2020-09-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Gotland har gått upp i beredskap skriver bl a expressen
Gotland skulle de säkert kunna tänka sig att ha. Undrar hur det skulle gå till? En snabb ”folkomröstning” på Gotland kanske..?

Eller varför inte plantera in ett tusental ryssar på Gotland? De kan ha fått gå svenskkurser hemma i Ryssland och komma hit som ”Polacker”. Köpa upp lite villor och lagerlokaler mm som de kan disponera inför övertagandet.

Skulle man skicka lastbilar med militär utrustning till de här lokalerna i Gotland skulle ingen jäkel märka nåt. Det är ju inte direkt som i andra länder, t.ex Litauen. Kommer det en lastbil från Sverige till Litauen så vet de direkt att det är stöldgods. 100%

Men vi har ingen sån koll.
Citera
2020-09-05, 21:22
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Gotland skulle de säkert kunna tänka sig att ha. Undrar hur det skulle gå till? En snabb ”folkomröstning” på Gotland kanske..?

Eller varför inte plantera in ett tusental ryssar på Gotland? De kan ha fått gå svenskkurser hemma i Ryssland och komma hit som ”Polacker”. Köpa upp lite villor och lagerlokaler mm som de kan disponera inför övertagandet.

Skulle man skicka lastbilar med militär utrustning till de här lokalerna i Gotland skulle ingen jäkel märka nåt. Det är ju inte direkt som i andra länder, t.ex Litauen. Kommer det en lastbil från Sverige till Litauen så vet de direkt att det är stöldgods. 100%

Men vi har ingen sån koll.
Hade man inte kunnat förse en obskyr gruppering, typ NMR eller liknande, med lite basic utrustning, kalashnikovs & granatgevär - tillräckligt för att ta över en tillräckligt stor hamn varifrån man sedan utropar en ny 'folkrepublik' på ön som erkänns som en självständig stat av Ryssland & som 'tack' för erkännandet så 'bjuder man in' ryssen till att placera luftvärnsrobotar då man är nya bff's?
Citera
2020-09-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Hade man inte kunnat förse en obskyr gruppering, typ NMR eller liknande, med lite basic utrustning, kalashnikovs & granatgevär - tillräckligt för att ta över en tillräckligt stor hamn varifrån man sedan utropar en ny 'folkrepublik' på ön som erkänns som en självständig stat av Ryssland & som 'tack' för erkännandet så 'bjuder man in' ryssen till att placera luftvärnsrobotar då man är nya bff's?
Njä. NMR är ju en av mycket få organisationer som heltidsövervakas av både Säpo och Expo, mfl. Nästan så jag tror att sånt skulle nystas upp i förtid t.o.m. Är nog smartare om ryssarna samarbetar med kriminella organisationer som fått våra myndigheters välsignelse att existera. Typ Ali Khan. ”Om myndigheterna låter bli att bråka med Ali Khan så låter Ali Khan bli att bråka på gatorna”. Lastbil med luftvärnsmissiler? Ja? Det ska till Ali Khan. Ok, passera.
Citera
2020-09-05, 22:00
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Njä. NMR är ju en av mycket få organisationer som heltidsövervakas av både Säpo och Expo, mfl. Nästan så jag tror att sånt skulle nystas upp i förtid t.o.m. Är nog smartare om ryssarna samarbetar med kriminella organisationer som fått våra myndigheters välsignelse att existera. Typ Ali Khan. ”Om myndigheterna låter bli att bråka med Ali Khan så låter Ali Khan bli att bråka på gatorna”. Lastbil med luftvärnsmissiler? Ja? Det ska till Ali Khan. Ok, passera.
Sant, NMR var väl kanske inte bästa valet, men som koncept - skulle det fungera månntro? Alla hade ju fattat på en gång vad som försiggår men Krim plockade man ju utan större problem, indirekt Luhansk & Donetsk likaså.
Citera
2021-01-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Tror du helt seriöst på krig mellan Sverige och Ryssland? Det där med repmånaden är bara spel för galleriet i syfte att locka röster...
https://www.youtube.com/watch?v=Y80utl-RkHg

Snart kommer ryssen
Citera
2021-01-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ryssland har underpresterat ordentligt i i princip alla militära operationer de deltagit i de senaste 120 åren.

Oavsett hur vräkiga vapen de haft till förfogande.

Jag ifrågasatte därför hur krigsduglig den ryska krigsmakten är. Jag påstod mig inte sitta på något svar utan det var en öppen fråga bara..

Ryssarna är antagligen väldigt krigsdugliga, men ge nåt vettigt exempel på det om du nu vill motbevisa mig..
Underpresterade de under 2 vk när de från att ha blivit överraskade och stod med ryggen mot väggen slog tillbaka tyskarna så hårt att de ockuperade halva Tyskland i 45 år?
Citera
2021-01-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Underpresterade de under 2 vk när de från att ha blivit överraskade och stod med ryggen mot väggen slog tillbaka tyskarna så hårt att de ockuperade halva Tyskland i 45 år?
Man vände ju för man var så numerärt överlägsna.
Det är ju inte som så att Sovjet/Ryssland hade hög kvalité utan man levde ju på kvantiteten.
Vidare så var de ju inte ensamma om att slå Tyskland och de fick dessutom materiel hjälp från de allierade.

Tittar man på vad Sovjet faktiskt hade så var Tyskarna underlägsna även när kriget startade, att Tyskarna ändå lyckades så bra som man gjorde trotts flera strategiska felsteg visar ju bara på hur dåliga Sovjet var på att kriga.
Citera
2021-04-03, 20:04
Medlem
[quote=wxUeHeKQ|51541237]Tror du helt seriöst på krig mellan Sverige och Ryssland? Det där med repmånaden är bara spel för galleriet i syfte att locka röster...[/QUOTEhttps://www.svd.se/militar-uppbyggnad-i-kaliningrad-okar-hotet-mot-sverige
Citera
2021-04-03, 20:53
Medlem
[quote=x2016|75355802]
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Tror du helt seriöst på krig mellan Sverige och Ryssland? Det där med repmånaden är bara spel för galleriet i syfte att locka röster...[/QUOTEhttps://www.svd.se/militar-uppbyggnad-i-kaliningrad-okar-hotet-mot-sverige

Man når ju rätt långt in i Sverige med Iskander från Kaliningrad...
Citera
2021-04-03, 21:15
Medlem
hur bra är egentligen rysslands militär?

hur hade sverige stått sig vid ett ev krig mot ryssland?
Citera
2021-04-03, 21:56
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy

Sverige skulle inte stå sig alls. Det skulle vara kört.
Sannolikt skulle vi kapitulera direkt när de hotar med kärnvapen.

Vi vore helt beroende av hjälp från andra. Därför är ett Natomedlemskap absolut nödvändigt.
Att Sverige inte är med i Nato är så dumt att jag blir deprimerad när jag tänker på det.
Av hela mitt hjärta så hatar jag alla idioter som är emot ett medlemskap. Jag hoppas att ni hamnar i helvetet (inte för evigt dock) för att äventyra Sveriges, omvärldens, den fria världens och miljoner människors säkerhet.
Citera
2021-04-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy

Utan hjälp så hade Sverige varit utraderat på några dagar säg 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in