2021-04-04, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Från i våras (så Somalier var lika mycket överrepresenterade):

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/d6538f6c359e448ba39993a41e1116e7/covid-19-demografisk-beskrivning-bekraftade-covid-19-fall.pdf

Somalia 52
Sverige 2,678

Somalier var alltså kraftigt överrepresenterade jämfört med svenskar men det dog 52 somalier jämfört med 2678 svenskar.

Skilj på överrepresenterade och antal.

Ja fast utifrån hur många somalier det är i Sverige kontra infödda svenskar så är det ganska talande vilka det är som tagit den stora smällen.
Citera
2021-04-04, 10:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Eller att vi även misslyckats på det området? Som man bäddar får man ligga. Nä nu skiter jag i det här och går ut och får lite folkhälsa.

Sannolikt är det så. Men det är ju en annan debatt som förts dagligen på detta forum sedan det öppnade. det märkliga är att många invandringskritiker har svårt att nyansera statistiken.
Citera
2021-04-04, 10:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
340 patienter med COVID-19 på IVA nu.
Citera
2021-04-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Fallet med Amirouche Hammar bekräftar att viruset fanns i Frankrike i december 2019.

Citat från BBC, 5:e maj 2020:
The patient, Amirouche Hammar was admitted to hospital on 27 December exhibiting a dry cough, a fever and trouble breathing - symptoms which would later become known as main indications of coronavirus.

This was four days before the WHO's China country office was informed of cases of pneumonia of unknown cause being detected in the Chinese city of Wuhan.
Men fallet med Amirouche Hammar utlöste aldrig något utbrott av smitta. Smittkedjan brann ut av sig självt. Ifall Frankrike inte hade fått påfyllning av fler smittbärare senare, så hade Frankrike klarat sig undan epidemin.

Citat från Science:
That could explain some puzzling aspects of this pandemic, including why the virus did not take off around the world sooner after it emerged in China, and why some very early cases elsewhere—such as one in France in late December 2019, reported on 3 May—apparently failed to ignite a wider outbreak. If k is really 0.1, then most chains of infection die out by themselves and SARS-CoV-2 needs to be introduced undetected into a new country at least four times to have an even chance of establishing itself, Kucharski says. If the Chinese epidemic was a big fire that sent sparks flying around the world, most of the sparks simply fizzled out.
Man hade allt att vinna på att stoppa inflödet av ytterligare smittbärare, när Världen hade fått vetskap om sjukdomen i Wuhan.

Men det kan ta tid att upptäcka nya varianter, och fastställa att dom är ett hot. När hotet har identifierats, så kan varianten redan ha fått spridning. Därför behöver gränserna stängas för alla virus.

Annars kan vi få in nya varianter som raserar den pågående vaccineringen. Vill vi att nästa vinter ska bli en upprepning av den förra?

Så du vill att alla gränser mellan alla världens gränser ska stängas? Finns ett antal problem med det, dels måste man bestämma vilka undantag som ska göras. Helt utan undantag så skulle t.ex. Sverige snart få kraftig brist på mat,mediciner och en massa annat. Dessutom, nya varianter kommer som sagt komma i många länder. I t.ex. USA med så stor befolkninig är det närmast troligt att det kommer någon ny mutation, och nya mutationer som överlever är som sagt alltid mer smittsam än de gamla. Ska resten av världen ha stängda gränser dit inom överskådlig framtid.
Citera
2021-04-04, 10:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Har din fru haft covid?
Nej och både testat om det fanns antikroppar och några gånger då hon haft symtom.
Senaste testen för antikroppar strax före vaccinering.
Nu är hon vaccinerad.
Däremot har hon fler kolleger som haft covid och de blev inte vaccinerade nu.
Hon använder dagligen munskydd och visir.
Jag använder vid behov munskydd men är rätt så sällan då jag dels jobbar en hel del på distans och har egen bil för resor.
Däremot åkte tåg för ett par veckor sedan och då var det givetvis munskydd för oss båda.

