2021-04-04, 16:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eftersom det är förundersökningssekretess så tvivlar jag på att det är ngt annat än ett rykte.

Följaktligen mina frågor
Citera
2021-04-04, 16:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhopp79
Tänker inte ens svara på den jävla dumma frågan!!!!

Och där tror jag då att vi fick det sanna svaret.

Det är alltså bara ren ryktesspridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Jag säger bara Dråp och Mord, lär dig skillnaden snarast. Exempel; Om du blir förbannad och puttar någon som av misstag faller elakt och dör, det gör alltså dig till en mördare i din värld?

Olycka + död = Inte mördare.

Om du inser risken för att den puttade berövas livet och dessutom är likgiltig inför detta, kan det vara mord/dråp.
Citera
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Hur planerat tror du t.ex Tony Alldens mord av Carolin var? På en rastplats i ödemarken. Dom var främlingar för varandra. Finns massa exempel. Han fick livstids fängelse. Så det kan mycket väl vara mord även i detta fall, speciellt när ett vapen hittats. Om han varit likgiltig för att hon kan dö av det han gjorde så är likgiltighetsuppsåtet uppfyllt och det är ett mord.

Infallsmord är mord och inte dråp, självfallet. Allt som innebär den minsta planering innan handling är mord. Grejen är att många tomtar här verkar tro att dråp är det samma som mord.

Olycka + död = inte mördare.

Vet inte hur klarare jag kan försöka förklara det.
Citera
2021-04-04, 16:55
Medlem
Citat:
Infallsmord är mord och inte dråp, självfallet. Allt som innebär den minsta planering innan handling är mord. Grejen är att många tomtar här verkar tro att dråp är det samma som mord.

Dråp är nästan detsamma som mord, det är bara att man funnit något förmildrande i omständigheterna. Exempelvis att man har haft en nödvärnsrätt som överskridits.
Citera
2021-04-04, 16:57
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Det har ingen betydelse för bedömningen av om det är ett mord eller inte som begåtts på vilket sätt offret dödats, att exempelvis skrämma ihjäl någon kan lika gärna vara mord som att hugga ihjäl någon med yxa. Gärningsmannen behöver inte heller ha avsikt att döda, det räcker med ett indirekt uppsåt eller ett så kallat likgiltighetsuppsåt. Det innebär att det räcker att gärningsmannen insåg att handlingen skulle kunna innebära att offret dog och var likgiltig inför detta.

Bestrider inte påståendet. Det stämmer. "insåg att handlingen skulle kunna" är viktigt.

Exampel; Om du blir förbannad på någon i kebab kön efter krogen och levererar en käftsmäll som snubben olyckligt nog dör av, det gör inte dig till en mördare. Det är det jag försöker förmedla.

Fan vad jag upprepar mig.

Citera
2021-04-04, 17:00
Medlem
trngws avatar
Citat:

Påstår du att kvinnan omkom till följd av en olycka?

Kan du definiera olycka?

Känner du till begreppet likgiltighetsuppsåt?

Givet det faktum att MGM inte kontaktat larmcentral, utan istället tycks ha undanröjt kroppen och försökt dölja händelsen, tyder allt på att detta inte var en olycka.
Citera
2021-04-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhopp79
Knappast något rykte!!!!
Det fanns ett litet rykte att PG berättade vad han hade gjort för någon i sin familj (ryktet sa ingenting om när i tid han i så fall skulle ha berättat), kan det stämma? Och kan en del av det ni som känner både Elin och PG sedan länge har höra/fått veta om vad som har hänt, komma från honom själv?
Citera
2021-04-04, 17:03
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Om du inser risken för att den puttade berövas livet och dessutom är likgiltig inför detta, kan det vara mord/dråp.

Bestrider inte det. Men en handling som man aldrig kunde föreställa sig bragd livet på någon gör dig inte till en mördare. Som vissa verkar vilja tro är sant här.

Exempel; En fylla spårar ur och nån dör, GM minns knappt hälften dagen efter. Hur straffar man det? GM kände inte personen och är allmänt känslokall. När/Hur blir GM flyttad från Dråp till Mord? Och vilka bestämmer det? Bevisligen menade GM inte att döda någon, men GM bryr sig inte efter fakta, då GM inte menade att döda någon och inte fejkar skuldkänslor?

Knepigt det där.
Citera
2021-04-04, 17:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Bestrider inte påståendet. Det stämmer. "insåg att handlingen skulle kunna" är viktigt.

Exampel; Om du blir förbannad på någon i kebab kön efter krogen och levererar en käftsmäll som snubben olyckligt nog dör av, det gör inte dig till en mördare. Det är det jag försöker förmedla.

Jo, om domstolen kommer fram till att du insåg att smällen skulle kunna leda till döden och att du struntade i om den skulle göra det, då kan du dömas för mord, och det gör då dig till en mördare.
Citera
2021-04-04, 17:04
Medlem
trngws avatar
Citat:

Hur faaan blir "en käftsmäll" en "olycka"?

Att han dock var onekligen olyckligt, men han dog ta mig fan inte av någon olycka. Det måste till och med du förstå.
Citera
2021-04-04, 17:05
Medlem
För att parafrasera Malin Berghagen om Järvsö "- Alla känner alla så när man sparkade en i röven hoppade de till allihopa". Typ som i "red-necks-area" i USA som t.ex. "Sista färden"....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in