Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Googla narcissistic fleas eller narcissistiska loppor så kan du få EN tänkbar förklaring.
Skild på pappret, absolut. Men traumabindning klipps naturligtvis inte snipp snapp för att ett papper skrivs på och skickas in.
Det här är en man som hon haft en osund bindning till i hela sitt vuxna liv.
Själv tror jag att det kan ha flera samspelande skäl, bland annat att HD vill prova på att vara den kvinna som hon har känt sig brädad av, LW.
”Jag kan minsann också...”
Kanske för att få SDs uppmärksamhet och samtidigt ge tillbaka för gammal ost, försöka förskjuta maktförhållandena.
Att använda nån som språngbräda för att ta sig ur en relation är ju dessutom vanligt.
Sen oavsett hur många nya partners hon skaffar så kommer ju inte de osunda banden till SD klippas förrän hon gör det LW försökte ta ansvar och göra, ta hjälp och bearbeta det terapeutiskt.
Sen har du kanske satt dig in mer i vem hon är som person.
Jag har ingen riktig kläm på det eller på hur hennes sjukdom påverkar och sköts.
Det är väl en förutsättning att ha koll på det för att kunna göra annat än det jag gör (dra högst hypotetiska slutsatser baserat på kurslitteratur från en högskolekurs i mäns våld mot kvinnor samt annan mer populärvetenskapliga och pseudovetenskapliga texter....).
Jag behöver inte googla om varken narcissism eller den narcissism som ingår ibla psykopati och NPD.
Det finns nog inte en person som anser att de har en sund relation. Den är absurd.
Det är hennes beteende att efterapa SD på ett mycket märkligt sätt jag diskuterar - varav "jag kan också" är nåt som är mer i parite ang just det signifikanta jag lyfter upp.
Att hon vill visa att hon minsann också är attraktiv framgår med all tydlighet i dialogen med JS dagarna efter hon börjat att logga LWs cacher.
Hon är rent självhävdande, pratar om att JS fick nåt betydligt bättre än LW och lyckas även dra in beholder som enbart kontaktar henne och frågar hur helgen varit.
Att JS är en språngbräda vore mycket möjligt.
Så ser inte mönstret ut från HDs håll mer än initialt. Otrogen i några månader, skiljer sig och flyttar.
Han skiljer sig likaväl och lever på hoppet, väntar månad ut och månad in och gör som HD säger. Han anpassar sig och hållet sig dold.
Han lyssnar på hennes eviga ältande om HD kan vara med LW.
Att ta ut skilsmässa och ställa krav på SD är mycket märkligt beteende.
Det är HD som vill åka till USA men SD vill inte.
Han fortsätter krångla ända till strax innan mordet varav hon säger två ggr att det hänger på honom hur deras relation ska se ut framöver och hur den ska utvecklas.
Hon ställer krav och pressar honom.
Traumabindning är att isoleras. Det är att åka som en emotionell berg- och dalbana mellan löften och svek, gaslighting och hjärntvätt.
Falska löften och det går hur lätt som helst att applicera på LW.
Det är HD som är drivande och aktiv snarare än att vara kuvad och borta med vinden via teorier om traumabindning.
Hon må vara ute efter SD på samma sätt som LW, de jagar samma psyko, men den HD som ses på slutet är inte den HD som accepterade att han fick ha sex med LW, nåt som hon tyckte var rent bekvämt.
Det är inte den HD som låg platt i djupa depressioner för flera år sen.
Hon är absolut inte i SDs grepp, det är snarare han som inte vet vart han har henne.
Fortsättningsvis härmar hon SD identiskt och hon håller honom på halster.
Jag vet vad traumabindning innebär och jag anser inte att HD är fullt applicerbar ur den aspekten.