2020-07-05, 10:38
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Baserat på vad?

När då ungefär?

*De eller dom

Hur krigsduglig är den stora tunga björnen?

Som sagt hade dem haft intresse av vårat land hade dem tagit över för längesen.
Exakt när är väl svårt att säga men om dem insett att vi hade värdefull olja,guldfyndigheter el dylikt...

Och Ryssland med nästan 150 miljoner invånare och huvudstaden har högre befolkning än hela vårat land så högst troligtvis är dem mer krigsdugliga än vårat lilla Sverige
Citera
2020-07-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Som sagt hade de haft intresse av vårt land hade de tagit över för längesen.

Vet inte om de hade klarat att TA ÖVER hela Sverige faktiskt. De hade jättekämpigt i flera flera år med att försöka ta kontroll över den lilla delrepubliken Tjetjenien. Stort som halva Småland eller nåt.. Det tog väl närmare ett årtionde? Då hade Tjetjenien (till skillnad från Sverige) ändå inget toppmodernt flygvapen, och öht inte heller någon armé. Vi pratar om gerillakrigare med vapen från plundrade förråd. Människor med sämre kompetens och utbildningsnivå än det svenska hemvärnet.

Då har Ryssland ändå landgräns runt i stort sett hela delrepubliken. Att förflytta ryska styrkor till Sverige kräver däremot en enorm logistisk transportapparat. Tänkt på det?

Lilla lilla Georgien 2008 var väl ingen enkel promenadseger heller? Nu var kanske målet inte att lägga hela Georgien under sig, men det var ingen uppvisning i militär blixtkrigföring vad jag förstår. Då hade man ändå en landgräns till Georgien också.

Ärligt talat? Har Ryssland, med undantag för två hårda fredsavtal man tvingade på Finland, enkelt vunnit ett endaste krig de senaste 120 åren?

Sen visst. Ryssland är inte intresserat av att ta över Sverige, men det utesluter ju inte ett krig ändå? Ett krig med nåt annat syfte. Jag skriver utesluter, för jag tror till skillnad från alla kalla krigs-nostalgiker inte att Ryssland kommer att anfalla Sverige militärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Och Ryssland med nästan 150 miljoner invånare och huvudstaden har högre befolkning än hela vårt land så högst troligtvis är de mer krigsdugliga än vårt lilla Sverige

Vad är högre befolkning? Och vad har folkmängden med krigsduglighet att göra? Ingenting!
Senast redigerad av Macke85 2020-07-05 kl. 12:57.
Citera
2020-07-05, 16:38
Medlem
Citat:
Vet inte om de hade klarat att TA ÖVER hela Sverige faktiskt. De hade jättekämpigt i flera flera år med att försöka ta kontroll över den lilla delrepubliken Tjetjenien. Stort som halva Småland eller nåt.. Det tog väl närmare ett årtionde? Då hade Tjetjenien (till skillnad från Sverige) ändå inget toppmodernt flygvapen, och öht inte heller någon armé. Vi pratar om gerillakrigare med vapen från plundrade förråd. Människor med sämre kompetens och utbildningsnivå än det svenska hemvärnet.

Då har Ryssland ändå landgräns runt i stort sett hela delrepubliken. Att förflytta ryska styrkor till Sverige kräver däremot en enorm logistisk transportapparat. Tänkt på det?

Lilla lilla Georgien 2008 var väl ingen enkel promenadseger heller? Nu var kanske målet inte att lägga hela Georgien under sig, men det var ingen uppvisning i militär blixtkrigföring vad jag förstår. Då hade man ändå en landgräns till Georgien också.

Ärligt talat? Har Ryssland, med undantag för två hårda fredsavtal man tvingade på Finland, enkelt vunnit ett endaste krig de senaste 120 åren?

Sen visst. Ryssland är inte intresserat av att ta över Sverige, men det utesluter ju inte ett krig ändå? Ett krig med nåt annat syfte. Jag skriver utesluter, för jag tror till skillnad från alla kalla krigs-nostalgiker inte att Ryssland kommer att anfalla Sverige militärt.

Vad är högre befolkning? Och vad har folkmängden med krigsduglighet att göra? Ingenting!

Diverse ordningsskapande operationer, anti-terror, banditbekämpning och småannekteringar kan inte riktigt jämföras med fullskaligt krig. Går de all in kan det missuppfattas och mobilisera ett helt annat motstånd än det de tänkt bekämpa. Likaså kan vinsten räknas som ett folkmord, etnisk rensning eller liknande och dra på sig massa dålig publicitet och sanktioner. Det militära målet får inte kollidera med det politiska.