Inte speciellt svårt att använda.
Citera
2021-04-04, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det är exakt samma dramatiska minskning varje gång UK har stängt ned. Minskningen i Januari är ju inte ens påverkad av vaccineringen förrän gradvis fr.o.m. början på Februari.

Brant ned två veckor efter första nedstängningen i Mars 2020.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..154&p ickerSort=desc&pickerMetric=population&Metric=Conf irmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~GBR

Brant ned två veckor efter andra nedstängningen i November 2020.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=247..318&picker Sort=desc&pickerMetric=population&Metric=Confirmed +cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~GBR

Brant ned två veckor efter tredje nedstängningen i December 2020.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=312..379&picker Sort=desc&pickerMetric=population&Metric=Confirmed +cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~GBR

Vad är det du inte förstår?

Men snälla du. Dra ut kurvan litegranna tack. Titta på kurvan under hela perioden. Och whips så är det ENORMT branta nedgångarna du yrar om borta med vinden.

Kvar återstår en enda. Den tillsammans med vaccineringen nu i Januari och framåt.

Och så här ser kurvorna ut i de flesta Europeiska länderna. Det går upp och ner i vågor hela tiden. Detta oaktat en nedstängning eller inte.

Och som du kan ser så kommer smittan tillbaka hela tiden. Efter en nedgång kommer en uppgång. Och sådär håller det på. Oaktat nedstängningar.

Du har en ENORM övertro på att några stängda butiker påverkar en pandemi nämnvärt. Så är det ju inte och så kommer det aldrig att vara. Pandemin styrs av helt andra faktorer än om Boris Johnson kan gå på puben eller inte då de flesta smittas i hemmen, på arbetsplatserna och på utbildningar.

Resten är lull-lull i kanten.

Och om det vore så jävla effektfullt så skulle UK knappast vara ett av jordens sämsta länder i pandemin, eller hur

Vad är det DU inte förstår?
Citera
2021-04-04, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag jämför mig inte med de sämsta för att få mig själv att må lite bättre, det verkar det vara många i tråden som gör. Man får säga att jag var lite naiv som trodde att Sverige skulle prestera bättre. Men fortsätt du jämföra dig med en risbonde i Indien om det får dig att må bra, jag behöver inte det. Sen har det ju blivit fler restriktioner i Sverige med tiden, men för sent och ett jävla lapptäcke. Tror inte någon längre vet vad som gäller.

Nä, ingen vet vad som gäller och ingen bryr sig längre heller. Med ALL rätt. Detta vansinne kan inte fortgå. Och befolkningen skiter högaktingsfullt i saker som bevisligen inte fungerar. Det är sunt och bra.

Jag jämför inte med en risbonde ifrån Indien. Jag jämför med hela Europa.
Och där är nu Sverige nere på den bättre halvan där land efter land går förbi oss. Nu nere på 22:a plats i Europa i döda/capita trots Europas kanske mest liberala sätt att räkna döda på i denna pandemi.

Du satt och gapade tidigt i tråden om att vi var sämst i Europa. Nu är vi nere på den bättre halvan och topp 10 om vi ska tro överdödligheten.

Inte direkt det du trodde tidigare i tråden
Du hade rätt mycket fel om vi säger så...

Nu är det ju inte slut ännu men tiden talar för Sverige då vi går bättre och bättre för var dag som går jämfört med övriga Europa i snitt.
Citera
2021-04-04, 10:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så du vill att alla gränser mellan alla världens gränser ska stängas? Finns ett antal problem med det, dels måste man bestämma vilka undantag som ska göras. Helt utan undantag så skulle t.ex. Sverige snart få kraftig brist på mat,mediciner och en massa annat. Dessutom, nya varianter kommer som sagt komma i många länder. I t.ex. USA med så stor befolkninig är det närmast troligt att det kommer någon ny mutation, och nya mutationer som överlever är som sagt alltid mer smittsam än de gamla. Ska resten av världen ha stängda gränser dit inom överskådlig framtid.

Alla räddharar kan väl ha en egen lockdown om de vill så slipper vi andra delta i det största och sämsta experimentet i fredstid.

