2021-04-04, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det stämmer inte. Kina, Australien, Taiwan och Nya Zeeland till exempel har haft tuffa restriktioner och har praktiskt taget ingen smitta
Problemet är att i de flesta länder som har haft lockdown så följs inte reglerna eller så har man gett upp för tidigt. Den viktigaste faktorn verkar dock vara resande. För att man skall lyckas bli av med smittan krävs väldigt tuffa inreseregler.
Låter man folk komma in i landet utan vare sig karantän eller test så kan man i stort sett låta smittan spridas fritt. Dock måste man ändå begränsa så att sjukvården inte blir helt överbelastad.

I princip alla länder har sedan lång, lång tid tillbaka tuffa inreseregler. Med både negativa test, karantän och annat.

Har inte hjälpt ett dyft för att förhindra en ökad smittspridning.

Chansen fanns att stänga direkt. Men det är något som är ohållbart i längden såklart då de negativa effekterna vida överskrider vinningen.

Kvar blev några länder, i princip uteslutande ö-nationer som lyckades hålla smittan borta. NZ det kanske tydligaste exemplet. Men alla Söderhavsöar har ju lyckats hålla smittan borta. Den gemensamma nämnaren är såklart det geografiska läget.
Citera
2021-04-04, 14:02
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Men varför införa något som inte fungerar och där munskyddskraven visat sig ha en verkan på plus minus noll i verkligheten.

Beträffande Italien och Spanien kunde de precis lika bra haft mindre smittade utan krav på munskydd eftersom det fungerar så dåligt för allmänheten med munskyddskrav.

Metaanalysen säger någonting helt annat. Vi får helt enkelt agree to disagree. Munskydd fungerar så klart bra om de andra åtgärderna som jag har skrivit också tillämpas/används.

Eftersom viruset smittar framför all genom luften minskas risken att du smittar andra när du bär munskydd. Svårare än så är det inte. Men som jag har skrivit tidigare måste människor hålla avstånd och sluta träffa människor som de inte borde träffa.
Citera
2021-04-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
I princip alla länder har sedan lång, lång tid tillbaka tuffa inreseregler. Med både negativa test, karantän och annat.

Har inte hjälpt ett dyft för att förhindra en ökad smittspridning.

Chansen fanns att stänga direkt. Men det är något som är ohållbart i längden såklart då de negativa effekterna vida överskrider vinningen.

Kvar blev några länder, i princip uteslutande ö-nationer som lyckades hålla smittan borta. NZ det kanske tydligaste exemplet. Men alla Söderhavsöar har ju lyckats hålla smittan borta. Den gemensamma nämnaren är såklart det geografiska läget.
Ja det är mycket lättare att stänga gränserna för önationer så klart. Men det innebär inte att det inte fungerar i princip. I Europa vill man inte stänga landgränserna eftersom det medför stora praktiska problem.
Men Kina gränsar till 14 länder, flest i världen, och ändå har man lyckats.
Skulle vi ha haft samma regler så hade vi inte haft de brasilianska, brittiska och sydafrikanska mutationerna som vi nu har.
Citera
2021-04-04, 14:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så du vill att alla gränser mellan alla världens gränser ska stängas?

Jag tänker att det viktigaste är att stoppa resor mellan olika kontinenter. På så sätt kan en ny variant inte få spridning över hela världen.

Just nu pågår vaccinering i Europa. När vaccineringen fortskrider, så minskar mängden virus i omlopp, vilket minskar risken för mutationer. När vaccineringen har dämpat smittspridningen, så bör resor inom Europa inte utgöra en alltför stor risk. Då blir det istället ännu viktigare att hindra att virus kommer in från delar av Världen som inte har kommit lika långt i sin vaccinering.

Citat:
Finns ett antal problem med det, dels måste man bestämma vilka undantag som ska göras.

Ja, det finns problem. Ja, det behövs ett antal undantag. Och man behöver fundera igenom hur dessa undantag ska hanteras, för att minska risken för smittspridning. Det kan handla om karantän och testning.

Citat:
Helt utan undantag så skulle t.ex. Sverige snart få kraftig brist på mat,mediciner och en massa annat.

Ja. Sverige är beroende av ett konstant flöde av varor över gränserna. Det gör Sverige sårbart. Vi behöver tänka över vår självförsörjning. Med Covid-19 så är det möjligt att fortsätta med godstransporterna. Men nästa epidemi kan vara ännu farligare och ännu lömskare. Då kan vi behöva täppa till gränserna ännu hårdare. Därför behöver vi ha en beredskap att kunna stänga gränserna.

Citat:
Dessutom, nya varianter kommer som sagt komma i många länder. I t.ex. USA med så stor befolkninig är det närmast troligt att det kommer någon ny mutation, ...

Förenta Staterna har förvisso stor befolkning. Men för närvarande har dom fått mycket bra fart på sin vaccinering. Det minskar risken för nya besvärliga mutationer.

