• 1
  • 2
2021-04-03, 21:53
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=nhbmkY3tRLI

Vad är poängen, som etnisk svensk kille ( med alla förutsättningar i livet och med ursprung från välbärgad familj) att bryta som om enskild kom nyanländ till Sverige igår?

Är det på det viset man samlar följarskara nuförtiden? Och blir ruskigt populär på köpet? Är det detta som blir förebild för kommande generationens unga grabbar att ta efter? Bryt, sälj din identitet och ta efter, annars är du förlorad?

Ponera att denne artist hade pratat vanlig (rikssvenska) med vanlig dialekt, med andra ord helt utan påhittad invandrarbrytning, hade rapparen ifråga varit mindre känd isåfall? Gått mindre ”hem” bland dagens 00-talister och resterande ungdomar?

Vidare undras:

Hur rubbas den egna identiteten (som 20-åring borde den ha formats någorlunda) om man som etnisk svensk växer upp i en trygg svensk miljö fullt av resurser och möjligheter för att utvecklas och så väljer man och leva som en asylsökande som kom till landet först igår, bryta på det egna språket (var tog stoltheten över det svenska språket vägen?) och ta efter allt som människor gör som kom från tredje världen till ett välmåendeland?

Vad tror ni rör sig i huvudet på en rappare som Don V en etnisk svensk tjugoåring som har haft alla resurser och vara stolt över sin identitet men värderar hellre högst att identifiera sig som en individ som kom till landet igår?

Vad tror ni Don V tänker när han tittar tillbaka om sisådär 5-10 år? Stolthet eller ren skam?

Avslutningsvis undras; är det detta våra etniskt svenska ungdomar har att se upp till? Är det inte dysfunktionellt att sälja en stolthet, en stolthet över det språk man ärvt från föräldrar för att ta sig an en roll som tillhör något vilt främmande?
Senast redigerad av PeterVillman 2021-04-03 kl. 21:56.
Citera
2021-04-03, 22:00
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterVillman

Vad är poängen, som etnisk svensk kille ( med alla förutsättningar i livet och med ursprung från välbärgad familj) att bryta som om enskild kom nyanländ till Sverige igår?

Jag tänker mig att det finns två varianter av det här svaret. (1) är att han har växt upp i ett invandrartätt område och att det är så han faktiskt pratar med sina vänner. Eller (2) att det hör till genren han producerar att göra. Detta har skett förr. Jag har mest kommit i kontakt med det via ska- och reggaemusik. Oavsett om texterna är på svenska eller engelska i svenska ska- och reggaeband är det vanligt att man lägger till en jamaicansk brytning till uttalet. Det känns lite som att man ser det som en grundingrediens av vad som bygger upp musiken.
Citera
2021-04-03, 22:03
Medlem
Perversitets avatar
Vilken är världens tunnaste bok? Jo, den som listar alla rappare som förekommer i bra sammanhang.
Citera
2021-04-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perversitet
Vilken är världens tunnaste bok? Jo, den som listar alla rappare som förekommer i bra sammanhang.

Att se och hört han nu i 1 minut så kan jag säga han ej är 100% svensk. Bosnier?
Citera
2021-04-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atta38
Att se och hört han nu i 1 minut så kan jag säga han ej är 100% svensk. Bosnier?

https://www.sydsvenskan.se/2018-06-2...musikkarriaren

Sydsvenskan har tidigare publicerat en artikel om Karl Håkansson som har ambitioner och bli nästa stora artist.
Senast redigerad av PeterVillman 2021-04-03 kl. 22:18.
Citera
2021-04-03, 22:13
Medlem
Tråkigt att våra ungdomar måste börja bryta på sitt egna språk för att tro att det kan ge de en ”skjuts” i karriären. Mer hedersamt om man värnade om det egna språket, i synnerhet som etnisk svensk och med alla förutsättningar i livet.

