2021-04-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du vet att det kan vara svårt att göra longitudinella studier om vissa saker. Det betyder dock inte att munskydd inte hjälper vare sig du accepterar studiernas resultat eller ej.

Worldometer visar någonting annat. Jag litar mer på Worldometer än på dig så länge du inte kommer med källor som visar att Tyskland har fler coviddöda per capita än Sverige.

Sverige HAR ju mer covid-19 döda än Tyskland sen starten. Vem har sagt något annat?

Tyskland har dock långt högre dödlighet än Sverige varje dag sedan slutet av Januari.
Och gör uppenbarligen sitt bästa att gå om Sverige även dem. Som så många andra redan gjort...
Citera
2021-04-04, 13:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Sverige fick inte en upp/nedgång i April/Maj 2020. Är du helt dum i huvudet? Smittan ökade konstant i Sverige fram till sista veckan i Juni.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..151&p ickerSort=desc&pickerMetric=population&Metric=Conf irmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

Smittan ökade inte konstant fram till juni. Antal bekräftade fall gjorde det, men det beror på andra anledningar än smittspridning. Ägna dig åt dina UK-data och tro inte att du är expert på Sveriges statistik, för det är du inte.
Citera
2021-04-04, 13:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Sverige fick inte en upp/nedgång i April/Maj 2020. Är du helt dum i huvudet? Smittan ökade konstant i Sverige fram till sista veckan i Juni.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..151&p ickerSort=desc&pickerMetric=population&Metric=Conf irmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

Att vi fick en uppgång i maj av antalet smittade berodde helt på att tillgängligheten för provtagning ökade dramatiskt. De tär intressantare att se antal döda som nådde en peak runt mitten av april sen började det sakta sjunka. Eftersom dödstalen släpar efter smittspridningen några veckor så peakade smittspridningen troligen i slutet av mars 2020.

Troligen är vi runt smittopeaken nu också och om nån vecka kommer den att börja dala.

Dödskurvorna: Vi låg ca en vecka efter UK: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..151&p ickerSort=desc&pickerMetric=population&Metric=Conf irmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE
Senast redigerad av raskens 2021-04-04 kl. 14:04.
Citera
2021-04-04, 13:45
Medlem
Citat:

Nä det gjorde den inte. Däremot ökade testningen i Sverige. Vilket är nått helt annat än att smittspridningen ökade.

Men inte heller detta mycket enkla fundamenta klarar du uppenbarligen av att förstå.

Titta på dödstalen som är en långt bättre indikator under perioden vi inte testade vår befolkning.

Du förstår inte vad det är du läser in eller tittar på i dessa grafer och har aldrig gjort. Herregud människa hur du håller på.

Har UK-varianten börjat sätta sig på hjärnan hos befolkningen eller vad händer

Svara på frågan istället.

Har Sverige nedgångar berott på nedstängningar?

Nej, just det. Lika lite som de gjort i mängder av andra länder i Europa.
Citera
2021-04-04, 13:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du vet att det kan vara svårt att göra longitudinella studier om vissa saker. Det betyder dock inte att munskydd inte hjälper vare sig du accepterar studiernas resultat eller ej.

Worldometer visar någonting annat. Jag litar mer på Worldometer än på dig så länge du inte kommer med källor som visar att Tyskland har fler coviddöda per capita än Sverige.

Vad händer om man inte har masktvång? Ja se själv här..

https://www.postbulletin.com/newsmd/coronavirus/6824462-North-Dakota-got-a-mask-mandate-South-Dakota-didnt.-COVID-19-cases-have-plummeted-in-both
Citera
2021-04-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad var det jag trodde? Mig veterligt har jag haft mer rätt än fel hittills. Vi var sämst i våras det är ett faktum. Du vet att det kan svänga väldigt fort i en pandemi? Titta gärna på IVA där det kryper uppåt. Att länder som gjorde rätt från början inte lyckas hålla i får stå för dem, jag jämför mig med Finland och Norge inte mañana länder nere i syd.

Mig veterligen har du haft fel i precis allting om man tittar bakåt i tråden dör du satt och gapade om att Sverige var "sämst i Europa" och i världen.

En pandemi varar längre än en vår... något många förstod. Dock inte du.

Nu har det svängt till vår fördel sedan länge med en av Europas lägsta dödlighet i Covid-19 sedan länge. Klarat andravågen väldigt bra i jämförelse med övriga Europa som nu går förbi oss på löpande band.

Jag minns, när folk satt och hyllade Ungern, Polen, Baltikum, Tjeckien, Tyskland, Portugal och andra i våras...

Nu ser det helt annat ut. Och om 1 år ser det också helt annorlunda ut.

Jasså, gjorde de rätt från början? Om man inte lyckas hålla i någonting så är det väl knappast rätt? Det är ju själva definitionen av att göra fel...