Citat:
... och nya mutationer som överlever är som sagt alltid mer smittsam än de gamla.

Det kan även vara så att nya varianter har en fördel av att dom kan ta sig förbi det skydd som immunförsvaret har byggt upp efter infektion med äldre varianter. Eller så kan dom ta sig förbi det skydd som vacciner ger.

Citat:
Ska resten av världen ha stängda gränser dit inom överskådlig framtid.

Nej. Bara tills dom har fått smittan under kontroll. Det kommer förmodligen att gå ganska snabbt nu.
Citera
2021-04-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är mycket lättare att stänga gränserna för önationer så klart. Men det innebär inte att det inte fungerar i princip. I Europa vill man inte stänga landgränserna eftersom det medför stora praktiska problem.
Men Kina gränsar till 14 länder, flest i världen, och ändå har man lyckats.
Skulle vi ha haft samma regler så hade vi inte haft de brasilianska, brittiska och sydafrikanska mutationerna som vi nu har.

Jo det hade vi haft. Då dessa varianter letat sig in precis överallt i alla fall. Ända bort till Australien. Garanterat även i Kina.

Du kan inte jämföra med Kina som sedan länge slutat rapportera. De har ju heller aldrig räknat asymptomatisk smittspridning utan bara de som testat positivt och blivit sjuka/haft symptom. Alla andra som testar positivt tar de inte med. Och det är såklart väldigt många under detta år.

Dödstalen är såklart skyhögt högre också.

MEN... det är inget snack om att Kina klarat det relativt bra. Det man inte klarade av var att hantera sin smitta från början dock utan det blev källan till hela pandemin.

Stängda gränser innebär långt större problem än Covid-19, helt rätt. Det innebär död, fattigdom och en hel generation är på väg att gå förlorad. Vi har förvärrat pandemin medvetet med det sättet att tänka.
Afrika har förlorat 20 år i läskunnighet på bara 1 år pga dessa gränser och restriktioner. Vaccinationer av barnsjukdomar har upphört pga gränser. Barn dör i annat nu men ingen bryr sig då det bara är Covid-19 som gäller...
Citera
2021-04-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Metaanalysen säger någonting helt annat. Vi får helt enkelt agree to disagree. Munskydd fungerar så klart bra om de andra åtgärderna som jag har skrivit också tillämpas/används.

Eftersom viruset smittar framför all genom luften minskas risken att du smittar andra när du bär munskydd. Svårare än så är det inte. Men som jag har skrivit tidigare måste människor hålla avstånd och sluta träffa människor som de inte borde träffa.
I Koninental och Sydeuropa har de ju testat de här metanalyserna i verkligheten. Resultat med munskyddskrav = plus minus noll. Teori och praktik är uppenbarligen två helt olika saker.
Citera
2021-04-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza

Jasså, minskar risken?

Jag minns när Merkel och andra kompletta dårar uppmanade sin befolkning att sy egna trasor runt käften i tron att detta skulle fungera

Macron stod i bästa sändningstid och proklamerade för sin befolkning att bara ni tar på er en ansiktsblöja så kommer andravågen att undvikas...

Vad hände... Jo, nu är vi uppe i både våg 3 och 4 i Europa samt Merkel har förbjudit dessa trasor runt käften med orden att munskydd inte fungerar. Nu är det andningsskydd som gäller och det ska vara en viss klassifiering.

Även diverse flygbolag har förbjudet dessa trasor runt käften som man så ivrigt bötfällde folk med om man inte hade....

Och vad har hänt sedan man nu infört andningsskydd istället? Jo, ingenting. Smittan ökar ändå. Samma usla resultat.

Snart ska du nog ha gasmask eller varför inte 4 lager andningsskydd

Det här är så roligt... hur kan så många vara så otroligt korkade
Citera
2021-04-04, 14:25
Medlem
Citat:
Jasså, minskar risken?

Jag minns när Merkel och andra kompletta dårar uppmanade sin befolkning att sy egna trasor runt käften i tron att detta skulle fungera

Macron stod i bästa sändningstid och proklamerade för sin befolkning att bara ni tar på er en ansiktsblöja så kommer andravågen att undvikas...

Vad hände... Jo, nu är vi uppe i både våg 3 och 4 i Europa samt Merkel har förbjudit dessa trasor runt käften med orden att munskydd inte fungerar. Nu är det andningsskydd som gäller och det ska vara en viss klassifiering.

Även diverse flygbolag har förbjudet dessa trasor runt käften som man så ivrigt bötfällde folk med om man inte hade....

Och vad har hänt sedan man nu infört andningsskydd istället? Jo, ingenting. Smittan ökar ändå. Samma usla resultat.

