Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Ryssland har underpresterat ordentligt i i princip alla militära operationer de deltagit i de senaste 120 åren.
Oavsett hur vräkiga vapen de haft till förfogande.
Jag ifrågasatte därför hur krigsduglig den ryska krigsmakten är. Jag påstod mig inte sitta på något svar utan det var en öppen fråga bara..
Ryssarna är antagligen väldigt krigsdugliga, men ge nåt vettigt exempel på det om du nu vill motbevisa mig..
Finns det någonstans där Ryssland gått in i ett krig fullt ut förutom i ww2?
Jag är definitivt inget fan av Rysk politik eller krigsföring men de är mer krigsdugliga än vad EU eller Nato trott.
Se bara på deras senaste plötsliga storskaliga övning där de övade anfall på baltstaterna där vi alla blev överraskade.
Annekteringen av Krim halvön gick supersnabbt och det är ingen liten halvö.
Det verkar tyvärr som du underskattar Ryssland.
USA har underpresterat minst lika mycket i sina krig efter ww2.
Korea
Vietnam
Irak
Afghanistan
Hur vräkiga vapen har inte de haft?
Att ockupera främmande land är det svåraste som finns i krig mot en patriotisk fiende.
I Georgien och Ukraina har de haft svårt men de har också hållit sig i områden med en stor rysk befolkning.
Befolkningen har skapats under Sovjetunionen (okupationen) i närheten av militära baser där stor rysk militär närvaro samt deras familjer uppehöll sig.
Nej ryssen har inte som "första" plan att ta över Sverige.
Det mest närliggande är att de anfaller baltstaterna där det finns rysk befolkning (tidigare militär familjer).
De kommer skylla på att ryssarna där blir utsatta för hot precis som i Georgien och Ukraina.
Baltstaterna är med i NATO.
För att hjälpa dem måste NATO ta sig fram en trång lätt försvarad korridor från söderifrån och uppåt.
Sverige har ensidigt förklarat sig skyldig att försvara EU medlemmar.
Sverige har också ingått ett avtal med NATO där de kan få möjlighet att använda oss som bas.
Sverige ligger också mittemellan NATO länderna Danmark och Norge och sedan ockuperat område till öster.
Jag chansar på atombombat Stockholm och okuperat Gotland till en början om något händer.
Jag är ingen Ryssvän men övertron att NATO skulle kunna hjälpa alla sina medlemmar är bara en fantasi.
Dessutom har vi exakt samma typ av sammarbete med dem som Ukraina har.
Nej en befolkning man känner igen sig i och sympatiserar med nationalistiskt.
Ett folk som tar hand om sitt eget före andra.
Det är vad som skapar något att kämpa för och något vi måste tillbaka till.
Och nej det är inte rasism, jag tror på ett medborgarskap som medför stolthet.
Nya medborgare kommer knappast vara stolta över sitt nya medborgarskap om vi själva inte är stolta över det.
(Blir vi okkuperade är vi körda)