Sen ska du se vad den där befolkningsmängdskillnaden gör för vad och hur som kan produceras och såldes vad och hur mycket du kan räkna med att möta. De kan få fram mycket mer folk, vapen, material, utrustning osv.
Senast redigerad av nilltre 2020-07-05 kl. 16:41.
Citera
2020-07-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Diverse ordningsskapande operationer, anti-terror, banditbekämpning och småannekteringar kan inte riktigt jämföras med fullskaligt krig.

Har Ryssland inte varit i krig de senaste 120 åren menar du?

Citat:
Likaså kan vinsten räknas som ett folkmord, etnisk rensning eller liknande och dra på sig massa dålig publicitet och sanktioner.

Knappast nåt Jeltsin brydde sig om 94-95 i alla fall!

Citat:
Sen ska du se vad den där befolkningsmängdskillnaden gör för vad och hur som kan produceras och såldes vad och hur mycket du kan räkna med att möta. De kan få fram mycket mer folk, vapen, material, utrustning osv.

Ja men den skapar inte automatiskt bättre plutonchefer och soldater och så..

Svensk industri är dessutom generellt sett betydligt mer modern än den ryska skulle jag tro.
Citera
2020-07-05, 17:15
Medlem
Citat:
Har Ryssland inte varit i krig de senaste 120 åren menar du?

Kan inte minnas något annat krig än WW2, men det har de säkert.

Citat:
Knappast nåt Jeltsin brydde sig om 94-95 i alla fall!

Men det är inte 94-95 idag.

Citat:
Ja men den skapar inte automatiskt bättre plutonchefer och soldater och så..

Svensk industri är dessutom generellt sett betydligt mer modern än den ryska skulle jag tro.

Nej juste, man kommer ju såklart använda biorobotarna lite också. Men statistiskt så får man fram fler dugliga soldater ur 100miljoner än 10miljoner även om man nu skulle ha sämre grundförutsättningar.

Kanske det, men vissa saker som Ryssland(Sovjet) åstadkommit och som finns nedärvt till följande generationer garanterar visst försprång eftersom vissa problem inte kan lösas utan att man uppnår en viss teknisk nivå och har man aldrig nått den tekniska nivån har man således aldrig mött eller löst problemen(och kan nyttja kunskapen till annat).

Samma sak gäller egentligen teknisk nivå och forskning också, större befolkning garanterar fler högbegåvade och högutbildade sämre förutsättningar till trots.
Citera
2020-07-05, 17:22
Medlem
Citat:
Kan inte minnas något annat krig än WW2, men det har de säkert.

Men det är inte 94-95 idag.

Nej juste, man kommer ju såklart använda biorobotarna lite också. Men statistiskt så får man fram fler dugliga soldater ur 100miljoner än 10miljoner även om man nu skulle ha sämre grundförutsättningar.

Kanske det, men vissa saker som Ryssland(Sovjet) åstadkommit och som finns nedärvt till följande generationer garanterar visst försprång eftersom vissa problem inte kan lösas utan att man uppnår en viss teknisk nivå och har man aldrig nått den tekniska nivån har man således aldrig mött eller löst problemen(och kan nyttja kunskapen till annat).

Samma sak gäller egentligen teknisk nivå och forskning också, större befolkning garanterar fler högbegåvade och högutbildade sämre förutsättningar till trots.

Det här är för oseriöst för att svara på!
Citera
2020-07-05, 17:24
Medlem
Citat:
Det här är för oseriöst för att svara på!

Ryssland är en kärnvapenmakt med mer än tio gånger större befolkning och världens största tillgång av naturtillgångar och är dessutom väldigt avancerade, etablerade, självständiga och självförsörjande.

Sverige är en liten bananrepublik i jämförelse.
Senast redigerad av nilltre 2020-07-05 kl. 17:28.
Citera
2020-07-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ryssland är en kärnvapenmakt med mer än tio gånger större befolkning och världens största tillgång av naturtillgångar och är dessutom väldigt avancerade, etablerade, självständiga och självförsörjande.

Sverige är en liten bananrepublik i jämförelse.

Det är sant allt du skriver, och jag har inte i något inlägg påstått något annat.

Jag frågade en annan hur krigsduglig den ryska krigsmakten är, och då dyker du upp och svamlar en massa.
Citera
2020-07-05, 17:37
Medlem
Citat:
Det är sant allt du skriver, och jag har inte i något inlägg påstått något annat.

