2021-04-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så säger nog bara människor på Söder.
Själv föredrog jag, när jag bodde i stan, Vasastan, Norrmalm, Kungsholmen och Östermalm, i den ordningen. Söder åkte jag bara till om jag var tvungen.

Samklang, men Kungsholmen runt Fridhemsplan är riktig pissig.
Citera
2021-04-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyJohnson
Kan bara hålla med, trådstarten känns bara löjlig, Kungsholmen är så långt från en förort som man vara kan komma, de östra områdena ligger ju typ 3 minuter från Sergels torg och efter Östermalm är Kungsholmen den stadsdel med högst anseende, sedan finns det allt från extra fina gator/områden som t ex Norr Mälarstrand till något sämre som tex området kring Stadshagen (som dock ändå är typ 10 gånger bättre än de flesta förorter).....

Kungsholmen har absolut inte högre anseende än Vasastan....
Citera
2021-04-03, 16:02
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyJohnson
Kan bara hålla med, trådstarten känns bara löjlig, Kungsholmen är så långt från en förort som man vara kan komma

Jag menade känslan på Kungsholmen så som jag upplevt den. Jag har skrivit det innan i tråden men det tål att upprepas. Jag gillar sthlm mycket, men det gör inte så att man vill nedgradera sig till västra Kungsholmen. Jag har flera gånger både åkt bil och gått över från Långholmen och helt ärligt så tycker jag det hade en östeuropeisk utstrålning över sig och vi var flera i sällskapet som var av samma åsikt.

Men allt är väl relativt. Är man vad vid hus som inspirerats av polsk 70-tals arkitektur så ser säkert västra Kungsholmen vacker ut.
Citera
2021-04-03, 16:08
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Strandbergsgatan
Citat:
jag saknar historik
Då kanske du vill veta att Sprututbytet nu är ungefär 200 meter bort.

Det är ett ställe dit de som injicerar droger kan gå. De lämnar in sin uttjänta kanyl och får en ny. Tanken är att detta ska göra att de inte byter kanyler med varandra och på så vis överför sjukdomar.

Detta har givetvis lett till att de som injicerar droger söker sig dit. Detta har, i sin tur, lett till att de som säljer droger också söker sig dit.

En av mina govänner bor på en gata som är mellan den gata du funderar över och Sprututbytet. Vintertid, när det är kallt ute, måste de byta portkod varannan vecka eftersom langarna annars ställer sig i trappuppgångarna medan de väntar på sina kunder.

Jag skriver inte att du ska hålla dig därifrån, bara att du kan få oväntade överraskningar när du väl är där och det är för sent att ändra sig. Kika på kartbilder från google eller spana snabbt, i förbigående, någon dag är en sak. Att befinna sig där en längre period är en annan sak.
Citera
2021-04-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Stockholms centrala delar sunkigt? Kungsholmen en förort?

Stockholm är så rent och "välordnat" att det är trist. Det ger en steril känsla, som om ingen flyttat in än. Mer Singapore än Berlin liksom.

Och det räcker väl med att ta en titt på en karta eller ett flygfoto för att förstå att Kungsholmen inte är likt en förort på nåt sätt alls. Det är ju ordentliga stadskvarter och således kan man inte ha de problem och känslor alla menlösa förortsstrukturer leder till. Promenerar man där är det tryggt och fullt med folk överallt. Affärer och verksamheter överallt. Motsatsen till förorterna.

Kungsholmen är en stadsdel. En lite sömnig sådan. Vissa kvarter har lite förortskänsla, men det kan man säga om alla stadsdelar. Ta området norr om Ringvägen, kring Eriksdalshallen. Man skulle lika gärna kunna vara i Farsta nånstans.

Men med prat om skäggbarn och så vidare kommer du inte passa in i Stockholm. Rekommenderar nåt annat ställe.

Instämmer. Ser för mig en inskränkt ingenjör från någon småstad som ska bo i innerstaden för att de hört att "förorten" är farlig men klagar på musik från restaurangern i huset efter kl 22.00 då han går och lägger sig och "skumma människor" som den drar till sig. Om TS frågar sin nya arbetsgivare om en mer central bostad än den de fixat åt honom på Kungsholmen så får de kanske lite att fundera på ...
Citera
2021-04-03, 16:41
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Instämmer. Ser för mig en inskränkt ingenjör från någon småstad som ska bo i innerstaden för att de hört att "förorten" är farlig men klagar på musik från restaurangern i huset efter kl 22.00.

Nja, nu är du ute och fiskar. Har spenderat ett flertal år i olika världsmetropoler samt även under åren då jag växte upp. Gick i svenska kyrkans skola i barn ungdoms ålder utomlands och den absolut minsta staden jag bodde i hade på den tiden runt 3 miljoner invånare (mer nu). Men tråden handlar inte om mina livserfarenheter. Jag bor absolut inte i någon småstad nu heller för den delen.

