2021-04-03, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Smugglade en hel del shit där, aldrig tull nästan o bekväma säten.

Då var jag för ung för smuggling. Men i tonåren var det en och annan bit hash på öresundstågen
Citera
2021-04-03, 23:13
Medlem
Dorniers avatar
Ni får skriva om det var med hydrofoilen eller med den senare katamaranen ni åkte, era nötter.
Citera
2021-04-03, 23:28
Medlem
Dorniers avatar
Tog det verkligen 2 timmar att åka mellan Malmö och Köpenhamn? Det tog runt 4 timmar att åka en stor jävla färja mellan Trelleborg och Sassnitz (linjen lades ner förra året, förmodligen pga pandemin, det var Stena Line som drev den de sista åren).
Citera
2021-04-03, 23:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Tog det verkligen 2 timmar att åka mellan Malmö och Köpenhamn? Det tog runt 4 timmar att åka en stor jävla färja mellan Trelleborg och Sassnitz (linjen lades ner förra året, förmodligen pga pandemin, det var Stena Line som drev den de sista åren).

Katamaranen/flygbåtarna tog en halvtimme har jag för mig.
Den vanliga färjan Limhamn-Dragör tog en 55-60 min om jag minns rätt.

Vad gäller Sazznitz, så kör ett tyskt rederi numera rutten Sazznitz-Ystad med katamaran på knappt 2½ timme.
Citera
2021-04-03, 23:58
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Katamaranen/flygbåtarna tog en halvtimme har jag för mig.
Den vanliga färjan Limhamn-Dragör tog en 55-60 min om jag minns rätt.

Vad gäller Sazznitz, så kör ett tyskt rederi numera rutten Sazznitz-Ystad med katamaran på knappt 2½ timme.

Tack för infon. En halvtimme Malmö-Köpenhamn låter ju betydligt mer trovärdigt. Vitsen var väl att det skulle gå snabbt med flygbåtar dessutom.

De snackar en massa goja i tråden, den som skrev att sjögången inte var nådig. Man åker ju ovanför vattnet (med den gamla hydrofoilen iallafall), torde bli mindre sjögång istället.
Citera
2021-04-04, 00:00
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Gick de till Dragör också? Eller var det något annat? Du vet inte vilken adress i Limhamn de avgick mot Dragør?

Använd Google Maps och sök på "Strandgatan 1, Limhamn". Markerat med en cirkel på bilden nedan var "infarten". Färjorna la till vid krysset.

https://ibb.co/Rz8QjwF

Flygbåtarna Malmö-KPH tog bara passagerare medans färjorna Limhamn-Dragör även tog fordon. Överfarten mellan Limhamn och Dragör tog ca 55 min med dom vanliga färjorna. Nån gång under 90-talet trafikerades sträckan även av en stor jävla katamaran som förkortade restiden något. Tror det var 45 min. Var ju några år sen man tog båten över!

Citat:
Tyvärr inte, men hoppas folk postar i tråden allt de vet och om de själva åkte med dessa båtar. Helst den tidiga hydrofoilen på 60/70-talet.

Enligt Wiki så fanns bärplansbåtarna kvar till 1985 innan de ersattes av katamaraner. Det årtalet är jag starkt skeptiskt till! Tror inte dom var i drift ens på 80-talet!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygb%C3%A5tarna

Värt att nämna är att SAS hade en svävare som gick mellan Malmö och Kastrup.
Citera
2021-04-04, 00:04
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans

Intressant med svävare, det är också en spännande farkost. Vet du när denna var i trafik?
Citera
2021-04-04, 00:24
Medlem
distanss avatar
Citat:
Intressant med svävare, det är också en spännande farkost. Vet du när denna var i trafik?

Enligt Wiki mellan 84-94:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4vare

Dessa årtal känns dock mer troliga! Det fina med svävarna var att man checkade in [på flygplatsen] redan i Malmö och kunde därefter handla tax-free, slippa släpa på bagage osv.
Citera
2021-04-04, 08:21
Medlem
Citat:
Använd Google Maps och sök på "Strandgatan 1, Limhamn". Markerat med en cirkel på bilden nedan var "infarten". Färjorna la till vid krysset.

Tack. Var det vid cirkeln man köpte biljetter? En nära släkting jobbade med att sälja biljetterna. Hon dog också "på sin post" när hjärtat la av. Det var i slutet på 90-talet. Promenerade där för någon dag sedan och funderade på var det var hon faktiskt jobbade. Såg dragörkajen då men byggnaden ser nyare ut.
Citera
2021-04-04, 10:27
Medlem
Ankdammsmans avatar
Flygbåtarna var huvudsakliga sättet att ta sig till Köpenhamn innan bron. Dragörfärjan var för bilar och turande och svävaren för affärsresenärer och lyxpendlare.

Finns en massa intressant kulturhistoria kring båtförbindelserna, hoppas nån plockar upp det.
Citera
2021-04-04, 16:51
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Flygbåtarna Malmö-KPH tog bara passagerare medans färjorna Limhamn-Dragör även tog fordon. Överfarten mellan Limhamn och Dragör tog ca 55 min med dom vanliga färjorna. Nån gång under 90-talet trafikerades sträckan även av en stor jävla katamaran som förkortade restiden något. Tror det var 45 min. Var ju några år sen man tog båten över!

Enligt Wiki så fanns bärplansbåtarna kvar till 1985 innan de ersattes av katamaraner. Det årtalet är jag starkt skeptiskt till! Tror inte dom var i drift ens på 80-talet!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygb%C3%A5tarna

Citat:

Jag har åkt med bägge

Flygbåtarna/Bärplansbåtarna tog mycket riktigt mycket kortare tid , minns ej men jag tror det var mer än 30 minuter, 40-45 kanske men den stora fördelen var att man kom direkt in i Köpenhamn, vid Nyhavn om jag inte minns fel.

Var det sjögång så var det inte kul åka med dom, där var spypåsar i ryggfacket framför och det var mer än en ggr dessa kom till användning av folk som supit till i köpenhamn och sedan på tillbaka vägen hamnade i hård sjögång.
Har dock medels trevliga minnen från dom, stor synd och skam dessa försvann helt, mycket trevligare åka båt.

Svävaren gick några år bara har jag för mig, åkte den två ggr och det var en speciell upplevelse, man kom direkt till Kastrup.
den dånade som sjutton och man kom fram snabbt, dock dyr resa jämfört med dom s.k Flygbussarna som gick via vanliga färjan.
Jag har ett minne av att man checkade in bagaget redan i terminalen i Malmö och inte på kastrup åtminstone om det var med SAS man skulle åka (detta var långt innan 11 September dåden i NY och efterföljande stenhårda säkerhetskontroller på bagaget)
Citera
2021-04-05, 20:27
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag har åkt med bägge

Vad häftigt.

Svävare är också en farkost som var mycket mer använd förr. Man kunde åka med stora svävare, som även transporterade bilar, från England över hela engelska kanalen till europeiska fastlandet. Idag går det bara mindre svävare mellan England och Isle of Wight.

A trip on the UK's amazing hovercraft ferry service
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in