Bör man ha förväntningar alls på kommande generation? Det här kan potentiellt vara en stor förebild bland dagens svenska ungdomar bör tilläggas.
Citera
2021-04-03, 22:13
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterVillman

Är det på det viset man samlar följarskara nuförtiden? Och blir ruskigt populär på köpet? Är det detta som blir förebild för kommande generationens unga grabbar att ta efter? Bryt, sälj din identitet och ta efter, annars är du förlorad?

Ponera att denne artist hade pratat vanlig (rikssvenska) med vanlig dialekt, med andra ord helt utan påhittad invandrarbrytning, hade rapparen ifråga varit mindre känd isåfall? Gått mindre ”hem” bland dagens 00-talister och resterande ungdomar?

Vidare undras:

Hur rubbas den egna identiteten (som 20-åring borde den ha formats någorlunda) om man som etnisk svensk växer upp i en trygg svensk miljö fullt av resurser och möjligheter för att utvecklas och så väljer man och leva som en asylsökande som kom till landet först igår, bryta på det egna språket (var tog stoltheten över det svenska språket vägen?) och ta efter allt som människor gör som kom från tredje världen till ett välmåendeland?

Vad tror ni rör sig i huvudet på en rappare som Don V en etnisk svensk tjugoåring som har haft alla resurser och vara stolt över sin identitet men värderar hellre högst att identifiera sig som en individ som kom till landet igår?

Vad tror ni Don V tänker när han tittar tillbaka om sisådär 5-10 år? Stolthet eller ren skam?

Avslutningsvis undras; är det detta våra etniskt svenska ungdomar har att se upp till? Är det inte dysfunktionellt att sälja en stolthet, en stolthet över det språk man ärvt från föräldrar för att ta sig an en roll som tillhör något vilt främmande?

han låter helt hjärnskadad ..... hoppas han knarkar ihjäl sig snabbt
Citera
2021-04-03, 22:19
Medlem
Man anpassar ju talet på ett undermedvetet vis. Flyttar du till Småland och bor där i en 5-10 år så kommer du med största sannolikhet att anpassa språk och uttal en del, på samma vis som du skulle anpassa till en mjukare röst om du bara spenderade ett par år med att umgås 5-åringar.

Så på samma sätt kommer de flesta som umgås med hjärndöda sandnegrer och araber att börja snacka förortssvenska för att passa in. I synnerhet ifall man är ung som honom. Jag minns att jag gjorde det en gång i ungdomen när jag umgicks intensivt med två arabgrabbar på fritiden tills att mina föräldrar kom på mig och sa åt mig att skräpa mig.
Först då började jag ju att reflektera över det och att det var bisarrt.

Så faktum med att man inte borde klandra grabben alltför mycket utan snarare föräldrarna. Intelligenta föräldrar skulle skämmas ihjäl sig över en son som började prata som en korkad blatte och tagit itu med saken. Det har dessvärre inte den här killens föräldrar gjort. Alltså hade min son kommit hem och snackat så där hade det ju inte blivit roligt för honom.
Citera
2021-04-03, 22:22
Medlem
Prophiss avatar
Man blir som man umgås. Sedan tenderar dessa rappare att inte ha alla tomtar i källaren.
Citera
2021-04-03, 22:22
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
på vilket sätt har han större möjligheter än en invandrare då?
Varför väljer han då att vara blatte?
Han blir mer känd, får mer pengar, får mer brudar, mer vänner etc etc

skulle tro att han får bra mycket mer möjligheter som blatte
det är väldigt coolt att vara kriminell blatte i dagens sverige
Senast redigerad av Allcopsarebastards 2021-04-03 kl. 22:27.
Citera
2021-04-03, 22:26
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Hur vet du att hans familj är rika?

han kanske kommer ifrån något sunkigt miljonprogram. skulle förklara en hel del
Citera
2021-04-03, 22:30
Medlem
GoEks avatar
Som "rappare" i det här landet måste du ta dig in i kulturvänsterns förlovade land, annars är du körd. Hur stor chans har en helyllesvensk där tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in