Aftonbladet skriver en lite längre artikel om ”Corona-kändisar”. Alltså hur kändisar påverkats av Corona.
Bland de intervjuade finns Regina:
”Regina Lund förklarar att hela året har varit oerhört tufft ekonomiskt.
– Det har varit jättejobbigt. Kronofogden meddelade någon gång att de skulle komma och hämta mina grejer och jag tänkte “ta det då“, jag har aldrig varit materialist. Jag har inte haft mat för dagen och varit rädd för att hamna på gatan och tvingas ringa vänner och fråga om de har en plats på sin soffa.
En del artister som har sett sin möjlighet till försörjning försvinna har sadlat om och hittat på något annat för att kunna betala sina räkningar och få mat på bordet. Något som inte har varit aktuellt i Regina Lunds fall.
– Folk skriver “kan du inte skaffa dig ett riktigt jobb?“. Vad i helvete! Jag har ett riktigt jobb och jobbar dygnet runt, det är bara det att jag inte får betalt för det. Jag har inte tid att ta något annat jobb.”
Hon jobbar dygnet runt!!! Den stackaren får ingen sömn alls! 😥
””Jag har inte haft mat för dagen och varit rädd för att hamna på gatan”, säger Regina Lund som drabbats hårt av coronapandemin.
På direkt fråga om hon inte skulle kunna ta ett jobb på till exempel en hamburgerrestaurang så är hon säker på sin sak.
– Nej, jag tycker att det är viktigare än någonsin att visa konstnärers betydelse och att man är envis, för konst behövs.”
Konst? Hur kommer det sig att hon blivit glad amatör till tavelmålare? Grälla grejer som väl enbart säljs för att hon är känd ”filmstjärna”. Men varför fuska med amatörmåleri? Hon är ju utbildad skådis. Vad tycker ”riktiga konstnärer” om konkurrensen från kluddande kändisar?
”Regina Lund vill inte uttala sig om hur regeringen har skött pandemin och hur de har hanterat kulturen, men hon har ett konkret förslag till Stefan Löfven:
– Jag tycker att de skulle ge en medborgarlön till alla över 18 år rakt över så att man klarar sig.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlp86w/olle-jonsson-kanns-tomt-sa-in-i-helvete