Citat:
Ursprungligen postat av
MeinKampf
Nja, nu är du ute och fiskar. Har spenderat ett flertal år i olika världsmetropoler samt även under åren då jag växte upp. Gick i svenska kyrkans skola i barn ungdoms ålder utomlands och den absolut minsta staden jag bodde i hade på den tiden runt 3 miljoner invånare (mer nu). Men tråden handlar inte om mina livserfarenheter. Jag bor absolut inte i någon småstad nu heller för den delen.
Jag kommer definitivt kolla upp Kungsholmen lite mer innan jag bestämmer mig. Främst vill jag bo i Gamla Stan eller Vasa, men tror det kan bli svårt att anskaffa. Och det är sant som du skriver, aldrig bort i "orten" och kommer aldrig göra det. Men jag har vart där och det gav tyvärr inte mersmak, - om nån nu trodde det

Om man ska investera några miljoner och letar efter optimala läget förstår jag att man är kräsen och just det kvarteret på Kungsholmen (som jag inte minns att jag besökt) är antagligen inte det mest spännande eller mysiga i stan. Men om detta är något som arbetsgivaren erbjuder dig, med bra hyra dessutom, och din första bostad i Sthlm. Och du kallar det förort... Har du hört uttrycket att man skådar inte given häst i munnen?
Plus att poängen med en stad är att man kan strosa runt, har relativt nära till det mesta och kan upptäcka väldigt mycket utöver den gata man bor på.
Gamla stan har förtsås fina historiska hus, men allvarligt - det har förstörts av turism. 50 Souvenirshoppar med samma varor, 50 cafeer som säljer exakt samma
belgiska våfflor. Sist jag var där och tog en kaffe så fick jag svar på engelska av den svenske killen i kassan. Så mycket turister att de pratar engelska på autopilot.
Gatumusikanter som spelar samma melodi i några månader utanför ditt fönster.... Har inte bott där själv men man kan ju föreställa sig. OK, det finnas förstås lugnare gator men finns det något levande stadsliv för lokalbefolkning? Utvecklingen (före Corona) har inte varit positiv. Har inte varit där senaste året. (Omdömet om Gamla stan är lite i relation till priset att köpa lägenhet där huruvida det är värt det jämfört med andra stadsdelar. Om man skulle bli erbjuden en hyresrätt där är det förstås en annan femma och man skulle antagligen omvärdera.)
Men det är klart, det förstås väldigt centralt och nära till andra stadsdelar. Det finns olika typer av ställen både i alla stadsdelarna och i vissa förorter. De går inte att dra över en kam. Vad som är bra, eller ej beror förstås vad man personligen är ute efter, vilken ålder man är och sådant.
Men med snacket om skäggbarnen låter du som du kommer från en avdankad bruksort och tar din info från Flashback och samnytt eller vad SD-sajten heter, no offense.
Vasastan är nog ett bättre val. Där finns också affärer och restauranger som inte är kedjor.
Förortsliknande bebyggelse som Fredhäll och Lilla Essingen har sina poänger också då det är lite ljust inne lägenheten och luftigt, lite grönt och sådant som många människor gillar. Det behöver inte vara negativt beroende på preferenser, även om det inte är intressant att besöka som turist.
EDIT: Och man ska vara glad så länge det finns lite sunk. När statsdelar blir helt gentrifierade tappar de sin själ.
EDIT: Sorry att jag är lite otrevlig. Man blir lite bitter och uttråkad när Covid sätter käppar i hjulen för allt...