Jag kommer definitivt kolla upp Kungsholmen lite mer innan jag bestämmer mig. Främst vill jag bo i Gamla Stan eller Vasa, men tror det kan bli svårt att anskaffa. Och det är sant som du skriver, aldrig bort i "orten" och kommer aldrig göra det. Men jag har vart där och det gav tyvärr inte mersmak, - om nån nu trodde det
Senast redigerad av MeinKampf 2021-04-03 kl. 16:43.
Citera
2021-04-03, 17:06
Medlem
Citat:
Nja, nu är du ute och fiskar. Har spenderat ett flertal år i olika världsmetropoler samt även under åren då jag växte upp. Gick i svenska kyrkans skola i barn ungdoms ålder utomlands och den absolut minsta staden jag bodde i hade på den tiden runt 3 miljoner invånare (mer nu). Men tråden handlar inte om mina livserfarenheter. Jag bor absolut inte i någon småstad nu heller för den delen.

Jag kommer definitivt kolla upp Kungsholmen lite mer innan jag bestämmer mig. Främst vill jag bo i Gamla Stan eller Vasa, men tror det kan bli svårt att anskaffa. Och det är sant som du skriver, aldrig bort i "orten" och kommer aldrig göra det. Men jag har vart där och det gav tyvärr inte mersmak, - om nån nu trodde det

Om man ska investera några miljoner och letar efter optimala läget förstår jag att man är kräsen och just det kvarteret på Kungsholmen (som jag inte minns att jag besökt) är antagligen inte det mest spännande eller mysiga i stan. Men om detta är något som arbetsgivaren erbjuder dig, med bra hyra dessutom, och din första bostad i Sthlm. Och du kallar det förort... Har du hört uttrycket att man skådar inte given häst i munnen?

Plus att poängen med en stad är att man kan strosa runt, har relativt nära till det mesta och kan upptäcka väldigt mycket utöver den gata man bor på.

Gamla stan har förtsås fina historiska hus, men allvarligt - det har förstörts av turism. 50 Souvenirshoppar med samma varor, 50 cafeer som säljer exakt samma belgiska våfflor. Sist jag var där och tog en kaffe så fick jag svar på engelska av den svenske killen i kassan. Så mycket turister att de pratar engelska på autopilot.

Gatumusikanter som spelar samma melodi i några månader utanför ditt fönster.... Har inte bott där själv men man kan ju föreställa sig. OK, det finnas förstås lugnare gator men finns det något levande stadsliv för lokalbefolkning? Utvecklingen (före Corona) har inte varit positiv. Har inte varit där senaste året. (Omdömet om Gamla stan är lite i relation till priset att köpa lägenhet där huruvida det är värt det jämfört med andra stadsdelar. Om man skulle bli erbjuden en hyresrätt där är det förstås en annan femma och man skulle antagligen omvärdera.)

Men det är klart, det förstås väldigt centralt och nära till andra stadsdelar. Det finns olika typer av ställen både i alla stadsdelarna och i vissa förorter. De går inte att dra över en kam. Vad som är bra, eller ej beror förstås vad man personligen är ute efter, vilken ålder man är och sådant.

Men med snacket om skäggbarnen låter du som du kommer från en avdankad bruksort och tar din info från Flashback och samnytt eller vad SD-sajten heter, no offense.
Vasastan är nog ett bättre val. Där finns också affärer och restauranger som inte är kedjor.
Förortsliknande bebyggelse som Fredhäll och Lilla Essingen har sina poänger också då det är lite ljust inne lägenheten och luftigt, lite grönt och sådant som många människor gillar. Det behöver inte vara negativt beroende på preferenser, även om det inte är intressant att besöka som turist.
EDIT: Och man ska vara glad så länge det finns lite sunk. När statsdelar blir helt gentrifierade tappar de sin själ.
EDIT: Sorry att jag är lite otrevlig. Man blir lite bitter och uttråkad när Covid sätter käppar i hjulen för allt...
Senast redigerad av TigerKid2 2021-04-03 kl. 17:53.
Citera
2021-04-03, 17:53
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Men med snacket om skäggbarnen låter du som du kommer från en avdankad bruksort och tar din info från Flashback och samnytt eller vad SD-sajten heter, no offense.

No offense taken. Se länk nedan. I övrigt ett bra inlägg som jag håller med om. Jag kan förstå som om jag låter petig och otacksam för en central lägenhet med hyra på 5,5 K /månad men det är inte där skon klämmer. Jag vill bo fint. Det ger mig lust och mening i livet. Mitt hem är min borg osv.

Jag blir besvärad av tanken att vakna upp i ett område jag inte gillar. Det har absolut inget med social status att göra. Använder inte sociala medier, är inte intresserad av vilket träd Regina Lund ska krama på torsdag eller vilket kaffeböna som är trendigast på Sturekatten. Jag röstade på vänstern 2018 så din fiktion saknar bäring i verkliga livet. Det enda jag vill veta är hur det faktiskt är att vakna upp, leva och somna i området. Folk som likt mig enbart besökt holmen behöver inte flika in med irrelevanta åsikter om mitt liv i övrig.