Jag frågade en annan hur krigsduglig den ryska krigsmakten är, och då dyker du upp och svamlar en massa.

Det är lite det jag försöker förklara, de kan skjuta sönder vårat försvar från längre avstånd än vi kan svara från. Och de kan göra det flera gånger om genom att sysselsätta sin försvarsindustri med sin större befolkning och resurstillgång.

Vad är krig?
Senast redigerad av nilltre 2020-07-05 kl. 17:41.
Citera
2020-07-05, 17:43
Medlem
Citat:
Det är lite det jag försöker förklara, de kan skjuta sönder vårat försvar från längre avstånd än vi kan svara från. Och det kan göra det flera gånger om genom att sysselsätta sin försvarsindustri med sin större befolkning och resurstillgång.

Vad är krig?

Ryssland har underpresterat ordentligt i i princip alla militära operationer de deltagit i de senaste 120 åren.

Oavsett hur vräkiga vapen de haft till förfogande.

Jag ifrågasatte därför hur krigsduglig den ryska krigsmakten är. Jag påstod mig inte sitta på något svar utan det var en öppen fråga bara..

Ryssarna är antagligen väldigt krigsdugliga, men ge nåt vettigt exempel på det om du nu vill motbevisa mig..
Senast redigerad av Macke85 2020-07-05 kl. 17:46.
Citera
2020-07-05, 19:23
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ryssland har underpresterat ordentligt i i princip alla militära operationer de deltagit i de senaste 120 åren.

Oavsett hur vräkiga vapen de haft till förfogande.

Jag ifrågasatte därför hur krigsduglig den ryska krigsmakten är. Jag påstod mig inte sitta på något svar utan det var en öppen fråga bara..

Ryssarna är antagligen väldigt krigsdugliga, men ge nåt vettigt exempel på det om du nu vill motbevisa mig..

Finns det någonstans där Ryssland gått in i ett krig fullt ut förutom i ww2?

Jag är definitivt inget fan av Rysk politik eller krigsföring men de är mer krigsdugliga än vad EU eller Nato trott.

Se bara på deras senaste plötsliga storskaliga övning där de övade anfall på baltstaterna där vi alla blev överraskade.

Annekteringen av Krim halvön gick supersnabbt och det är ingen liten halvö.

Det verkar tyvärr som du underskattar Ryssland.
USA har underpresterat minst lika mycket i sina krig efter ww2.

Korea
Vietnam
Irak
Afghanistan

Hur vräkiga vapen har inte de haft?

Att ockupera främmande land är det svåraste som finns i krig mot en patriotisk fiende.
I Georgien och Ukraina har de haft svårt men de har också hållit sig i områden med en stor rysk befolkning.
Befolkningen har skapats under Sovjetunionen (okupationen) i närheten av militära baser där stor rysk militär närvaro samt deras familjer uppehöll sig.

Nej ryssen har inte som "första" plan att ta över Sverige.
Det mest närliggande är att de anfaller baltstaterna där det finns rysk befolkning (tidigare militär familjer).
De kommer skylla på att ryssarna där blir utsatta för hot precis som i Georgien och Ukraina.
Baltstaterna är med i NATO.
För att hjälpa dem måste NATO ta sig fram en trång lätt försvarad korridor från söderifrån och uppåt.
Sverige har ensidigt förklarat sig skyldig att försvara EU medlemmar.
Sverige har också ingått ett avtal med NATO där de kan få möjlighet att använda oss som bas.
Sverige ligger också mittemellan NATO länderna Danmark och Norge och sedan ockuperat område till öster.

Jag chansar på atombombat Stockholm och okuperat Gotland till en början om något händer.

Jag är ingen Ryssvän men övertron att NATO skulle kunna hjälpa alla sina medlemmar är bara en fantasi.
Dessutom har vi exakt samma typ av sammarbete med dem som Ukraina har.

Nej en befolkning man känner igen sig i och sympatiserar med nationalistiskt.
Ett folk som tar hand om sitt eget före andra.
Det är vad som skapar något att kämpa för och något vi måste tillbaka till.
Och nej det är inte rasism, jag tror på ett medborgarskap som medför stolthet.
Nya medborgare kommer knappast vara stolta över sitt nya medborgarskap om vi själva inte är stolta över det.
(Blir vi okkuperade är vi körda)
Citera
2020-08-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General-
Jag tror inte Ryssland är intresserad av Sverige mer än att provocera och visa sina muskler. Jag tror du kan sova gott om nätterna i alla fall
Gotland har gått upp i beredskap skriver bl a expressen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in