Citat:
Ursprungligen postat av
distans
Använd Google Maps och sök på "Strandgatan 1, Limhamn". Markerat med en cirkel på bilden nedan var "infarten". Färjorna la till vid krysset.
https://ibb.co/Rz8QjwF
Flygbåtarna Malmö-KPH tog bara passagerare medans färjorna Limhamn-Dragör även tog fordon. Överfarten mellan Limhamn och Dragör tog ca 55 min med dom vanliga färjorna. Nån gång under 90-talet trafikerades sträckan även av en stor jävla katamaran som förkortade restiden något. Tror det var 45 min. Var ju några år sen man tog båten över!
Enligt Wiki så fanns bärplansbåtarna kvar till 1985 innan de ersattes av katamaraner. Det årtalet är jag starkt skeptiskt till! Tror inte dom var i drift ens på 80-talet!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygb%C3%A5tarna
Värt att nämna är att SAS hade en svävare som gick mellan Malmö och Kastrup.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
Intressant med svävare, det är också en spännande farkost. Vet du när denna var i trafik?
Jag har åkt med bägge
Flygbåtarna/Bärplansbåtarna tog mycket riktigt mycket kortare tid , minns ej men jag tror det var mer än 30 minuter, 40-45 kanske men den stora fördelen var att man kom direkt in i Köpenhamn, vid Nyhavn om jag inte minns fel.
Var det sjögång så var det inte kul åka med dom, där var spypåsar i ryggfacket framför och det var mer än en ggr dessa kom till användning av folk som supit till i köpenhamn och sedan på tillbaka vägen hamnade i hård sjögång.
Har dock medels trevliga minnen från dom, stor synd och skam dessa försvann helt, mycket trevligare åka båt.
Svävaren gick några år bara har jag för mig, åkte den två ggr och det var en speciell upplevelse, man kom direkt till Kastrup.
den dånade som sjutton och man kom fram snabbt, dock dyr resa jämfört med dom s.k Flygbussarna som gick via vanliga färjan.
Jag har ett minne av att man checkade in bagaget redan i terminalen i Malmö och inte på kastrup åtminstone om det var med SAS man skulle åka (detta var långt innan 11 September dåden i NY och efterföljande stenhårda säkerhetskontroller på bagaget)