S.k skäggbarn;
https://www.youtube.com/watch?v=Xh5bJMiyBmw
Citera
2021-04-03, 18:01
Medlem
Citat:

Vad då "svårt att anskaffa" det är väl bara att köpa? Har du inte råd får du väl förlika dig med din lott i livet och flytta till förorten som alla andra som lever under samma ekonomiska förhållanden.

Eftersom vi som bor i Stockholm är lika skeptiska till sådana som dig, som du är mot våran stad och befolkning, ska jag ge dig ytterligare några argument för att inte flytta hit. Lägenheten, om det nu är en lägenhet, ligger i något som mer liknar ett industriområde. Förutom nyss nämnda sprutbyte har du inom en radie på några hundra meter även; ett stort lägenhetskomplex med instegsboende/försökslägenheter för fd narkomaner, bostadslösa unga, psykiskt sjuka etc. En bit längre bort ligger St:görans Psykakut och ytterligare en bit bort finns det ett natthärbärge för bostadslösa. Sen har du utlämning av subutex till opiatmissbrukare i närheten. Allt med en liten trevlig park i mitten där narkomanerna sitter öppen och skjuter med sina sprutor. Närmsta plats med lite nattliv är runt Fridhemsplan som är en av stockholms mest brottsutsatta platser. Välkommen.
Citera
2021-04-03, 18:02
Medlem
Citat:
No offense taken. Se länk nedan. I övrigt ett bra inlägg som jag håller med om. Jag kan förstå som om jag låter petig och otacksam för en central lägenhet med hyra på 5,5 K /månad men det är inte där skon klämmer. Jag vill bo fint. Det ger mig lust och mening i livet. Mitt hem är min borg osv.

Jag blir besvärad av tanken att vakna upp i ett område jag inte gillar. Det har absolut inget med social status att göra. Använder inte sociala medier, är inte intresserad av vilket träd Regina Lund ska krama på torsdag eller vilket kaffeböna som är trendigast på Sturekatten. Jag röstade på vänstern 2018 så din fiktion saknar bäring i verkliga livet. Det enda jag vill veta är hur det faktiskt är att vakna upp, leva och somna i området. Folk som likt mig enbart besökt holmen behöver inte flika in med irrelevanta åsikter om mitt liv i övrig.

S.k skäggbarn;
https://www.youtube.com/watch?v=Xh5bJMiyBmw

Har ovanan att posta först och redigera sen så la till lite i förra inlägget.
Vill inte dra hela min bostadshistoria då jag gillar anonymitet men Lilla Essingen tycker jag är väldigt trevligt, särskilt om man har sjöutsik. På gångavstånd till allt men ändå lugnt.
Citera
2021-04-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad då "svårt att anskaffa" det är väl bara att köpa? Har du inte råd får du väl förlika dig med din lott i livet och flytta till förorten som alla andra som lever under samma ekonomiska förhållanden.

Eftersom vi som bor i Stockholm är lika skeptiska till sådana som dig, som du är mot våran stad och befolkning, ska jag ge dig ytterligare några argument för att inte flytta hit. Lägenheten, om det nu är en lägenhet, ligger i något som mer liknar ett industriområde. Förutom nyss nämnda sprutbyte har du inom en radie på några hundra meter även; ett stort lägenhetskomplex med instegsboende/försökslägenheter för fd narkomaner, bostadslösa unga, psykiskt sjuka etc. En bit längre bort ligger St:görans Psykakut och ytterligare en bit bort finns det ett natthärbärge för bostadslösa. Sen har du utlämning av subutex till opiatmissbrukare i närheten. Allt med en liten trevlig park i mitten där narkomanerna sitter öppen och skjuter med sina sprutor. Närmsta plats med lite nattliv är runt Fridhemsplan som är en av stockholms mest brottsutsatta platser. Välkommen.

Haha, RotebroConny levererar som vanligt. Funderat på att bli mäklare?
EDIT: och det är ganska larvigt med alla som flyttar till sthlm och tror att de är för fina att bo i en förort. Det allra flesta i Stholms län bor i en förort.
Senast redigerad av TigerKid2 2021-04-03 kl. 18:11.
Citera
2021-04-03, 18:10
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Till att börja med har jag en egen bostad i ett område som fyller alla mina krav och som jag kommer behålla. För det andra lever jag inte under några krassa ekonomiska förhållanden utan snarare tvärtom och sist men inte minst så tänker jag inte göra en dålig bostadsaffär i dagens marknad. Hade jag velat investera i ett bostad så hade vart ett hus i typ Västerås eller likande hamnstad med bättre marginaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in