Snart ska du nog ha gasmask eller varför inte 4 lager andningsskydd

Det här är så roligt... hur kan så många vara så otroligt korkade

Det är ju inte så konstigt om man tror att det fungerar eftersom det används inom vården. Att de plötsligt bli verkningslösa när vanliga människor använder dem är något som jag inte har sett någon bra förklaring på. Framför allt borde det fungera om en smittad har på sig munskydd. Bäst om alla har det.
Sedan beror det naturligtvis på vilka munskydd som används och hur de används. Det finns ju många som har skydd men bara för munnen och inte näsan. Eller de tar av dig skyddet när de pratar med någon.
Citera
2021-04-04, 14:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Smittan ökade inte konstant fram till juni. Antal bekräftade fall gjorde det, men det beror på andra anledningar än smittspridning. Ägna dig åt dina UK-data och tro inte att du är expert på Sveriges statistik, för det är du inte.
Det gjorde den visst det. Till skillnad från dig har jag dessutom detaljerad data på hur mycket provtagning som gjordes. Du har som vanligt en vanföreställning om att ökningen berodde på att "provtagningen ökade". Det gjorde den, men inte så mycket att den förklarar ökningen i antal smittade fram till slutet på Juni. Det kan vem som helst med en femårings utbildning se i tillgänglig data och statistik.

Hope that helps.
Citera
2021-04-04, 14:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Att vi fick en uppgång i maj av antalet smittade berodde helt på att tillgängligheten för provtagning ökade dramatiskt. De tär intressantare att se antal döda som nådde en peak runt mitten av april sen började det sakta sjunka. Eftersom dödstalen släpar efter smittspridningen några veckor så peakade smittspridningen troligen i slutet av mars 2020.

Troligen är vi runt smittopeaken nu också och om nån vecka kommer den att börja dala.

Dödskurvorna: Vi låg ca en vecka efter UK: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..151&p ickerSort=desc&pickerMetric=population&Metric=Conf irmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE
Jag har förstått att du tror det, men så var det inte. Provtagningen i Sverige var närmast obefintlig.
1 April genomfördes t.ex. 2,094 tester i Sverige och 22 Maj gjordes 4,273 tester.

I UK utförde man 1 April 7,994 tester och 22 Maj utfördes 68,733 tester.

Trots denna närmast astronomiska skillnad i ökat antal tester per capita (lågt i Sverige, högt i UK) så MINSKADE alltså antalet smittade i UK medan antalet ÖKADE i Sverige.
Citera
2021-04-04, 14:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Mig veterligen har du haft fel i precis allting om man tittar bakåt i tråden dör du satt och gapade om att Sverige var "sämst i Europa" och i världen.

En pandemi varar längre än en vår... något många förstod. Dock inte du.

Nu har det svängt till vår fördel sedan länge med en av Europas lägsta dödlighet i Covid-19 sedan länge. Klarat andravågen väldigt bra i jämförelse med övriga Europa som nu går förbi oss på löpande band.

Jag minns, när folk satt och hyllade Ungern, Polen, Baltikum, Tjeckien, Tyskland, Portugal och andra i våras...

Nu ser det helt annat ut. Och om 1 år ser det också helt annorlunda ut.

Jasså, gjorde de rätt från början? Om man inte lyckas hålla i någonting så är det väl knappast rätt? Det är ju själva definitionen av att göra fel...

Oj vad det sticker i dina ögon att det går så pass bra för Sverige med dödstalen som det faktiskt gör sedan ganska lång tid tillbaka.
Ja fler kommer in på IVA. Men det gör det i princip överallt i hela Europa så ingen skillnad där.

Jag hade helt rätt, just då var vi sämst i princip för vi gjorde ingenting och jämför man med våra nordiska grannar är vi ff sämst. Nej det sticker inte alls i mina ögon. Vi kan återkomma till det här om ett par veckor, vaccinering kommer förhoppningsvis att ha stor effekt. Att inte göra något, som vi gjorde är fel, nu gör vi i alla fall något.

Jag har aldrig sagt att en pandemi varar en vår, det är dina ord. Jag varnade i slutet på sommaren för en ny våg, jag fick rätt och jag minns ditt dravel om flockimmunitet och även ditt hat mot munskydd.
Citera
2021-04-04, 14:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Återigen är det lite oklart vad den ekonomiska katastrofen består i i det land som gått bäst ekonomiskt av alla länder i vår europeiska närhet?

Jag har redan svarat dig på den frågan:
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Anders Tegnells strategi är en ekonomisk katastrof. Ja, det finns andra länder som har lyckats ännu sämre en Sverige. Men att det finns länder som har lyckats ännu sämre, innebär inte att Anders Tegnells strategi är en framgång. Anders Tegnells strategi är ett fiasko.

Taiwans strategi är en framgång. Taiwans strategi har räddat både liv och plånbok.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Att yttre omständigheter orsakar ekonomiska svängningar är dessutom helt normalt. Men du kanske ropar ”katastrof” och kräver någons huvud på ett fat vid varje konjunktursvängning?

Ja, jag har åsikter om hur ekonomin har skötts även innan epidemin slog till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in