dessa högutbildade kvinnor börja bidra i samma utsträkning som alla dessa outbildade män? för det är ju en stor skillnad numera.

Du får nog läsa mina inlägg igen
Citera
2021-04-04, 18:37
Medlem
Citat:
Du får nog läsa mina inlägg igen

Vad får dig att tro att jag inte gjort det? känner du dig missförstod, det är ju utifrån dina källor jag skriver,

Om dina föräldrar har lurat dig att det var fel på alla de andra barnen, tror du att de gjorde dig en tjänst när de berömda dig för att du "räknar så fint".....

vi börjar ju närma oss de där 20 inläggen iför....

(FB) När och hur påbörjades kvinnors förtryck av män i Sverige? (Historiskt)
Citera
2021-04-04, 18:46
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att jag inte gjort det? känner du dig missförstod, det är ju utifrån dina källor jag skriver,

Om dina föräldrar har lurat dig att det var fel på alla de andra barnen, tror du att de gjorde dig en tjänst när de berömda dig för att du "räknar så fint".....

vi börjar ju närma oss de där 20 inläggen iför....

(FB) När och hur påbörjades kvinnors förtryck av män i Sverige? (Historiskt)

Jag kan inte hjälpa att du inte kan förstå en sån simpel sak som att högre utbildning = högre lön = mer skatt och minskat behov av bidrag i form av tex garantipension = minskat skattegap mellan män och kvinnor som grupp.
Citera
2021-04-04, 18:55
Medlem
Citat:
Jag kan inte hjälpa att du inte kan förstå en sån simpel sak som att högre utbildning = högre lön = mer skatt och minskat behov av bidrag i form av tex garantipension = minskat skattegap mellan män och kvinnor som grupp.

Jag är ju inte marxist, jag lever i "villfarelsen" att pengar inte trollas fram ur din näsa.

Men kan du övertyga mig att en sjukskriven individen med en master i genus och en minor lesbisk poledance ska ha "högre lön" och bygga välfärd för alla än snubben som hämtar dina soper så fine...

bara för att det blir "nästan så" hos scb så betyder det ju inte att du förstår simpla saker, medans jag inte gör det.....
Citera
2021-04-04, 19:06
Medlem
Citat:
Jag är ju inte marxist, jag lever i "villfarelsen" att pengar inte trollas fram ur din näsa.

Men kan du övertyga mig att en sjukskriven individen med en master i genus och en minor lesbisk poledance ska ha "högre lön" och bygga välfärd för alla än snubben som hämtar dina soper så fine...

bara för att det blir "nästan så" hos scb så betyder det ju inte att du förstår simpla saker, medans jag inte gör det.....

Hur många sjukskrivna personer med en master i genus och en minor i lesbisk poledance har vi i landet?

Du kan tramsa hur mycket du vill men faktum är att inkomstskillnaderna mellan könen sakta men säkert börjar jämna ur sig. I takt med detta minskar givetvis skattegapet.
Citera
2021-04-04, 19:09
Medlem
Citat:
Hur många sjukskrivna personer med en master i genus och en minor i lesbisk poledance har vi i landet?

1000 tals.

Citat:
Du kan tramsa hur mycket du vill men faktum är att inkomstskillnaderna mellan könen sakta men säkert börjar jämna ur sig. I takt med detta minskar givetvis skattegapet.

eller så ökar det.
Citera
2021-04-04, 19:09
Medlem
Citat:
1000 tals.

eller så ökar det.

Källa på det?
Citera
2021-04-04, 19:13
Medlem