Citat:
Ursprungligen postat av
develi
HD må vara utbytbar men SD suktar efter henne och jag undrar varför hon beter sig som hon gör. Du kanske har nån idé?
Å ena sidan tar hon ut skilsmässa men kräver att det är upp till SD hur deras relation ska utvecklas - och håller honom på halster. Det är "kärleksbooming" i sms innan mordet..
Å andra sidan ser hon ut som ett karbonpapper ang SDs beteende:
Offret för otrohet i äktenskap (som är otrogen själv), åberopar brist på tillit (men ljuger själv för SD) och förpassar JS i skymundan (likt LW undanhölls).
SD får sen betrakta hur hon glatt virvlar genom tillvaron (som hon då själv fått göra tidigare).
Hon leker och lattjar med JS, det är event, burkar och hotellnätter om vart annat.
Vilket bla ses i senare förhör via SD (2019-09-12):
(..) Som jag sa till henne helt nyligen så .. hon .. hon har spenderat ett par nätter borta på hotell rätt så nyligen med .. den här J .. eh och sen har hon spenderat nätter borta med .. en kille och en annan kvinna .. eh .. hon hade ungefär samma upplevelse så .. mera .. avundsjuk jag skulle gärna vilja vara där .. istället.. oavsett om det var med ny partner eller..(ohörbart) jag vill göra saker med Hanna."
Traumatisk bindning (traumatic bonding) och en normaliseringsprocess som pågått i så många år (20?) har helt klart påverkat HD.
Den kan liknas vid ett beroende i hjärnan eftersom belöningssystemet är inblandat vid den där hot and cold-manipulationen som är standard i den typ av toxiska relation som vi ser här.
Så även om HD, när hon frisknat till från sin depression, försöker bryta sig loss genom att inleda ett förhållande med en annan så är hon ändå bunden vid SD. Vilket JS ju kommentar och ger exempel på i förhör.
Det finns inget som tyder på att HD hade förhållanden med andra under sin sjukdomstid.
Så därför tycker jag inte att man kan jämställa HDs och SDs otroheter och lögner.
HD ville säkert ta sig ut, men vacklade pga av sin starka känslomässiga bindning till SD.
Sen hade hon ju sin trygghet där.
Och känner kanske även hon en känsla av ägande.
Som du sa, vet hon också precis hur hon ska parera och hantera hans tantrums.
Det jag ser som motsäger att hon skulle vara stark och dominant är att hon inte kan låta bli att logga fuskloggarna efter LWs död.
Snacket om att hon inte brydde sig om deras affär var bara en försvarsmur. (Även om medicinen kanske trubbade av känslorna lite).
Hon var maktlös och kände sig (förståeligt) ständigt förnedrad, trampade i glas, grät och skrev barnsligt om ”hon borde heta taggis!”
Edit. Det logiska hade naturligtvis varit att ge honom fingret och lämna där och då.
Hade hon varit chill med att SD knullade LW så hade hon absolut stått emot ev. impuls att logga fuskloggarna. För så dum är hon inte att hon inte fattar att det ser illa ut. Hon hade inte haft det behovet helt enkelt.
Den ilska HD måste ha lagrat...
LW var utsatt för precis samma typ av manipulation och SD skulle kunna stå som mall för triangulering i såna relationer:
* Han patologiserar båda kvinnorna inför varandra (HD är helt sjuk! / Jag vet inte vad LW kan ta sig till, hon är galen!)
*Han underblåser hat dem emellan
osv. osv.
* Han intygar båda att ”det är ju dig jag vill ha”
Både LW och HD var/ är ju så sjukt långt nere i den där spiralen.
Bådas beteende var ju helt absurt och illa i dessa situationer.
- Ett resultat av långvarig
manipulation snarare än en spegling av vilka de egentligen är.
Som LW ju mycket riktigt påmindes om av sin vän med spegeln. Men ändå inte klarade att bryta.
- Det onormala blev normalt. Och traumabindningen var så stark.
Sen kan du mycket väl ha helt rätt i dina tankegångar kring HDs grundpersonlighet.
Hon kan vara både stark, smart, egoistisk, manipulativ, störd och osympatisk i största allmänhet.
Men som nötis (tror jag det var) nämnde för ett tag sedan, så påverkas ju även osympatiska personer av gaslighting och annan typ av manipulation.
Edit2. Ska tilläggas att SD och såna typer av personlighet inte är i en situation där de lider på det sätt som tex. Smokey påstår.
Dvs att stackars SD bara önskade vara ifred och lappa ihop sitt äktenskap.
Nej, narcissister får energi av att skapa den här typen av drama, väcka känsloutbrott och stå i centrum för det hela.
De skiter som sagt i personerna. De är bara pjäser. Leksaker.
Men precis som ett barn i sandlådan som inte rört den röda spaden utan bara lekt med den blå spaden så ska de de likaväl ha
just den röda när nåt annat barn tar den. För det är MIN spade!