Oj vad det sticker i dina ögon att det går så pass bra för Sverige med dödstalen som det faktiskt gör sedan ganska lång tid tillbaka.
Ja fler kommer in på IVA. Men det gör det i princip överallt i hela Europa så ingen skillnad där.
Citera
2021-04-04, 13:51
Medlem
Citat:
Jag har inte länkat till några siffror.

Det är DU som är ansvarig för att länka till siffror som stöder dina argument - inte JAG.

Plocka nu fram korrekta siffror enligt vad jag beskrivit nedan och återkom sedan.

1. Ta fram statistik som visar HUR MÅNGA personer i reella tal som visar dödligheten i UK för 2020
2. Ta fram statistik som visar HUR MÅNGA personer i reella tal som visar hur många som registrerats som avlidna i COVID-19 för 2020
3. Ta fram statistisk som visar eventuell diskrepans mellan de två talen enligt punkt 1 och 2 ovan

Du glömmer fort

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag har tagit fram siffror från PHE som hämtar sina från ONS. Jag har visat på den snedfördelning som råder mellan perioderna. Du har inte visat något som motsäger denna snedfördelning.
Citera
2021-04-04, 13:52
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Att vi fick en uppgång i maj av antalet smittade berodde helt på att tillgängligheten för provtagning ökade dramatiskt. De tär intressantare att se antal döda som nådde en peak runt mitten av april sen började det sakta sjunka. Eftersom dödstalen släpar efter smittspridningen några veckor så peakade smittspridningen troligen i slutet av mars 2020.

Troligen är vi runt smittopeaken nu också och om nån vecka kommer den att börja dala.

Nu har Folkhälsomyndigheten bestämt att man inte ska antikroppstesta människor. Detta kan leda till ett mörkertal vad gäller antal covidsmittade.
Citera
2021-04-04, 13:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Precis. Och bara för att man är osäker på om något funkar på ICA eller inte så stormar man inte in och ryter att det inte får användas i operationssalen som harrywinston verkade se som rimligt.
Är det detta inlägg du menar?
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om det är något som kallas beprövad erfarenhet så är det väl ändå munskydd för att minska spridning av smitta. Det har väl använts i åtminstone 50 år i vården nu trots ”limited evidence”.

Undrar vad en kirurg skulle säga om Tegnell stormade in på operationssalen och röt: Ta av er munskydden! Det är väldigt oklart hur mycket de skyddar! Men se till att tvätta händerna och håll avstånd!”.

Jag gör inte samma koppling som du, det är väl inte tester på ICA som lett fram till att smittspridningen minskar om man använder munskydd.

Vad var det jag inte förstod?

Min tanke är att heltäckande klädsel inte är särskilt effektivt för att minska smittspridningen av corona eftersom corona smittar från näsa och mun.

Däremot är det inte så svårt att tänka sig att ett skydd som täcker näsa och mun kan minska smittspridningen.
Citera
2021-04-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det enda som det verkar leda till är ett ännu mer aggressivt virus och ökad dödlighet. De länder som tagit till tuffast tag och obligatorisk snuttefilt för alla går det absolut sämst för. Verkligheten är bästa studien .
Det stämmer inte. Kina, Australien, Taiwan och Nya Zeeland till exempel har haft tuffa restriktioner och har praktiskt taget ingen smitta
Problemet är att i de flesta länder som har haft lockdown så följs inte reglerna eller så har man gett upp för tidigt. Den viktigaste faktorn verkar dock vara resande. För att man skall lyckas bli av med smittan krävs väldigt tuffa inreseregler.
Låter man folk komma in i landet utan vare sig karantän eller test så kan man i stort sett låta smittan spridas fritt. Dock måste man ändå begränsa så att sjukvården inte blir helt överbelastad.
Citera
2021-04-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Smittan ökade inte konstant fram till juni. Antal bekräftade fall gjorde det, men det beror på andra anledningar än smittspridning. Ägna dig åt dina UK-data och tro inte att du är expert på Sveriges statistik, för det är du inte.

Personen i fråga har överhuvudtaget ingen aning om vad det är han läser in sina grafer. Vare sig i UK eller i Sverige.

En ytterst okunnig historia som på riktigt tror att smittan ökade i Sverige fram tills juni

När det i själva verket var ökad testkapacitet där vi tredubblade testningen mot våren. Detta förstår inte den här individen
Citera
2021-04-04, 13:56
Medlem
Citat:
Som jag har skrivit tidigare är munskydd inte den enda lösningen, men det är en del av lösningen. Förutom att bära munskydd måste människor hålla avstånd och sluta träffa människor som de inte måste träffa.

Du får också ställa frågan: Hur många fler smittade skulle Italien eller Spanien ha haft utan krav på munskydd?
Men varför införa något som inte fungerar och där munskyddskraven visat sig ha en verkan på plus minus noll i verkligheten.

Beträffande Italien och Spanien kunde de precis lika bra haft mindre smittade utan krav på munskydd eftersom det fungerar så dåligt för allmänheten med munskyddskrav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in