Vad vi behöver är att dela med oss av vaccin globalt så att riskgrupperna i fattigare länder får tillgång till vaccinet efter våra äldre nu blivit vaccinerade. Unga kan gott vänta.
Citera
2021-04-04, 10:49
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men snälla du. Dra ut kurvan litegranna tack. Titta på kurvan under hela perioden. Och whips så är det ENORMT branta nedgångarna du yrar om borta med vinden.

Kvar återstår en enda. Den tillsammans med vaccineringen nu i Januari och framåt.

Och så här ser kurvorna ut i de flesta Europeiska länderna. Det går upp och ner i vågor hela tiden. Detta oaktat en nedstängning eller inte.

Och som du kan ser så kommer smittan tillbaka hela tiden. Efter en nedgång kommer en uppgång. Och sådär håller det på. Oaktat nedstängningar.

Du har en ENORM övertro på att några stängda butiker påverkar en pandemi nämnvärt. Så är det ju inte och så kommer det aldrig att vara. Pandemin styrs av helt andra faktorer än om Boris Johnson kan gå på puben eller inte då de flesta smittas i hemmen, på arbetsplatserna och på utbildningar.

Resten är lull-lull i kanten.

Och om det vore så jävla effektfullt så skulle UK knappast vara ett av jordens sämsta länder i pandemin, eller hur

Vad är det DU inte förstår?
Jag har ingen övertro på någonting, jag bara tittar på befintligt data. Min åsikt har jag aldrig redogjort för.

Att de övergripande effekterna på en lockdown är diskutabla är ingenting jag motsätter mig, dock undrar man ju hur någon är skapt rent intellektuellt när denne hävdar att de epidemiska effekterna av en lockdown inte är påtagliga och vitsordade via empiri.

Det är ju till och med så dumt att klockorna stannar. Du får föra din lågnivå-diskussion med någon annan.

*dumblock*
Citera
2021-04-04, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä, ingen vet vad som gäller och ingen bryr sig längre heller. Med ALL rätt. Detta vansinne kan inte fortgå. Och befolkningen skiter högaktingsfullt i saker som bevisligen inte fungerar. Det är sunt och bra.

Jag jämför inte med en risbonde ifrån Indien. Jag jämför med hela Europa.
Och där är nu Sverige nere på den bättre halvan där land efter land går förbi oss. Nu nere på 22:a plats i Europa i döda/capita trots Europas kanske mest liberala sätt att räkna döda på i denna pandemi.

Du satt och gapade tidigt i tråden om att vi var sämst i Europa. Nu är vi nere på den bättre halvan och topp 10 om vi ska tro överdödligheten.

Inte direkt det du trodde tidigare i tråden
Du hade rätt mycket fel om vi säger så...

Nu är det ju inte slut ännu men tiden talar för Sverige då vi går bättre och bättre för var dag som går jämfört med övriga Europa i snitt.

Blir så trött på muppar som jämför oss med övriga Europa eller Brasilien eller USA. Det är Norden vi ska jämföra oss med. Hur ligger vi till där?
Citera
2021-04-04, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av steelguru
Blir så trött på muppar som jämför oss med övriga Europa eller Brasilien eller USA. Det är Norden vi ska jämföra oss med. Hur ligger vi till där?
Vi ligger femma i Norden. Skönt att tillhöra de bästas gäng!

(Om man nu räknar bort länder som Taiwan och andra knappt drabbade länder, då ligger vi i Norden inte bra till.)
Citera
2021-04-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast utifrån hur många somalier det är i Sverige kontra infödda svenskar så är det ganska talande vilka det är som tagit den stora smällen.

Ja, men trots att somalier är kraftigt överrepresenterade så är det ju fortfarande flest svenskar som får ta smällen.

Det går inte att vifta bort att det dött många i Sverige med att det är invandrare som är överrepresenterade när så stor andel är svenskar.

Skulle vi jämföra döda i Norge som är födda i Norge med antalet döda i Sverige som är födda i Sverige så skulle Sveriges siffror fortfarande vara mycket högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in