2021-04-04, 17:05
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Påstår du att kvinnan omkom till följd av en olycka?

Kan du definiera olycka?

Känner du till begreppet likgiltighetsuppsåt?

Givet det faktum att MGM inte kontaktat larmcentral, utan istället tycks ha undanröjt kroppen och försökt dölja händelsen, tyder allt på att detta inte var en olycka.

Bestrider inte det du säger. Och nej, jag hävdar inte att tjejen dog av en olycka. Det vet endast de som var där.

Allt jag säger är att Dråp och Mord spelar roll i Domstolar, och om någon dör av en olycka så gör det inte en person till en mördare. Oavsett rättsärende.
Citera
2021-04-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Bestrider inte påståendet. Det stämmer. "insåg att handlingen skulle kunna" är viktigt.

Exampel; Om du blir förbannad på någon i kebab kön efter krogen och levererar en käftsmäll som snubben olyckligt nog dör av, det gör inte dig till en mördare. Det är det jag försöker förmedla.

Fan vad jag upprepar mig.

Olycka + död = inte mördare.
Så, han slog henne i Kebabkön och sedan deltog han i letandet efter henne. Nej.
Citera
2021-04-04, 17:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Bestrider inte det. Men en handling som man aldrig kunde föreställa sig bragd livet på någon gör dig inte till en mördare. Som vissa verkar vilja tro är sant här.

Exempel; En fylla spårar ur och nån dör, GM minns knappt hälften dagen efter. Hur straffar man det? GM kände inte personen och är allmänt känslokall. När/Hur blir GM flyttad från Dråp till Mord? Och vilka bestämmer det? Bevisligen menade GM inte att döda någon, men GM bryr sig inte efter fakta, då GM inte menade att döda någon och inte fejkar skuldkänslor?

Knepigt det där.

Problemet med dina argument är att du först tar ett exempel där du beskriver något som du anser inte är mord, och sedan argumenterar du för att det du har beskrivit som något annat än mord, inte är mord.
Det är som att hålla fram ett päron och säga att det inte är ett äpple.

Du bevisar ingenting med dina cirkelbevis.
Citera
2021-04-04, 17:09
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Hur faaan blir "en käftsmäll" en "olycka"?

Att han dock var onekligen olyckligt, men han dog ta mig fan inte av någon olycka. Det måste till och med du förstå.

Om du blir förbannad på någon och klipper till han, men han faller illa och dör, det är en olycka, då du antagligen inte ens hade "mörda fanskapet" på radarn.
Citera
2021-04-04, 17:09
Medlem
Citat:
Bestrider inte det. Men en handling som man aldrig kunde föreställa sig bragd livet på någon gör dig inte till en mördare. Som vissa verkar vilja tro är sant här.

Exempel; En fylla spårar ur och nån dör, GM minns knappt hälften dagen efter. Hur straffar man det? GM kände inte personen och är allmänt känslokall. När/Hur blir GM flyttad från Dråp till Mord? Och vilka bestämmer det? Bevisligen menade GM inte att döda någon, men GM bryr sig inte efter fakta, då GM inte menade att döda någon och inte fejkar skuldkänslor?

Knepigt det där.

Jag tror att det du diskuterar är distinktionen mellan mord/dråp och exempelvis vållande till annans död, snarare än distinktionen mellan mord och dråp. Även dråp måste vara uppsåtligt dödande. Vållande kräver dock endast oaktsamhet.

Det du beskriver är nog ett inte ovanligt scenario. Visst är det mindre straffvärt när ett fyllo i stundens hetta snittar någon i halsen, än ett mord som innefattat tortyr mm men det är fortfarande en öppen fråga om det är mord, dråp eller vållande. Distinktionen mellan de första två och det sista beror på om det finns uppsåt, och mellan de två första på gärningens genomförande, grad av förslagenhet mm, där givetvis eventuell planering är en faktor men inte avgörande med avseende på distinktionen mellan mord/dråp.
Citera
2021-04-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmedkulfisorbet
Philip är släppt nu
Efter ett erkännande att han "råkat" döda Elin? Den var bra. Han häktades så sent som i förrgår.
Citera
2021-04-04, 17:11
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Så, han slog henne i Kebabkön och sedan deltog han i letandet efter henne. Nej.

Generellt om Dråp och Mord. Tomten i detta fall skiter jag fullständigt i.
Citera
2021-04-04, 17:12
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Problemet med dina argument är att du först tar ett exempel där du beskriver något som du anser inte är mord, och sedan argumenterar du för att det du har beskrivit som något annat än mord, inte är mord.
Det är som att hålla fram ett päron och säga att det inte är ett äpple.

Du bevisar ingenting med dina cirkelbevis.

Jag säger samma sak hela tiden, varken för att bevisa något eller leverera argument.

Olycka + död = inte Mördare.
Citera
2021-04-04, 17:13
Medlem
Spekulerar här utefter det lilla vi vet men skulle bli förvånad om förövaren blir dömd till något annat än mord. Om han t ex (spekulation) har knuffat till henne kraftigt eller slagit till henne så hon har fallit så illa att hon har blivit medvetslös av det så är det i sig visserligen illa nog men om han sedan (fortfarande spekulation) har använt ytterligare våld med tillhygge så att hon har avlidit så är min tro att han i så fall inte "kommer undan" med en dråpdom. Men vad vet väl jag.
Citera
2021-04-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urmamaspimp
Visst är det härligt med rykten, sällan eller aldrig som de stämmer..
Jag tror inte hans föräldrars trädgård kan beskrivas som Kvällsposten skriver:
"Den 18-åriga kvinna som varit försvunnen sedan natten mot tisdagen har hittats misstänkt mördad i ett otillgängligt skogsparti i Höör."

Mellan sida 53-57

Diskuteras ang kvällsposten samt aftonbladet gått ut med järnvägs/skogsfyndet

Måste ju vart media som blandat ihop kropp o vapenfyndet kanske
Citera
2021-04-04, 17:17
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag tror att det du diskuterar är distinktionen mellan mord/dråp och exempelvis vållande till annans död, snarare än distinktionen mellan mord och dråp. Även dråp måste vara uppsåtligt dödande. Vållande kräver dock endast oaktsamhet.

Det du beskriver är nog ett inte ovanligt scenario. Visst är det mindre straffvärt när ett fyllo i stundens hetta snittar någon i halsen, än ett mord som innefattat tortyr mm men det är fortfarande en öppen fråga om det är mord, dråp eller vållande. Distinktionen mellan de första två och det sista beror på om det finns uppsåt, och mellan de två första på gärningens genomförande, grad av förslagenhet mm, där givetvis eventuell planering är en faktor men inte avgörande med avseende på distinktionen mellan mord/dråp.

Dråp innebär förstådd handling utan tanke på BO's hälsa. Övervåld till exempel, som resultat av något som hände i stunden.

Mord är planering och utförande.

Att bli arg och ge någon en putt de råkar falla illa av och avlida, är vållande.

Jag har aldrig försökt bevisa motsatsen här.

Men en olycka som slutade med död, gör inte dig till en mördare. Då skulle kaskadeffekten vara att halva mänskligheten i någon form eller skepnad är mördare.
Citera
2021-04-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hittades i ett skogsparti nära järnvägen, enligt Aftonbladet. Har dom trädgården i skogen nära en järnväg?
Även denna måste va det ja läst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in